Kleding/uniform van handhavers/BOA's vs Politie

Auteur Topic: Kleding/uniform van handhavers/BOA's vs Politie  (gelezen 237952 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Oscar

  • Boa Domein I en II
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 202
Reactie #50 Gepost op: 23 februari 2012, 21:17:27
Ik heb maar 1 voorbeeld aangehaald.
In de praktijk blijkt dat er over boa's gesproken wordt als een soort wannabee politieagent zonder opleiding of bevoegdheden. In de praktijk doet de Boa die werkzaamheden die door de politie niet meer gedaan kunnen worden. Nog niet zolang geleden had men parkeerpolitie, verkeerspolitie, milieupolitie, in het groene gebied de afdeling veldpolitie, enz. Al deze (politie)functies worden nu door Boa's gedaan.
De opleiding van Boa's is gericht op de specifieke taak van de boa. In een aantal vakgebieden is die opleiding veel uitgebreider dan die van de politie (bv groene gebied en milieu). In andere gevallen (bv parkeercontroleur) is die uiteraard minder dan van een politieagent, omdat het vakgebied veel kleiner is.
Het ging in dit onderwerp echter om het uniform van de handhavers.
Om voor het publiek (eindelijk) een keer duidelijkheid te verkrijgen, zou het volgens mij beter zijn als alle boa's in Nederland hetzelfde uniform zouden dragen. Of dit nu perse een politieuniform moet zijn is een tweede.
Het uniform mag van mij best dezelfde kleurstelling hebben als dat van de politie, als maar duidelijk op mouwen, borst, epauletten, eventuele pet, enz. het boa insigne is aangebracht.
Ik draag trouwens zelf een groen uniform, met wel duidelijk zichtbaar aangebrachte boa emblemen.  0098

Oscar.


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #51 Gepost op: 23 februari 2012, 22:00:52
Ja kijk eens naar de dienstparkeerbeheer van de gemeente leiden, deze dienst heeft twee functionarissen nl: de fiscalisten en de boa/ De Boa heeft een heel ruim taakgebied oa verkeer, veel gemeentelijke opsporingstaken, en ondersteunende diensten bij de politie
Uniform gelijk aan de politie met uitzondering van het boa-insigne. Zelfs normaal op C2000 via meldkamer.
Bij instappen begint de inzet.


Gadgetman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 247
  • ...zo niet...dan tóch....
Reactie #52 Gepost op: 6 maart 2012, 11:31:39
Echt belachelijk dit. Ik snap niet dat dit is toegestaan  :-X

De samenwerkende gemeenten in Zuid-limburg hebben dit tenue in 2004 na grondig overleg met politie en justitie ingevoerd. Dit lijkt nog steeds heel veel op politie vanuit de historie dat de gemeentepolitie vroeger een eigen dienst parkeer- en milieupolitie hadden. Het tenue is op detail afwijkend van politie. Maar tijden en taken veranderen en nu deze diensten daadwerkelijk steeds meer op een soort uitgeklede lokale 'bestuurlijke' politie gaan lijken, is onderscheid nodig. Dat is ook de reden waarom anno 2012 gezocht wordt naar een herkenbaar duidelijk afwijkend alternatief. Wie weet komt er tóch nog een landelijk BOA uniform.....wonderen zijn de wereld nog niet uit.


CPrime

  • Agent / Medewerker GGP - Eenheid Amsterdam
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
Reactie #53 Gepost op: 6 maart 2012, 12:29:12
Lijkt mij nu ook verstandig rustig af te wachten wat het gaat worden qua politieuniform. Als men daadwerkelijk overgaat op worker icm polo en nieuw soort hoofddeksel krijg je toch weer iets afwijkends voor de politie.

Grootste verschil kan je daarnaast maken door kleurstelling. Politie = blauw, handhaving = .....
Dierenambulance Amsterdam - Chauffeur, Dierenhulpverlener (bijrijder), centralist, lid bootteam, Coördinator Calamiteiten- en Rampenteam. EHBO  -BLS &


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #54 Gepost op: 6 maart 2012, 12:39:49
Inderdaad.

En om even te reageren op Oscar: Ik heb (over het algemeen) geen enkel "probleem" met handhavers hun opleiding, hun taken en/of bewapening. Maar neem nu bijvoorbeeld je eigen vakgebied als voorbeeld. Voor een burger is het volkomen duidelijk wanneer hij met een groene handhaver/boswachter te maken heeft. Het uniform is sterk afwijkend en duidelijk herkenbaar door de groene kleur.

De hier in dit topic aangehaalde voorbeelden gaan over uniformen die extreme gelijkenis vertonen met de politie. Het is simpelweg voor een burger niet te begrijpen dat ze niet met politie te maken hebben maar met handhavers met een ander takenpakket.


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #55 Gepost op: 6 maart 2012, 18:08:40

Ik heb de indruk dat veel mensen nog steeds geen idee hebben wat een boa kan, mag en doet.


Voor de mensen die het niet weten: http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/circulaires/2011/01/10/circulaire-boa/circulaire-boa-januari-2011.pdf

Met betrekking tot het op elkaar lijken van de uniformen heeft onze wetgever hoge eisen gesteld aan de hogezichtbaarheidsjassen. Hierdoor blijft er in donkere tijden weinig ruimte over voor verschillen
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #56 Gepost op: 6 maart 2012, 23:06:44
Dat laatste is dus pertinente onzin. Lijkt een ambulance medewerker, rws, spoorwerker op een agent? Nou dan...


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #57 Gepost op: 23 maart 2012, 19:40:19
Ik weet niet of dit al algemeen bekend was maar het uniform van de stadswacht van Rotterdam wordt de nieuwe BOA standaard voor stadswachten. Bron: gehoord van een persoon die dit kan weten :)
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #58 Gepost op: 23 maart 2012, 23:20:06
Ik weet niet of dit al algemeen bekend was maar het uniform van de stadswacht van Rotterdam wordt de nieuwe BOA standaard voor stadswachten. Bron: gehoord van een persoon die dit kan weten :)
Ofwel heel Nederland heeft binnenkort obers met geweldsbevoegdheden in de straten?  98uiye


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #59 Gepost op: 24 maart 2012, 09:19:58
Ofwel heel Nederland heeft binnenkort obers met geweldsbevoegdheden in de straten?  98uiye

Hoe het met de geweldsbevoegdheid gaat zitten weet ik niet. Wel wordt waarschijnlijk de lay-out overgenomen.
Hobby Bobby eenheid Den Haag