Vlet is een verouderd reddingsmiddel

Auteur Topic: Vlet is een verouderd reddingsmiddel  (gelezen 68260 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #10 Gepost op: 9 januari 2005, 23:06:22
Henk, als je goed kijkt zie je achter de Auto een vlet..een aan het spandoek rechts te zien (BAR en ID&T logo) was dit in Spaarnwoude tijdens een van de grote dance evenementen afgelopen jaar.....
[img]/img]


Martijn van Mourik

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 10 januari 2005, 16:27:44
Er wordt nog serieus op in gegaan ook ;D

Maar Peter, ik ben heel erg benieuwd naar die alternatieven dan (foto's), want volgens mij is de vlet voor het werk dat hij bedoelt is nog vrij aardig.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #12 Gepost op: 10 januari 2005, 18:15:29
Misschien voor nu nog wel..  maar over 5 jaar ook nog ?

Ik zal de foto's van eventuele alternatieven opzoeken..


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #13 Gepost op: 11 januari 2005, 00:13:09
Misschien voor nu nog wel..  maar over 5 jaar ook nog ?

Wat zou er over 5 jaar zo anders zijn in Nederland, in vergelijking tot de inzetten in 1993/95, waarvoor een groot deel van de rampenvloot bedoeld is!



Nederland is klein... denk groot ;D

bAdemArk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #14 Gepost op: 11 januari 2005, 12:02:34
Ziet een auto van 5 jaar geleden het zelfde uit als die nu. of zijn de rij eigenschappen toch verbeterd. ?
Is internet nog steeds het zelfde als 5 jaar geleden.. ?
Is de maatschappij nog steeds het zelfde als 5 jaar geleden ?
Zijn de arbo normen nog steeds de zelfde als 5 jaar geleden ?

Elders loopt een discussie over de toekomst visie van waterredding.  En het verbaasd me wel, dat weinig mensen een echte visie hebben en hangen aan het oude vertrouwde..
Op een andere plek op dit forum vraagt men of wij te behoudend zijn. en volmondig roept iedereen daar ja..

En dan vraag jij, wat is er anders over 5 jaar..


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #15 Gepost op: 11 januari 2005, 16:55:37
De vlet is toch bedoeld voor een watersnoodramp? Ik denk dat ie daar nog perfect zijn werk kan doen, en waarom iets wat goed werk veranderen?


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #16 Gepost op: 11 januari 2005, 17:32:48
Misschien dat er betere alternatieven zijn..
in sommige vallen is een RIB beter, en in enkele gevallen een slim gebouwde polythyleen bootje.

Een polyester vlet, is volgens mij voor het ruwe werk te kwetsbaar.. ik heb begrepen dat er een polythyleen versie is, maar van welk merk weet ik niet..,  

Er zijn een paar alternatieven op polythyleen die vergelijkbaar met de rescue3 een grote drijfkamer hebben aan weerszijden maar dan van polythyleen.

Ik kan alleen de site van de fabrikant/importeur ff niet vinden..


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #17 Gepost op: 11 januari 2005, 19:36:50
En dan vraag jij, wat is er anders over 5 jaar..

Ik doelde meer op de infrastructuur, die m.i. niet veel scheelt met de infrastructuur zoals die (technisch gezien) was in bijvoorbeeld 93 en 95. Ik doel dan met name op een ondergelopen stuk land (polder, kades), waar je normaal gesproken niet vaart.

Misschien dat er betere alternatieven zijn..
in sommige vallen is een RIB beter, en in enkele gevallen een slim gebouwde polythyleen bootje.

Een polyester vlet, is volgens mij voor het ruwe werk te kwetsbaar.. ik heb begrepen dat er een polythyleen versie is, maar van welk merk weet ik niet.., 

Er zijn een paar alternatieven op polythyleen die vergelijkbaar met de rescue3 een grote drijfkamer hebben aan weerszijden maar dan van polythyleen.

Peter,
Heb je met de Chester al eens door de ondergelopen uiterwaarden van bv. de IJssel gevaren. Tussen de obstakels (paaltjes, prikkeldraad, e.d.) door? Ik heb het zelf nog nooit gedaan, maar ik zou met een vlet misschien wat meer risico nemen.

Uiteraard geef ik je gelijk dat er goede alternatieven zijn, maar ik denk dat de vlet in zijn huidige vorm en met het huidige (rampen-)doel (nog) uitstekend voldoet. Ik heb wel ergens gehoord dat de vlet ARBO-technisch niet meer zoveel mensen aan boord mag hebben....

bAdemArk


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #18 Gepost op: 11 januari 2005, 20:00:59
Tussen de obstakels (paaltjes, prikkeldraad, e.d.) door? Ik heb het zelf nog nooit gedaan, maar ik zou met een vlet misschien wat meer risico nemen.

Ik heb het wel gedaan, in zowel 1993 als in 1995, en liever iets te log en te onbehouwe dan te frigiel en te licht. Omdat de inzetmogelijkheden groot zijn en het inzetgebied varieerd, bijvoorbeeld van een snelstromend doorgaande regionale weg waar 0.5 tot 2 meter water staat, tot aan een dorpsstraat met allemaal "verkeerd" geparkeerde auto's, hekjes en heggen, vijvers en bankjes in tuinen op de loer liggen.

En met een boot als de "Chester", nou sterkte, want dan is je inzetgebied wel heel erg bescheiden. Of boten van polythyleen, wake up. Heb zoiets dergelijks één keer gezien, kon namelijk een rolstoel ingereden worden en heb ik "getest" maar nooit verder gekomen dan de te water lating, omdat de handelingen die een gemiddelde reddingsbrigade met zoiets doet niet "materiaal-vriendelijk" zijn en deze boten snel stuk gaan.
Elke hulpverlening start met communicatie.


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #19 Gepost op: 11 januari 2005, 22:56:57
Ik denk dat we de discussie bij moeten stellen en dat het antwoord op de vraag: is een vlet (als boottype) een verouderd reddingsmiddel, duidelijk met een nee is beantwoord.

Volgende vraag is of de huidige vlet geschikt is, voldoet die nog voldoende aan de praktijk en de wettelijke eisen? Bv. op het gebied van CE normering?
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!