Omgeslagen IJRB Boot(WEDEROM)

Auteur Topic: Omgeslagen IJRB Boot(WEDEROM)  (gelezen 2970 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

gast

  • Gast
Gepost op: 7 januari 2005, 16:30:29
Zondag 2 januari 2005 half bewolkt, west 8


Even na 16.00 uur wordt de Koos van Messel gealarmeerd voor een omgeslagen IJRB-bootje in de kom van de Zuidpier.
Als de Koos van Messel zich bij Den Helder Rescue  meldt is bij het CCC over dit incident niets bekend. De havendienst is wel op de hoogte van het in noodzijnde bootje. Met de verkregen informatie spoedt de Koos van Messel zich naar de opgegeven positie.
Als de Koos van Messel ter hoogte van het kleine strand bij omgeslagen bootje arriveert, zijn de opvarenden inmiddels door de reddingsbrigade uit het water gevist. De reddingboot neemt het bootje op sleep en brengt het naar de brandstofsteiger van Seaport Marina.
16:45 Koos van Messel meert af in de haven en wordt weer zeeklaar gemaakt voor
een volgende actie




FireRobin

  • Hoofdbrandwacht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,926
    • Facebookpagina Post Zuidlandstraat
Reactie #1 Gepost op: 7 januari 2005, 16:32:57
Gelukkig geen gewonden  ;)
Brandweer Terneuzen post Zuidlandstraat | Bevelvoerder bedrijfsbrandweer Evos Terneuzen


Fly

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229
  • piepen is een vak
    • Stichting de Waecker
Reactie #2 Gepost op: 7 januari 2005, 19:24:37
Zondagmiddag, 15:58 uur. Terwijl de leden van de IJRB gezellig wat staan te drinken op de nieuwjaarsreceptie, vraagt de dienstdoende patrouilleboot van de IJRB - een Rescue II - of zij mogen binnenkomen in Seaport Marina. De meldkamer antwoordt bevestigend.

Zondagmiddag, 16:00 uur. Eén van de twee teamleiders van de dag staat op de afgesloten Zuidpier bij de slagboom om strandbezoekers te informeren over de gevaren van de pier bij storm. Op dat moment is de windkracht 8 Beaufort en slaan de golven vrijwel continu over de pier heen.

Zondagmiddag, 16:02 uur. De teamleider ziet de twee opvarenden van Rescue II naar voren leunen en iets doen met de startsleutel. De boot ligt gevaarlijk dichtbij de pier. Blijkbaar is er een motorprobleem, waarvoor de oorzaak niet snel te vinden is, want de twee opvarenden bevestigen een lijn aan de voorzijde van de boot en stappen - gekleed in hun waterdichte overlevingspak - over boord. Al zwemmende houden zij de boot bij de pier vandaan, zodat deze niet tegen de blokken slaat. De teamleider heeft inmiddels de meldkamer verzocht een tweede boot naar dit gebied te sturen om de bemanningsleden uit het water te vissen.

Zondagmiddag, 16:06 uur. Een andere boot van de IJRB - de rubberen Brio 450 - arriveert bij de Rescue II en wil de opvarenden uit het water halen. Deze vertellen dat ze nog prima in orde zijn en willen dat eerst de boot in veiligheid wordt gebracht. De Brio maakt de sleeplijn vast en sleept de Rescue II weg bij de pier. Tussen de pieren - 100 meter voor de ingang van Seaport Marina - wordt de sleep losgekoppeld en vaart de Brio terug naar de te water geraakte bemanningsleden. Deze worden opgepikt en naar de brandstofsteiger in Seaport Marina gevaren, waar een terreinwagen klaar staat om ze naar post De Waecker te brengen.

Twee andere leden springen ook in de Brio en met 4 mensen aan boord vaart de Brio naar de Rescue II, die inmiddels richting het kleine strand drijft. De boot wordt weer aangekoppeld en er wordt begonnen met het slepen van de boot. De KNRM-boot Koos van Messel is inmiddels ook gearriveerd en neemt de sleep over en sleept de Rescue II naar de brandstofsteiger. Daar neemt de IJRB de sleep weer over richting de boothelling, waar de boot uit het water getakeld wordt.

Eenmaal op post De Waecker aangekomen, wordt de Rescue II geïnspecteerd en al gauw blijkt dat er een accuklem los zit, waardoor de boot geen stroom meer had. De verklaring voor de motorstoring is gevonden. De accuklem wordt bevestigd en als het startsleuteltje wordt omgedraaid, start de motor zonder problemen.



In de IJmuider Courant wordt gesproken over een omgeslagen rubberboot, terwijl de Rescue II ten eerste van polyester is en ten tweede nooit omgeslagen is. De bemanning is weloverwogen van boord gestapt, omdat zij het probleem niet zo snel konden lokaliseren en de pier erg dichtbij kwam. De bemanningsleden zijn geen moment in levensgevaar geweest en stonden met handsignalen voortdurend in contact met de teamleider die op de pier stond. De Koos van Messel heeft de Rescue II ongeveer 200 meter gesleept. Op dat moment waren de opvarenden al lang en breed op de wal afgezet.
aan het strand is iedereen directeur


Fly

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229
  • piepen is een vak
    • Stichting de Waecker
Reactie #3 Gepost op: 7 januari 2005, 19:25:43
Dus van omslaan was geen sprake !!!!!!!!!!
aan het strand is iedereen directeur


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #4 Gepost op: 7 januari 2005, 19:49:40
Waarom eerst de boot slepen en dan je eigen mensen pas oppikken, zeker met deze wind. Mij was geleerd eigen veiligheid eerst en niet het belang van je boot. Hiernaast kan je een discussie starten over de accuklem hoe deze los kan geraken met dergelijk weer.

9910001
9910001


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #5 Gepost op: 7 januari 2005, 22:31:43
je ken mij nog meer vertellen maar die evinrude motoren zijn niet betrouwbaar

geef mij maar yamaha
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #6 Gepost op: 7 januari 2005, 23:07:36
Hiernaast kan je een discussie starten over de accuklem hoe deze los kan geraken met dergelijk weer.

Gewoon met een koortje je motor strarten! Niks sleuteltje....

bAdemArk


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #7 Gepost op: 8 januari 2005, 08:44:37
De berichtgeving van dit incident door de KNRM vind ik zeer degenerend!
Dezelfde avond stond het al op hun site dat een boot van de IJrb was omgeslagen. Dit is dus totaal niet waar. Wanneer er een boot van de KNRM om de stenen ligt hoor je daar niets van.


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #8 Gepost op: 9 januari 2005, 22:23:57
Ik stoor mij ook wel eens aan de manier van berichtgeven van de KNRM. Ik krijg nog al eens het gevoel dat er wordt neer gekeken op de "bootjes" van de reddingsbrigades. Tegelijkertijd realiseer ik me dat ik misschien wat overgevoelig op dit punt ben.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #9 Gepost op: 10 januari 2005, 08:13:51
Helaas weet ik uit eigen ervaring dat er door opstappers (niet allemaal)neergekeken wordt op de reddingsbrigade. Dit wordt mede gevoedt door het feit dat op landelijk nivo RedNed niet bepaald professioneel overkomt.
De verschillende opstappers vergeten hierbij dat zij zelf ook bij de reddingsbrigade begonnen zijn.
Feit is wel dat de knrm het liefst de opstappers weghaalt bij de reddingsbrigade.