Bronnenboek natuurbrandbeheersing

Auteur Topic: Bronnenboek natuurbrandbeheersing  (gelezen 31497 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Yellowjackal

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 356
  • Zand zand en nog eens zand dat is wat hij wil
Reactie #40 Gepost op: 11 april 2012, 23:11:39
Daarnaast is een brand in buntgras makkelijker te blussen dan een brand in een heideveld, simpel omdat er minder water nodig is de vlammen van brandende grassen af te krijgen.

Ben ik niet helemaal met je eens. Het buntgras op Radio Kootwijk was een zeer dik pak, toen we aankwamen was de brand van zo'n omvang dat we het zat met twee voertuigen af hadden gekund. Nadat we schuin tegen het vuur in reden en het grote dak kanon op de kop van de brand hadden ingezet en er compleet voorlangs zijn gereden,omgedraaid om er vervolgens nogmaals voorlangs te rijden wat ons deels lukte maar door de enorme rook ontwikkeling wel bemoeilijkte en vertraagde brandde het onder in de pollen buntgras waar we dus een zeer grote hoeveelheid water overheen hadden gebracht gewoon door. Dit was in de hei niet gebeurt. Ik ben ook van mening dat een brand gevoed door een redelijke wind sneller loopt/uitbreidt door een buntgrasveld dan door een heideveld.


M.A.S

  • Texas Forest Service Wildland Firefighter
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
Reactie #41 Gepost op: 13 april 2012, 02:42:39
Ben ik niet helemaal met je eens. Het buntgras op Radio Kootwijk was een zeer dik pak, toen we aankwamen was de brand van zo'n omvang dat we het zat met twee voertuigen af hadden gekund. Nadat we schuin tegen het vuur in reden en het grote dak kanon op de kop van de brand hadden ingezet en er compleet voorlangs zijn gereden,omgedraaid om er vervolgens nogmaals voorlangs te rijden wat ons deels lukte maar door de enorme rook ontwikkeling wel bemoeilijkte en vertraagde brandde het onder in de pollen buntgras waar we dus een zeer grote hoeveelheid water overheen hadden gebracht gewoon door. Dit was in de hei niet gebeurt. Ik ben ook van mening dat een brand gevoed door een redelijke wind sneller loopt/uitbreidt door een buntgrasveld dan door een heideveld.

In deze situatie had mijn eerder genoemde tactiek eventueel uitkomst kunnen bieden. Door vanuit het reeds verbrandde gebied met een handstraal langs het oprukkende vuurfront te lopen en deze van binnenuit af te blussen ligt de snelheid misschien lager, maar daardoor kan de tweede persoon erachter beter controleren of er nog brandende resten onder de eerste laag buntgras zitten. Door middel van een "sproedel" straal kan de eerste persoon de eerste vlammen eraf krijgen en als de tweede persoon met een gebonden straal erachteraan loopt dring je dieper in de laag door waardoor de kans op oplaaien wordt afgenomen. Zeker als je daarachter nog zo'n zelfde eenheid stuurt, gevolgd door personeel met handgereedschap heb je een grotere kans op het afblussen van de brand. De snelheid ligt misschien lager maar het gebied dat je daadwerkelijk effectief bestrijdt kan groter zijn.


Yellowjackal

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 356
  • Zand zand en nog eens zand dat is wat hij wil
Reactie #42 Gepost op: 14 april 2012, 21:12:35

In deze situatie had mijn eerder genoemde tactiek eventueel uitkomst kunnen bieden. Door vanuit het reeds verbrandde gebied met een handstraal langs het oprukkende vuurfront te lopen en deze van binnenuit af te blussen ligt de snelheid misschien lager, maar daardoor kan de tweede persoon erachter beter controleren of er nog brandende resten onder de eerste laag buntgras zitten. Door middel van een "sproedel" straal kan de eerste persoon de eerste vlammen eraf krijgen en als de tweede persoon met een gebonden straal erachteraan loopt dring je dieper in de laag door waardoor de kans op oplaaien wordt afgenomen. Zeker als je daarachter nog zo'n zelfde eenheid stuurt, gevolgd door personeel met handgereedschap heb je een grotere kans op het afblussen van de brand. De snelheid ligt misschien lager maar het gebied dat je daadwerkelijk effectief bestrijdt kan groter zijn.
Yep waren wij achteraf ook van mening maar dat is het moeilijke van een natuur brand er is er niet 1 het zelfde en je kunt de communicatie wel oefenen maar een brand (realistische) niet.


