Welke aanvullende opleidingen hebben BHV-ers genoten voor het uitoefenen van hun BHV taak?

Auteur Topic: Welke aanvullende opleidingen hebben BHV-ers genoten voor het uitoefenen van hun BHV taak?  (gelezen 8813 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Zijn die dan bevoegt om een liftmachinekamer te betreden?

Ja, liftmachine kamer is gewoon onderdeel van het gebouw en de eigenaar van het gebouw bepaald wie waar mag komen :) Natuurlijk hebben ze er niets te zoeken als er niets aan de hand is en komen ze er dan ook gewoon niet.


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Dus de  werknemers (en bezoekers) worden gewogen?  Zwaarder dan 80kg? Ontslag (toegang weigeren?)   Want anders kunnen ze niet verplaatst worden door de BHV-ers..... >:D


 
Keuringen zijn voor de BHV-ers  098uo
Maar zal het voorstellen. Is wel out of the box denken.
Bij luchtvaartmaatschappijen moet je ook extra betalen als je een paar ons te zwaar bent
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Ja, liftmachine kamer is gewoon onderdeel van het gebouw en de eigenaar van het gebouw bepaald wie waar mag komen :) Natuurlijk hebben ze er niets te zoeken als er niets aan de hand is en komen ze er dan ook gewoon niet.
Nou, een liftmachinekamer is toch wel een plek waar een aantal restricties voor gelden en waar je bevoegt voor dient te zijn.
Lees dit maar eens
http://www.ltf.nl/nl/home/Technische_ondersteuning/Gegevens-tbv-het-gebouwontwerp/Bereikbaarheid-liftmachineruimte
En dan haal ik er dit citaat uit:

Citaat
Bescherming van gezondheid
(Bouwbesluit tabel 4.75, art. 4.76):
Omwille van de veiligheid is de liftmachinekamer alléén toegankelijk voor bevoegden en deskundigen. De machinekamerconstructie moet voldoen aan het bouwbesluit m.b.t. geluiddemping en brandwerendheid.


En nu vraag ik me af of je bevoegt bent na een cursus tornen en toestemming van de gebouweigenaar. Ik denk van niet namelijk.


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Ik heb ook een cursus lift tornen gehad. Was een hele dag, incl. oefenen met de betrokken liften. Deze cursus werd gegeven door het lift insituut.
Op grond van deze training verklaren zij dat je bevoegd bent voor dat type/die typen liften voor een bepaalde periode (bv. een jaar)
Digitaal onderzoek


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Bevoegd zijn om ergens te komen staat los van iets doen met de machines.
Er staat inderdaad "verboden voor onbevoegden" Maar dat is eigenlijk de stomste zin die bestaat, alles is verboden voor onbevoegden.... Er staat gewoon "Verboden toegang voor mensen wie de toegang hier verboden is."

Daarnaast  mogen BHV'ers bij ons overal komen voor het uitvoeren van hun taak, er kan immers overal iets gebeuren.
Zelf heb ik overigens geen torncursus gehad, maar kom toch af en toe in de liftmachine kamers. Meestal om een lift uit te zetten als hij weer eens raar doet om te voorkomen dat er een opsluiting komt. (Ik werk 's nachts, dan ga ik de TD niet wakker bellen voor een lift die spookt, dan zet ik hem uit en gebruiken mensen maar even een andere lift tot de TD er om 7:00 is)

Er is wel een strak protocol over het betreden van de ruimtes, er is dus maar een handje vol mensen die dat in principe doet:
-Technische Dienst (allemaal torn cursus)
-Manager on Duty (per definitie H-BHV, meestal ook torncursus)
-BHV'ers (in noodgevallen of indien ze een torncursus gehad hebben om te assisteren bij het tornen, TD is de baas bij het tornen)


Rossie

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 42
Enkele jaren terug (als toen nog BHV-er) Ademlucht en Repressiemodule gehad van reg. Brandweer.
Heb de papieren nog, maar helaas niet meer geldig als je niet regelmatig oefent  e050


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Het is bij ons wel zo bij het betreden van liftruimtes om wat voor reden dan ook dat je dat altijd doet in opdracht van de TD of Manager on Duty, het komt dan zelden voor dat zei dan niet zelf ook aanwezig zijn. Daarnaast meld je het altijd bij TD/manager on duty dat je die ruimte betreed en meld je je wanneer je weer vertrekt.

Tevens worden voor je naar binnen gaat stropdassen afgedaan en vesten/colberts uitgedaan, die blijven op de gang.