Doden en gewonden bij aanslag met explosieven op een kerstmarkt - Luik (B) 13-12-2011

Auteur Topic: Doden en gewonden bij aanslag met explosieven op een kerstmarkt - Luik (B) 13-12-2011  (gelezen 36327 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Vandaag is in het centrum van de Belgische stad Luik met granaten gegooid en geschoten. Bij de aanslag vielen tenminste twee , maar mogelijk zelfs vier doden.De aanslag in Luik zou het werk zijn geweest van één dader, die Nordine Amrani heet en dood is. De aanslag heeft niets te maken met een lopende rechtszaak of terrorisme.Dat meldde het Belgisch crisiscentrum.

 De procureur in Luik meldt dat er zeker 64 gewonden zijn. De overleden dader, een zekere Nordine Amrani volgens diverse media, zou neergeschoten zijn door de politie. Een ander dodelijk slachtoffer zou een jongen van zestien jaar oud zijn.

Nordine Amrani is geen onbekende van de politie. De 29-jarige man is al veroordeeld geweest tot een celstraf van 58 maanden. Er waren tientallen wapens bij hem ontdekt, naast 2.800 cannabisplanten.

Amrani zou, volgens ooggetuigen, granaten hebben gegooid en schoten hebben afgevuurd op wachtenden bij een bushalte op de Place Saint-Lambert.
Op het plein, waar dagelijks 1800 bussen aan- en afrijden, wordt een van de grootste kerstmarkten van België gehouden.

Kalasjnikovgeweer
Verschillende gewonden zouden er slecht aan toe zijn. Eén van de slachtoffers zou een meisje van twee jaar zijn, meldt Le Soir. Ze vecht in een ziekenhuis voor haar leven. 3 gewonden zijn inmiddels bij het Academisch ziekenhuis in Maastricht gebracht.

De dader maakte gebruik van explosieven van het type thunderflash en een kalasjnikovgeweer. Op het plein zijn verdachte voorwerpen aangetroffen, die worden onderzocht en desnoods onschadelijk gemaakt. Bij de aanslag zouden drie of vier bushokjes vernield zijn.

Chaos na ontploffing en schoten
Binnen 10 minuten na de aanslag was er politie op het Place Saint Lambert in hartje Luik en hingen er helikopters in de lucht, zegt een getuige. Hij hoorde een ontploffing en dacht dat het iets met zijn auto had te maken. Daarna hoorde hij een tweede ontploffing en schoten.

Vervolgens zag de man talrijke mensen badend in het bloed op de grond liggen. Een andere getuige zag een man van buitenlandse afkomst in het rond te schieten: 'Het was niet normaal meer. Je rent voor je leven.'

Granaten onder lichaam dader
Het centrum van Luik is gedeeltelijk ontruimd. Bewoners krijgen de raad binnen te blijven. Er zou nog altijd geschoten worden in de stad, melden sommige bronnen. Onder het lichaam van de overleden dader zouden nog granaten liggen.

Ontsnappingspoging
Volgens diverse Belgische media houdt de aanslag mogelijk verband met een ontsnappingspoging uit het justitiepaleis in Luik. Ook wordt er gespeculeerd dat de aanslagen verband houden met de veroordeling van een Pakistaanse familie voor eerwraak.

Het Belgische crisiscentrum van Binnenlandse Zaken neemt voorlopig geen maatregelen na de aanslag. 'We zijn op dit moment via onze kanalen informatie aan het verzamelen om een duidelijk beeld te krijgen op de situatie. Nadien bekijken we of er maatregelen nodig zijn', aldus een woordvoerder.
(Redactie)

http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/article/detail/3074983/2011/12/13/Vier-doden-en-64-gewonden-bij-bloedige-aanslag-Luik.dhtml


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Kan een thunderflash dan dodelijk zijn?


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Kan een thunderflash dan dodelijk zijn?

Het lijkt mij erg sterk dat deze dingen zijn gebruikt, ze verschillen niet veel van een strijker. Vermoedelijk hebben de diverse nieuwssites het klakkeloos  van elkaar overgenomen. Iemand die beschikking heeft over een wapenarsenaal gaat niet met rotjes gooien, lijkt me.


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,541
Het lijkt mij erg sterk dat deze dingen zijn gebruikt, ze verschillen niet veel van een strijker. Vermoedelijk hebben de diverse nieuwssites het klakkeloos  van elkaar overgenomen. Iemand die beschikking heeft over een wapenarsenaal gaat niet met rotjes gooien, lijkt me.

Kan een flashbang zulke schade maken en/of dodelijk zijn? Een getuige die ik hoorde op NOS vertelde dat pas bij de 2e klap de ramen van het bushokje sprongen.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Citaat
In de Belgische stad Luik zijn vier doden gevallen en zeker 64 mensen gewond geraakt bij een aanslag met handgranaten. De dader, Nordine Amrani, is overleden. Hij was een bekende van de politie.

Reactie premier Di Rupo
De Belgische premier Elio Di Rupo heeft met afgrijzen kennis genomen van de 'ernstige feiten' die dinsdag plaatshadden in Luik. Zijn eerste gedachten gaan naar de slachtoffers, hun families en vrienden, en naar alle inwoners van Luik, aldus Di Rupo in een officiële verklaring.

De premier zal later op de dag de plaats van het drama bezoeken en er de politie- en hulpdiensten spreken.
Dat meldt de Belgische krant Le Soir. Er waren vier zware explosies en daarna volgden geweerschoten. Om 14.35 uur werd er nog steeds geschoten. Rond 15.30 uur kreeg de politie weer controle over de straten van Luik.

http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Buitenland/324969/Dodelijke-aanslag-in-het-centrum-van-Luik.htm

Kan een flashbang zulke schade maken en/of dodelijk zijn? Een getuige die ik hoorde op NOS vertelde dat pas bij de 2e klap de ramen van het bushokje sprongen.

Nee, als het de flashbangs zijn zoals ik ze ken, en zoals Defensie ze kent, zijn het gewoon knallen, als een wat zwaarder rotje. Beslist niet krachtig genoeg om dodelijke slachtoffers te maken. Misschien gaat het om een ander type granaat dat toevallig ook de naam Flashbang heeft, maar we zullen het nog wel horen.
Flashbangs geven een flits en een knal, zoals de naam al zegt, om te desoriënteren. Wordt vooral gebruikt bij invallen etc. Dus niet om slachtoffers te maken.


JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Wat ik op basis van de, hierboven geplaatste, nieuwsberichten opmaak, zou er toch sprake kunnen zijn van meerdere daders.
In het nieuwsbericht staat dat de aanslag het werk was van 1 persoon, maar als deze persoon is gedoodt, waarom zou er dan nog geschoten worden? Of lees ik het bericht nu uit de context?


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
NOS:

16.34 uur: Dodental opgelopen naar vier
De procureur in Luik bevestigt dat er vier doden zijn gevallen, van wie twee tieners. Er zijn rond de 75 gewonden. De dader zou een pistool, een geweer en granaten hebben gebruikt.

16.25 uur: Officieel: één dader
De Belgische minister van Binnenlandse Zaken bevestigt dat er maar één dader is. Dat is dus de 29-jarige Nordine Amrani.

http://nos.nl/artikel/321914-live-aanslag-luik.html


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Deredactie.be: Vanmiddag was er nog een huiszoeking bij de verdachte.

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/mediatheek/nieuws/binnenland/1.1176041


jeroen76

  • Bedrijfshulpverlener
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Wat ik op basis van de, hierboven geplaatste, nieuwsberichten opmaak, zou er toch sprake kunnen zijn van meerdere daders.
In het nieuwsbericht staat dat de aanslag het werk was van 1 persoon, maar als deze persoon is gedoodt, waarom zou er dan nog geschoten worden? Of lees ik het bericht nu uit de context?
Ik weet het antwoord niet maar op basis van wat ik gelezen spelen er twee incidenten waarvan we niet weten hoe die verbonden zijn:
- De actie van deze Nordine Amrani waarbij de slachtoffers gevallen zijn
- De ontsnapping(-spoging) van drie anderen uit het nabijgelegen gerechtsgebouw.

Het kan zijn dat deze incidenten verbonden zijn, je kunt dan denken dat Amrani een geplande afleidingsmanouvre wilde uitvoeren om de ontsnapping van de drie mogelijk te maken. Het kan ook zijn dat de twee zaken slechts door toeval verbonden zijn en dat de drie uit het gerechtsbegouw in de commotie kans hebben gezien te ontsnappen.

Hoe de vork werkelijk in de steel zat zullen we moeten afwachten.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Was even weg dus hierbij maar een update van wat er allemaal bekend is

16:41
Volgens de procureur van de koning (de openbaar aanklager) Danièle Reynders zijn er inderdaad 4 doden. Het gaat om de dader, twee jongeren (15 en 17 jaar) en een vrouw van 75 jaar oud. De 17-jarige en de oudere vrouw zijn in het ziekenhuis overleden.

17:08
De dader zou vandaag niet zijn verschenen op een zitting. In plaats daarvan heeft hij vanaf een plateau granaten gegooid naar een lager gelegen busstation. Over zijn redenen is nog niets bekend gemaakt.

17:21
Met dit type wapen zou Amrani een magazijn hebben leeg geschoten op de mensen die op de bus stonden te wachten. De twee jongeren van 15 en 17 waren scholieren die net een examen achter de rug hadden, zegt de burgemeester.


(lijkt mij geen AK versie, misschien dat diamondback wel de juiste typering weet)

18:07
Veel mensen in België vragen zich af waarom Amrani op vrije voeten was, terwijl hij in 2008 tot bijna vijf jaar gevangenisstraf werd veroordeeld. De Vlaamse krant De Morgen meldt dat hij voorwaardelijk vrij was, nadat hij tweederde van zijn straf had uitgezeten.

RTL live blog



Een woordvoerder van de Belgische autoriteiten meldt tegenover het ANP dat onder de slachtoffers in Luik geen Nederlanders zijn.

by NU.nl 4:56 PM

Nu.nl live blog,

De live blogs zijn nu onderhand wel afgelopen. Hoorde net op de radio nog wel een verslag van de locatie, het plein is nog afgezet en
zal waarschijnlijk vanavond danwel morgen vroeg worden vrijgegeven. Alles was nu rustig met alleen nog een enkele politieauto voor
de bewaking van het incident.

Nog even een edit van RTL: Het dodental is opgelopen, ook een 20 jarige man is overleden. Tevens zijn er onbevestigde berichten dat er ook
een peuter van 2 a 3 jr. is overleden.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v