Waterwinning op laten bouwen door chauffeur/pompbediender?

Auteur Topic: Waterwinning op laten bouwen door chauffeur/pompbediender?  (gelezen 14911 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

jemming

  • Hoofdbrandwacht
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 18
    • Brandweer Emmer-Compascuum
Reactie #50 Gepost op: 30 december 2011, 08:12:31

Laat ik even vooropgesteld houden dat ik nooit en te nimmer "zomaar"mijn pompbediende vraag om weg te lopen, dus de discussie dat ik een berisping krijg zal nooit voorkomen en hij zal de zak niet krijgen, als ik namelijk mijn mensen terugtrek is dat niet omdat het zo goed gaat om ons heen. O0

Ten eerste kun je als HBT, dat staat bij je profiel, je Pompbediende, en in mijn geval mij ook, geen enkele kant opsturen.
Ten tweede je praat wel over piepjes, maar die komen pas in als het al te laat is, dan is de pomp al uit.
Ten derde hoef ik geen enkele optie te verzinnen waarom een pomp uitvalt, dat was de aanleiding ertoe niet eens.
Mocht je er 1 willen kan wel.
Open water verstopping van de zuigkorf, binnen 10 sec terug ben je te laat staat de pomp droog.
Verder hoef ik niet eens bij jou korps, bevalt me hier goed.
Je gaat nu een discussie aan dat ik liever nog zou stoppen met de brandweer dan over zou gaan.
Waar het om gaat is dat als je te ver weg bent je altijd te laat bent.
En ja ik heb het al eens meegemaakt dat ik zonder water ergens stond.
Maar niet toen ik pompbediende was, dat was nog voor mijn tijd als pompbediende.
Gaat er niet om of hij nu fout was of niet, hier was de oorzaak slechte communicatie, het ging wel goed toen/
Hm, niet om het één of ander, maar als ik roep dat IEDEREEN zich 50 meter van het voertuig gaat begeven , dan ga jij 50 meter van ons voertuig staan. Ik heb niet voor niets een rode jas met daarop BEVELVOERDER aan, dus dan doe je wat ik wil. Klinkt nu even heel zwart/wit, maar als jij niet wenst te luisteren ben je niet welkom in mijn blusploeg.
Trouwens wil niet eens in je blusploeg stop dan nog liever dam dat ik zo een BV boven me krijg.
JJ Emming Hoofdbrandwacht Brandweer Emmen Post Emmer-Compascuum www.brw-emmer-compascuum.nl


Th.vd.L

  • Bevelvoerder
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 10
Reactie #51 Gepost op: 30 december 2011, 10:31:18

Je gaat nu een discussie aan dat ik liever nog zou stoppen met de brandweer dan over zou gaan.


Misschien is stoppen voor jou nog wel beste optie!!! Mensen die niet in de pas willen lopen of alles altijd maar beter denken te weten of juist dingen altijd anders willen doen op hun eigen manier en niet de manier van werken bij de brandweer, daar hebben we dan niks aan bij de huidige professionele brandweerorganisatie.
Ik heb tenminste wel vertrouwen in de tankautospuit van onze kazerne, dus ik vind het zeker verantwoord om op enige afstand van de pomp te staan, als je maar zicht houdt op het voertuig.

Burgens inzetten voor brandweerwerkzaamheden is wat mij betreft uitgesloten!
Verander wat je niet kan accepteren en accepteer wat je niet kan veranderen.


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #52 Gepost op: 30 december 2011, 11:08:28
Ten eerste kun je als HBT, dat staat bij je profiel, je Pompbediende, en in mijn geval mij ook, geen enkele kant opsturen.
Ben inmiddels ook bev, alleen niet verandert.

Ten tweede je praat wel over piepjes, maar die komen pas in als het al te laat is, dan is de pomp al uit.
welke piepjes heb je het over?

Ten derde hoef ik geen enkele optie te verzinnen waarom een pomp uitvalt, dat was de aanleiding ertoe niet eens.
Ik heb het over een nood situatie waarbij jij, mijn pompbediende, in gevaar komt. Als ik dan IEDEREEN, dus mijn hele bemensing van mijn voertuig laat terugtrekken, ga jij dus ook met mij mee naar een veilige afstand. Ik ga je dus niet "zomaar" mee naar achteren roepen, je moeter dus van uitgaan dat alle mensen die van jouw water afhankelijk zijn zich ook moeten terugtrekken. Als je het dan vertikt om te luisteren is het misschien maar beter ook om te stoppen bij de vrw brandweer.
Mocht je er 1 willen kan wel.
Open water verstopping van de zuigkorf, binnen 10 sec terug ben je te laat staat de pomp droog.
Beetje goed pompbediende heeft zijn oren op de goede plek en hoort wel of de druk weg valt. Daarnaast ben je dan ook op jouw heilige 20 meter te laat om terug te zijn.

