brandblusser aan boord

Auteur Topic: brandblusser aan boord  (gelezen 13803 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #10 Gepost op: 10 januari 2005, 08:03:38
Hangt er een beetje vanaf wat voor soort vaartuig je hebt. Als het een polyester boot is (wat de meeste pleziervaartuigen zijn) geef ik je weinig kans met een brandblusser. Dan moet je er wel heel snel bij zijn. Als RB-lid heb ik 3 jaar geleden bij een bootbrand geassisteerd in een haven. Polyesterboot met inboard had na het tanken  :o opeens rook onder de motorbun. Schipper controleert waar de rook vanaf kwam en dit was waarschijnlijk genoeg om de fik er goed in te krijgen (meer zuurstof brand beter). Opvarende allen van boord afgesprongen en de boot ging stationair stuurloos richting steigers en kwam tot stilstand tegen een andere, aan de steiger liggende, boot. 7 polyesterboten totaal verfikt. Naast die aan de steiger liggende boot, lag een houten kajuitbootje. Alleen maar lakschade.
Dus ik zou afhankelijk van de soort boot de keuze maken. polyester: wettelijke eis=brandblusser. Andere bouwstof (hout of metaal) zorgen voor een goede brandblusser.

Luke
Misschien zijn er ook voorbeelden van branden die met succes in een vroeg stadium geblust zijn met een brandblusser*.  Hier is het niet eens gebrobeerd begrijp ik en om daaruit te concluderen dat een brandblusser niet helpt... Overboord springen is een goed aktie ter behoud van jezelf maar dooft geen vlammen.


Henk

*Ik heb er wel een paar, oa een beginnende keukenbrand bij mijn buren die ik uit gemaakt heb met een twee kilo blusser.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #11 Gepost op: 10 januari 2005, 13:26:33
Misschien zijn er ook voorbeelden van branden die met succes in een vroeg stadium geblust zijn met een brandblusser*.  Hier is het niet eens gebrobeerd begrijp ik en om daaruit te concluderen dat een brandblusser niet helpt... Overboord springen is een goed aktie ter behoud van jezelf maar dooft geen vlammen.


Henk

*Ik heb er wel een paar, oa een beginnende keukenbrand bij mijn buren die ik uit gemaakt heb met een twee kilo blusser.

ik denk ook dat je niets begint aan boord van een klein polyester boot, 25 liter benzine aan boord polyester

brand als een tierelier, dus ik neem hem mee omdat het verplicht is
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #12 Gepost op: 10 januari 2005, 14:03:11
Wij hebben een kleine poederbusser aanboord, om altijd aan de wettelijke eisen te voldoen en we hebben twee blusdekens aanboord..., en afhankelijk van de inzet hebben we ook twee grote sproeischuimblussers aanboord..  
Die gaan altijd van boord af.. en gaan er alleen op, als dat voor een inzet noodzakelijk is..

We hebben meestal meer aan de blusdekens dan een klein poeder blussertje..


Albert Dijkstra

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 10 januari 2005, 16:39:41
als je dan toch de aanschaf van een blusser a/b overweegd adviseer ik sproeischuim te nemen. Dit vanwege de aanwezigheid van brandstof en de kans op heronsteking hiervan na blussing met poeder. Je hebt echt je dag niet als dit op volle zee gebeurd...

Net als bij Peter hangt bij Vlissingen een batterij sproeischuimblussers op de post om een eerste slag uit te kunnen delen bij een melding van een brandje aan boord van pleziervaartuigen e.d.

Niet standaard aan boord dus, rammelt stuk bij 36 knopen..


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #14 Gepost op: 10 januari 2005, 18:13:59
Helemaal mee eens..

Die 2Kg poederblusser ligt er alleen in voor de wettelijke bepalingen en zogenaamd om het goede voorbeeld te geven..
Operationeel heb heb je niet veel aan..


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #15 Gepost op: 10 januari 2005, 18:59:50
Let wel op dat je Blusser goed gekeurd is voor aan boord ze moeten voorzien zijn van een stuurwieltje dit staat meestal aan de rechterkant van het etiket

Dat stuurwieltje geldt voor de beroepsvaart,in dit geval is daar geen sprake van.
En wettelijk schrijft men 2 kilo poeder voor.
  Ta


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #16 Gepost op: 10 januari 2005, 20:34:07
ik weet genoeg, allen bedankt voor het antwoorden op mijn vraag
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #17 Gepost op: 24 maart 2005, 19:59:32
Wij hebben inmiddels een aantal aluminium schuimblussers gehad die stukgevroren zijn en die van binnen uit door-gecorrodeerd zijn.
De mensen hadden hem op de boot laten liggen en kwamen ermee aan omdat het metertje op rood stond....
En aangezien er genoeg mensen zijn met een schuimblusser i.p.v een poederblusser aan boord is dit wel iets om rekening mee te houden.

Ofwel,na deze ervaring kan ik een aluminium blusser aan boord echt afraden!
  Ta


Matthijs

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
  • samenwerkend kunnen we meer.
    • Ontwerpers en bouwers van maatwerk interieurs
Reactie #18 Gepost op: 24 maart 2005, 21:59:27
Enig idee watvoor blusser je hiervoor nodig hebt? 8)

Matthijs

[verwijderd door de admin]


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #19 Gepost op: 24 maart 2005, 22:16:57
Ja,zo'n onuitputbare waterblusser.....van de brandweer!  ;D

Maar dit zijn al oude foto's toch?
  Ta