Bronnenboek natuurbrandbeheersing

Auteur Topic: Bronnenboek natuurbrandbeheersing  (gelezen 31498 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Gepost op: 2 december 2011, 20:10:34
De Landelijke Vakgroep Natuurbrandbeheersing heeft een basis document gemaakt. In dit zogenaamde bronnenboek staan de uitgangspunten voor de beheersing van een natuurbrand. Ik heb het gelezen en voor iedereen met affiniteiten in de richting van natuurbranden is het een goed document.

We hebben het er op dit forum vaker gehad over de benodigde voertuigen en die staan heel goed benoemd in dit boek. Zo wordt er onder meer aangegeven dat we eigenlijk minimaal 1 peloton BT-spec moeten hebben. Dit is een voertuig naar Frans voorbeeld. Sprinklers rondom en een ringleiding met ademlucht zodat je alleen je masker hoeft in te prikken.

Ook de verschillende functies die binnen de natuurbrandbeheersing bestaan worden benoemd. De opleidingseisen en de taken staan helder in de bijlage vermeld

Het concept van de manier van waterwinning in de regio Utrecht staat expliciet vermeld. Er zijn drie speciale haakarmbakken voor ontwikkeld. Er is een 6m3, 12m3 en 24m3 container ontwikkeld.

Voor wie benieuwd is geworden hierbij de link: http://tinyurl.com/natuurbrand


Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #1 Gepost op: 12 december 2011, 17:29:47
De Landelijke Vakgroep Natuurbrandbeheersing heeft een basis document gemaakt. In dit zogenaamde bronnenboek staan de uitgangspunten voor de beheersing van een natuurbrand. Ik heb het gelezen en voor iedereen met affiniteiten in de richting van natuurbranden is het een goed document.

We hebben het er op dit forum vaker gehad over de benodigde voertuigen en die staan heel goed benoemd in dit boek. Zo wordt er onder meer aangegeven dat we eigenlijk minimaal 1 peloton BT-spec moeten hebben. Dit is een voertuig naar Frans voorbeeld. Sprinklers rondom en een ringleiding met ademlucht zodat je alleen je masker hoeft in te prikken.

Ook de verschillende functies die binnen de natuurbrandbeheersing bestaan worden benoemd. De opleidingseisen en de taken staan helder in de bijlage vermeld

Het concept van de manier van waterwinning in de regio Utrecht staat expliciet vermeld. Er zijn drie speciale haakarmbakken voor ontwikkeld. Er is een 6m3, 12m3 en 24m3 container ontwikkeld.

Voor wie benieuwd is geworden hierbij de link: http://tinyurl.com/natuurbrand

Belangrijke punt wat Franse,Italiaanse en andere zuid Europese landen over het algemeen niet hebben is rijdend kunnen blussen door bumper- en dakblussing via monitoren.
Dit is wel van belang zolang we volgens het rapport het beste, indien het terrein het toe laat, eerste aanleg kunnen gaan blussen met dakblussing, zoals de brandweer in midden en oost Nederland opereert, aangezien deze methode het minst arbeidsintensief en meest effectief is als het om blussnelheid gaat


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 12 december 2011, 19:30:56
Ik ben alleen benieuwt hoe ze dat geregeld hebben met die ringleiding voor de ademlucht. Staan er dan buffercylinders op het voertuig?


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #3 Gepost op: 14 december 2011, 12:09:35
In de franse bosbrandwagens liggen voor iedereen die in het voertuig zit (3 of 4, afhankelijk van type voertuig)+ minstens voor 1 persoon extra, ademlucht in de cabine, dit met halve gelaatsmaskers. Deze zijn aangsloten op een ringleiding, die op zijn beurt aangesloten is op een aantal (meestal 2) persluchtflessen van het type zoals op de draagstellen zit.
Deze adembescherming wordt meestal alleen gebruikt wanneer de "autoprotection" van het voertuig moet ingeschakeld worden om de bemanning te beschermen.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #4 Gepost op: 14 december 2011, 12:33:54
Belangrijke punt wat Franse,Italiaanse en andere zuid Europese landen over het algemeen niet hebben is rijdend kunnen blussen door bumper- en dakblussing via monitoren.
Dit is wel van belang zolang we volgens het rapport het beste, indien het terrein het toe laat, eerste aanleg kunnen gaan blussen met dakblussing, zoals de brandweer in midden en oost Nederland opereert, aangezien deze methode het minst arbeidsintensief en meest effectief is als het om blussnelheid gaat
Het idee is de Franse voertuigen aan te passen zodat dakblussing mogelijk wordt. Of er ook een aanpassing voor een bumpermonitor opkomt is mij niet bekend
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #5 Gepost op: 14 december 2011, 13:28:35
Het idee is de Franse voertuigen aan te passen zodat dakblussing mogelijk wordt. Of er ook een aanpassing voor een bumpermonitor opkomt is mij niet bekend

Er zijn wel degelijk franse bosbrandwagens waarmee ze rijdend kunnen blussen, deze kom je meestal tegen in de regio's buiten het echte zuiden van Frankrijk en dan nog vooral de regio's tegen de Atlantische kust. Het is in de regio PACA (Provence, Alpes, Cote Azur) bijna onmogelijk om al rijdend te blussen omwille van het terrein en de vegetatie. Ze kunnen rijdend blussen in deze regio's met de grotere terreinvaardige osbrandtankwagens met hun dak monitor.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #6 Gepost op: 14 december 2011, 13:30:59
Blussen vanuit een rijdend voertuig is dan misschien wel snel, maar effectief, dat durf ik toch niet als algemene regel stellen.
Het is daarin tegen ook nog erg gevaarlijk, denk maar eens aan laag hangende begroeiing, eventueel kantelen van het voertuig en dergelijke meer.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #7 Gepost op: 14 december 2011, 16:36:53
Blussen vanuit een rijdend voertuig is dan misschien wel snel, maar effectief, dat durf ik toch niet als algemene regel stellen.
Het is daarin tegen ook nog erg gevaarlijk, denk maar eens aan laag hangende begroeiing, eventueel kantelen van het voertuig en dergelijke meer.
Ik denk dat dat gevaarlijke nog wel meevalt, het wordt bij ons in de regio veel gebruikt, en er tot op heden nog nooit iets mee gebeurt. Temeer omdat de snelheden erg laag zijn, en een ieder dus de laaghangende takken kunnen zien aankomen. Kantelen zie ik niet snel gebeuren hier in de bossen. ;)


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #8 Gepost op: 14 december 2011, 17:36:33
Blussen vanuit een rijdend voertuig is dan misschien wel snel, maar effectief, dat durf ik toch niet als algemene regel stellen.
Het is daarin tegen ook nog erg gevaarlijk, denk maar eens aan laag hangende begroeiing, eventueel kantelen van het voertuig en dergelijke meer.

Het is in Nederland al vele malen bewezen dat dak- en bumperblussing met een iets hogere windsnelheid de enige methode welke werkelijk effectief is om het vuur te stoppen .
Het systeem met LD afleggen vanuit afgebrand gebied heeft een groot nadeel namelijk dat je bij een iets hogere windsnelheid erg achter de feiten aan blijft lopen.
Het systeem met LD afleggen in niet afgebrand gebied is levensgevaarlijk, de enige manier om dan effectief te werken is vanuit een rijdend voertuig.
Je zou bij dakblussing ook kunnen denken aan een systeem zoals militairen onder pantser tegenwoordig een wapen afschieten met joystick en camera.
Kost wel wat, maar dan heb je direkt het grootste gevaar opgelost.
Het uitgestegen afleggen in zulk gebied is ook niet zonder gevaren zoals kneuzen en zwikken van enkels, breken van benen en niet in de laatste plaats uitputting, uitdroging en ander uitputtingsletsel
En het ingesloten raken van mensen is ook een groter gevaar bij uitgestegen optreden.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #9 Gepost op: 15 december 2011, 15:20:26
Ik mis in het document een essentieel punt.   Eigenlijk gebruikt alleen nog de brandweer en het kadaster het Rijksdriehoekstelsel, (Dit is een van de oudste systemen, x,y stelsel met Oarijs als 0 punt..)

Defensie, Luchtmacht, boswachters, buitensporters gebruiken allemaal afwijkende coordinatenstelsels.  UTM, MIL-GRID, of WGS-84 (luchtverkeersleiding, standaard GPS)..   De meeste Meldkamers en brandweer eenheden kunnen nauwelijks werken met afwijkende coordinaten stelsels..

Het is toch vreemd als men blijft vasthouden aan een sterk verouderd kaart coordinatie systeem., Terwijl dit relatief eenvoudig met software is op te lossen.