Vlet is een verouderd reddingsmiddel

Auteur Topic: Vlet is een verouderd reddingsmiddel  (gelezen 68439 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #50 Gepost op: 21 januari 2005, 13:18:52
Het is even gevaarlijk om met een vlet de zee op te gaan als met een RIB. Het verhoogd de veiligheid zelf als je goede instuctie heb gehad in een vlet en je weet wat je doet. Een golf achtop krijgen zoals op de fote kan ook in een rib met gelijke gevolgen van dien.

Op de foto hadden ze een stopzak kunnen gebruiken of meer moeite kunnen doen om de boot recht naar het strand te houden. Mogelijk kan je ook proberen om door een mui terug te varen naar het strand waardoor je niet de omslaande golven op de bank treft. Ze lopen ook het risico dat ze onderste boven belanden door deze actie. Door dit mee te maken zal het niet snel ook met een rib gebeuren.

99100001
9910001


Martijn van Mourik

  • Gast
Reactie #51 Gepost op: 21 januari 2005, 16:06:52
Toch zou ik minder graag in een vlet op zee zitten. Ik heb dit nog niet gedaan, zal waarschijnlijk ook wel verandering in komen :P

Maar de belangrijkste alternatieven voor de vlet zijn dus deze:
  • aluminiumboot eventueel met extra drijfvermogen
  • Ander type polyboot


Het is belangrijk dat de schroef beschermd wordt tegen obstakels dus het is het handigst als de schroef niet het laagste punt is van de boot.
Een grote capaciteit is ook belangrijk.

Zijn er zo al bekende alternatieven, merken , foto's etc beschikbaar? En wat hebben ze in het buitenland?


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #52 Gepost op: 21 januari 2005, 20:34:35
10 keer liever met een vlet de zee op als een alu bak, dan vliegen de nagels om je oren. Dus dat is zeker geen optie. Hiernaast zijn alu bootje niet steviger wel lichter.

9910001
9910001


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #53 Gepost op: 21 januari 2005, 21:55:37
Toch zou ik minder graag in een vlet op zee zitten. Ik heb dit nog niet gedaan, zal waarschijnlijk ook wel verandering in komen :P
Martijn, bij deze ben je uitgenodigd om in het voorjaar een keertje langs te komen (boven windkracht 4) dan maken we een rondje! :)
[img]/img]


Stamper

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
Reactie #54 Gepost op: 22 januari 2005, 09:56:19
Er zijn ook alu bakken die gewoon gelast zijn hoor, Dus geen nagels.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #55 Gepost op: 22 januari 2005, 12:55:03
Er zijn ook alu bakken die gewoon gelast zijn hoor, Dus geen nagels.
Ken ook de reddingsboten van de firma verhoef...die vallen van het platform van een booreiland de zee in....zijn ook aluminium boten...
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #56 Gepost op: 22 januari 2005, 13:56:10
Precies. Ik denk dat in potentie aluminium sterker is dan polyester.

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #57 Gepost op: 22 januari 2005, 15:13:53
De boten van de maatschappij zijn ook van alu maar dat is wel van een ander formaat. Hiernaast is schade aan alu moeilijker te herstellen dan polyester.

9910001
9910001


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #58 Gepost op: 22 januari 2005, 17:46:36
De vlet is de basis. Het leert je onder andere dat techniek makkelijk is en dat je niet van techniek uit moet gaan maar van je eigen kunnen.

Het leert je ook ontzag en ervaring met de kracht van het water. En het vereist samenwerking, slechte samenwerking wordt direct afgestraft (en veel directer dan in een RIB).

Voordeel van zo'n basistraining is ook dat het goedkoop is omdat er nauwelijks iets stuk kan. Bij omgaan dient iedereen een riem mee te nemen naar het strand. Het enige wat wel eens verdwijnt is het hoosvat en dan blijkt even later meteen dat je niet zonder kunt...

De discussie, gaat niet over het gebruik als trainingsmiddel, maar als operationeel reddingsmiddel.  (Ik hoop toch niet dat jullie al roeiend door de branding naar zwemmer in nood gaan.. )

Bij ondergelopen gebieden wil vind je een paar deuken of krassen niet erg.. Maar gaten worden toch wel erg vervelend gevonden. En dat gebeurd toch sneller bij polyeshter, en niet bij versterkt polythyleen of bij aluminium.
Maar de vlet heeft duidelijk veel harten veroverd.. ;)


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #59 Gepost op: 22 januari 2005, 20:41:21
Citaat
Maar de vlet heeft duidelijk veel harten veroverd..
En de vlet is KISS-proof.
De vlet is oersterk en van de vaar- en voertuigen het meest bestand tegen de invloeden van zand, vocht, zout en reddingsbrigadegebruik.

Bij geen enkele hulpdienst gaat zoveel stuk als bij de brigades en dan is iets dat lang heel blijft bijzonder.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!