Kleding/uniform van handhavers/BOA's vs Politie

Auteur Topic: Kleding/uniform van handhavers/BOA's vs Politie  (gelezen 237961 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #60 Gepost op: 24 maart 2012, 10:11:00
Wat is deze discussie herkenbaar.... deze werd bij mijn weten jaren geleden ook gevoerd over Douane, KMar, gemeente en Rijkspolitie.

Iedereen had wat te mekkeren over de herkenbaarheid van de diensten. Nu blijkt dat het niets heeft uitgemaakt buiten dan dat de Douane haar eigen kleuren had en heeft. Wie gaat mij hier zeggen dat hij/zij geen KMar en/of Politie uit elkaar kan houden? De beslissing is toen op gelijkende uniformen gekomen juist omdat men vond dat de BOA's herkenbaarder moesten zijn in het algemeen.

Uit toenmalig onderzoek zou zelfs blijken dat dit de geweldspiraal tegen BOA's positief zou beinvloeden. In de eerste jaren dat "stadswachten" werden opgeleid en andere kleding kregen dan P&K(Politie en KMar) was ook het geweld tegen deze mensen duidelijk zichtbaar. Hielp het dat de uniformen op elkaar zijn gaan lijken? Alleen al over de geweldsafname in Den Haag met 50% door alleen maar de uniformen van de diverse BOA's op die van P&K te laten gelijken. De cijfers in A'dam en R'dam beamen dit beeld alleen maar. Dus kan ik mijn eerdere vraag alleen maar met "ja" beantwoorden. Heeft het schade aan P&K opgeleverd dat men zo is gaan kleden? Ik kan dat niet beamen, ook niet ontkennen omdat dit nooit is onderzocht bij mijn weten.

Is het zo'n probleem dan dat BOA's en P&K dezelfde outfits dragen, ik zie dat niet. Wat ik ook hier wel weer zie is de "ik ben anders" mentaliteit van alle soorten van BOA's, terwijl zij eigenlijk als "wij zijn één" moeten opereren om juist die openbare veilligheid te waarborgen.

Voor alle overige dingen zoals "bevoegdheden", "geweldsmidellen" enz. daar zijn andere topics over en ga die discussie dus hier ook niet aanhalen.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


crosslee

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
Reactie #61 Gepost op: 24 maart 2012, 16:43:16
Wat is deze discussie herkenbaar.... deze werd bij mijn weten jaren geleden ook gevoerd over Douane, KMar, gemeente en Rijkspolitie.

Iedereen had wat te mekkeren over de herkenbaarheid van de diensten. Nu blijkt dat het niets heeft uitgemaakt buiten dan dat de Douane haar eigen kleuren had en heeft. Wie gaat mij hier zeggen dat hij/zij geen KMar en/of Politie uit elkaar kan houden? De beslissing is toen op gelijkende uniformen gekomen juist omdat men vond dat de BOA's herkenbaarder moesten zijn in het algemeen.

Uit toenmalig onderzoek zou zelfs blijken dat dit de geweldspiraal tegen BOA's positief zou beinvloeden. In de eerste jaren dat "stadswachten" werden opgeleid en andere kleding kregen dan P&K(Politie en KMar) was ook het geweld tegen deze mensen duidelijk zichtbaar. Hielp het dat de uniformen op elkaar zijn gaan lijken? Alleen al over de geweldsafname in Den Haag met 50% door alleen maar de uniformen van de diverse BOA's op die van P&K te laten gelijken. De cijfers in A'dam en R'dam beamen dit beeld alleen maar. Dus kan ik mijn eerdere vraag alleen maar met "ja" beantwoorden. Heeft het schade aan P&K opgeleverd dat men zo is gaan kleden? Ik kan dat niet beamen, ook niet ontkennen omdat dit nooit is onderzocht bij mijn weten.

Is het zo'n probleem dan dat BOA's en P&K dezelfde outfits dragen, ik zie dat niet. Wat ik ook hier wel weer zie is de "ik ben anders" mentaliteit van alle soorten van BOA's, terwijl zij eigenlijk als "wij zijn één" moeten opereren om juist die openbare veilligheid te waarborgen.

Voor alle overige dingen zoals "bevoegdheden", "geweldsmidellen" enz. daar zijn andere topics over en ga die discussie dus hier ook niet aanhalen.

