Welke aanvullende opleidingen hebben BHV-ers genoten voor het uitoefenen van hun BHV taak?

Auteur Topic: Welke aanvullende opleidingen hebben BHV-ers genoten voor het uitoefenen van hun BHV taak?  (gelezen 8743 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Welke aanvullende opleidingen hebben BHV-ers genoten voor het uitoefenen van hun BHV taak?
Welke motivatie of reden zit er achter om deze te volgen?

Hiermee bedoel ik dus expliciet niet de standaard LEH, LRH, ontruiming, communicatie en brand van bijvoorbeeld het NIBHV, NVB of andere vergelijkbaren, maar specifiek op een hoger of aanvullend niveau.

Ben benieuwd.


Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Hommer

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 44
Onderstaande voorbeelden ken ik vanuit mijn eigen werkomgeving, aanvullingen zijn welkom.
In sommige bedrijven laat men de BHV-ers een VCA training volgen zodat deze personen extra kennis hebben over veilig werken en gevaren herkennen.
Bij een vorige werkgever die met kleine hoeveelheden gevaarlijke stoffen werkt heeft men ervoor gekozen om de BHV-ers een spill response training (weet niet of hier een officiële naam voor is) te geven. In deze training leren de BHV-ers hoe ze om moeten gaan met calamiteiten met gevaarlijke stoffen en het opruimen van gemorste stoffen.


Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
Ik heb buiten de "normale" BHV opleidingen:

- IATA training. Niet helemaal hulpverlening, maar wel gevaarlijke stoffen (gericht op luchtvaart). Dit houdt in dat ik pakketten mag "keuren" of ze met een vliegtuig mee mogen of niet. Wij hebben een quarantaine waar dergelijke pakketten bij ons binnen komen. gevaarklijke stoffen pakketten worden daar 3x per dag gecontroleerd voor ze bij ons het warehouse in gaan.

- ADR response training. Wat Hommer al zegt: calamiteiten met gevaarlijke stoffen (lekkage, ontsnapping etc). Dit geldt ook voor response bij het openen van een "gegaste" container

- Industriële ademlucht. Doel is om in geval van een ADR spill met ademlucht / beschermende kleding een slachtoffer uit de gevarenzone te krijgen. Ook kan ik hulpverleners in geval van een ADR spill zo dicht mogelijk bij het incident brengen "zonder" zelf gevaar te lopen
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)


Theo

  • Instr. EHBO, Instr. BLS/AED (En geïnteresseerd in een baan als Ambuchauffeur), NHT Chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
    • EHBO Service Nederland
Misschien niet helemaal je vraag maar wij hebben alle bhv-ers (12) ook EHBO opgeleid, omdat ze toch vaak aangesproken worden bij kleine ongevalletjes.

Groet,
Theo.
De dwaas doet wat hij niet laten kan, de wijze laat wat hij niet doen kan.


Bombero

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 48
    • Preventia Optima Sittard
Beste forumlezers,

Al onze BHV'ers hebben een aanvullende opleiding gehad van de stichting GIPS. Zie ook http://www.gips-sl.nl/. Met name het in veiligheid brengen van bezoekers of collega's met een beperking was een hele ervaring.  :)

de groeten
Jan
Denk 2 x na voordat je het hier 1x post


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Beste forumlezers,

Al onze BHV'ers hebben een aanvullende opleiding gehad van de stichting GIPS. Zie ook http://www.gips-sl.nl/. Met name het in veiligheid brengen van bezoekers of collega's met een beperking was een hele ervaring.  :)

de groeten
Jan
Waar bestond die opleiding uit?


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Bij mij op het werk heeft een deel van de BHV'ers een cursus liften tornen gekregen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Bij mij op het werk heeft een deel van de BHV'ers een cursus liften tornen gekregen.
Zijn die dan bevoegt om een liftmachinekamer te betreden?


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Bij mij op het bedrijf zijn er, voor zover mij bekend, geen aanvullende opleidingen.

Wel is er een medische aanstellingskeuring en een periodieke medische keuring.
Dit alles onder het motto: "onze BHV-ers moeten redden en niet gered worden als ze een slachtoffer van 80 kg moeten verplaatsen".
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Bij mij op het bedrijf zijn er, voor zover mij bekend, geen aanvullende opleidingen.

Wel is er een medische aanstellingskeuring en een periodieke medische keuring.
Dit alles onder het motto: "onze BHV-ers moeten redden en niet gered worden als ze een slachtoffer van 80 kg moeten verplaatsen".

Dus de  werknemers (en bezoekers) worden gewogen?  Zwaarder dan 80kg? Ontslag (toegang weigeren?)   Want anders kunnen ze niet verplaatst worden door de BHV-ers..... >:D