Voorkomen hittestuwing

Auteur Topic: Voorkomen hittestuwing  (gelezen 17712 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rood

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 153
Reactie #10 Gepost op: 11 april 2012, 07:35:58
Ik vind het jammer om te merken dat een instituut als het arbo-portaal de boot net heeft gemist met deze fimpjes.

TNO heeft onderzoek gedaan naar de oorzaken van hittestuwing en naar de relatie tussen blootstelling aan hoge temperaturen en fysieke inspanning.
En wat bleek overduidelijk? Blootstelling aan hoge temperaturen doet iets met de huidtemperatuur, maar de kerntemperatuur loopt in 15 minuten nauwelijks op.
Met volle uitrusting en HD slangen een paar trappen oplopen (in de 15 graden) zorgde voor een stijging van de kerntemperatuur van 1,5 graad in ongeveer minuten.

De oorzaken van hittestuwing moeten dus niet gezocht worden in blootstelling aan hoge temparaturen, maar aan de mate van inspanning (i.c.m. hoge temperaturen).

Verder bleken er nog tientallen factoren invloed te hebben op het ontstaan of versnellen van het ontstaan
- Algehele conditie
- Hoeveelheid cafeine
- Voldoende/ goed voedsel
- Vochtbalans/ voldoende gedronken
- Inspanningshistorie (1,5 uur op de racefiets naar je werk, uurtje zaalvoetballen, etc) (stijging van meer dan 2 graden voor een uitruk)


Rickvb

  • Ambulance / Brandweer / Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 565
Reactie #11 Gepost op: 11 april 2012, 10:18:05
Bij ons hebben we altijd een krat isotone dranken (Wat Moon zei) en water mee. Verder vind ik het belangrijk om elkaar in de gaten te houden en erop te wijzen om wel genoeg te drinken.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #12 Gepost op: 11 april 2012, 16:29:31
Verder bleken er nog tientallen factoren invloed te hebben op het ontstaan of versnellen van het ontstaan
- Hoeveelheid cafeine
Wat heeft de cafeine met hittestuwing te maken?


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #13 Gepost op: 11 april 2012, 22:33:31
Even een opmerking van een EHBO-instructeur: bij een hittestuwing het liefst een sportdrankje drinken. Hier zitten meer zouten/mineralen in die je lichaam hard nodig heeft. Tevens aanvullen met zouten (zakje chips). Daar knapt men veel sneller van op dan van alleen water drinken.

Overigens kan je van te voren ook even wat zouts eten en sportdrank drinken, over het algemeen houdt je lichaam het dan langer vol dan wanneer je dit niet doet. Zorg iig dat je het voor naderhand (als het misgaat) ook weer bij de hand hebt. Kratje AA mee ;)

En nu is AA net de verkeerde drank om je mineralen en zouten aan te vullen. AA bevat vooral heel veel suikers, waardoor je een kortstondige "sugar-rush" krijgt. Ook wordt het vocht minder snel opgenomen door het lichaam door de hoeveelheid suiker in de drank. Je kan beter voor de isotone drankjes gaan, zoals Isostar oid. Ook een zakje chips heeft niet echt de voorkeur. Doordat deze vettig zijn, kan zeker op warme dagen tegen staan om dit te eten. Ook als je al tegen hittestuwing aan zit, kan je maagdarm systeem behoorlijk gaan opspelen door het eten van vette waren. Een (koude) bouillon is beter. Dit neem je makkelijker en sneller tot je en het wordt makkelijker door de maag/darmen verdragen.


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #14 Gepost op: 11 april 2012, 22:38:56
Okay, zal geen merken meer meegeven...volgens OK liefst sportdrank, meestal neem ik zelf Aquarius mee, bij evenementen is het vaak AA, maar ja dat is nu eenmaal de grote sponsor.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #15 Gepost op: 11 april 2012, 22:52:18
Beide dranken die jij noemt zijn meer frisdrank dan sportdrank. Heb me er vanwege het doen van duursport ooit eens in verdiept, heb toen zelf wat gebrouwen met druivensuiker, zout en limonade voor de smaak nav een recept dat ik ergens vond. Scheelde een bom duiten  ;D.

Ook bij de blauwe tak speelt het probleem van hittestuwing trouwens, alhoewel in mindere mate. Een ME-er die volledig omgehangen is, zweet ook aardig wat weg. Maar ook het dragen van het veiligheidsvest op warme dagen kan hittestuwing met zich meebrengen.


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #16 Gepost op: 11 april 2012, 23:03:49
Ik merk in ieder geval zelf dat ik met, ook al is het dan meer een frisdrank, bij stevigere concerten zonder eten/drinken tussentijds wel op de been blijf en geen uitputtingsverschijnsen c.q. flauwvalneigingen heb. Ook niet op evenementen waar je soms in de warmte en drukte staat te posten. Maar uiteraard alles dat beter is is van harte welkom. Jullie hebben er vaker mee te maken dan ik, met de ervaringskant, ik lap alleen maar op als dit op mijn pad komt bij evenementen en tot nu toe reageren ze daar wel vrij goed op.

Alleen als ze echt te ver zijn dan dragen wij ze over voor de infusen ;)
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #17 Gepost op: 12 april 2012, 16:53:28
Over het algemeen wordt er water gedronken bij zware inzetten, en zijn die sportdrankjes (merken bekend  ;D ) meer om even wat anders te kunnen drinken water wordt dan ook zo afgezaagt.
Bij de hittetrainingen in Zweden drink je na elke inzet moeiteloos een literfles water geheel leeg, wordt ook aangeraden om hittestuwing enz te voorkomen.


Rood

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 153
Reactie #18 Gepost op: 12 april 2012, 23:12:28
Wat heeft de cafeine met hittestuwing te maken?

Cafeine drijft vocht af en heeft dus een slechte invloed op je vochtbalans.
Een slechte vochtbalans vergroot de kans op hittestuwing


TuttebelXL

  • Zoekende
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 35
Reactie #19 Gepost op: 16 juni 2012, 17:07:23
Ik heb tijdens de EHBOOOOO (ik ben een Almelooooer) geleerd dat wanneer je iemand moet helpen met bv een hittestuwing, je deze bij voorkeur isotone? drankjes moet geven om ook de verloren gegaande mineralen e.d. aan te vullen. Drinken jullie dan met name water of ook van die isotone drankjes? Die heb je overigens ook van allerlei huismerken  ^-^