Waterwinning op laten bouwen door chauffeur/pompbediender?

Auteur Topic: Waterwinning op laten bouwen door chauffeur/pompbediender?  (gelezen 14801 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

jemming

  • Hoofdbrandwacht
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 18
    • Brandweer Emmer-Compascuum
Gepost op: 18 december 2011, 09:27:52
De waterleidingsmaatschappijen gaan naar kleiner diameter buizen over.
Hoe wil je dat dan doen met 4 man?
Trouwens Kelderbrand 3 mensen toch?
Heb je nog 1 over.
Pompbediende waterverzorging laten doen?
Mmmh mij is geleerd niet bij de pomp weggaan.
Kleine diameter waterleiding betekent te weinig water.
Weer een probleem erbij.
Er word binnenkort met meer uitgerukt neem dat maar aan
En dan praten over TS4? Sorry om te zeggen maar dan spoor je niet.
Kort door de bocht misschien maar werkt alleen bij kleine branden.
Nee denk niet dat ik daar voorstander ben, dat was waarschijnlijk al duidelijk
Er is mij geleert dat een pompbediende tot 20mtr van het voertuig mag, binnen die 20mtr kan hij erg veel betekenen, slang aanvoeren, waterwinning in orde maken. Voor de kelderbrand passen we de procedures aan, en daar zit nu juist het enge in.

Ga maar eens weer op herinstructie.
Je mag nooit en ten nimmer je post verlaten van de pomp.
Jouw pomp houdt op is een gegarandeerde dood voor je collega's.
Wees er bewust van.
20 meter van de voertuig af of 1 slanglengte werd inderdaad een keer gezegd maar de pomp gaat in alle opzichten voor wat je ook doet. Werkzaamheden op 20 meter afstand is uit den boze, dat staat nergens vermeld.
Ben wel mee eens dat je wel wat kan doen maar je blijft bij de pomp.
Maar je gaat niet op 20 meter afstand waterwinning klaarmaken.


JJ Emming Hoofdbrandwacht Brandweer Emmen Post Emmer-Compascuum www.brw-emmer-compascuum.nl


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 18 december 2011, 10:28:41
Ga maar eens weer op herinstructie.
Je mag nooit en ten nimmer je post verlaten van de pomp.
Jouw pomp houdt op is een gegarandeerde dood voor je collega's.
Wees er bewust van.
20 meter van de voertuig af of 1 slanglengte werd inderdaad een keer gezegd maar de pomp gaat in alle opzichten voor wat je ook doet. Werkzaamheden op 20 meter afstand is uit den boze, dat staat nergens vermeld.
Ben wel mee eens dat je wel wat kan doen maar je blijft bij de pomp.
Maar je gaat niet op 20 meter afstand waterwinning klaarmaken.

Een pompbediender mag binnen de straal van 1 slanglengte (meestal 20mtr) werkzaamheden verrichten die in lijn zijn met zijn eigen taak. Dus hij mag zijn eigen waterwinning in orde maken, zeker ook gewenst indien beide ploegen direct ingezet moeten worden voor redding en blussing. Is de waterwinnig verder weg zul jeje 113+114 moeten gaan inzetten voor de waterwinning of opschalen naar middelbrand.
Zoals jij jouw verhaal verteld mag de pompbediender zelfs zijn waterwinning niet op orde brengen als de put op 5 mtr naast het voertuig ligt, of nog dichterbij. Pas eens 20mtr uit, over wat voor afstand praten we nu. Een ervaren pompbediender heeft snel genoeg in de gaten of er iets misgaat met de pomp, hebben 1 van de ploegen binnen geen water is er via de porto zo gemeld dat er geen water op de stralen staan.

Dus het zal echt wel meevallen met jouw bewering dat het de dood wordt van je ploegleden, we moeten het niet spannender maken dan het eigenlijk is. ;)


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #2 Gepost op: 18 december 2011, 11:49:22
Citaat
Ga maar eens weer op herinstructie.
Nou is instructie leuk, maar praktijk is beter, want wat kan er mis gaan met de pomp als hij gewoon staat te draaien? Als je zo weinig vertrouwen hebt in de techniek zou ik voor een ander merk kiezen. Ook bij ons gaat de Ch/P gewoon de waterwinning opbouwen, en dat stopt niet bij 20 m. Hij heeft een portofoon en als er iets met de pomp is, of dat hij andere zaken moet regelen hoort hij dat.
Kan niet zo zijn dat de Ch/p achter de pomp staat, terwijl er ergens anders op het incident terrein dringend een paar extra handjes nodig zijn. Primaire taak is het bedienen van de pomp, maar als dat loopt is hij best in staat om ander zaken te doen.
Ik hou hem liever in de buurt van de TS om te voorkomen dat de inventaris verdwijnt  ;)
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


brandweerman511

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 273
Reactie #3 Gepost op: 18 december 2011, 13:56:35
Nou is instructie leuk, maar praktijk is beter, want wat kan er mis gaan met de pomp als hij gewoon staat te draaien? Als je zo weinig vertrouwen hebt in de techniek zou ik voor een ander merk kiezen. Ook bij ons gaat de Ch/P gewoon de waterwinning opbouwen, en dat stopt niet bij 20 m. Hij heeft een portofoon en als er iets met de pomp is, of dat hij andere zaken moet regelen hoort hij dat.
Kan niet zo zijn dat de Ch/p achter de pomp staat, terwijl er ergens anders op het incident terrein dringend een paar extra handjes nodig zijn. Primaire taak is het bedienen van de pomp, maar als dat loopt is hij best in staat om ander zaken te doen.
Ik hou hem liever in de buurt van de TS om te voorkomen dat de inventaris verdwijnt  ;)

Eens!. En als er wat mis zou zijn met je pomp dan hoor je dat ook wel aan het geluid
er is geen mooier weer dan brandweer!  Niv 3 Politie Rotterdam


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #4 Gepost op: 18 december 2011, 14:22:54
Nou is instructie leuk, maar praktijk is beter, want wat kan er mis gaan met de pomp als hij gewoon staat te draaien? Als je zo weinig vertrouwen hebt in de techniek zou ik voor een ander merk kiezen. Ook bij ons gaat de Ch/P gewoon de waterwinning opbouwen, en dat stopt niet bij 20 m. Hij heeft een portofoon en als er iets met de pomp is, of dat hij andere zaken moet regelen hoort hij dat.
Kan niet zo zijn dat de Ch/p achter de pomp staat, terwijl er ergens anders op het incident terrein dringend een paar extra handjes nodig zijn. Primaire taak is het bedienen van de pomp, maar als dat loopt is hij best in staat om ander zaken te doen.
Ik hou hem liever in de buurt van de TS om te voorkomen dat de inventaris verdwijnt  ;)

Eens!. En als er wat mis zou zijn met je pomp dan hoor je dat ook wel aan het geluid

Er kan heel veel mis gaan, alleen het gebeurd zelden, maar het gaat niet om wanneer het goed gaat, maar als het fout gaat, dan moet je er staan als je collega's met b.v. een kelderprocedure bezig zijn.
Dat is nu de reden dat je binnen 20 meter moet blijven, als je het hoort ben je ook binnen een paar seconde bij de pomp om het probleem te verhelpen.
Je moet in de opleiding gewoon een richtlijn hebben als je 20 meter zegt betekend dat in de praktijk vaak dat mensen er een 40-50-60 meter van maken, en dan ben je al te ver van de pomp om adequaat te reageren op storingen.
Als je collega's dan met b.v. de kelderprocedure uitvoeren hebben zij toch een probleem, en dan? ???


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #5 Gepost op: 18 december 2011, 15:00:44
Dus een brandkraan aanpikken op 19 meter mag wel, maar op 21 meter niet, want dan is hij te laat terug bij de pomp  ::) Dus schalen we maar weer op, nog een TS erbij, en staat de Ch/p met zijn handen in zijn zakken achter de pomp en kijkt toe hoe een 2e of 3e Ts bemensing zijn waterwinning in orde maakt.
Wat is dit voor mentaliteit  >:(  Hier bouwt een Ch/p zij  eigen waterwinning op, eventueel met behulp van de bemensing/Ch redvoertuig, of Ch/P 2e TS.
Citaat
Er kan heel veel mis gaan, alleen het gebeurd zelden, maar het gaat niet om wanneer het goed gaat, maar als het fout gaat, dan moet je er staan als je collega's met b.v. een kelderprocedure bezig zijn]
Als de pomp een technisch probleem krijgt los je dat ook niet op als je binnen 20 meter bent, als het al op te lossen is.
Noem mij een storing die op kan treden in de pomp en waarbij het belangrijk is om binnen 20 meter van de pomp te zijn. En een lege watertank telt niet, want dan had je de brandkraan op 21 meter maar moeten opzetten.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #6 Gepost op: 18 december 2011, 15:16:47
Er wordt altijd geroepen over de 20mtr, maar dat is vooral een richtlijn. Het is natuurlijk van de zotte dat er opgeschaald moet worden omdat een kraan op 21 of 24 mtr van het voertuig ligt. De tijd dat die 2e lengte er ligt is te verwaarlozen.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #7 Gepost op: 18 december 2011, 15:39:13
Citaat
over de 20mtr,
Sterker nog, met een slanglengte van 20m zal de brandkraan ruim binnen deze afstand moeten liggen, anders krijg je een heel erg strak staande toevoerleiding  >:D
Ik zie de Ch/P vaak twee of zelfs drie slangen achter de TS uitgooien, dan aan elkaar koppelen en daarna de koppeling oppakken en zo de afstand overbruggen naar de brandkraan. Is hij maar kort weg bij de TS en dat geeft het publiek weer minder tijd om de inventaris van de Ts te bestuderen ;)
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


jemming

  • Hoofdbrandwacht
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 18
    • Brandweer Emmer-Compascuum
Reactie #8 Gepost op: 18 december 2011, 20:38:53
Ben blij dat ik bij deze korps zit en iet bij jullie.
Ieder zijn ding maar ik geloof en ik hoop het niet maar dat ik wel berichten van jullie zal lezen.
En dan niet in de goede zin van het woord.
Ik snap niet eens dat het ter discussie moet staan.
Niet uitrukken met minder dan 6 man.
JJ Emming Hoofdbrandwacht Brandweer Emmen Post Emmer-Compascuum www.brw-emmer-compascuum.nl


brandweerman511

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 273
Reactie #9 Gepost op: 18 december 2011, 20:53:12
Ben blij dat ik bij deze korps zit en iet bij jullie.
Ieder zijn ding maar ik geloof en ik hoop het niet maar dat ik wel berichten van jullie zal lezen.
En dan niet in de goede zin van het woord.
Ik snap niet eens dat het ter discussie moet staan.
Niet uitrukken met minder dan 6 man.
ik zie je probleem niet echt? het is toch gewoon logisch dat een pompbediende mee werkt?
er is geen mooier weer dan brandweer!  Niv 3 Politie Rotterdam