Welke papieren dienen aanwezig te zijn in je auto?

Auteur Topic: Welke papieren dienen aanwezig te zijn in je auto?  (gelezen 45435 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #10 Gepost op: 17 december 2011, 11:45:38
Als je een geschorste auto verzekerd mag je ook via de kortste route naar een apk-keuringstation rijden om de auto apk te laten keuren. Althans dat is mij weleens verteld..... 998765
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #11 Gepost op: 17 december 2011, 11:49:49
Als je een geschorste auto verzekerd mag je ook via de kortste route naar een apk-keuringstation rijden om de auto apk te laten keuren. Althans dat is mij weleens verteld..... 998765

ff opgezocht op RDW.NL:

Print Particulier > Auto > Keuren > Schorsen en APK
Snelle 2-in-1-service: APK + onderzoek voor kenteken
Identiteitsonderzoek bij voertuigen
Kentekenkeuring bij de RDW
Schorsen en APK
Keuringsafspraken maken of annuleren
Keuring na schadeSchorsen en APK
U kunt als kentekenhouder de geldigheid van een voertuig laten schorsen. Tijdens de schorsing heeft u een vrijstelling van de voertuiggebonden verplichtingen.
Een daarvan is de APK-keuringsplicht.

Zodra de schorsing afloopt moet u weer aan alle verplichtingen voldoen, dus ook aan de APK-plicht. Zorg er daarom voor dat uw voertuig aan het einde van de schorsingsperiode weer APK-goedgekeurd is. U kunt uw voertuig laten keuren vlak voordat de schorsing afloopt.

U mag op de dag van keuring met het geschorste voertuig naar de plaats van de keuring rijden. Zorg er wel voor dat het voertuig op de bewuste dag WA-verzekerd is.Ook moet u de afspraakbevestiging voor de APK-keuring meenemen. De afspraaktijd moet overeenkomen met het tijdstip dat u van de openbare weg gebruik maakt.
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #12 Gepost op: 17 december 2011, 13:07:12
Gisteren hierbij ook weer een heleboel mensen gehad die niet alles compleet hadden.
Bij het rijden van het voertuig zijn (zoals eerder al genoemd) verplicht om bij je te hebben:
Rijbewijs en de ter naamstellings gegevens. Laat het overschrijvings bewijs A.U.B. thuis, had gister
ook weer een gezellige gogem die rond reed daarmee. Deze dan ook even uitgelegd hoe en wat
want als de auto gestolen word dan is de auto daarmee makkelijk over te schrijven en ben jij de
auto kwijt.

Kopiën zijn niet toegestaan, al kan het zijn dat als de situatie het toelaat (let op ik zeg kan, als en misschien)
dan kan de controlerend ambtenaar het bij een waarschuwing laten. Echter bij niet vertonen van het origineel
kan dit u een boete kosten. Tevens is het in nederland handig (en volgens mij in het buitenland verplicht)
om ook de groene kaart bij je te hebben. Let er trouwens ook op dat als je een proefrit gaat maken bij een
garage dat je dan ook kentekenpapieren bij je hebt. Dit is namelijk ook voor de groene platen verplicht.

En als laatste als je goederen vervoert moet je ook de papieren van deze goederen bij je hebben.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #13 Gepost op: 17 december 2011, 13:33:51
Bedrijfsvoertuig in Nederland:

Indien het voertuig wordt gebruikt voor goederenvervoer boven 500kg kopie NIWO vergunning.

Nu 1 die snel vergeten wordt, indien het voertuig mag worden gebruik voor het vervoer van ADR goederen keuringsbewijs voor de categorien die mogen worden vervoert.


Wat wordt er gezien als goederen vervoer, geldt dit bijvoorbeeld ook voor de materialen die ik gebruik op een karwei, bijvoorbeeld leidingwerk en aanverwante artikelen.
Hoe zit het met vervoer van gevaarlijke stoffen, zuurstof en acetyleen flessen (de grote jongens) tot welk aantal flessen mag ik aanwezig hebben voor ik onder ADR val (denk aan de instalateurs en bankwerkers, nee niet die van de plofkraken dat zijn andere bankwerkers)
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #14 Gepost op: 17 december 2011, 13:40:15
Maar even een weder vraag, je leent een auto van een ander, ben jij (ook) verantwoordelijk voor:
  • APK
  • verzekering
  • technische staat

 van dat voertuig?
Een gokje:

Ik denk dat de eigenaar van de auto verantwoordelijk is voor de 2 bovenstaande gebreken.
Dit komt omdat je niet direct kan/mag beboeten voor onverzekerd rijden, als het goed is..
APK kun jij niet weten, je vertrouwd de eigenaar op zijn woord, als je dit gevraagd hebt.

Techische staat van de auto, ben je als bestuurder verantwoordelijk voor, dit komt omdat jij de auto geaccepteerd hebt en ben je ook verantwoordelijk voor technische gebreken..

Ben benieuwd naar het 'verlossende' antwoord..
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #15 Gepost op: 17 december 2011, 13:43:22
Een gokje:

APK kun jij niet weten, je vertrouwd de eigenaar op zijn woord, als je dit gevraagd hebt.

Bedoel je hiermee de bestuurder of de ambtenaar? Bestuurder kan dit namelijk controleren bij de RDW site,
en wij als ambtenaren kunnen dit ook via onze systemen bij het RDW kijken. Echter kan het zijn dat het voertuig
net gecontroleerd is en het nog niet verwerkt is in het systeem (net als bij verzekering) daarom is het APK bewijs dan
van belang.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #16 Gepost op: 17 december 2011, 13:43:49

    Maar even een weder vraag, je leent een auto van een ander, ben jij (ook) verantwoordelijk voor:
    • APK
    • verzekering
    • technische staat

     van dat voertuig?

    En voor degene die het antwoord weten: even zwijgen svp![/list]

    Bestuurder is voor alle punten verantwoordelijk, bij staandehouding wordt bekeurd op naam en niet op kenteken net als snelheid controles waarbij staandehouding volgt.
    Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


    KJS

    • Senior gebruiker
    • ****
    • Berichten: 1,363
    • Generalist OC
    Reactie #17 Gepost op: 17 december 2011, 13:52:03
    Bedoel je hiermee de bestuurder of de ambtenaar? Bestuurder kan dit namelijk controleren bij de RDW site,
    en wij als ambtenaren kunnen dit ook via onze systemen bij het RDW kijken. Echter kan het zijn dat het voertuig
    net gecontroleerd is en het nog niet verwerkt is in het systeem (net als bij verzekering) daarom is het APK bewijs dan
    van belang.

    Bestuurder, de RDW site hoeft niet per definitie een goed antwoord te geven, zoals jij al aangaf.
    Dan kun je als bestuurder de eigenaar toch vertrouwen dat hij dit allemaal geregeld heeft..?
    EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


    Groenemotormuis

    • Utrecht
    • Senior gebruiker
    • ****
    • Berichten: 2,743
    • Every day a new day to enjoy
    Reactie #18 Gepost op: 17 december 2011, 14:04:34
    Bestuurder, de RDW site hoeft niet per definitie een goed antwoord te geven, zoals jij al aangaf.
    Dan kun je als bestuurder de eigenaar toch vertrouwen dat hij dit allemaal geregeld heeft..?
    Verzekering technisch is het een ander verhaal omdat hierbij geen datum staat. Voor de APK staat wel
    een datum. Dus dat is makkelijk te controleren, als de verkoper een hele andere datum opgeeft weet je
    dat er iets fout is. Afgelopen nacht had ik er ook 1, daar had de verkoper gezegd dat de APK tot januari
    liep terwijl hij begin december verlopen was. Een simpele check via RDW.nl had een boel gescheeld.
    Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


    KJS

    • Senior gebruiker
    • ****
    • Berichten: 1,363
    • Generalist OC
    Reactie #19 Gepost op: 17 december 2011, 14:08:19
    Verzekering technisch is het een ander verhaal omdat hierbij geen datum staat. Voor de APK staat wel
    een datum. Dus dat is makkelijk te controleren, als de verkoper een hele andere datum opgeeft weet je
    dat er iets fout is. Afgelopen nacht had ik er ook 1, daar had de verkoper gezegd dat de APK tot januari
    liep terwijl hij begin december verlopen was. Een simpele check via RDW.nl had een boel gescheeld.

    Duidelijk :) Het was ook maar een gokje, niet gebaseerd op de waarheid. ;) :P
    EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar