Doden en gewonden bij aanslag met explosieven op een kerstmarkt - Luik (B) 13-12-2011

Auteur Topic: Doden en gewonden bij aanslag met explosieven op een kerstmarkt - Luik (B) 13-12-2011  (gelezen 36502 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Dit incident past in het patroon van de afgelopen tijd, waarbij eenlingen om wat voor motieven dan ook zoveel mogelijk mensen proberen te doden. De terreurdreiging in Europa is geminimaliseerd en de meeste van dit soort aanslagen worden tegenwoordig dan ook gepleegd door individuen. Alleen al dit jaar zijn er minstens 3 van dit soort incidenten geweest in Europa.

Toen gisteren de berichten over 4 daders naar buiten kwamen, vond ik dat al ongeloofwaardig klinken, omdat een groep criminelen niet zomaar in het wilde weg mensen gaat doodschieten. Dit soort aanslagen worden vrijwel altijd gepleegd door doorgedraaide eenlingen. Alleen bij een terroristisch motief gaat het vaak om groepen daders, maar de terroristische dreiging in Europa lijkt op dit moment niet veel voor te stellen, het gevaar van eenlingen is vele malen groter op dit moment.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Op dit moment zijn er nog 5 slachtoffers in kritieke toestand, de minister van binnenlandse zaken heeft dit bevestigd.

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/12036/Aanslag-Luik/article/detail/1362619/2011/12/14/Vijf-slachtoffers-vechten-nog-voor-hun-leven-lijk-van-vrouw-in-cannabisloods-van-Amrani.dhtml


sylvester1986

  • Gast
Mysterie: waarom duikt het Warum-bord overal op?
Duitse ramptoerist duikt ook op in Luik

LUIK -  De Duitse 'ramptoerist' is ook in Luik van de partij. De man is de laatste jaren steevast te vinden op plaatsen waar net een ramp of terreurdaad is gebeurd: in het zwart gekleed en met zwarte haarband.

De Belgische televisie toonde hem als een van de rouwenden voor de slachtoffers van de aanslag in de Waalse stad. Hij dook op in Noorwegen na de moordpartij door Anders Breivik en was ook in Apeldoorn na het Koninginnedagdrama, meldden Vlaamse media.
Ook in Luik zei hij zijn medeleven te willen betuigen. „Het is verschrikkelijk wat hier is gebeurd. En dat uitgerekend voor Kerstmis”, aldus de snikkende Duitser.

http://www.telegraaf.nl/buitenland/11122264/__Ramptoerist_ook_in_Luik__.html


erik 67

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,622
  • Dit forum is het helemaal !
Politie moest dader bloedbad met rust laten

Nordine Amrani (33), de dader van het bloedbad in Luik, kon ongehinderd zijn gang gaan nadat hij in oktober vorig jaar onder voorwaarden was vrijgelaten. De politie volgde immers een algemene richtlijn dat voorwaardelijk invrijheidgestelden niet steeds lastiggevallen moeten worden. Dat schrijft de Vlaamse krant Het Laatste Nieuws vandaag.

De rechtbank in Brussel liet Amrani in oktober 2010 vrij, na zeer positieve rapporten van onder anderen een psycholoog die de kans op recidive uitsloot. Hij kreeg voorwaarden opgelegd: niet meer in aanraking komen met drugs of alcohol, geen oude vrienden meer opzoeken, een bron van inkomsten en onderdak hebben. De justitie-assistent concentreerde zich alleen op de laatste twee voorwaarden en die waren in orde.

Op drugs- of wapenbezit werd Amrani niet gecontroleerd, want daarvoor was de justitie-assistent niet bevoegd. En de politie ondernam ook niets, want er bestaat een richtlijn dat ex-gevangenen alleen worden gecontroleerd na klachten of betrapping op heterdaad. De politie kreeg dus de raad om hem niet nodeloos lastig te vallen, zolang hij gen wetten overtrad. Zo kon de lasser dus ongestoord een nieuw wapenarsenaal verzamelen, niemand die het merkte.

