Helpen foto's van ongeval bij verwerking?

Auteur Topic: Helpen foto's van ongeval bij verwerking?  (gelezen 9900 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

saorafael

  • Incidentenfotograaf
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
  • Incidentenfotograaf
Reactie #10 Gepost op: 14 december 2011, 11:32:56
Allemaal erg bedankt voor de reacties.Uiteraard zal ik nooit ongevraagd mensen de fotos geven,maar hier word wel veel naar gevraagd.Bij foto´s van zware ongevallen word gelukkig altijd een aantal uren gewacht met plaatsing op een website.Dit om de politie de tijd te geven om de familie van het slachtoffer in te lichten.Dit lijkt me een heel normale zaak.Zo ook dat je je werk met respect doet naar anderen toe.


BHN849

  • Gewezen IVK-student
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,005
  • Benthuizen
    • FotoBPR.nl
Reactie #11 Gepost op: 14 december 2011, 16:30:10
Allemaal erg bedankt voor de reacties.Uiteraard zal ik nooit ongevraagd mensen de fotos geven,maar hier word wel veel naar gevraagd.Bij foto´s van zware ongevallen word gelukkig altijd een aantal uren gewacht met plaatsing op een website.Dit om de politie de tijd te geven om de familie van het slachtoffer in te lichten.Dit lijkt me een heel normale zaak.Zo ook dat je je werk met respect doet naar anderen toe.

Ik denk dat ik weet welke website jij bedoelt.
Het idee is misschien goed, maar daar vind ik het overdreven, echt op een manier 'kijk eens hoe goed wij zijn'.
Ten eerste ben je vrij naïef als je denkt dat je de enige bent waar mensen foto's kunnen zien van bekende(n), dat kan ook via twitter of andere websites.
Ten tweede ben je dan journalistiek gezien onnodig tijdrekkend bezig. Juist als het een ernstig ongeval is, willen mensen snel weten wat er precies gebeurt is en daar een beeld van krijgen.
Dat kan juist helpen om (onzinnige) geruchten te ontkrachten.
Voor nieuws uit de regio Zoetermeer keek je vroeger op www.fotobpr.nl!


saorafael

  • Incidentenfotograaf
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
  • Incidentenfotograaf
Reactie #12 Gepost op: 14 december 2011, 16:45:20
Ja,iedereen doet het op zijn eigen manier,en ik dus liever zo.


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #13 Gepost op: 14 december 2011, 17:03:44
Af en toe zitten er mensen tussen die op het plaats van het ongeval niet op de foto willen worden gezet, maar in de meeste gevallen zijn de personen die ik na een ongeval nog spreek wel blij met de foto's. Er is zelfs een keer een ongeval geweest waarbij een motorrijder een mountainbiker aanreed en de motorrijder zwaar gewond raakte, dat de familie graag zelfs de (ruwe) video nog wilde hebben omdat ik bepaalde onderdelen uit mijn video had gelaten of had geblurt. Het kan heftig zijn voor sommige, maar andere mensen willen juist het confronterende zien schijnbaar.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


saorafael

  • Incidentenfotograaf
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
  • Incidentenfotograaf
Reactie #14 Gepost op: 14 december 2011, 17:05:06
Ja,zo zie je maar weer,we blijven gewoon foto´s maken Stefan !


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #15 Gepost op: 14 december 2011, 19:17:27
Ik denk dat ik weet welke website jij bedoelt.
Het idee is misschien goed, maar daar vind ik het overdreven, echt op een manier 'kijk eens hoe goed wij zijn'.
Ten eerste ben je vrij naïef als je denkt dat je de enige bent waar mensen foto's kunnen zien van bekende(n), dat kan ook via twitter of andere websites.
Ten tweede ben je dan journalistiek gezien onnodig tijdrekkend bezig. Juist als het een ernstig ongeval is, willen mensen snel weten wat er precies gebeurt is en daar een beeld van krijgen.
Dat kan juist helpen om (onzinnige) geruchten te ontkrachten.

Misschien zijn ze dan ook wel goed? Dat anderen het doen betekent niet dat hun achter de meute moeten aanrennen. Ik vind het in ieder geval erg netjes dat ze even wachten. De wereld vergaat tenslotte niet. Het verhaal over de onzinnige geruchten is op zicht onzin alla carte, daar er altijd mensen zullen zijn die fabels de wereld ingooien. Pak alleen de door jou eerder aangehaalde twitter al eens. Speculatie en geruchten ten top.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #16 Gepost op: 14 december 2011, 19:18:00
Ja,iedereen doet het op zijn eigen manier,en ik dus liever zo.

Wat mij betreft een prima manier  O0
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


BHN849

  • Gewezen IVK-student
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,005
  • Benthuizen
    • FotoBPR.nl
Reactie #17 Gepost op: 14 december 2011, 19:20:36
Misschien zijn ze dan ook wel goed? Dat anderen het doen betekent niet dat hun achter de meute moeten aanrennen. Ik vind het in ieder geval erg netjes dat ze even wachten. De wereld vergaat tenslotte niet. Het verhaal over de onzinnige geruchten is op zicht onzin alla carte, daar er altijd mensen zullen zijn die fabels de wereld ingooien. Pak alleen de door jou eerder aangehaalde twitter al eens. Speculatie en geruchten ten top.

Dus kun je juist als nieuwssite de geruchten ontkrachten door betrouwbare berichtgeving met duidelijke foto's. Daar hoef je geen uren mee te wachten lijkt mij.
Voor nieuws uit de regio Zoetermeer keek je vroeger op www.fotobpr.nl!


NF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,018
    • www.112ijmond.nl
Reactie #18 Gepost op: 14 december 2011, 20:11:36
Dus kun je juist als nieuwssite de geruchten ontkrachten door betrouwbare berichtgeving met duidelijke foto's. Daar hoef je geen uren mee te wachten lijkt mij.
Ik vind het beleid van de topicstarter wel terecht. Hier in de omgeving heeft een aantal jaar geleden 's avonds een dodelijk ongeval plaatsgevonden. De eerste beelden werden direct richting de TV-studio gebracht. De ouders van een slachtoffer zaten vervolgens nietsvermoedend SBS te kijken en herkenden de auto al op tv... pas even later stopte de politie voor de deur. Lijkt me zonder meer een onwenselijke situatie. Dus als het even kan, is het goed om hier rekening mee te houden.

Om ook nog even on-topic te reageren: of foto's helpen, verschilt per persoon denk ik. Ik heb zelf dergelijke verzoeken wel regelmatig gehad. In principe heb ik er geen problemen mee om betrokkenen van een incident te helpen door een paar foto's toe te sturen.
112ijmond.nl / IVK, BvV / Brede interesse in Veiligheid en Hulpverlening


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #19 Gepost op: 14 december 2011, 20:21:43
Dus kun je juist als nieuwssite de geruchten ontkrachten door betrouwbare berichtgeving met duidelijke foto's. Daar hoef je geen uren mee te wachten lijkt mij.

Wat is een betrouwbare nieuwsbron?  Vandaag op enkele landelijke nieuwssite's gelezen over het drama in luik. Van 2 naar 6, naar 5 naar 4 naar 5 doden?
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.