M.A.S

  • Texas Forest Service Wildland Firefighter
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
Reactie #43 Gepost op: 15 april 2012, 02:11:53
Yep waren wij achteraf ook van mening maar dat is het moeilijke van een natuur brand er is er niet 1 het zelfde en je kunt de communicatie wel oefenen maar een brand (realistische) niet.

Ik was ook absoluut niet van plan jullie te bekritiseren! Als ik jouw verhaal zo hoor heb je het beste gedaan met het materieel beschikbaar onder deze omstandigheden.

Oefenen is en blijft een groot probleem. Er zijn vast mogelijkheden te verzinnen waaronder men realistisch kan oefenen. Misschien kan men oefeningen organiseren op het ASK, bij mij mening is dat al eens geprobeerd.

Wat mij wel opvalt is dat men op het gebied van natuurbrand bestrijding weinig les- en leerstof voor handen heeft. Als ik zie wat ik hier in een paar weken geleerd heb gekregen op de (minimale) standaard natuurbrand training, is dat veel meer dan ik ooit gezien heb dat beschikbaar is in Nederland.

Maargoed, misschien is dat iets wat ik kan proberen te veranderen als ik terug ben!


Yellowjackal

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 356
  • Zand zand en nog eens zand dat is wat hij wil
Reactie #44 Gepost op: 17 april 2012, 20:40:07
Wat ook een zeer groot probleem is geweest was de watervoorziening. Toen we leeg waren zijn we naar een brandkraan gereden en de tank weer gevuld dit duurde dusdanig lang want wij waren bijna vol toen korps Beekbergen (20min later gealarmeerd) ons passeerde waardoor de brand dus ruim de tijd had om uit te breiden.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #45 Gepost op: 17 april 2012, 21:54:10
Yep waren wij achteraf ook van mening maar dat is het moeilijke van een natuur brand er is er niet 1 het zelfde en je kunt de communicatie wel oefenen maar een brand (realistische) niet.

Als je de tactiek zoals M.A.S. deze omschrijft had je veel en veel meer voertuigen in de eerste aanleg nodig gehad.
De methode is zo langzaam dat je 10 meter goed afblust en dan, in combinatie met de windsnelheid van 1 april, 30 meter uitbreiding hebt .
Je begint dan niet met het inperken van de verbrandingssnelheid, maar direkt keihard achter de feiten aan te lopen.

Wat ook een zeer groot probleem is geweest was de watervoorziening. Toen we leeg waren zijn we naar een brandkraan gereden en de tank weer gevuld dit duurde dusdanig lang want wij waren bijna vol toen korps Beekbergen (20min later gealarmeerd) ons passeerde waardoor de brand dus ruim de tijd had om uit te breiden.

Het probleem is dat er te langzaam is opgeschaald en met niet de snelst beschikbare eenheden aangezien deze uit VGGM hadden kunnen komen
dus Brandweer I.S.K. Harskamp, Otterlo en I.S.K. via het I.S.K. terrein.
Brandweer I.S.K. kan 24/7/366 met het 1e blusvoertuig binnen 6/7 minuten uitrukken en het 2e voertuig, van het I.S.K met 15 minuten.
Harskamp & Otterlo ieder met 3/4 minuten.
De afspraken zijn dat deze korpsen ten allertijde, na overleg met bureau veiligheid bij het in bedrijf zijn van banen of bewaking/terreinopzichter of CDT I.S.K bij gesloten oefenterrein, gebruik mogen maken van de rondweg rond het I.S.K. terrein en dan is het maar 8/9 km naar Gerritsfles en 9/10 km naar Radio Kootwijk.
Hadden jullie ook gebruik kunnen maken van de bluswatervoorzieningen op het I.S.K. in de vorm van de daar aanwezige bluswatervijvers met vulpompinstalatie van 2000 liter/min zal iets sneller vullen als de eindleiding in Radio Kootwijk.


M.A.S

  • Texas Forest Service Wildland Firefighter
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
Reactie #46 Gepost op: 19 april 2012, 02:07:07
Als je de tactiek zoals M.A.S. deze omschrijft had je veel en veel meer voertuigen in de eerste aanleg nodig gehad.
De methode is zo langzaam dat je 10 meter goed afblust en dan, in combinatie met de windsnelheid van 1 april, 30 meter uitbreiding hebt .
Je begint dan niet met het inperken van de verbrandingssnelheid, maar direkt keihard achter de feiten aan te lopen.

Je hebt deze technieken niet in actie gezien, ik wel. Deze techniek kan zeer snel gaan als het goed getraind is. De drager van de eerste straal bepaald de snelheid, maar hoeft niet alles direct af te blussen aangezien de tweede drager dit voor je doet, in combinatie met de dragers van het handgereedschap erachter. Korpsen hier bestrijden een brand van 30 a 40 hectare met 4 voertuigen op deze manier, en brengen zo'n brand zeer snel onder controle. Ik begrijp dat het moeilijk te begrijpen is dat deze techniek snel gaat, maar geloof mij. Ik heb het in gebruik gezien en ik was zeer onder de indruk van de snelheid en effectiviteit van deze techniek.

Mensen hier lachen me bijna letterlijk uit als ik zeg dat de inzet in Nederland voor meer dan 90% al rijdend vanuit voertuigen wordt uitgevoerd. Ik wil niet zeggen dat men hier alle wijsheid in pacht heeft, maar men verteld me hier dat er een reden is waarom men hier 10 jaar geleden van dezelfde techniek is afgestapt...


M.A.S

  • Texas Forest Service Wildland Firefighter
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
Reactie #47 Gepost op: 19 april 2012, 02:27:59
Mijn excuses, ik kon het vorige bericht niet meer aanpassen.

Het probleem is dat er te langzaam is opgeschaald en met niet de snelst beschikbare eenheden aangezien deze uit VGGM hadden kunnen komen
dus Brandweer I.S.K. Harskamp, Otterlo en I.S.K. via het I.S.K. terrein.
Brandweer I.S.K. kan 24/7/366 met het 1e blusvoertuig binnen 6/7 minuten uitrukken en het 2e voertuig, van het I.S.K met 15 minuten.
Harskamp & Otterlo ieder met 3/4 minuten.
De afspraken zijn dat deze korpsen ten allertijde, na overleg met bureau veiligheid bij het in bedrijf zijn van banen of bewaking/terreinopzichter of CDT I.S.K bij gesloten oefenterrein, gebruik mogen maken van de rondweg rond het I.S.K. terrein en dan is het maar 8/9 km naar Gerritsfles en 9/10 km naar Radio Kootwijk.
Hadden jullie ook gebruik kunnen maken van de bluswatervoorzieningen op het I.S.K. in de vorm van de daar aanwezige bluswatervijvers met vulpompinstalatie van 2000 liter/min zal iets sneller vullen als de eindleiding in Radio Kootwijk.

Waar ik hier echter niet van onder de indruk ben is wat men hier "mutual aid" noemt. De procedure om hier bijstand te krijgen van een andere (lokale) brandweer is zeer omslachtig. Dit moet je zien als de brandweer van bijvoorbeeld Epe moet officieel toestemming vragen (via het gemeentehuis en dergelijke) voor bijstand van de hoogwerker van Apeldoorn. Daarnaast moet bijvoorbeeld het "vrijwillige" korps van Hoenderloo officieel bijstand vragen aan het "professionele" korps van Apeldoorn voordat Apeldoorn bijstand kan verlenen met een extra tankautospuit of hoogwerker ook al ligt het in dezelfde gemeente.

Wel ben ik van mening dat hier in Nederland ook een stukje beter geregeld kan worden. Als je over achter de feiten aanlopen praat, kan je het hebben over de brand. Opschalen via meerdere regio's met materieel dat snel ter plaatse kan zijn is in deze situaties cruciaal. Ik heb liever 10.000 liter teveel bij een brand dan 10 te weinig. Daarom denk ik dat we in sommige situaties, in sommige gebieden en onder sommige omstandigheden niet moeten denken aan het alarmeren in pelotons maar in het alarmeren van compagnies (ik ben me bewust van het feit dat dit al in de plannen is opgenomen maar heb het nog nooit echt zien gebeuren). Ja, het kost veel geld en ja, het is 7 van de 10 keer misschien niet nodig maar de kosten van een (zeer) grote natuurbrand, die in principe in een vroeg stadium onder controle gebracht had kunnen worden met voldoende water en materieel, kunnen veel hoger zijn.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #48 Gepost op: 25 april 2012, 12:15:42
Verloop natuurbrand beter voorspeld
Published on Apr 24, 2012 by TVGelderland

Verloop natuurbrand beter voorspeld

HEERDE - De brandweer heeft de beschikking over een nieuw rekenmodel waarmee het verloop van natuurbranden beter kan worden voorspeld. Het wordt dinsdagavond gedemonstreerd tijdens een brandweeroefening in Heerde.
 
Nieuwe methode levert maatwerk
Het model combineert gegevens van het weer en het landschap waar de brand woedt. Tot nu toe werd gewerkt met één model voor alle soorten natuurbranden. Daar komen aparte berekeningen voor heide-, veen-, duin- en bosbranden voor in de plaats.
Dankzij de methode kan sneller een besluit worden genomen over de inzet van meer materieel of een evacuatie.

Risico's natuurbranden vaak onderschat
Volgens het Nederlands Instituut Fysieke Veiligheid is uit eerder onderzoek naar natuurbranden gebleken dat de kans op een onbeheersbare natuurbrand met dodelijke slachtoffers veel groter is dan tot nu toe werd ingeschat. Bij een simulatie van een heidebrand met behulp van een nieuw rekenmodel bleek het vuur zich twee keer zo snel te verspreiden als in de voorspellingen van de oude methode.
Aanleiding voor het ontwerpen van de nieuwe methode waren de verwoestende natuurbranden bij Schoorl en Bergen in Noord-Holland.

dinsdag 24 april 2012 | 17:51 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 24 april 2012 | 22:59
Samen sterk in de hulpverlening!


rozema12

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 513
Reactie #49 Gepost op: 2 juni 2012, 07:57:29
Veluwe niet goed voorbereid op natuurbrand

 
APELDOORN - Het is niet de vraag òf die grote natuurbrand er komt, maar wanneer die komt. En of dan bijvoorbeeld de A1 drie dagen afgesloten moet worden of dat er wellicht zo'n dertig- tot veertigduizend aansluiting op de Veluwe dagen tot een paar weken geen stroom hebben.
Allard van Gulik van VNOG is bloedserieus als hij het zegt. De nationaal coordinator vanuit de brandweer (NVBR) voor natuurbranden in Nederland weet wat hij zegt. Hij zit met minister en burgemeesters om tafel.

Natuurbranden moeten serieus genomen worden. Er moeten calamiteitenplannen komen, zoals er al sinds jaren liggen voor bijvoorbeeld chemische bedrijven. "We kunnen ons niet veroorloven eerst te wachten op de ramp. Dat kan niet. Je ziet het bij alles: we kijken naar vuurwerk na de vuurwerkramp, we kijken naar brandwerende kerstversiering na de Volendambrand. Van natuurbrand weten we dat het komt. Alleen niet wanneer. De duinbrand in Bergen was geen uitzondering. Zwartberoete gezichten die hun huis uit moeten. Dat gaat op de Veluwe ook gebeuren. En de impact is hier minstens zo groot.''

Campinghouders moeten zelf ontruimingsplannen hebben bijvoorbeeld, om hun duizenden recreanten in het hoogseizoen veilig weg te leiden. "De brandweer kan het niet. Het is niet: het bos is van ons, en de brand van de brandweer. Mensen moeten hun eigen verantwoordelijkheid nemen, en dat besef begint langzaam door te dringen.''

bron:http://www.destentor.nl/regio/apeldoorn/11139721/Veluwe-niet-goed-voorbereid-op-natuurbrand.ece