De zaak-Amrani is geen alleenstaand geval. Het loopt echt mank met de opvolging van mensen die voorwaardelijk vrij zijn. 'De controle is te soft. Te veel gebaseerd op vertrouwen, te weinig op controle', zeggen verscheidene insiders. Minister van Justitie Turtelboom (Open Vld) belooft een strengere aanpak.

http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/article/detail/3077512/2011/12/15/Politie-moest-dader-bloedbad-met-rust-laten.dhtml


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Duitse ramptoerist duikt ook op in Luik
LUIK - De Duitse ramptoerist die met zijn 'warum-bord' veel herdenkplekken afreist, is ook in Luik opgedoken.
De man is de laatste jaren te vinden op plaatsen waar net een ramp of terreurdaad is gebeurd. Het bord dook ook op in Alphen aan den Rijn na het schietdrama in winkelcentrum De Ridderhof. En in Noorwegen na de aanslag van Anders Breivik.

http://www.westonline.nl/nieuws/duitse-ramptoerist-duikt-ook-op-luik


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Vrouw na drama in Luik overleden
LUIK - Een 75-jarige vrouw die dinsdag zwaargewond was geraakt door de aanslag in Luik is in de nacht van woensdag op donderdag overleden.
Dat hebben de Vlaamse zender VRT en het persbureau Belga gemeld.

Het aantal doden door de geweldsexplosie komt daardoor op zes, inclusief de dader de 33-jarige Luikenaar Nordine Amrani.
http://www.nu.nl/buitenland/2694036/vrouw-drama-in-luik-overleden.html


Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
Citaat
Gevangenis en parket wilden Amrani niet vrijlaten

do 15/12/2011 - 07:58
Update: do 15/12/2011 - 15:27


Vorig jaar hebben de gevangenisdirectie en het parket een negatief advies gegeven voor de voorwaardelijke vrijlating van Nordin Amrani, de dader van de aanslag in Luik. Het parket stelde elektronisch toezicht voor, maar uiteindelijk kwam Amrani toch vrij op basis van een positief psychiatrisch verslag. Volgens forensisch psychiater Rudy Verelst is het moeilijk om recidivisme te voorspellen.

Twee dagen na het drama in het centrum van Luik komen er steeds meer vragen. Het blijft onder meer onduidelijk hoe de dader, een criminele wapenverzamelaar, zo gemakkelijk opnieuw een gigantisch wapenarsenaal kon aanleggen.

Uit een gevangenisverslag van mei 2010 blijkt dat er toen weinig reden was om te vrezen voor recidive, schrijven verschillende kranten. Na het goede verslag werd hij voorbereid op een vervroegde vrijlating. Hij kreeg psychologische begeleiding in een halfopen instelling en kreeg ook daar goede punten van de psychologen.
 
"Als ik het goed onthouden heb, stond in het document dat er geen risico voor herhaling was. Dat was een stap voor de vrijheid van mijn cliënt en het is normaal dat dit document in de procedure staat", zegt zijn advocaat Jean-François Dister.
 
In augustus vorig jaar startte hij ook met een technische opleiding in de gevangenis én hij schreef zich in bij een aantal uitzendkantoren. Enkele maanden later werd hij vrijgelaten nadat hij ongeveer de helft van zijn straf had uitgezeten.
 
Amrani vond ook een baan als lasser en woonde samen met zijn vrouw op een appartementje in de rue Campine, op 2 kilometer van de Place Saint-Lambert.
 
Amrani moest zich wel houden aan enkele voorwaarden. Omdat hij eerder veroordeeld was voor verkrachting en het telen van cannabis, waren die voorspelbaar: geen nieuwe feiten plegen, geen drugs of alcohol gebruiken, geen contact zoeken met vroegere kompanen én wonen op een vast adres.
 
Eén keer per maand moest hij zich melden in het justitiepaleis voor een gesprek met een maatschappelijk assistent. Ogenschijnlijk hield Amrani zich aan die voorwaarden.
 
Vandaag vernam onze redactie uit goede bron dat de gevangenisdirectie en het parket Amrani niet wilden vrijlaten. Zij gaven een negatief advies omdat ze van mening waren dat er op dat moment niet genoeg garanties waren dat hij op het rechte pad zou blijven. Het parket stelde daarom elektronisch toezicht voor, maar uiteindelijk kwam Amrani toch vrij op basis van het psychiatrische verslag.
 
"Recidivisme is moeilijk te voorspellen"
 
Volgens forensisch psychiater Rudy Verelst van de K.U.Leuven is het moeilijk om te voorspellen of een misdadiger zal hervallen in zijn oude gewoonten of niet. "We kunnen nooit echt heel nauwkeurig zeggen of iemand exact gaat vervallen of niet. We kunnen wel een soort van kadatie pogen uit te spreken aan de hand van een aantal instrumenten. Op basis van een analyse van het leven van de betrokkene, van de delicten die hij reeds gepleegd heeft, van een aantal gevalideerde instrumenten, kunnen we een uitspraak doen. We kunnen een mate van grootheid uitdrukken die niet waterdicht is."

"Er is geen groot risico dat Nordin Amrani opnieuw zware misdrijven zal plegen." Dat stond in een gevangenisverslag uit mei 2010. Enkele maanden later kwam hij vrij. Een jaar later richtte hij een bloedbad aan in het centrum van Luik. Volgens forensisch psychiater Rudy Verelst is het moeilijk om recidivisme te voorspellen.

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/111215_Amrani_fup

Als dat waar is :o In mijn ogen zou in het geval dat zoiets aan de orde zou zijn, het zwaarste advies tellen.. Wordt er door een instantie aangegeven dat het niet kan en zijn er 2 die zeggen dat het wel kan, dan is het nee.

Of iedereen zegt ok, of het is nee.




En als je dit leest..... Mij stond het kippenvel op het lijf... Ik zou haast zeggen dat de naam geen toeval is.... Maar goed...

Citaat
Mama: ‘Gabriël heeft mij het leven gered. Ik wou dat het omgekeerd was'

donderdag 15 december 2011, 03u00



De ouders van de kleine Gabriël, die dinsdag in Luik werd gedood door een kogel van Nordine Amrani, bereiden zich voor op de pijnlijkste ceremonie die zij zich maar kunnen indenken: hun kind begraven. ‘Daarna moeten wij de draad weer opnemen. Samen met onze drie dochters, maar zonder het zonnetje in ons gezin', zeggen Olivia (29) en Romuald Leblond (39).

Dinsdagmiddag heeft Nordine Amrani het leven van het gezin Leblond een dramatische wending gegeven. De zeventien maanden oude Gabriël werd in de armen van zijn mama door een kogel van de woesteling gedood. ‘Eigenlijk heeft Gabriël mij het leven gered', beseft moeder Olivia. ‘Had ik hem niet in mijn armen gedragen, dan had de kogel die hem in het achterhoofd geraakt heeft, mij getroffen. Ik wou dat ik de klok nog kon terugdraaien. Ik zou zo graag in zijn plaats gestorven zijn. Zo wil de natuur het toch, niet?'
 
Het drama speelt zich almaar opnieuw als een horrorfilm af voor de ogen van de ouders van Gabriël. ‘Wij wachtten op bus 75', vertelt Olivia. ‘Gabriël speelde op mijn schoot, hij kirde van plezier.' En toen barstte de hel los. ‘Een eerste knal, dan een tweede. En dan de schoten. De kogels floten ons om de oren. Ze spatten tegen de muren van de bushalte uiteen. Wij probeerden kost wat kost in de aangekomen bus te springen en zo snel mogelijk van die plek weg te geraken. Ik maakte mij zorgen om een andere moeder die met haar kind niet op de bus was geraakt. Gabriël lag tegen mij aan, alsof hij mij een knuffel wou geven. Daar was hij veilig, dacht ik. Toen pas zag ik dat zijn ogen waren weggedraaid. Romuald heeft hem van mij overgenomen. In de overvolle bus heeft hij Gabriël in zijn armen een mond-op-mondbeademing gegeven. Hij heeft hem ook doen braken, want Gabriël had pas gegeten en Romuald vreesde dat het eten de reddende adem kon blokkeren. Een vrouw op de bus heeft het een poosje van Romuald overgenomen. Tot iemand Gabriël aan een ambulancier heeft toevertrouwd.'
 
Toestel uitschakelen
 
De ouders zagen Gabriël pas in het ziekenhuis terug. ‘Hij was al in de spoedafdeling opgenomen. Wij vroegen de artsen ons de waarheid te vertellen en dat hebben zij ook gedaan. De kogel was diep in het hoofd van Gabriël doorgedrongen en had daar een levensbelangrijke ader beschadigd. De kogel weghalen was onmogelijk, want Gabriël zou de operatie niet overleven. Zij hebben werkelijk alles overwogen om ons zoontje te redden. Het mocht niet zijn.'
 
In de vooravond zijn Olivia en Romuald even naar huis gegaan. Een alarmerend telefoontje haalde hen snel terug: het hartje van Gabriël verzwakte met de minuut. ‘Toen wij in de afdeling kwamen, legde de arts Gabriël in mijn armen', zegt Olivia. ‘Toen heeft hij ons gevraagd of hij het beademingstoestel mocht uitschakelen. Wij hebben Gabriël nog snel laten dopen. Dat was normaal voor volgende zomer gepland. Het toestel ging uit. Gabriël is stilletjes in mijn armen gestorven, zonder het minste kreetje te slaken, zonder de minste pijn. Dat is onze enige troost: hij heeft niet geleden. Gabriël ligt nu in zijn bedje, alsof hij slaapt, rustig, sereen.'
 
Straks wacht de ouders een tweede zware beproeving: samen met de drie zusjes afscheid nemen van het zonnetje in hun gezin. ‘Lina (8) heeft veel geweend. Zij wil de werkelijkheid nog niet aanvaarden. Zij zegt dat Gabriël straks naar huis komt. Orane (6) realiseert zich nog niet echt wat gebeurd is. En toen Sarah (2,5) haar broertje op zijn bed zag liggen, vroeg ze of hij sliep. Ze aaide hem, kuste hem. Samen met hen de draad van het leven opnieuw opnemen, wordt een moeilijke opdracht. Ik was zo blij dat ik eindelijk een zoontje had. Zelfs de pijn van de bevalling kon mijn vreugde niet bederven. Gabriël was een geschenk van moeder natuur. En dat is ons nu ontnomen.'
 
De ouders worden verteerd door schuldgevoelens. ‘Ik had Gabriël voor het geweld van de schutter moeten beschermen en niet andersom. Was ik in het bushok niet opgeschoven om plaats te maken voor een jonge vrouw, dan had de kogel Gabriël gemist. Maar wij zijn ook woedend. Woedend op het systeem dat zo'n dolleman vrij heeft gelaten en hem zo de kans gegeven heeft opnieuw wapens te kopen en te beslissen over leven en dood van onschuldige mensen. Was hij in de gevangenis gebleven, dan had Gabriël nog geleefd en dan konden wij blijven genieten van zijn guitige glimlach, al die warme herinneringen die nu nog slechts als spoken door onze hoofden zullen rondwaren'.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=FU3JKQT0
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Vandaag stond in de krant dat de ouders niet voldoende geld hebben om de begrafenis van Gabriel te betalen.


 :(


gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Er is al een inzamelingsactie gestart om deze mensen te helpen O0