Verder hoef ik niet eens bij jou korps, bevalt me hier goed.
Je gaat nu een discussie aan dat ik liever nog zou stoppen met de brandweer dan over zou gaan.
Waar het om gaat is dat als je te ver weg bent je altijd te laat bent.
Hoevaak ga je het nog herhalen?

En ja ik heb het al eens meegemaakt dat ik zonder water ergens stond.
Maar niet toen ik pompbediende was, dat was nog voor mijn tijd als pompbediende.
Gaat er niet om of hij nu fout was of niet, hier was de oorzaak slechte communicatie, het ging wel goed toen/
Ik ben benieuwd, praktijkvoorbeelden van een droogstaande pomp heb ik in elk geval nog nooit meegemaakt

Trouwens wil niet eens in je blusploeg stop dan nog liever dam dat ik zo een BV boven me krijg.
Wat ik me nu begin af te vragen is of je gewoon een hekel hebt aan mij omdat ik een andere mening heb, of dat je serieus deze discussie wilt ingaan.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #53 Gepost op: 30 december 2011, 11:22:37
Trouwens wil niet eens in je blusploeg stop dan nog liever dam dat ik zo een BV boven me krijg.
Wat ik me nu begin af te vragen is of je gewoon een hekel hebt aan mij omdat ik een andere mening heb, of dat je serieus deze discussie wilt ingaan.

@beiden: Zullen we de discussie beperken tot de feiten en niet de personen?


eengast

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 40
Reactie #54 Gepost op: 30 december 2011, 16:30:21
Ik dacht dat deze discussie over het wel of niet opbouwen van de waterwinning ging en niet om personen.
In thoerie is het zo dat men niet verder dan 20  meter van de pomp mag gaan dus dat is 1 slanglengte ben zelf ook ch/pb en heb de eerste minuten mijn handen vol aan uitgifte van materieel c.q. aanvoer van hogedrukslangen bovendien zijn wij ook uitgerust met een systeem om het personeel wat met ademlucht binnen is in de gaten te houden en eventueel te waarschuwen als ze terug moeten trekken om div. redenen zoals gevaar van buitenaf of sterk toenemen van rook ontwikkeling zodat het niet meer verantwoord is om binnen te blijven
Mocht de waterwinning qua tijd een probleem geven moet de bevelvoerder maar opschalen naar middelbrand.
Wat er verder met de pomp mis kan gaan moet je niet op rekenen maar kan wel gebeuren en als de toevoer naar het verdeelstuk stuk gaat (slang klapt of koppeling schiet los ) dit kun je constateren doordat de druk op de manometer minder wordt en kun je niet aan de pomp horen.
Hoe of wat een ander ervan denkt daar verschillen de meningen nogal over maar ik vindt persoonlijk zelf dat de regels er niet voor niets zijn en je praat over de veiligheid van je collega's je gaat tenslotte met 6 personen ( met gezin ) weg en wil ook graag met 6 personen terug.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #55 Gepost op: 30 december 2011, 16:38:13
Ik dacht dat deze discussie over het wel of niet opbouwen van de waterwinning ging en niet om personen.
In thoerie is het zo dat men niet verder dan 20  meter van de pomp mag gaan dus dat is 1 slanglengte ben zelf ook ch/pb en heb de eerste minuten mijn handen vol aan uitgifte van materieel c.q. aanvoer van hogedrukslangen bovendien zijn wij ook uitgerust met een systeem om het personeel wat met ademlucht binnen is in de gaten te houden en eventueel te waarschuwen als ze terug moeten trekken om div. redenen zoals gevaar van buitenaf of sterk toenemen van rook ontwikkeling zodat het niet meer verantwoord is om binnen te blijven
Mocht de waterwinning qua tijd een probleem geven moet de bevelvoerder maar opschalen naar middelbrand.
Wat er verder met de pomp mis kan gaan moet je niet op rekenen maar kan wel gebeuren en als de toevoer naar het verdeelstuk stuk gaat (slang klapt of koppeling schiet los ) dit kun je constateren doordat de druk op de manometer minder wordt en kun je niet aan de pomp horen.
Hoe of wat een ander ervan denkt daar verschillen de meningen nogal over maar ik vindt persoonlijk zelf dat de regels er niet voor niets zijn en je praat over de veiligheid van je collega's je gaat tenslotte met 6 personen ( met gezin ) weg en wil ook graag met 6 personen terug.
Ik denk dat veiligheid uiteindelijk bij een ieder hier boven aan de lijst staat, en ik denk dat dat ook de oorzaak is geweest van de wat verhitte reacties.
Een goede pompbediender blijft vlak bij zijn voertuig, maar loopt er ook een aantal meters bij vandaan. Kijken hoe zijn toevoer erbij ligt, hoe de aanvalsslangen erbij liggen en vooral monitoren wat er rond het pand gebeurt, daarbij mee genomen RSTV.
En heeft hij nog tijd over slangen opvoeren mocht het nodig zijn. ;)