Zembla - Blauw op straat afgenomen / Macht aan de beveiligers (video) 09-12-2011

Auteur Topic: Zembla - Blauw op straat afgenomen / Macht aan de beveiligers (video) 09-12-2011  (gelezen 4500 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Dat hele gebeuren met die baas en werknemers met strafblad vond ik een gevalletje 'lastig te controleren'.
Verder erg makkelijke journalistiek door twee gevallen waarbij er door beveiligers mogelijk slecht opgetreden was. Dat gebeurt de politie ook wel eens.
Zoals Zembla niet vreemd is bijzonder eenzijdige belichting van het verhaal.
De echte oorzaak ligt natuurlijk gewoon in Den Haag en niet bij die beveiligers. Meer blauw op straat ipv achter een computertje.


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Het was niet mogelijk slecht handelen door de beveiligers. In eenzaak waren de heren zelfs veroordeeld door de rechter. Vond het wel meevallen dat het allemaal van een kant werd bekeken. Zowel de beveiligingsbedrijven als de politie en de politiek kregen er van langs.


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
- Beveiligers met een strafblad

Er zijn ook politie agenten met een strafblad, wil jij zeggen dat dat ook niet zou kunnen? (= vriendelijke vraag om een mening!)

Maar even on topic: Ja het blauw is op straat al jaren afnemend: de cijfers zijn voor elke journalist beschikbaar. Een beetje onderzoek en beroep op WOB doet wonderen!
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Toch vreemde zaken gezien in het programma ...

- Beveiligers die bij de politie kentekens op kunnen vragen.
- Beveiligers die mensen op straat staande houden (identiteitsvragen stellen).
- Beveiligers met een strafblad (zelfs de baas van het bedrijf).

Dat ze kentekens op kunnen vragen is inderdaad vreemd, maar nu weet ik niet wat voor info er
hierbij gegeven word. Is dit gelijk de volledige NAW gegevens? Of alleen of de houder mogelijk gesignaleerd staat? Het staande houden ja dat is zeker appart, hiervoor zou je toch eerder de
handhaving van de gemeente inzetten. Dat je ze laat biken om alles in de gaten te houden (het
beveiligen) vind ik niet slecht. Het vragen om id en gegeven noteren dat is kwalijk.

En het strafblad, ja als jij al een bepaalde tijd niet in aanraking ben gekomen moet dat geen
probleem zijn lijkt mij. Denk er aan dat dadelijk met de Strafbeschikkingen mensen nog sneller
een strafblad krijgen. Daarnaast is toch men van mening dat een feit uit het verleden niet
hoeft te staan voor wat men nu doet. Als jij als 20 jarige gepakt bent met een wapen, en na je
staf ben jij 40 jaar niet in aanraking gekomen met justitie ben je dan op je 60ste nog steeds
wapengevaarlijk? Wel vind ik het kwalijk dat de beveiligers die onder invloed gereden hebben hun
pas mogen houden. BW weet er van maar doet niks, dat lijkt mij dan wel weer kwalijk.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
- Beveiligers die mensen op straat staande houden (identiteitsvragen stellen).
In principe mag iedereen dat. Het ziet er natuurlijk wel vreemd uit.
In principe mag inderdaad iedereen dat. Net zoals iedereen in principe mag vragen om even de neus dicht te knijpen terwijl men op één been staat. (Dat ziet er pas vreemd uit.)
Het staat echter ook een ieder vrij om hier niet aan mee te werken zolang het verzoek niet gedaan wordt door een opsporingsambtenaar.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Oke, doen we het nog een keer. Het verschil tussen AANHOUDEN OP HETERDAAD en STAANDE HOUDEN.

Wetboek van Strafvordering Artikel 52 Staande houden

Iedere opsporingsambtenaar is bevoegd den verdvahte naar zijn naam, voornamen, geboortedatum, adres waarop hij als ingezetene in de basisadministratie persoonsgegevens staat ingeschreven en woon- en verblijfplaats te vragen en hem daartoe staande te houden.

Wetboek van Strafvordering Artikel 53 Aanhouding op heterdaad

lid 1: In geval van ontdekking op heeter daad is ieder bevoegd den verdachte aan te houden.
lid 4: Geschiedt de aanhouding door een ander, dan levert deze den aangehoudene onverwijld aan een opsporingsambtenaar over, onder afgifte aan deze van mogelijk in beslag genomen voorwerpen, die dan handelt overeenkomstig de bepalingen van het voorgaande lid en, zo nodig, de artikelen 156 en 157.


Dus heel kort en zonder moeilijke woorden:

Staande houden: Alleen door opsporingsambetenaren
Aanhouden op heterdaad: Iedereen bij ontdekking op heterdaad.


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Het was niet mogelijk slecht handelen door de beveiligers. In eenzaak waren de heren zelfs veroordeeld door de rechter. Vond het wel meevallen dat het allemaal van een kant werd bekeken. Zowel de beveiligingsbedrijven als de politie en de politiek kregen er van langs.

Ach man met die vent van die blikjes bier ook. Doe nou niet zo kinderachtig. Het is hetzelfde als die gasten die na die achtervolging iemand doodreden. Als jij iets verkeerd doet moet je ook boeten voor de gevolgen en niet met het beschuldigende vingertje naar anderen wijzen. Als jij blikjes bier jat en gezien wordt moet je gewoon stoppen.


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG

Dus heel kort en zonder moeilijke woorden:

Staande houden: Alleen door opsporingsambetenaren
Aanhouden op heterdaad: Iedereen bij ontdekking op heterdaad.

Duudelijk. Ik heb ook niet anders bedoeld.
Wat ik bedoelde is: "vragen staat vrij" voor een ieder. De gevraagde is alleen niet verplicht om mee te werken als iemand geen opsporingsambtenaar is. En als je geen opsporingsambtenaar bent heb je dus ook geen bevoegdheden om af te dwingen dat iemand meewerkt.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Er zijn ook politie agenten met een strafblad, wil jij zeggen dat dat ook niet zou kunnen? (= vriendelijke vraag om een mening!)

Ik weet niet waar de lat ligt bij de politie. Ik weet dat er mensen zijn die jaren geleden (+10 jaar) eens een keer aangehouden zijn voor een winkeldiefstal of rijden onder invloed) maar dat staat niet in verhouding met portiers die meerdere antecendenten hebben op gewelds en vermogensdelicten  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Duudelijk. Ik heb ook niet anders bedoeld.
Wat ik bedoelde is: "vragen staat vrij" voor een ieder. De gevraagde is alleen niet verplicht om mee te werken als iemand geen opsporingsambtenaar is. En als je geen opsporingsambtenaar bent heb je dus ook geen bevoegdheden om af te dwingen dat iemand meewerkt.

Alleen als je de gegevens wel verkrijgt en er in strafrechtelijk zin iets mee gaat doen wordt de verdachte waarschijnlijk vrijgesproken. Op het moment dat een verdachte namelijk iets gevraagd wordt door een geüniformeerde kan hij zich er op beroepen dat hij niet wist dat hij dit mocht weigeren. Zo liggen er genoeg zaken die van tafel geveegd van soortgelijke dingen door agenten of beveiligers die iets netjes vroegen zonder iemand te wijzen op zijn mogelijkheid om dit te weigeren.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein