De politie en.....

Auteur Topic: De politie en.....  (gelezen 3546 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

112wieringerwerf

  • Ondernemer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 53
Gepost op: 6 december 2011, 16:23:48
Beste forumlezers/lezeressen,

Ik kon het nog niet vinden op het forum. (mocht het wel zo zijn dan mag het verplaatst worden. b.v.d.)
Voorbeeld:
Een politie auto rijd met prio 1 naar een melding. Ze komen op een kruispunt afgereden waar een verkeersregelaar staat.
(ik heb geleerd om te proberen de hulpdienst zo snel en veilig mogelijk te laten passeren als verkeersregelaar zijnde). Hoe reageert de politie hierop? of andere hulpdienst?
Letten zij op bepaalde dingen? reageren ze anders dan anders op zo'n kruispunt?
VERTEL....VERTEL....

Groetjes


M.v.g.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 6 december 2011, 16:29:13
Is dit iets?
OGS en vrijstellingen politie

Hulpverleningsforum > Blauwe kolom > Vraagbaak > Topic: OGS en vrijstellingen politie


112wieringerwerf

  • Ondernemer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 53
Reactie #2 Gepost op: 6 december 2011, 16:38:51
Mmmm ja hij zou er tussen kunnen passen. Alleen heb ik het gevoel dat het toch niet helemaal hetzelfde is.
M.v.g.


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #3 Gepost op: 6 december 2011, 16:47:23
Als ik je vraag goed begrijp bedoel je:"Wat doen hulpdiensten die met een prio 1 rit bij een kruispunt aankomen, als dat kruispunt geregeld wordt door een verkeersregelaar?".
Daarop is mijn antwoord: "Hetzelfde als bij elk ander kruispunt. Rustig mijn eigen weg zoeken en het overige verkeer zo min mogelijk rare capriolen laten uit halen."

Heb het toevallig laatst mee gemaakt dat een stel VKR in opleiding aan het oefenen was op een kruispunt en wij met prio 1 er voorbij kwamen. Ging prima.
Digitaal onderzoek


112wieringerwerf

  • Ondernemer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 53
Reactie #4 Gepost op: 6 december 2011, 16:51:02
Dank je wel voor je uitleg.
Ja dat bedoelde ik in principe.

Ik vroeg me af, als de verkeersregelaar het kruispunt stilzet en de prio1 er door laat, of de prio1 daar baat bij heeft? en dan bedoel ik niet qua doorstroming maar qua zekerheid dat er geen verkeer meer kruist.
M.v.g.


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #5 Gepost op: 6 december 2011, 17:34:33
Het is zeker prettig dat al het kruisende verkeer stil staat, maar de chauffeur zal dit altijd zelf beoordelen en zijn eigen weg zoeken.
Bedenk bovendien dat een verkeersregelaar op afstand niet altijd te zien is/gezien is door de chauffeur.
Digitaal onderzoek


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #6 Gepost op: 6 december 2011, 17:50:10
Dank je wel voor je uitleg.
Ja dat bedoelde ik in principe.

Ik vroeg me af, als de verkeersregelaar het kruispunt stilzet en de prio1 er door laat, of de prio1 daar baat bij heeft? en dan bedoel ik niet qua doorstroming maar qua zekerheid dat er geen verkeer meer kruist.

Vaak hoor je het hulpverleningsvoertuig al van ruime afstand aankomen.
Hierdoor kun je makkelijker anticiperen(lees: kruispunt vrijmaken..).

Ik heb zelfs wel eens om en om stop gezet voor veilige doorgang, bleek de (politie)auto aan de andere kant van het water rijden.  e050
2 minuten later kwam er een motor aan en raad eens? die kwam wel via de om en om.. en dat was even puzzelen, want het verkeer van de andere kant reed nog...
Uitwijk mogelijkheden waren er (bijna) niet door de vangrail aan beide kanten.. Gelukkig was het 'maar' een motor.

Alleen enigste 'nadeel' is de politie heeft vrijstelling om zonder OGS door rood te rijden ect.
Dus je hoort ze niet altijd aankomen, hierop kun je de politie auto stopzetten. (dit enkel zonder OGS.)
En het kruispunt alsnog z.s.m. vrijmaken, bij mij heeft dit altijd goed gewerkt en zwaaien altijd vriendelijk, prio 1 of niet.. (uitzonderingen daargelaten.)
Wat de bestuurder van de politie auto doet met mijn teken, maakt mij in principe niet zoveel uit.. Het is en blijft zijn/haar eigen verantwoording, de verkeersregelaar kan wel hulp bieden voor een veilige oversteek van het politievoertuig.

Het is zeker prettig dat al het kruisende verkeer stil staat, maar de chauffeur zal dit altijd zelf beoordelen en zijn eigen weg zoeken.
Bedenk bovendien dat een verkeersregelaar op afstand niet altijd te zien is/gezien is door de chauffeur.
Dan doet de verkeersregelaar iets 'fout', je staat namelijk (bijna) nooit stil en zeker niet op een kruising..
Je moet je zichtbaar maken aan alle verkeersdeelnemers, dus ook eventueel inhalend verkeer ect.
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


112wieringerwerf

  • Ondernemer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 53
Reactie #7 Gepost op: 6 december 2011, 19:00:52
Oke ik snap hem,

Tuurlijk is het zo dat de chauffeur zelf beoordeeld of het veilig is, hij kan er niet blindelings vanuit gaan dat de verkeersregelaar zijn/haar werk goed verstaat.(er zitten mensen tussen) maar goed dat is een ander verhaal.

Ikzelf: als er zichtbaar en hoorbaar een prio1 tegemoet komt, probeer ik er voor te zorgen dat het kruispunt stilgezet word en laat ik alle rijbanen van de kant waar het hulpverleningsvoertuig vandaan komt oprijden. ik maak een heel vertrouwd, duidelijk en zeker gebaar naar de hulpdienst van rijd maar door. Daarnaast met mijn andere hand een algemeen stopteken voor het overige verkeer. Dit doe ik alleen als ik ZEKER weet dat iedereen stilstaat en blijft staan.

Nu is er een kans dat er toch iemand denkt te kunnen gaan rijden. Dit houd ik ook in de gaten en indien dit gebeurd krijgt hij opnieuw een stopteken. ik verwacht niet dat iedereen in eens begint te rijden.

Op deze manier probeer ik veiligheid voorop te stellen. Mocht ik enige twijfel hebben of het veilig kan, stop ik het kruispunt en let ik alleen op of niemand doorrijd. Ook dan laat ik het verkeer uit de kant van de hulpdienst doorrijden. ik maak dan geen gebaar naar de hulpdienst.


Op deze wijze heb ik het altijd gedaan met het gevolg van tevreden hulpdiensten en begripvolle bestuurders.

Oja voor ik het vergeet. een signaalfluit (zo'n scheidsrechterfluitje zeg maar) doet het ook in die gevallen heel goed.
Ik heb er een test mee gedaan  O0
M.v.g.


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #8 Gepost op: 6 december 2011, 23:49:34
Ikzelf: als er zichtbaar en hoorbaar een prio1 tegemoet komt, probeer ik er voor te zorgen dat het kruispunt stilgezet word en laat ik alle rijbanen van de kant waar het hulpverleningsvoertuig vandaan komt oprijden.

Waarom kies jij voor laten oprijden?

Op het moment dat alles stil staat kunen de hulpdiensten, tegen het verkeer in het kruispunt oprijden, zo houd je voor je zelf meer overzicht.
Maar ook voor de chauffeur maakt dit het iets makkelijker, zodat hij minder verkeer heeft rijden op de rijrichting waar de hulpdiensten heen moeten.
Vergeet dan niet de chauffeur een seintje te geven, zodat hij ziet dat jij zorgt dat het verkeer blijft staan en hij geen tegemoet komend verkeer kan tegen komen.

Houd dan wel rekening met eventuele vluchtheuvels/verhoogde rijbaanschijdingen.. Anders laat je de de kortste rij oprijden zodat de hulpdiensten vrij baan hebben.
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #9 Gepost op: 6 december 2011, 23:59:55
Hangt van de situatie af. Bij een middenberm is het wel fijn als alles door rijdt. Dan hoeft het hv-voertuig zich er niet door heen te wurmen. Als die er niet is dan is het fijner als alles ruim op tijd stil staat.

Overigens, als ik onder een spoedmelding, gebruik makend van mijn vrijstelling, een aanwijzing wil negeren druk ik blauwblauw wel even aan. Voor beide partijen wel zo duidelijk.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein