Waterwinning op laten bouwen door chauffeur/pompbediender?

Auteur Topic: Waterwinning op laten bouwen door chauffeur/pompbediender?  (gelezen 15020 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #30 Gepost op: 25 december 2011, 00:29:53
Heb je wel zoveel tijd om tijdens een uitruk een omstander of belangstellende instructie te geven over hoe het een en ander werkt ?
Nee?  ;D
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


brwmanmartijn

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 25
Reactie #31 Gepost op: 25 december 2011, 18:02:08
Nee?  ;D

je kan juist omstanders in zetten. bijvoorbeeld slangen samen met Ch/p of uitrollen en dergelijke
Reanimatie-Aed en Bhv-er


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #32 Gepost op: 25 december 2011, 20:43:10
je kan juist omstanders in zetten. bijvoorbeeld slangen samen met Ch/p of uitrollen en dergelijke
Nou, lijkt mij dus echt van niet. Het opbouwen van waterwinning kan hectisch zijn en toch wel met de nodige snelheid moeten gebeuren. En ik weet niet of ik wel een omstander achter de linten wil hebben, zeker verzekeringstechnisch kun je in de problemen komen. Stel dat een omstander iets overkomt, bv struikelt en zijn enkel breekt. Wat dan?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #33 Gepost op: 26 december 2011, 10:13:09
Bestaat functie meewerkend fotograaf ?  998765 [Camera in de 7232 gelegd en helpen..]

Samen met een aantal manschappen heb ik toevoerslangen uitgerold, om water bij de 2 verschillende blusvoertuigen te krijgen. Dit doe ik vaker in Hwijk en Ermelo ;-)

En kon ondertussen mee luisteren (-> C2000), bij een v/d voertuigen + eigen waarneming, want SL kwam ook P2 TP, -> geen optische en/of geluidssignalen aan.
Ook werd dit bevestigd, bij navraag, door 1 van de manschappen uit de TS van Ermelo..

Ik heb ook dingen via een betrouwbare bron gehoord (lees; via brandweerman), die ik niet ga melden op het forum.
1. Omdat ik niet 100% zeker weet dat het klopt, maar het gaat meer om het volgende punt;
2. Omdat het een brandweerkorps  in diskrediet kan brengen..

Maar snap gewoon niet waarom er geen slangenwagen is gepiept, dit is om de volgende reden;
De melding was op nr. 115, het waterwinpunt zit bij nr. 81, in de nabije omgeving zitten weinig tot geen huizen.
Dan kun je er vanuit gaan dat water van ver moet komen, wat moet je doen als je geen water hebt?
Water regelen, hoe doe je dat het makkelijkste? Een beschikbare SL op +/- 10 minuten afstand alarmeren toch? Of meerdere pendelwagens regelen..

De HV van Hwijk heeft MDT in de auto, zij kunnen heel mooi zien, waar de dichtstbijzijnde brandkraan/put zit. Je kijkt naar de afstand en je weet precies of het rendabel is met handmatig slangen uitrollen en/of SL-wagen te alarmeren eventueel met MSA.. Maar mogelijk moest de bemanningleden van de HV andere werkzaamheden verrichten.

En boven een x-aantal meters heb je sowieso een aanjager nodig (MSA of TS) om voldoende druk te houden.

Nu heeft de 7341 gependeld tot er een enkele toevoerleiding lag bij de 7232.
Ik vindt dit een vreemd verhaal. ten eerste al dat je mee helpt met de opbouw van de toevoer, een situatie die je als brandweer absoluut moet voorkomen. Omstanders dienen niet te helpen met de waterwinning. Camera in de TS leggen? En wat gebeurt er als er door wat voor reden schade aan dat ding ontstaat, ga je die claimen bij de brandweer?

Als jij niet zeker bent van je zaak is het beter om geheel je mond te houden, zeker als je de korpsen niet in discrediet wil brengen. Alleen al door dit soort zaken hier te plaatsen breng je de korpsen in diskrediet, al was het alleen maar omdat jij taken doet die niet aan jou bestemt zijn.


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #34 Gepost op: 26 december 2011, 10:49:19
Ik vindt dit een vreemd verhaal. ten eerste al dat je mee helpt met de opbouw van de toevoer, een situatie die je als brandweer absoluut moet voorkomen. Omstanders dienen niet te helpen met de waterwinning. Camera in de TS leggen? En wat gebeurt er als er door wat voor reden schade aan dat ding ontstaat, ga je die claimen bij de brandweer?

Als jij niet zeker bent van je zaak is het beter om geheel je mond te houden, zeker als je de korpsen niet in discrediet wil brengen. Alleen al door dit soort zaken hier te plaatsen breng je de korpsen in diskrediet, al was het alleen maar omdat jij taken doet die niet aan jou bestemt zijn.

Dat dit tegenstand zou opleveren had ik wel verwacht, maar daar is het forum ook voor. ;)

Wat betreft de schade, is het eigen risico toch..? (en heb tot nu toe misschien geluk gehad, maar komt ook wel eens voor dat ik helemaal geen camera bij me hebt -> vergeten)

Maar heb geen negatieve reacties gehad van de Pompbediende, Bevelvoerder en/of OvD, terwijl ze me allemaal gezien hebben.

Waar uit blijkt dan dat ik niet zeker ben van mijn zaak dan?
Ik houd me alleen maar bezig met de waterwinning, verder blijf ik gewoon buiten de 'gevarenzone'.

Als ik dan wat mankeer -> eigen risico?
Ik heb er toch zelf voor gekozen..?

En ik heb tot nu toe alleen nog maar positieve reacties gehoord, van de manschappen..

Of dit één van de korpsen in discrediet brengt? Ik denk het niet, het gebeurd op eigen initiatief, niet doormiddel van een opdracht.
Ik vraag 9 vd 10 keer wel aan de pompbediende of ik kan helpen, niet of mag helpen, waarop je vaak ''toestemming'' krijgt om slangen te pakken.

Als ik de hulpdiensten hinder, is er altijd nog politie die dat in de gaten houd. Ik ben diverse malen onder het lintje door gelopen, werd niet tegen gehouden/terug gestuurd o.i.d.

@Peter71; Mocht je meer willen weten over mijn redenen van in dicrediet brengen, dan mag je een PM sturen. ;)
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #35 Gepost op: 26 december 2011, 10:56:25
Dat dit tegenstand zou opleveren had ik wel verwacht, maar daar is het forum ook voor. ;)

Wat betreft de schade, is het eigen risico toch..? (en heb tot nu toe misschien geluk gehad, maar komt ook wel eens voor dat ik helemaal geen camera bij me hebt -> vergeten)

Maar heb geen negatieve reacties gehad van de Pompbediende, Bevelvoerder en/of OvD, terwijl ze me allemaal gezien hebben.

Waar uit blijkt dan dat ik niet zeker ben van mijn zaak dan?
Ik houd me alleen maar bezig met de waterwinning, verder blijf ik gewoon buiten de 'gevarenzone'.

Als ik dan wat mankeer -> eigen risico?
Ik heb er toch zelf voor gekozen..?

En ik heb tot nu toe alleen nog maar positieve reacties gehoord, van de manschappen..

Of dit één van de korpsen in discrediet brengt? Ik denk het niet, het gebeurd op eigen initiatief, niet doormiddel van een opdracht.
Ik vraag 9 vd 10 keer wel aan de pompbediende of ik kan helpen, niet of mag helpen, waarop je vaak ''toestemming'' krijgt om slangen te pakken.

Als ik de hulpdiensten hinder, is er altijd nog politie die dat in de gaten houd. Ik ben diverse malen onder het lintje door gelopen, werd niet tegen gehouden/terug gestuurd o.i.d.
Zodra jij je bezig houdt met brandweertaken, zoals het helpen opbouwen van de waterwinning loop jij direct risico,s. Kun jij wel zeggen dat  dit op eigen risico gebeurt, het punt is dat de arbeidsinspectie daar kompleet anders over denkt. En het betreffende korps aan de hoogste boom hangt omdat zij personen laat mee helpen, die daar niet voor opgeleidt zijn en al helemaal niet verzekert zijn daarvoor. In die zin breng je dus een korps weldegelijk in de problemen.

Kun je honderd keer toestemming hebben om mee te helpen,  de personen die jou opdat moment toestemming geven zouden beter moeten weten.


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #36 Gepost op: 26 december 2011, 11:04:13
Zodra jij je bezig houdt met brandweertaken, zoals het helpen opbouwen van de waterwinning loop jij direct risico,s. Kun jij wel zeggen dat  dit op eigen risico gebeurt, het punt is dat de arbeidsinspectie daar kompleet anders over denkt. En het betreffende korps aan de hoogste boom hangt omdat zij personen laat mee helpen, die daar niet voor opgeleidt zijn en al helemaal niet verzekert zijn daarvoor. In die zin breng je dus een korps weldegelijk in de problemen.

Kun je honderd keer toestemming hebben om mee te helpen,  de personen die jou opdat moment toestemming geven zouden beter moeten weten.
Tja, maar als één v/d korpsen dit niet wenst, kunnen ze dat aangeven..

Geen bericht is goed bericht toch..?
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #37 Gepost op: 26 december 2011, 11:35:45
Zodra jij je bezig houdt met brandweertaken, zoals het helpen opbouwen van de waterwinning loop jij direct risico,s. Kun jij wel zeggen dat  dit op eigen risico gebeurt, het punt is dat de arbeidsinspectie daar kompleet anders over denkt. En het betreffende korps aan de hoogste boom hangt omdat zij personen laat mee helpen, die daar niet voor opgeleidt zijn en al helemaal niet verzekert zijn daarvoor. In die zin breng je dus een korps weldegelijk in de problemen.

Kun je honderd keer toestemming hebben om mee te helpen,  de personen die jou opdat moment toestemming geven zouden beter moeten weten.

Als de taak echt is om 1300 meter slang uit te rollen zou ik het niet erg vinden als er een paar -enigszins deskundige-  omstanders zouden helpen. Bij een brand eind april hebben we met zo'n 10 man een dubbele toevoer van een brandkraan naar een TS gelegd, afstand was zo'n 400 meter (enkel). Moet je je eens voorstellen dat je die afstand nóg twee keer moet afleggen :o
Het zal arbotechnisch wel niet zo leuk gevonden worden, maar prettig zou het dan weer wel zijn.... ;D

Wat ik dan weer wel bijzonder vind is dat het zo onduidelijk is waar de waterwinning ligt. Wij hebben in vrijwel alle voertuigen een MDT, waarop precies te zien is waar de waterwinning ligt. Dat andere korpsen dat niet hebben is te begrijpen, maar dan moet er op z'n minst een brandkranenboek in de TS liggen. En gezien de aanrijdtijd kan ik me niet voorstellen dat er geen tijd genoeg is geweest om de waterwinning op te zoeken........
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


eengast

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 40
Reactie #38 Gepost op: 26 december 2011, 18:51:39
De bedoeling is goed maar als je echt wat op doet en je raakt ernstig gewond en hierdoor blijvend letsel oploopt dan wordt het een ander verhaal je blijft uiteindelijk voor de verzekering een fotograaf c.q. omstander en geen hulpverlener.
Als ze echt hulp nodig hebben moeten ze maar opschalen, ik denk persoonlijk zelf in deze situatie dat de woning als verloren beschouwd kon worden omdat deze van hout was en voordat een waterwinning van 1300 meter is opgebouwd ben je al gauw minimaal een half uur verder.
P.s heb jeook helpen opruimen want ook dat is heel veel werk.


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #39 Gepost op: 26 december 2011, 20:06:15
Als ik dit allemaal lees, ja waar blijft dan de wettelijke verplichting om hulp te bieden aan hulpbehoevende. Door i.s.m. de hulpdienst hulp te bieden kan dit ook goed uitpakken.
Mag men dan ook niet helpen bij tilwerkzaamheden als er om gevraagd worden?
Denk dat situatie en omstandigheden daar een duidelijk "voordeel van de twijfel" is.
Ik geef alleen toestemming tot werkzaamheden ACHTER het voertuig, dus buiten de gevarenzone van het op dat moment gaande incident.
Maar nogmaals de verantwoordelijkheid neem ik volledig als bevelvoerder/ initiatiefnemer, met dien verstande dat eigen verantwooordelijkheid altijd bij de "helper" zelf is.
Bij instappen begint de inzet.