Kleding/uniform van handhavers/BOA's vs Politie

Auteur Topic: Kleding/uniform van handhavers/BOA's vs Politie  (gelezen 237951 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Gepost op: 11 december 2011, 21:30:34
Vanavond in het programma Overtreders zag ik twee handhavers van de gemeente Breda. Zij lopen in dezelfde blauwe pantalon als de politie, en nagenoeg dezelfde gele parka. Het enige verschil is dat er onder de //////\\\\\\\ strepen geen Politie staat maar Handhaving.

Tevens op de mouw thv de schouder ht BOA logo, wat qua vorm ook weer exact hetzelfd is als de Politie, alleen dan het bekende BOA logo erin.

Zeker in het donker (zoals in deze aflevering) zijn ze niet te onderscheiden van agenten.

Ik vindt dit persoonlijk ten opzichte van de burger een kwalijke zaak. Hoe denken jullie hier over? En zijn er meer van dit soort voorbeelden?




sylvester1986

  • Gast


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #2 Gepost op: 11 december 2011, 21:40:06
Zo'n jas dus.

Inderdaad.
Hier nog zo'n voorbeeld. Dan wel met een zwarte broek en een iets andere jas, maar nog vindt ik het er teveel op lijken.


(Betreft Amsterdam overigens)


Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Reactie #3 Gepost op: 11 december 2011, 21:43:57
Ik zie langzamerhand steeds meer de gemeente politie terug komen. Vorming van een nationale politie, handhavers die steeds meer bevoegdheden en geweldsmiddelen krijgen...
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #4 Gepost op: 11 december 2011, 21:47:32
Inderdaad.
Hier nog zo'n voorbeeld. Dan wel met een zwarte broek en een iets andere jas, maar nog vindt ik het er teveel op lijken.
 (Betreft Amsterdam overigens)

Op deze foto zie een BOA van het Veiligheidsteam Openbaar Vervoer(VOV) deze lopen bijna altijd gecombineerd met een politieman/vrouw. VOV is een combiteam van gemeentelijke handhavers en de politie A-A.
De BOA's hebben het handhavingsuniform. Dus grijze broek met zwarte bies, wit overhemd al dan niet icm zwarte trui en een zwarte pet met een grijze band. Doordat ze bij het VOV zitten moeten ze een gele jas aan.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #5 Gepost op: 11 december 2011, 22:21:06
Tsja, ik ken ook BOA's die met exact dezelfde kleding als de politie rondwandelen. De kleding lijkt voor 99 % op die van de politie, de rangonderscheidingen zijn iets anders en in plaats van politie staat er handhaving (of het BOA logo) op.

Op onderstaande site staat een stukje tekst over de kleding van Amsterdam;

http://www.imagecare.nl/producten/toezichthoudende-diensten/

''Essentiële aspecten
 
Bij het ontwerpen van de kleding waren een aantal aspecten essentieel:

•Vanuit het Ministerie van Justitie is aangegeven dat de uitstraling van de BOA/Stadswacht geen gelijkenis mag vertonen met het politie-uniform. Het uniform moet wel voldoende gezag uitstralen.
 •Parka/Blouson moet genormeerd zijn voor wind en waterdichtheid, goed ademen en voorzien zijn van voldoende reflectie voor een hoge zichtbaarheid.
 •Het universele BOA-Insigne en het gemeentelogo moeten op de kleding bevestigd kunnen worden.
 •Continuïteit in levering, waarborgen van kwaliteit en per stuk bestelbaar. ''
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Prutser48

  • BOA III openbaar vervoer
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Reactie #6 Gepost op: 11 december 2011, 22:58:27
Ik snap dat bepaalde mensen het niet leuk vinden dat onze kleding teveel op die van politieagenten lijken.
Zelf ben ik BOA III (geweldsbevoegd, uitgerust met transportboeien)in het OV in dienst van de afdeling Service en Veiligheid en ook gekleed in blauwe broek, wit overhemd, blauwe strik en gele jas. (Als je buiten in het donker over een halte ligt te rollebollen met een verdachte is het fijn dat je zichtbaar bent (gele jas) voor je collega's en de politie)
Ook wij krijgen met veel agressie te maken op diverse fronten en als ik controleer in de trein b.v. hebben wij van niemand ondersteuning en een uniform met uitstralling helpt daaraan me ( ook de persoon die het draagt uiteraard, en hoe om te gaan met mensen)
Wat ik wel wil opmerken is dat wij jaarlijks onze toetsingen met goed gevolg moeten doorstaan om het werk te mogen uitvoeren uitvoeren. (RTGB....geweldsbevoegdheid...af te leggen bij IBT docenten van de politie, ons jaarlijks BOA examen, veel sporten, allerhande trainingen en opleidingen hoe om te gaan met agressie en het ombuigen ervan e.d.) dus met andere woorden zijn wij gedegen opgeleid op ons vakgebied, schrijven bonnen uit onder een KLPD verbalisantennummer en hebben wij ook een eed hiervoor afgelegd. Wij doen uiteindelijk het werk hetzelfde werk als de politie maar dan in ons eigen werkgebied. Tevens is de samenwerking met de politie top en nemen wij een hoop werk uit handen van de al overbelaste politie (vaak moeten wij onze eigen boontjes doppen i.v.m. geen beschikbare mankracht. Het zou fijn zijn als er meer politiemensen wisten wat wij doen en mogen doen. Dus wat is dan een kwalijke zaak....wij spelen echt geen agent hoor maar dragen net als iedere agent ons steentje bij in een veiligere samenleving


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #7 Gepost op: 11 december 2011, 23:15:49
Het lijkt er inderdaad wel lichtelijk op, echter vind ik dat nog niet eens heel erg.
Het is erger dat kleding van een overheidsinstantie op een particulier bedrijf valt
die juist extra gecontroleerd word vanwege mogelijke smokkel met dat bedrijf (doel
hier even op de kleding van de douane ten opzichte van KLM)

Zowieso ziet de gemiddelde burger geen onderscheid tussen de diensten. Hoe vaak ik al
wel niet ben aangesproken als zijnde politieagent zou ik bijna gaan denken dat ik er ook
een ben  ;D.

Om even terug te komen op de opvallende kleding, als ik het goed heb begrepen is dit een
europese regel dat de overheidsdienst bij herkenbare kleding aan bepaalde eisen moet voldoen
in mate van reflectie en geel. En ja dan blijven er niet veel andere mogelijkheden over.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #8 Gepost op: 11 december 2011, 23:17:04
Ik snap dat bepaalde mensen het niet leuk vinden dat onze kleding teveel op die van politieagenten lijken.
Zelf ben ik BOA III (geweldsbevoegd, uitgerust met transportboeien)in het OV in dienst van de afdeling Service en Veiligheid en ook gekleed in blauwe broek, wit overhemd, blauwe strik en gele jas. (Als je buiten in het donker over een halte ligt te rollebollen met een verdachte is het fijn dat je zichtbaar bent (gele jas) voor je collega's en de politie)
Ook wij krijgen met veel agressie te maken op diverse fronten en als ik controleer in de trein b.v. hebben wij van niemand ondersteuning en een uniform met uitstralling helpt daaraan me ( ook de persoon die het draagt uiteraard, en hoe om te gaan met mensen)
Wat ik wel wil opmerken is dat wij jaarlijks onze toetsingen met goed gevolg moeten doorstaan om het werk te mogen uitvoeren uitvoeren. (RTGB....geweldsbevoegdheid...af te leggen bij IBT docenten van de politie, ons jaarlijks BOA examen, veel sporten, allerhande trainingen en opleidingen hoe om te gaan met agressie en het ombuigen ervan e.d.) dus met andere woorden zijn wij gedegen opgeleid op ons vakgebied, schrijven bonnen uit onder een KLPD verbalisantennummer en hebben wij ook een eed hiervoor afgelegd. Wij doen uiteindelijk het werk hetzelfde werk als de politie maar dan in ons eigen werkgebied. Tevens is de samenwerking met de politie top en nemen wij een hoop werk uit handen van de al overbelaste politie (vaak moeten wij onze eigen boontjes doppen i.v.m. geen beschikbare mankracht. Het zou fijn zijn als er meer politiemensen wisten wat wij doen en mogen doen. Dus wat is dan een kwalijke zaak....wij spelen echt geen agent hoor maar dragen net als iedere agent ons steentje bij in een veiligere samenleving

Hoi "prutser48" (klinkt een beetje gek maar zo is de naam nu eenmaal :-).

Ik geloof graag dat jullie ondanks de bevoegdheden geen agent willen "spelen" maar daar ging het mij niet zo zeer om. Ik vindt dat er naar de burger toch echt een zichtbaar verschil moet blijven tussen politie en andere handhavende diensten. Nou kan een BOA of handhaver nog zo goed in zijn werk zijn, de politie doet nou eenmaal meer als handhavers/BOA's doen. Ik neem aan dat jullie niet zoveel kunnen betekenen als een burger jou aan je jasje trekt en meldt dat er is ingebroken (om maar even een voorbeeld te geven). Die burger ziet het verschil niet.

Tevens verbaas ik mij er over dat elke gemeente/dienst blijkbaar zijn/haar eigen uniform bepaalt.


Bengi

  • P-GLM
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
Reactie #9 Gepost op: 11 december 2011, 23:28:38
Ik snap dat bepaalde mensen het niet leuk vinden dat onze kleding teveel op die van politieagenten lijken.
Zelf ben ik BOA III (geweldsbevoegd, uitgerust met transportboeien)in het OV in dienst van de afdeling Service en Veiligheid en ook gekleed in blauwe broek, wit overhemd, blauwe strik en gele jas. (Als je buiten in het donker over een halte ligt te rollebollen met een verdachte is het fijn dat je zichtbaar bent (gele jas) voor je collega's en de politie)
Ook wij krijgen met veel agressie te maken op diverse fronten en als ik controleer in de trein b.v. hebben wij van niemand ondersteuning en een uniform met uitstralling helpt daaraan me ( ook de persoon die het draagt uiteraard, en hoe om te gaan met mensen)
Wat ik wel wil opmerken is dat wij jaarlijks onze toetsingen met goed gevolg moeten doorstaan om het werk te mogen uitvoeren uitvoeren. (RTGB....geweldsbevoegdheid...af te leggen bij IBT docenten van de politie, ons jaarlijks BOA examen, veel sporten, allerhande trainingen en opleidingen hoe om te gaan met agressie en het ombuigen ervan e.d.) dus met andere woorden zijn wij gedegen opgeleid op ons vakgebied, schrijven bonnen uit onder een KLPD verbalisantennummer en hebben wij ook een eed hiervoor afgelegd. Wij doen uiteindelijk het werk hetzelfde werk als de politie maar dan in ons eigen werkgebied. Tevens is de samenwerking met de politie top en nemen wij een hoop werk uit handen van de al overbelaste politie (vaak moeten wij onze eigen boontjes doppen i.v.m. geen beschikbare mankracht. Het zou fijn zijn als er meer politiemensen wisten wat wij doen en mogen doen. Dus wat is dan een kwalijke zaak....wij spelen echt geen agent hoor maar dragen net als iedere agent ons steentje bij in een veiligere samenleving

BOA Examen is volgens mij 1 x per 5 jaar en niet eens per jaar.

Niemand zegt ook dat jullie niet gedegen zijn opgeleid op jullie specifieke vakgebied maar een duidelijk verschil tussen de verschillende geüniformeerde collega's zou, naar mijn bescheiden mening, welkom zijn.

Je zegt dat je geen agent speelt maar uit jou tekst vallen toch een aantal dingen op, je vergelijkt jou werk namelijk wel veel met dat van de politie:
- examen bij IBT docenten van de politie
- KLPD verbalisantennummer
- "en hebben wij OOK een eed hier voor afgelegd
- wij doen uiteindelijk het zelfde werk

Maar hoeveel het werk dan ook overeen komt met dat van een agent, je bent het niet dus duidelijk verschil in uniform mag er zijn.
"de door mij gepubliceerde uitingen vertegenwoordigen uitsluitend mijn persoonlijke mening en niets meer dan dat"