Uit het water takelen van voertuigen

Auteur Topic: Uit het water takelen van voertuigen  (gelezen 12271 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bergnet67

  • Takelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 91
Reactie #30 Gepost op: 17 december 2011, 16:01:19
Wat aangegeven wordt als meerschade bij takelen is vaak niet te vermijden. Dit is echter alleen het geval bij de de al beschadigde delen. Als ik twee auto's uit elkaar moet trekken of uit een vangrail moet rukken,dan kan dat niet anders. Een auto op zijn wielen zetten die op zijn dak ligt gaat ook niet zonder meerschade. Maar een auto te water heeft vaak nog geen dakschade en dat is wat er vaak geclaimd wordt.


takeltinus

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
Reactie #31 Gepost op: 21 december 2011, 17:08:13
Ik heb deze auto opgehaald. Wat krijg ik door ff eentje ophalen die in de sloot heeft gelegen. Hij is er door de brandweer alvast uitgehaald. ff met 2 wielen tegen de walkant en hoppa hij staat gewoon op de weg. Ik zal wel te makkelijk denken


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #32 Gepost op: 10 februari 2012, 01:15:12
Zelfde met het bergen van auto's. Zelfde discussie als die al meerdere malen is gevoerd omtrent de grote kraan van brandweer Den Haag. Die taken zijn in veel gevallen gewoon voor de berger. Die hebben er voor geleerd, worden betaald door de verzekering, hebben veelal de goede spullen er voor én de brandweer kan snel weer inzetbaar zijn voor de volgende klus.

Dus de brandweer is niet voor het bergen van voertuigen is jouw mening? Hoe wil je dat dan gaan doen met zoals waar deze topic over gaat, een voertuig te water? Is dat ook niet voor de brandweer??

Want dan zou ik, als ik brandweerduiker was, ook echt alleen gaan voor eventuele slachtoffers. Als de berger dan vraagt of ik hem kan aanpikken, zou ik zeggen: "Sorry, daar zijn we tegenwoordig niet meer voor. Dat is iets voor de bergers." Waardoor iedere berger dus een duikteam moet opstarten om het voertuig aan te pikken. Want anders is de brandweer toch weer bezig met het bergen van voertuigen.

In de regio A-A gebeurd dit trouwens ook vaak de politiekraan. Die hebben goed en zwaar materieel en zijn er ook nog eens in geoefend. Daarbij is het zo als er nog eventueel een sporen onderzoek gedaan moet worden, dan kunnen ze meteen het voertuig vervoeren naar de desbetreffende locatie, denk aan FO of FTVO (VOA).
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #33 Gepost op: 10 februari 2012, 13:23:36
Of het nou gaat om het bergen van een auto die in de sloot ligt of het openen van een deur (woning), de ervaringen die ik heb met de brandweer op dit gebied is dat het toch in veel gevallen ''lomp & onbehouden'' gaat. Men beukt met een bonk de deur in, hele kozijn eruit, scheuren in de muren etc. Zelfde doel, iets minder lomp werk en men staat binnen met alleen een kapot ruitje (tenzij elke seconde telt natuurlijk, daar heb ik het niet over in dit geval).

Zelfde met het bergen van auto's. Zelfde discussie als die al meerdere malen is gevoerd omtrent de grote kraan van brandweer Den Haag. Die taken zijn in veel gevallen gewoon voor de berger. Die hebben er voor geleerd, worden betaald door de verzekering, hebben veelal de goede spullen er voor én de brandweer kan snel weer inzetbaar zijn voor de volgende klus.

De reden dat de brandweer een auto uit het water takelt is om verdere milieuschade,door lekkende vloeistoffen zoals b.v. benzine, te voorkomen.
Dit is ook 1 van de taken van de brandweer.


takelbob

  • lichte en zware berging
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
Reactie #34 Gepost op: 10 februari 2012, 22:22:34
Dan hebben ze sinds kort een taak minder , even een auto aanpikken voor de berger is er niet meer bij.Behoort niet tot hun taak meer zeggen ze,behalve als er een kraantje van hun zelf is dan opeens wel.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #35 Gepost op: 11 februari 2012, 11:24:40
Dan hebben ze sinds kort een taak minder , even een auto aanpikken voor de berger is er niet meer bij.Behoort niet tot hun taak meer zeggen ze,behalve als er een kraantje van hun zelf is dan opeens wel.
Nee je zegt het verkeerd.
Er zijn steeds minder duikteams bij de brandweer, dus de kans dat een berger zelf pootje zal moeten gaan baden om een auto aan te pikken wordt steeds groter. ::) >:D


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #36 Gepost op: 12 februari 2012, 01:49:38
Dus de brandweer is niet voor het bergen van voertuigen is jouw mening? Hoe wil je dat dan gaan doen met zoals waar deze topic over gaat, een voertuig te water? Is dat ook niet voor de brandweer??

Want dan zou ik, als ik brandweerduiker was, ook echt alleen gaan voor eventuele slachtoffers. Als de berger dan vraagt of ik hem kan aanpikken, zou ik zeggen: "Sorry, daar zijn we tegenwoordig niet meer voor. Dat is iets voor de bergers." Waardoor iedere berger dus een duikteam moet opstarten om het voertuig aan te pikken. Want anders is de brandweer toch weer bezig met het bergen van voertuigen.

In de regio A-A gebeurd dit trouwens ook vaak de politiekraan. Die hebben goed en zwaar materieel en zijn er ook nog eens in geoefend. Daarbij is het zo als er nog eventueel een sporen onderzoek gedaan moet worden, dan kunnen ze meteen het voertuig vervoeren naar de desbetreffende locatie, denk aan FO of FTVO (VOA).

Niet alleen in mijn mening, tevens de (vernieuwde) visie van een aantal regionale brandweerkorpsen. Net zoals dat wegdekreiniging (olielekkage) in een aantal regio's niet meer door de brandweer gedaan wordt.

De brandweer geeft steeds vaker aan dat ze door de verminderde dekking van duikteam's inderdaad geen voertuigen meer aanpikken, één duiker in het water is namelijk een ingezet (dus niet inzetbaar) duikteam.
Je ziet dus ook steeds vaker dat bergingsbedrijven zelf in een waadpak te water gaan en een auto aanpikken of dat zij een duiker langs laten komen.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #37 Gepost op: 12 februari 2012, 09:16:47
Je ziet dus ook steeds vaker dat bergingsbedrijven zelf in een waadpak te water gaan en een auto aanpikken of dat zij een duiker langs laten komen.

Met enige verbazing lees ik deze ontwikkeling.

Gelden er voor de bergers andere veiligheidseisen / arbonormeringen dan voor de brandweer?
Wie redt de berger als de auto plots gaat schuiven en hij bekneld komt te zitten?
Bergt de berger terwijl andere hulpverleningsdiensten op de kant staan toe te kijken en toe kunnen schieten als het toch mis gaat?
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #38 Gepost op: 12 februari 2012, 11:14:39
Met enige verbazing lees ik deze ontwikkeling.

Gelden er voor de bergers andere veiligheidseisen / arbonormeringen dan voor de brandweer?
Wie redt de berger als de auto plots gaat schuiven en hij bekneld komt te zitten?
Bergt de berger terwijl andere hulpverleningsdiensten op de kant staan toe te kijken en toe kunnen schieten als het toch mis gaat?

Ik heb het over (ondiep) water waar je kunt staan en dus kunt aanpikken met een waadpak. Of dat mag van de ARBO weet ik niet, dat het regelmatig gebeurd wel.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Bergnet67

  • Takelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 91
Reactie #39 Gepost op: 12 februari 2012, 21:03:58
Ik ga nooit het water in,zelfs niet tot mijn knieen. Je zal maar wegglijden. Nee ik bel altijd een duiker. Meertijd valt gewoon onder de verzekering.

Een hoop werken er al mee in onze omgeving. Groothof onderwaterberging. O0