Bergers te laat de snelweg op

Auteur Topic: Bergers te laat de snelweg op  (gelezen 4165 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

wrecker

  • berger / oprichter bergers meeting
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
    • bergers meeting
Gepost op: 3 december 2011, 11:04:35
Bron: Telegraaf.
DEN HAAG -  Auto’s worden na een ongeval vaak veel minder snel weggesleept dan zou moeten. Daardoor ontstaan files en gevaarlijke situaties.
De vertragingen worden veroorzaakt doordat 112-alarmcentrales steeds minder vaak bergers inschakelen. Volgens de politie komt dit mogelijk doordat bij aanrijdingen zonder letsel er geen agenten meer komen en centralisten daardoor ten onrechte denken dat het ook niet meer nodig is een berger te sturen.

Tussen 2008 en 2010 nam het aantal meldingen bij de Stichting Incident Management Nederland, die de inzet van bergers coördineert, met bijna 30 procent af. In diezelfde periode daalde het aantal ongelukken volgens verzekeraars niet. Omdat 112 altijd hofleverancier van de bergers was, kan het probleem alleen maar in deze meldkamer liggen.

De gevolgen zijn volgens Ivo Wildenberg van de SIMN vergaand.„Wanneer een berger tien minuten later wordt ingeschakeld, staat een auto ook al snel tien minuten langer gevaarlijk midden op een rijstrook. En wanneer je weet dat zelfs een simpel pechgeval in de Randstad automatisch een file betekent, snap je wat te laat melden aan onnodige opstoppingen oplevert."


Alles wat ik hier zeg of schrijf doe ik geheel uit eigen beweging en hier heeft mijn werkgever dan ook niets mee te maken!!.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #1 Gepost op: 3 december 2011, 21:37:33
Dat is dan ook een van de redenen dat ik voor auto's met pech/schade op de A wegen geen 112 bel maar het rws nummer.
Word je snel geholpen (meestal, laatst nog een tijdje in de wacht gestaan  ::)) en men weet wat ze moeten doen.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Reactie #2 Gepost op: 4 december 2011, 11:38:18
Uitgaande van onze eigen ervaringen met vooral de regionale meldkamer, is de bekendheid met het hele IM gebeuren ook gewoon slecht, bij de centralisten.
Ook verdommen regio-agenten het vaak zat een IM aan te maken, zeker bij onderliggende IM gebieden, gewoon omdat ze niet op de hoogte zijn van die procedure.
Lijkt me een schone taak voor de opleiders van die mannen om het IM mee te nemen in die opleidingen. :)


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #3 Gepost op: 4 december 2011, 12:00:55
Ook verdommen regio-agenten het vaak zat een IM aan te maken, zeker bij onderliggende IM gebieden, gewoon omdat ze niet op de hoogte zijn van die procedure.
Lijkt me een schone taak voor de opleiders van die mannen om het IM mee te nemen in die opleidingen. :)

Het ligt iets wat genuanceerder als dat jij doet voorkomen. De regio-agenten zoals jij ze noemt zijn dienders die af en toe op rijkswegen komen. Ook hebben ze wel N-wegen in hun regio liggen alleen komen ze daar minder vaak. Deze hebben het complete taken pakket wat een agent kan hebben. Deze gaan van een husielijk geweld naar een aanrijding op een N-weg en dan door naar een winkelboefje. Dat de kennis dus minder is, is an sich niet zo vreemd.

De kennis bij de verkeersagenten is veel groter, dit komt puur omdat deze niets anders doen als werken op snelwegen. Deze worden ook regelmatig "bijgeschoold" vwb het IM verhaal. De regio-agenten krijgen daar over het algemeen minder instructie in.

Ik de opleiding van heden tendage zit bij de rijopleiding een stukje IM-verhaal, echter is dit niet zoveel dat je er prat op kunt gaan dat het goed gaat komen op snelwegen en/of N-wegen.


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #4 Gepost op: 4 december 2011, 12:04:19


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Reactie #5 Gepost op: 4 december 2011, 18:08:29
Het ligt iets wat genuanceerder als dat jij doet voorkomen. De regio-agenten zoals jij ze noemt zijn dienders die af en toe op rijkswegen komen. Ook hebben ze wel N-wegen in hun regio liggen alleen komen ze daar minder vaak.

Weet ik, maar geloof me op mijn woord, naast de goedwillende agenten die we tegenkomen en die direct een IM maken als we daar om vragen, zijn er veel te veel die dat gewoon niet willen, of denken dat we direct starten met bergen als ze een IM aanmaken zonder sporenonderzoek af te wachten.
De onbekendheid met het IM gebeuren is een ergernis, zeker als je te maken hebt met veel onderliggende IM-wegen.


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #6 Gepost op: 4 december 2011, 20:55:25
Weet ik, maar geloof me op mijn woord, naast de goedwillende agenten die we tegenkomen en die direct een IM maken als we daar om vragen, zijn er veel te veel die dat gewoon niet willen, of denken dat we direct starten met bergen als ze een IM aanmaken zonder sporenonderzoek af te wachten.
De onbekendheid met het IM gebeuren is een ergernis, zeker als je te maken hebt met veel onderliggende IM-wegen.

Ik ga me lekker mengen in deze discussie  ;D

Helaas ben ik bang dat het steeds vaker gaat gebeuren (dat de welwillende wijkteamdiender op de A-wegen gaat komen). Immers het KLPD gaat vanaf 2012 (en is nu al zo) geen noodhulp meer rijden. De regio's zullen dus steeds meer hen eigen personeel moeten gaan inzetten op 's Rijkswegen. En als daarin niet goed ingespeeld wordt middels opleidingen, gaan er nog wel meer rare dingen gebeuren  :-\. Ik kom nu al rare dingen tegen op bijvoorbeeld de A4 (schiphol):

1e rijstrook pechgeval (lekke band): kennemerland VW Touran er achter met blauw blauw en niet in Vent-off. Geen rode kruizen aangevraagd en geen geel hesje maar een mooie blauwe wijkteam jas. Uiteraard loop je rustig rond tussen de beide voertuigen (de diender en de bestuurster van de pech-auto) en wacht je op een ANWB kraan.

We hebben dus maar even heel snel maatregelen getroffen en de boel veilig en werkbaar gemaakt. Was echt kamikaze..... 98uiye
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #7 Gepost op: 5 december 2011, 06:25:17
0800 - 8002 ?
Correct en helemaal juist. Dan de 1 intoetsen en dan krijg je een medewerker van RWS aan de lijn.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Blusdebrand

  • Iets met doorstroming en veiligheid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 486
  • de soep is nooit zo heet als dat ie opgediend word
Reactie #8 Gepost op: 5 december 2011, 19:58:26
Correct en helemaal juist. Dan de 1 intoetsen en dan krijg je een medewerker van RWS aan de lijn.

je kunt beter rechtstreeks bellen met verkeerscentrale dan heb je het nog sneller voor elkaar.
alles waar ik op reageer is op persoonlijke titel en niet vanuit werkgever of wie ook,PUNT


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #9 Gepost op: 5 december 2011, 20:18:28
je kunt beter rechtstreeks bellen met verkeerscentrale dan heb je het nog sneller voor elkaar.
Ik neem aan dat je dat als burger niet kan?