Ingewikkeld verhaal maar volgens mij bedoel je dat het een goed iets is als boa`s een zelfde uniform krijgen. Als je dat bedoel dan ben ik het daar helemaal mee eens. De wildgroei van de laatste jaren maakt het er niet duidelijker op voor iedereen. Vind wel dat deze af moet wijken van het politieuniform. En al helemaal als het gaat om boa`s van semi particulieren organisaties als NS/prorail diverse parkeercontroleurs en bv GVB. Er is 1 primaire organisatie in Nederland voor de handhaving van de rechtsorde en dat is de politie. Dat er steeds meer activiteiten worden overgedragen of overgenomen door boa`s van gemeentes doet niet af aan het feit dat het voor iedereen duidelijk moet zijn dat zij te maken hebben met de politie. Natuurlijk worden er op de uniformen herkenbare teksten geplaatst als "politie" of "handhaver". Maar veel burgers letten hier niet op. Dit is alleen te bereiken door een duidelijk afwijkend uniform.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #62 Gepost op: 24 maart 2012, 19:06:44
Ingewikkeld verhaal maar volgens mij bedoel je dat het een goed iets is als boa`s een zelfde uniform krijgen. Als je dat bedoel dan ben ik het daar helemaal mee eens. De wildgroei van de laatste jaren maakt het er niet duidelijker op voor iedereen. Vind wel dat deze af moet wijken van het politieuniform. En al helemaal als het gaat om boa`s van semi particulieren organisaties als NS/prorail diverse parkeercontroleurs en bv GVB. Er is 1 primaire organisatie in Nederland voor de handhaving van de rechtsorde en dat is de politie. Dat er steeds meer activiteiten worden overgedragen of overgenomen door boa`s van gemeentes doet niet af aan het feit dat het voor iedereen duidelijk moet zijn dat zij te maken hebben met de politie. Natuurlijk worden er op de uniformen herkenbare teksten geplaatst als "politie" of "handhaver". Maar veel burgers letten hier niet op. Dit is alleen te bereiken door een duidelijk afwijkend uniform.

Ik heb gister een erg mooi praatje gehad over de positie van de BOA binnen de gemeente Rotterdam. In de huidige discussies wordt er juist heel erg gezien dat de BOA's ondergeschikt zijn aan de politie terwijl in Rotterdam dit 2 organisaties zijn die naast elkaar en met elkaar werken. De herkenbaarheid en netheid heeft voor een betere performance geleid en daarnaast voelen de mensen zich beter gewaardeerd omdat ze (door hun bazen) ook serieus worden genomen. Stukje herkenbaarheid is belangrijk en dat gaat dus uitgebreid worden. Zover ik het weet gaat dit tot dusver over de stadswachten.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393
Reactie #63 Gepost op: 24 maart 2012, 19:17:42
Nu noem je ook wel wat, want het uniform van Handhaving in Rotterdam lijkt niet op dat van de politie maar ziet er wel goed uit.


specialagent112

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Reactie #64 Gepost op: 24 maart 2012, 19:35:13
Wederom een mooi voorbeeld: Handhavers in Maastricht.

Trollen vuur

De burger ziet geen verschil, en dat vind ik ook niet zo gek. Ik vind het wél te gek voor woorden dat dit maar allemaal kan..... ???

Bij dit filmpje staat zelfs het politie logo nog op de knopen op de pet  :-X


sylvester1986

  • Gast
Reactie #65 Gepost op: 8 mei 2012, 14:12:33
Ik kon de juiste topic niet vinden, maar hier een mooi voorbeeld van verschillen in 1 gemeente.
Handhavers lopend versus rijdend.
Film over het werk als handhaver bij de gemeente Enschede
 Enschedegemeente


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #66 Gepost op: 8 mei 2012, 14:37:32
Ik kon de juiste topic niet vinden, maar hier een mooi voorbeeld van verschillen in 1 gemeente.
Handhavers lopend versus rijdend.
Film over het werk als handhaver bij de gemeente Enschede
 Enschedegemeente
Ik moet zeggen dat de bikerkleding (te voet...) zwart met boven de reflecterende streep wit er goed uit ziet, en duidelijk laat zien dat iemand iets met handhaving heeft maar compleet niet lijkt op een politieagent.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #67 Gepost op: 8 mei 2012, 15:39:50
Ik moet zeggen dat de bikerkleding (te voet...) zwart met boven de reflecterende streep wit er goed uit ziet, en duidelijk laat zien dat iemand iets met handhaving heeft maar compleet niet lijkt op een politieagent.

Ziet er inderdaad niet slecht uit. Uitstraling en herkenbaar! Zo te zien wordt er in Enschede flink geïnvesteerd in handhaving. Een goed uniform en ik zie dat de handhavers geweldsmiddelen dragen, de 'boswachters' op de motoren hebben ook een pistool op de heup hangen.
Senior GGP / Oost-Brabant


sylvester1986

  • Gast
Reactie #68 Gepost op: 8 mei 2012, 16:17:45
Ook de burgernetmelding is wel heel goed getimed. ;D

#edit

Foto van de motorrijders.

Bron: link
Foto: Reinier van Willigen


PWB

  • Senior GGP A’dam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,079
Reactie #69 Gepost op: 8 mei 2012, 18:00:52
Ook de burgernetmelding is wel heel goed getimed. ;D

#edit

Foto van de motorrijders.

Bron: link
Foto: Reinier van Willigen
Sinds wanneer draagt een BOA een vuurwapen?  :o
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.