Helpen foto's van ongeval bij verwerking?

Auteur Topic: Helpen foto's van ongeval bij verwerking?  (gelezen 9868 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

BrandweerFotoMS

  • Incidenten Fotograaf
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 32
  • Foto`s gebruiken pas na toestemming
    • Mark Spoelstra Fotografie
Reactie #30 Gepost op: 15 december 2011, 19:49:09
over het "dom" twitteren hebben we hier in Twente (5) wat moois gehad.

Een journalist heeft vanuit de trein een aanhouding getwitterd, steeds details weergeven, Maar geen foto.
Dat is overgenomen door (als ik het goed heb) rtvoost.
Gedurende de "aanhouding" werden er steeds details doorgegeven, die steevast werden overgenomen...

End of story, niks bleek waar. Rtvoost was zwaar beroerd dat ze niet de bron hadden gecontroleerd en degene die alles heeft getwitterd heeft zo`n giga storm kritiek en meer over zich heen gekregen...

moraal van het verhaal: niet alles wat op twitter staat is waar, controleer Uw bronnen en neem niet klakeloos dingen over. Ongeacht of het brekend nieuws is en net die ene foto kan bevatten (die ook fake kan zijn)
In case of fire: Use water, not elevators...  Please exit the building before tweeting about it!


brandweerman511

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 273
Reactie #31 Gepost op: 18 december 2011, 04:02:46
nadat ik dit topic heb geplaatst

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=58107.0

heb ik besloten om voor het eerst de foto's en filmpjes te bekijken.. En als ik dan de foto's bekijk lijkt het net of alles gister gebeurt is.
De foto's kan ik goed naar kijken. De filmpjes daar in tegen heb ik behoorlijk moeilijk mee.

Vooral dit filmpje: met name omdat dit vlak voor aankomst van de brandweer is en op het moment dat ik de sirene's hoor een last van me schouders af valt en het voelt alsof je eindelijk gered word.


zeer grote brand dordrecht julianaweg 16 juni 2010 grip 2
er is geen mooier weer dan brandweer!  Niv 3 Politie Rotterdam


112fotograaf

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 454
Reactie #32 Gepost op: 11 februari 2012, 13:22:07
Zojuist een mailtje gehad van een nabestaande:

Wij zagen dat je fotos had gemaakt van de traumahelikopter op 4 februarie..

Erg fijn voor mij want terplekke besefte ik het helemaal niet maar erg het is fijn om te terug te kijken zodat we het beter kunnen verwerken.


Ben blij om te horen dat mijn foto's hebben geholpen bij het verwerken van dit voorval.


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Reactie #33 Gepost op: 4 mei 2012, 01:25:20
Deze week voor de tweede keer in mijn fotografie carriere een DVD met foto's van een zwaar ongeval aan familie van een slachtoffer kunnen overhandigen.
In het eerste geval aan het slachtoffer zelf (maanden na het incident). Hij had zijn auto na het ongeval niet meer gezien, en miste een stuk. De foto's maakten het gat kleiner.

Deze week aan de familie van een slachtoffer. Dit meisje ligt nog in het ziekenhuis. Ze weet zich van het ongeval niets te herinneren. Haar ouders hebben de foto's die door VOA zijn genomen ook gekregen, maar daar staat hun dochter nog bekneld in het voertuig op. Dit vonden ze (nu nog) te confronterend en ze hadden de foto's eerst maar opgeborgen. Mijn foto's tonen de hulpverlening, zonder slachtoffer (die zet ik nooit op de foto). Ook foto's van de auto nadat het slachtoffer naar het ziekenhuis is gebracht zitten er bij. Deze foto's wilde het slachtoffer graag zien.

Zo zie je maar dat foto's best kunnen helpen bij de verwerking, maar voor mij is dat niet het doel waarom ik de foto's maak. Mijn doel is het nieuws op een respectvolle manier in beeld brengen.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #34 Gepost op: 4 mei 2012, 15:22:04
Het is ook zeker niet alleen maar kommer en kwel. Mijn ervaring is dat ten aanzien van de binnengekomen mails met opmerkingen over gemaakte foto's van incidenten, de verdeling positief-negatief zo'n 90%-10% is.

Die 10% zijn dan vaak nog verdachten van misdrijven en/of hun advocaten.

Vanuit de hulpdiensten komt ook wel eens commentaar maar ook daar overstijgt het aantal hulpverleners dat foto's opvraagt het aantal hulpverleners dat klaagt over foto's in grote mate! En dan is het vaak nog niet eens dat zij vinden dat jij het in een specifieke situatie verkeerd hebt gedaan, maar dat zij het maken van foto's an sich niet kunnen waarderen.

Het beeld dat op grote schaal rechten en privacy van slachtoffers worden geschonden deel ik dan ook zeker niet. Als ik bijv. op Live Leak kijk naar foto's en filmpjes dan gedragen de persfotografen en filmers zich hier nog als heiligen...
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #35 Gepost op: 2 april 2013, 13:18:09
Over betrouwbaarheid: Ik ben zelf beroepsmatig bij incidenten en zie soms zelfs de grootste nieuwssites enorme missers maken. Hoe dat komt weet ik niet maar de informatievoorziening lijkt aan alle kanten te rammelen.

Maar los daarvan: Terug even naar de topicvraag:

Foto's kunnen zeker helpen bij de verwerking. Voor mezelf heb ik foto's op die manier nog nooit echt bewust gebruikt, maar ik zit ook nog niet zo lang in het ambulante vak, dus dat komt wellicht nog?

Wel heb ik in mijn klinische werkperiode soms slachtoffers (of hun familie) gewezen op het feit dat er foto's beschikbaar zijn. Niet om die nu direct te bekijken (sommigen wilden dit echter wel) maar wel voor later.
En de reacties daarop waren positief. Mensen konden zich daarna pas voorstellen waardoor ze gewond waren, wat de impact was.

Misschien weer een klein beetje off-topic, maar ik adviseerde familie soms om foto's te maken van hun familielid, aan alle toeters en bellen op de IC. En ook dat werd positief ontvangen. Het kunnen bekijken van de foto's maakte toch weer een stukje verhaal in hun hoofd compleet.

Niet iedereen kan daarmee om gaan, maar al pratende merk je vanzelf of je mensen dit wel of niet moet vertellen.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #36 Gepost op: 5 april 2013, 13:57:41
Misschien weer een klein beetje off-topic, maar ik adviseerde familie soms om foto's te maken van hun familielid, aan alle toeters en bellen op de IC. En ook dat werd positief ontvangen. Het kunnen bekijken van de foto's maakte toch weer een stukje verhaal in hun hoofd compleet.


Heel verstandig! Ik heb zelf ooit 3 weken in het ziekenhuis gelegen met een geperforeerde diverticulitis/peritonitis met een operatiewond van heb ik jou daar en dat doet meer met je dan je jezelf op dat moment beseft. Zelfs 10 jaar later maakt het nog steeds indruk en denk je 'had ik zus maar, had ik zo maar'. Wellicht dat foto's daar een 'helende' rol in hadden kunnen spelen.  :)
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)