Vlet is een verouderd reddingsmiddel

Auteur Topic: Vlet is een verouderd reddingsmiddel  (gelezen 68108 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #30 Gepost op: 13 januari 2005, 23:51:04
Citaat
badtobbe versie (met zwarte stootrand)

Toch is die nylon stootrand erg effectief als je bv. een betonnen ponton raakt. En het is tenslotte een werkboot, de fraaie leguaan met kabelaring is uit de tijd.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Lizzy

  • Gast
Reactie #31 Gepost op: 17 januari 2005, 03:23:39
Meneer Adema waarom zet u zich zo af tegen alles wat van de reddingsbrigade is? Heeft u nare ervaringen gehad met bondsvletten?
Kunt u met uw eigen diepe V RIB ook door de ondergelopen straten van Limburg varen zonder uw materialen te beschadigen?

Lizzy :-* :-* :-*


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #32 Gepost op: 17 januari 2005, 11:02:08
Meneer Adema waarom zet u zich zo af tegen alles wat van de reddingsbrigade is? Heeft u nare ervaringen gehad met bondsvletten?
Kunt u met uw eigen diepe V RIB ook door de ondergelopen straten van Limburg varen zonder uw materialen te beschadigen?

Lizzy :-* :-* :-*

Lizzy, je vraag naar mijn persoonlijke motivatie.

Misschien lijkt het zo dat ik me afzet in alles wat Redned of reddingsbrigade, materialen zet. Maar als je goed oplet merk je dat dat eigenlijk niet zo is.

Ik zwengel op dit forum een discussie aan. niet om iemand aftezeiken, maar om met elkaar een toekomstvisie te delen.

Ja vind ik vind dat reddingsbrigades zich veel meer moet professionaliseren. Dat de verenigingstructuur niet de meest geschikte is. Dat er weinig Visie over hoe de reddingswereld er over 10 jaar uit moet zien. Dat mensen veranderingen eng vinden.

Toen ik drie jaar geleden riep dat elke reddingsbrigade aan de zuurstof en AED zou moeten hebben. Was de storm niet van de lucht, en nu. vind (bijna) iedereen dat eigenlijk zou moeten.

Ik denk dat een bepaald reddingsmiddel of technieken vele alternatieven zijn. En dat erg weinig voor het licht komt. Dit forum is voor mij een middel om die discussie telkens weer aan te slingeren.

En als je de discussies volgt die ik aanzwengel, zul je dat ook zien..
Ik schop soms ook heilige huisjes om ver. Maar eigenlijk vind ik toch vrij veel medestanders..

Ik heb de Chester nog niet over ondergelopen straten van limburg gevaren.  Maar wel met andere boten over ondiepe en ondergelopen gebieden.

Maar Lizzy, mijn persoonlijk motivatie kan je verder beter via een mailtje aan me vragen.. Want ik vraag me af, waarom jij je nog niet aangemeld hebt voor dit forum om deze vraag aan me te stellen. Of kennen we je hier al ? ;)


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #33 Gepost op: 17 januari 2005, 11:56:55
Nu ben ik het een keers met je eens Peter, alleen wat is bij brigades vaak het probleem, geld. En soms zijn er wel mensen vooruitstrevende plannen die worden dan weer door het conservatieve bestuur van de vereniging tegen gewerkt
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #34 Gepost op: 17 januari 2005, 15:38:18
Mooie plannen zijn goed maar je moet wel nadenken of het haalbaar is binnen je vereniging. Er is veel mooi spul te verkrijgen maar het moet haalbaar zijn om aan te schaffen, je zal prioriteiten moeten stellen, dit zal inhouden dat niet alles mogelijk is.

9910001
9910001


AS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 109
Reactie #35 Gepost op: 18 januari 2005, 09:26:33
Nou ik heb maar gekozen als zijnde de vlet nog niet helemaal onbruikbaar en verouderd.
Op zee vind ik hem persoonlijk vaak niet geschikt.. behalve voor opleiding dan....
Maar voor binnenwater (niet de grote en rivieren) lijkt hij mij  nog prima geschikt. hij kan een stootje hebben. Een rib vast ook wel ... maar dan zou ik me toch sneller zorgen maken om schades.

 :)ben trouwens erg blij dat wij nog een oude Mulder en  Rijke vlet hebben.. die dikke stootrand is wel even beter dan die zwarte kunstof randen..  ::)

PS> IK neem altijd een flinke emmer mee om te hozen.. dat standaard hoosvat is er voor de sier.....


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #36 Gepost op: 18 januari 2005, 10:56:46
Op zee hoort de Vlet niet meer thuis, en zeker niet als reddingsmiddel.
Op de grote binnenwateren en de grote rivieren hoort de vlet ook niet thuis daar hoort ook een RIB.

Ach heb je plasje bedoel daar voldoet bijna elke visbootje..
Zo snel beschadigd een RIB ook niet..

Dus blijft over de ondergelopen gebieden. En volgens mij zijn daar genoeg alternatieven voor. van de aluminium brandweer bakken, tot versterke polthyleen platbodems boten tot genie boten.

En met een RIB kom je er ook wel hoor. Als je langzaam vaart ligt de Chester met de tubes helemaal boven het water oppervlak. Alleen de motor (langstaart) zal je voorzichtig mee moeten zijn.  Maar goed ik ben er direct mee eens dat de Chester daar niet in voldoende mate geschikt voor is. Maar ik ken een complete alu bak van de THW met daarom heen een compleet drijflichaam. speciaal gemaakt voor dit soort taken.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #37 Gepost op: 18 januari 2005, 12:10:47
Op zee hoort de Vlet niet meer thuis, en zeker niet als reddingsmiddel.
Op de grote binnenwateren en de grote rivieren hoort de vlet ook niet thuis daar hoort ook een RIB.

Ach heb je plasje bedoel daar voldoet bijna elke visbootje..
Zo snel beschadigd een RIB ook niet..

Dus blijft over de ondergelopen gebieden. En volgens mij zijn daar genoeg alternatieven voor. van de aluminium brandweer bakken, tot versterke polthyleen platbodems boten tot genie boten.

En met een RIB kom je er ook wel hoor. Als je langzaam vaart ligt de Chester met de tubes helemaal boven het water oppervlak. Alleen de motor (langstaart) zal je voorzichtig mee moeten zijn.  Maar goed ik ben er direct mee eens dat de Chester daar niet in voldoende mate geschikt voor is. Maar ik ken een complete alu bak van de THW met daarom heen een compleet drijflichaam. speciaal gemaakt voor dit soort taken.



een van de belangrijkste eigenschappen van een vlet die andere boten niet hebben is dat de schroef van de BB motor niet het laagste punt van de boot is. Als je niet te veel gas geeft tenminste. Dus alles wat onder je boot is raakt als eerste je kiel en niet je schroef. Daarbij is bv prikkeldraad een vijand van je tubes. Ik zal eerder zo'n bootje nemen als bij die hondenzoekaktiebrigadestichting uit Zeeland,



maar dan wat groter.



Maar ik weet niet of de vlet wel zo veilig is, mij zijn te veel verhalen bekend van volgelopen en omgeslagen exemplaren.

 Henk


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #38 Gepost op: 18 januari 2005, 20:42:40
dat klopt, laagste punt is niet de motor maar dat is dan ook wel het enigste voordeel zo te zien
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #39 Gepost op: 18 januari 2005, 23:21:18
Een alubootje krijg je snel deuken en beschadigingen. Zelf heb ik met een alubootje door het ijs moeten varen (voor werk) hierbij zijn er verschillende deuken in het bootje gekomen. Dus kan je dit ook krijgen met stenen en paaltjes.

9910001
9910001