Helpen foto's van ongeval bij verwerking?

Auteur Topic: Helpen foto's van ongeval bij verwerking?  (gelezen 9865 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #20 Gepost op: 14 december 2011, 20:23:13
Ik vind het beleid van de topicstarter wel terecht. Hier in de omgeving heeft een aantal jaar geleden 's avonds een dodelijk ongeval plaatsgevonden. De eerste beelden werden direct richting de TV-studio gebracht. De ouders van een slachtoffer zaten vervolgens nietsvermoedend SBS te kijken en herkenden de auto al op tv... pas even later stopte de politie voor de deur. Lijkt me zonder meer een onwenselijke situatie. Dus als het even kan, is het goed om hier rekening mee te houden.

Om ook nog even on-topic te reageren: of foto's helpen, verschilt per persoon denk ik. Ik heb zelf dergelijke verzoeken wel regelmatig gehad. In principe heb ik er geen problemen mee om betrokkenen van een incident te helpen door een paar foto's toe te sturen.

Dat is het nadeel van snel publiceren. Daarom kan ik het waarderen als er site's zijn die er wel rekening mee houden.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


saorafael

  • Incidentenfotograaf
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
  • Incidentenfotograaf
Reactie #21 Gepost op: 14 december 2011, 20:40:02
Ja, we zijn wel bezig met mensen,en dienen dat te respecteren boven alle media.Dus als er sites zijn die fotos van ernstige ongevallen direct online site is dit onacceptabel. zo ook fotos met :

Bloed,slachtoffers in beeld,kentekens.Dit kan en mag echt niet.Ik weet wat een foto opbrengt en die paar tientjes is dat absoluut niet waard.Als een fotograaf dit wel doet is deze in mijn ogen een waardeloos iemand.


jemming

  • Hoofdbrandwacht
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 18
    • Brandweer Emmer-Compascuum
Reactie #22 Gepost op: 14 december 2011, 20:55:56
Iets snel publiceren is een teken van onbedachtzaamheid en past niet in de vorm die zij willen brengen.
Natuurlijk is er bij hun aan gelegen dat hun website bekeken wordt.
Maar ik betwijfel of het moet ten koste van anderen
Ik heb al eerder een melding gegeven hierover.
Publiceer je mensen en of kentekens dan wordt er een lijn gespannen.
Kun je erachter blijven, ben je persfotograaf?
Ook daar hebben we lijnen voor waar je achter kunt blijven staan.
Denk maar niet dat je er dan door komt.
Wij als brandweermensen willen dit laatste niet, maar kunnen het wel doen.
Er is niemand aangelegen, dat ze moeten lezen dat hun zoon of dochter is overleden al op het plaatselijke nieuws is voordat de politie of welke instantie dan ook eerst bij hun is geweest. Nogmaals schendt je deze privacy dan wordt het je echt moeilijk gemaakt.
Is niet de eerste keer dat we een persfotograaf achter een lijntje zetten en een ander doorlaten.
Wees slim denk na voor je wat publiceert.
Maar laat in erge gevallen de familie als eerste op de hoogte zijn.
Komt nog bij dat via twitter, facebook en youtube alles al sneller gaat.
JJ Emming Hoofdbrandwacht Brandweer Emmen Post Emmer-Compascuum www.brw-emmer-compascuum.nl


saorafael

  • Incidentenfotograaf
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
  • Incidentenfotograaf
Reactie #23 Gepost op: 14 december 2011, 21:08:20
Jemming, die paar paar fotografen die dit wel doen,verpesten het voor de fotografen die dit in acht nemen.En zou elke hulpverlener dan ook willen verzoeken deze mensen te boycotten om ooit nog in de buurt van een ongeval te komen.


BHN849

  • Gewezen IVK-student
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,005
  • Benthuizen
    • FotoBPR.nl
Reactie #24 Gepost op: 14 december 2011, 22:27:47
Ik lees veel dingen die op één hoop worden gegooid, we gaan van vertraagd publiceren naar kentekens en dergelijke.
Laat duidelijk zijn dat ik zulke privacygevoelige informatie niet zal publiceren. Dat ten eerste.
Ten tweede: anno 2011 werken we met internet, met mobiele telefoons, met websites die heel de dag geüpdate worden, met twitter en andere zaken.
En 90-8, twitter is volgens jou 'geruchten en speculatie ten top', maar wat vind je dan van grote nieuwssites die op twitter actief zijn? Diverse kranten en persbureau's die live tweeten?
Is dat dan ook per definitie slechts een gerucht? En bijvoorbeeld Regio15, een grote, bekende site, ook op twitter.
Zij brengen zeer snel foto's, ook bij ernstige ongevallen. Zolang daar geen privacygevoelige informatie in te vinden is, zie ik niet waarom niet.

Eerder genoemde site (van saorafael) twittert ook 'live', vanaf incidentlocatie.
Ik herinner me een bedrijfsongeval op een bouwplaats, waar dusdanig veel details genoemd werden dat het voor betrokkenen duidelijk was dat een bekende slachtoffer was.
Dan is het toch overdreven politiek correct om urenlang te wachten met foto's publiceren? Het item was reeds gepubliceerd, er stonden alleen nog geen foto's in maar wel de vermelding dat omwille van de ernst daarmee werd gewacht. In de tekst van het item werden wél de plaats- en straatnaam, bouwlocatie en soort bouwmachine al vermeld, dus bekenden konden het al weten.

Jemming,
Het zijn juist persfotografen die snel nieuws willen brengen. Een journalist wil verslag leggen, wil nieuws brengen, zo snel mogelijk. Anno 2011 is een ongeval om 12:00 uur, om 18:00 uur al geen nieuws meer. We leven niet meer in het tijdperk waarin we op maandagochtend via de krant vernamen dat er zaterdagmiddag een ongeval had plaatsgevonden.
Door de snelheid is het juist van belang dat er snel duidelijkheid is. Ik woon zelf in een dorp waar na een ongeval of brand veel geruchten de ronde doen. Dan is het in mijn optiek beter om die geruchten snel te ontkrachten en direct de werkelijkheid te melden, dan te wachten tot de geruchten wijd verbreid zijn.
Voor nieuws uit de regio Zoetermeer keek je vroeger op www.fotobpr.nl!


saorafael

  • Incidentenfotograaf
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
  • Incidentenfotograaf
Reactie #25 Gepost op: 15 december 2011, 07:01:19
BHN849 Weet niet welke site je bedoeld,maar ik heb persoonlijk nog nooit getwitterd vanad incidentlocaties en geloof ook niet dat mijn collgeas dit ooit gedaan hebben met beelden bij dit soort zware incidenten.En als dat wel zo is,is dat niet juist.

Begrijp me goed,als ik foto´s van zware incidenten naar een persbureau stuur gaat het om landelijk nieuws.De website die alle incidenten vermeld is niet voor verkoop.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #26 Gepost op: 15 december 2011, 14:41:30
Publiceer je mensen en of kentekens dan wordt er een lijn gespannen.
Kun je erachter blijven, ben je persfotograaf?
Ook daar hebben we lijnen voor waar je achter kunt blijven staan.
Denk maar niet dat je er dan door komt.
Wij als brandweermensen willen dit laatste niet, maar kunnen het wel doen.
Er is niemand aangelegen, dat ze moeten lezen dat hun zoon of dochter is overleden al op het plaatselijke nieuws is voordat de politie of welke instantie dan ook eerst bij hun is geweest. Nogmaals schendt je deze privacy dan wordt het je echt moeilijk gemaakt.
Is niet de eerste keer dat we een persfotograaf achter een lijntje zetten en een ander doorlaten.
De brandweer bepaalt wie al-dan-niet voorbij het lint komt ? En als je het in de ogen van de brandweer niet goed doet, wordt het je de volgende keer moeilijk gemaakt ?

Oh oh; laat me niet lachen.... al is het te triest voor woorden, eigenlijk.

Peen
Redacteur van


BHN849

  • Gewezen IVK-student
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,005
  • Benthuizen
    • FotoBPR.nl
Reactie #27 Gepost op: 15 december 2011, 15:46:09
BHN849 Weet niet welke site je bedoelt,maar ik heb persoonlijk nog nooit getwitterd vanaf incidentlocaties en geloof ook niet dat mijn collega's dit ooit gedaan hebben met beelden bij dit soort zware incidenten. En als dat wel zo is,is dat niet juist.

Begrijp me goed, als ik foto´s van zware incidenten naar een persbureau stuur gaat het om landelijk nieuws.De website die alle incidenten vermeld is niet voor verkoop.

Ik bedoel 112hm. Nee, ik zei niet dat zij beelden via twitter publiceerden, ik zei dat ze wachtten met het publiceren van de beelden, maar wel zoveel details bekendmaakten dat mensen al konden weten van betrokkenheid van een bekende. Via twitter en in de tekst in het item werden de straatnaam, bouwplaats en het soort bouwmachine vermeld, waardoor er voor bekenden duidelijk kon zijn welke werknemer het was. Als je dan toch wacht met foto's publiceren maar wel uitdrukkelijk vermeldt dat je wacht met publiceren omwille van de ernst van het ongeval, wil je m.i. roomser zijn dan de paus.

En als het wel gebeurt, waarom is dat volgens jou dan niet juist?
Je formuleert jouw mening als zijnde een regel of wet, maar onderbouw dat eens met argumenten.

En als het landelijk nieuws is mag het plots wel?
In het eerder genoemde voorbeeld zagen bekenden beelden op SBS. Dan praat je toch over landelijk nieuws, denk ik.
Voor nieuws uit de regio Zoetermeer keek je vroeger op www.fotobpr.nl!


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #28 Gepost op: 15 december 2011, 19:03:45
Ik lees veel dingen die op één hoop worden gegooid, we gaan van vertraagd publiceren naar kentekens en dergelijke.
Laat duidelijk zijn dat ik zulke privacygevoelige informatie niet zal publiceren. Dat ten eerste.
Ten tweede: anno 2011 werken we met internet, met mobiele telefoons, met websites die heel de dag geüpdate worden, met twitter en andere zaken.
En 90-8, twitter is volgens jou 'geruchten en speculatie ten top', maar wat vind je dan van grote nieuwssites die op twitter actief zijn? Diverse kranten en persbureau's die live tweeten?
Is dat dan ook per definitie slechts een gerucht? En bijvoorbeeld Regio15, een grote, bekende site, ook op twitter.
Zij brengen zeer snel foto's, ook bij ernstige ongevallen. Zolang daar geen privacygevoelige informatie in te vinden is, zie ik niet waarom niet.

. Dan is het in mijn optiek beter om die geruchten snel te ontkrachten en direct de werkelijkheid te melden, dan te wachten tot de geruchten wijd verbreid zijn.

Bij het gemiddelde incident zie je inderdaad de wildste verhalen op twitter de ronde gaan. Op dit forum geld zelfs een beleid m.b.t. tot het overnemen van twitterberichten. Dat zegt mijn inziens genoeg. 'geruchten en speculatie ten top' dus!

En dat er twitteraccounts gekoppeld zijn aan nieuwssites is prima. Ik zal zeer zeker de berichtgeving eerder van bepaalde nieuwssite's als vertrouwd ervaren dan die van privé accounts van omstanders. Maar ook deze nieuwssites willen nog wel eens ''op hun bek gaan'' doordat ze er zaken getwitterd worden op basis van waarnemingen die achteraf anders blijken te zijn. Vaak gebeurt dit om het nieuws maar zo snel mogelijk online te krijgen. Dus soms is het gewoon beter eerst even te wachten en je bronnen te checken. Maar dat moet iedereen natuurlijk zelf weten. Het is enkel maar mijn persoonlijke mening.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #29 Gepost op: 15 december 2011, 19:16:21
De brandweer bepaalt wie al-dan-niet voorbij het lint komt ? En als je het in de ogen van de brandweer niet goed doet, wordt het je de volgende keer moeilijk gemaakt ?

Oh oh; laat me niet lachen.... al is het te triest voor woorden, eigenlijk.

Peen

Ik snap de reactie van Jemming wel, zeker als je er met je gevoel tegen aan kijkt. Als brandweer heb je toch het gevoel dat je voor de slachtoffers moet opkomen. Met mijn verstand zeg ik echter foute boel. Als brandweer moet je hier niet de vingers aan willen branden. Op het moment dat jij als brandwacht een PPK-fotograaf de toegang wilt weigeren gaat het mis. Simpel omdat die bevoegdheid en taakstelling er niet is. Wel kun je bevindingen via de OvD aan de politie doorgeven die er vervolgens iets mee doet, of niet. Ook ik heb het gevoel dat bepaalde belangen boven het belang van het slachtoffer worden gezet, echter met de huidige regelgeving doe je er niets aan.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.