Agenten gewond en waarschuwingsschoten gelost bij voetbalrellen - Utrecht 04-12-2011

Auteur Topic: Agenten gewond en waarschuwingsschoten gelost bij voetbalrellen - Utrecht 04-12-2011  (gelezen 17821 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Rellen na FC Utrecht - FC Twente
door FCUtrechtMedia op 4 dec 2011
Samen sterk in de hulpverlening!


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Gewoon afschaffen die hele klerebende. Kost klauwen met geld en inzet. En de volgende dag allemaal weer klagen dat de agenten geen boeven vangen.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
(...)
In 1999 hebben Utrecht supporters in Utrecht bussen aangevallen met Twente supporters, waarbij het een wonder was dat er geen zwaar gewonden of doden zijn gevallen.
(...)
Volgens de lokale krant vanmorgen is in 1999 één Twente supporter zwaar gewond geraakt, doordat deze geraakt werd door een steen. Mede gelet op het akkefietje vorig jaar kan er een bepaalde risico-inschatting gemaakt worden. Kennelijk was die gegeven de omstandigheden juist en zijn de maatregelen goed uitgevoerd (buscombi Twente). Waarschijnlijk was er niets aan de hand geweest als in het stadion de vlam niet in de pan was geslagen (tussenstand, vuurwerk, etc.). Het optreden buiten is dan opeens heel anders: het wordt dan politie versus thuissupporters in plaats van thuis- versus uitsupporters (waar standaard van wordt uitgegaan).

De beveiligings/stewardorganisatie die de beveiliging uitvoert zou heel erg dom zijn als men geen schouwing / voorverkenning uitvoert voorgaande aan de wedstrijd. Maar uiteindelijk komt het aan op de deskundigheid van de personen die dienst hebben tijdens de wedstrijden.
(...)
Het probleem in deze is vaak niet te wijten aan de beveiligings-/stewardorganisatie. De voetbalclub bepaalt niet alleen wat het risico is, maar doet dat samen met, of misschien wel vaker nog in opdracht van de "driehoek" (gemeente, politie, justitie). De politie bepaalt daarin haar eigen optreden. Vaak is dat goed afgestemd op de wedstrijd, maar het gaat ook regelmatig n(i)et goed. Geen ME/hondengeleiders/beredenen terwijl dit wel nodig was, of juist heel veel ME/etc. terwijl er niets aan de hand is.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


brandweerman511

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 273
Gewoon afschaffen die hele klerebende. Kost klauwen met geld en inzet. En de volgende dag allemaal weer klagen dat de agenten geen boeven vangen.
dit gaat me een beetje ver? kijk naar feyenoord-psv er is een supporter ongeneeselijk ziek en dat zou zijn laatste wedstrijd zijn. vervolgens gaan zowel de feyenoord supporters en PSV supporters gezamelijk staan om hem te steunen in de 12de minuut. Zo kan het ook?
Moet je bij een overval op een winkel ook iedere winkel sluiten omdat het klauwe met geld kost?
er is geen mooier weer dan brandweer!  Niv 3 Politie Rotterdam


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Overigens is het stuitend hoe op de FC Utrecht fansites de Zwarte Piet onverbloemd de verantwoordelijkheid maar weer op de overheid geschoven wordt.

Alsof het ont-zet-tend logisch is dat je buiten het stadion, als wraak voor wat in het stadion door anderen wordt gedaan, met stenen gaat gooien naar politiemensen, vernielingen gaat lopen aanrichten etc.

Wat zijn dat toch voor figuren met welgeteld 1 hersencel die het heel vanzelfsprekend vinden dat er vernield en mishandeld wordt omdat het ff tegenzit en omdat anderen zich wellicht misdragen hebben (met vuurwerk).

Zou toch wat zijn als ik ruzie had met vrienden, dat ik de ramen van de HEMA ga in lopen gooien en stenen naar de beveiliging zou gooien, om maar een vergelijking te maken.

Betaald voetbal afschaffen is idd de oplossing niet want daarvoor zijn er gelukkig nog teveel goedwillenden. Maar verbiedt desnoods het bezoeken van uitwedstrijden. Zoals bij Feyenoord en Ajax het geval is.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


brandweerman511

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 273
Overigens is het stuitend hoe op de FC Utrecht fansites de Zwarte Piet onverbloemd de verantwoordelijkheid maar weer op de overheid geschoven wordt.

Alsof het ont-zet-tend logisch is dat je buiten het stadion, als wraak voor wat in het stadion door anderen wordt gedaan, met stenen gaat gooien naar politiemensen, vernielingen gaat lopen aanrichten etc.

Wat zijn dat toch voor figuren met welgeteld 1 hersencel die het heel vanzelfsprekend vinden dat er vernield en mishandeld wordt omdat het ff tegenzit en omdat anderen zich wellicht misdragen hebben (met vuurwerk).

Zou toch wat zijn als ik ruzie had met vrienden, dat ik de ramen van de HEMA ga in lopen gooien en stenen naar de beveiliging zou gooien, om maar een vergelijking te maken.

Betaald voetbal afschaffen is idd de oplossing niet want daarvoor zijn er gelukkig nog teveel goedwillenden. Maar verbiedt desnoods het bezoeken van uitwedstrijden. Zoals bij Feyenoord en Ajax het geval is.

ik wil het ook absoluut niet goedpraten wat er gebeurt is.
Maar naar een wedstrijd kijken met tegen supporters is toch het mooiste wat er is? waarom zou je dat afschaffen als duizenden mensen het wel kunnen?en ik heb gister met kippenvel en tranen in mijn ogen in het stadion bij feyenoord gestaan en dan denk ik : tja zo kan het ook jongens!
er is geen mooier weer dan brandweer!  Niv 3 Politie Rotterdam


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
(...) Maar verbiedt desnoods het bezoeken van uitwedstrijden. Zoals bij Feyenoord en Ajax het geval is.
Ach, ik schat dat in 9 van de 10 gevallen (zo niet meer) het uitpubliek geen enkel probleem oplevert. Gaat om een paar honderd man, tot hooguit duizend à vijftienhonderd. Bij risicowedstrijden worden ze als vee vanuit bus of trein het vak ingejaagd en na de wedstrijd vanuit het vak zo weer bus of trein in. In het vak zijn ze van de rest gescheiden door centimeters dikke "ik-weet-de-naam-van-het-doorzichtige-plastic-ff-niet-meer"-wanden, en het enige wat ze kunnen doen is een beetje roepen, schreeuwen, schelden en dingen gooien. Het probleem zit 'm in 9 van de 10 gevallen in het thuispubliek, dat wél (min of meer) vrij kan gaan en staan waar men wil, en dus ook kan gaan rellen waar men wil...
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Tot nu toe heb ik maar 1 voetbalclub zien die actief controleert wie er binnenkomt in het stadion en beveiligers een lijst meegeeft met ongewenste personen.
Dan moeten die andere clubs waar je hebt gewerkt, zeker op de vingers worden getikt. De clubs waar ik mensen uit de club organisaties ken, nemen allemaal maatregelen om stadion verboden te handhaven. Er worden stewards speciaal aangewezen om bij de toegangspoorten te letten op "bekenden", deze nemen plaats achter de stewards/beveiligers die de fouillering doen. Daarnaast wordt er door het club personeel in de commando centrale ook via camera's gelet op mensen die een stadion verbod hebben.

Controle is ook bij die clubs zeker niet waterdicht. Het gaat er mij om dat het te kort door de bocht is om te zeggen dat alle clubs er niks aan doen.
Het extreemste voorbeeld van controle is Den Haag, waar men biometrische gegevens gebruikt voor de toegangscontrole...

Dat het een civiel rechtelijke zaak is maakt niets uit. Het maakt de zaak niet moeilijker.
De controles op zich niet nee. Ik dacht meer aan de beperkte mogelijkheden voor het aanpakken van overtreders van verboden. Een strafrechtelijk stadion verbod is veel effectiever omdat er bijvoorbeeld een gebiedsverbod aan gekoppeld kan worden.

En wat betreft de gezichtsbedekkende kleding, daar komt toch al een wet voor die dat in het algemeen verbied? ("Boerka verbod")

Het is altijd maar een hele kleine groep die het verziekt voor de rest. Maar dat is met alles. Dat neemt naar mijn mening niet weg dat soms hele rigoureuze aanpak nodig is om juist die hele kleine groep het werk zo moeilijk mogelijk te maken.
Dat ben ik ook met je eens. Alleen moet die rigoureuze aanpak dan wel op die kleine groep gericht zijn en niet ook de grote groep straffen. Dat is juist waar het in het verleden helemaal verkeerd is gegaan. Die kleine groep voelt zich niet echt gestraft als er algemene maatregelen worden genomen.
Gericht onderzoek en opsporing is veel effectiever, en dat wordt gelukkig steeds vaker gedaan. (Neem het onderzoek naar een deel van de harde kern van Ajax als voorbeeld)

Klopt uiteraard. Maar deze bewoording komt op mij over als dooddoener die het hele verhaal moet afzwakken.
Het was ook niet specifiek voor jouw mening bedoeld, mijn excuses voor het misverstand. Ik wilde alleen aangeven dat men uit het verleden moet leren, maar dat sommige rellen gewoon niet te voorspellen waren/zijn. Geen reden om niet kritisch te zijn, wel een reden om realistisch te blijven.

Staatsveiligheid is een relatief begrip.
Juridisch gezien is Staatsveiligheid zeker geen relatief begrip, maar omschreven op diverse plaatsen in de wet. Hoe ernstig deze rellen ook zijn, ze zijn geen bedreiging voor de Staatsveiligheid vanuit juridisch oogpunt. Wel zijn ze een ernstige verstoring van de Openbare Orde, en dat gegeven is genoeg om de Burgermeester in staat te stellen om bepaalde maatregelen te nemen (wat volgens mij overigens niet gebeurd is).
Natuurlijk doet dat niks af aan je betoog, maar wilde alleen duidelijk maken dat "Staatsveiligheid" voor mij dus een andere definitie heeft dan voor jou.

Daarom is het goed om ook naar het buitenland te kijken en niet naar ons eigen land. Want kijken hoe anderen iets doen vind ik leerzaam.
Op dat gebied valt er veel te leren van hoe men in Engeland in de jaren 90 hooligans heeft aangepakt, door gericht onderzoek en opsporing, en een specifieke voetbalwet die voor handhaving van verboden zorgt . Natuurlijk is onderzoek en opsporing ook afhankelijk van de prioriteit ten op zichte van andere zaken.

Wat zou er gebeuren als alle inwoners van Nederland en alle andere mensen die zich in Nederland bevinden, het gezag van de overheid niet accepteren, respecteren en de orde gaan verstoren?
Maar dat is niet het geval. Het gaat hier om een aantal randdebielen die de openbare orde ernstig verstoren, mensen verwonden, politie agenten aanvallen en schade toebrengen aan andermans eigendommen. Dat is zeer ernstig en ik bagatelliseer dit zeker niet, maar ik vind het niet te recht om dit dan alle clubs en alle voetbal supporters aan te rekenen, of het op te blazen tot iets wat de Staat der Nederlanden bedreigt.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Zware voetbalrellen na Utrecht-Twente 04-12-2011
Gepubliceerd op 5 dec 2011 door RTLNieuws
De voetbalwedstrijd tussen FC Utrecht en FC Twente vanmiddag is uitgelopen op hevige rellen.
Utrecht boekte in eigen huis een zware nederlaag.
Na de wedstrijd wachtten honderden woedende supporters de Twente-aanhang op buiten het stadion. De situatie werd zo bedreigend, dat de politie waarschuwings-schoten heeft moeten lossen.
Samen sterk in de hulpverlening!


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Utrecht evalueert voetbalrellen 05-12-2011

Gepubliceerd op 5 dec 2011 door RTLNieuws

FC Utrecht gaat vandaag bekijken of de rellen van gisteren beter of anders hadden kunnen worden aangepakt.
Het liep tijdens en na het duel met FC Twente flink uit de hand.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen