Kleding/uniform van handhavers/BOA's vs Politie

Auteur Topic: Kleding/uniform van handhavers/BOA's vs Politie  (gelezen 239483 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #110 Gepost op: 16 mei 2013, 14:11:33
Sowieso is deze discussie straks niet meer nodig wanneer de politie het nieuwe operationele uniform invoert. Lijkt me sterk dat alle handhaving teams dan ook ineens over gaan op donkerblauw met gele letters 'Handhaving' op de rug  :P

Wat denk je zelf? Een jas met daarop dezelfde strepen, alleen dan met de tekst handhaver en het BOA logo is niet toevallig gekozen.. e050
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Reactie #111 Gepost op: 16 mei 2013, 17:20:09
Nu vraag ik me af, is het wel toegestaan om als handhaver kleding te dragen die erg op de politie lijkt. Het lijkt mij dat er sowieso al auteursrecht op zit. Daar komt bij dat bepaalde tv-programma's niet uitgezonden mogen worden omdat het imagoschade oplevert aan de politie, maar een stuntelende BOA die erg op een agent lijkt levert dan weer geen imagoschade op...
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.


black_ice_360

  • Hoofdagent, Den Haag
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 246
Reactie #112 Gepost op: 16 mei 2013, 17:38:22
Wat denk je zelf? Een jas met daarop dezelfde strepen, alleen dan met de tekst handhaver en het BOA logo is niet toevallig gekozen.. e050

Was dan ook een sarcastische opmerking  ;)

Maar even on-topic, ik neem aan dat de handhaving teams dezelfde kleding blijven dragen als zij nu doen? Of in ieder geval over gaan naar een eigen ontwerp (zoals de stadwachten in Rdam?) Want als zij straks weer met iets komen wat op het nieuwe politie uniform lijkt wordt dat neem ik aan niet getolereerd?! Persoonlijk vind ik toch dat er duidelijk verschil moet zijn in herkenbaarheid, aangezien het takenpakket van politie op veel punten toch sterk verschilt t.o.v. handhaving (overvallen, inbraken etc.) Daarom moet er duidelijk (zichtbaar) verschil zijn tussen een agent en een boa lijkt me.


Oscar

  • Boa Domein I en II
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 202
Reactie #113 Gepost op: 16 mei 2013, 20:46:50
Er zijn op dit moment al vergaande afspraken over het invoeren van een landelijk uniform voor de Boa openbare ruimte.
Komt er eindelijk een keer duidelijkheid voor het publiek met wie zij te doen hebben.
Ik heb al foto's gezien, lijkt op huidige politieuniform, maar dan met Boa logo's en geblokte band op de plek waar nu de rood wit blauwe reflectie acter op de jas zit.
Helaas ben ik zelf niet in bezit van deze foto's anders zou ik ze wel plaatsen.
Zelf blijf ik gewoon in het groen lopen.  ::)
Oscar.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #114 Gepost op: 16 mei 2013, 21:06:14
Onderstaand filmpje geeft een goed voorbeeld hoe ver het wel niet gaat met de uniformen van de BOA. Ik vind het persoonlijk niet kunnen, dit creëert voornamelijk verwarring wat verkeerd kan uitlopen.

Vieze vrachtwagens op de bon in Breda

Als ik door deze personen zou worden aangesproken dan zal ik eerst vragen van welke toneelvereniging ze zijn. Om ze uit te leggen dat het uniform van de gemeente politie er toch echt anders uitzag vroeger. Als ze dan vervelend gaan doen, dan zal ik aangifte doen van valse hoedanigheid. Want als onwetende burger zie ik deze personen als agent... Wat ze toch echt niet zijn.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #115 Gepost op: 16 mei 2013, 21:32:29
Er zijn op dit moment al vergaande afspraken over het invoeren van een landelijk uniform voor de Boa openbare ruimte.
Komt er eindelijk een keer duidelijkheid voor het publiek met wie zij te doen hebben.
Ik heb al foto's gezien, lijkt op huidige politieuniform, maar dan met Boa logo's en geblokte band op de plek waar nu de rood wit blauwe reflectie acter op de jas zit.
Helaas ben ik zelf niet in bezit van deze foto's anders zou ik ze wel plaatsen.
Zelf blijf ik gewoon in het groen lopen.  ::)
Oscar.

Dat klinkt als het uniform dat zo'n 20 gemeenten in Noord-Oost Brabant momenteel gebruiken. Jammer, want het lijkt inderdaad nog steeds erg veel op dat van de politie. In mijn omgeving ziet in ieder geval niemand het verschil, behalve degenen die zich er echt in verdiepen. Men had beter kunnen opteren voor praktische werkkleding, met een eigen herkenbaarheid (bijvoorbeeld zoals dat in Enschede, zie filmpje in dit topic).  :(
Senior GGP / Oost-Brabant


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #116 Gepost op: 16 mei 2013, 21:58:09
En ik heb juist geluiden gehoord dat het Rotterdam uniform de standaard gaat worden, mede vanwege de goede prijs/kwaliteit vehouding en het duidelijke onderscheid met politie en andere instanties!
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #117 Gepost op: 16 mei 2013, 22:00:57
En ik heb juist geluiden gehoord dat het Rotterdam uniform de standaard gaat worden, mede vanwege de goede prijs/kwaliteit vehouding en het duidelijke onderscheid met politie en andere instanties!

Zou ik niet verkeerd vinden. Heb echter wel vernomen dat de handhavers het zelf geen uitstraling vinden, is men daar misschien op teruggekomen?
Senior GGP / Oost-Brabant


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #118 Gepost op: 16 mei 2013, 22:48:55
Het uniform maakt het gezag maar voor een klein deel. De persoon die er in zit, die moet het doen.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #119 Gepost op: 17 mei 2013, 06:03:21
Zou ik niet verkeerd vinden. Heb echter wel vernomen dat de handhavers het zelf geen uitstraling vinden, is men daar misschien op teruggekomen?

Nou scheelt het ook dat de overgrote meerderheid van het personeel zelf ook geen uitstraling heeft dus maakt het uniform ook geen verschil omdat dat ook geen uitstraling heeft.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen