Ontwerp zoek/werkverlichting

Auteur Topic: Ontwerp zoek/werkverlichting  (gelezen 7488 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Reactie #10 Gepost op: 27 december 2011, 00:46:01
Kwam nog een filmpje tegen met de whelen duo lightbar met aan de voorkant Amber/Witte leds... Zo heb  je dus ook de mogelijkheid om je verlichting te gebruiken! Rondom ook wit! En superfel!!! O0:
http://www.youtube.com/watch?v=kYo2sz9GctY


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Reactie #11 Gepost op: 27 december 2011, 00:47:47
opzich zal dit niet zo moeilijk zijn... plexiglas rondbuigen(of in buisfomaat kopen) en dan een deksel erop...

De lenzen van de leds vastplakken in de behuizing. Alleen een voeding heb ik zo geen verstand van. De leds kunnen niet direct op 12v.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #12 Gepost op: 27 december 2011, 03:55:16
opzich zal dit niet zo moeilijk zijn... plexiglas rondbuigen(of in buisfomaat kopen) en dan een deksel erop...

De lenzen van de leds vastplakken in de behuizing. Alleen een voeding heb ik zo geen verstand van. De leds kunnen niet direct op 12v.

Ik denk dat bijna 75% of meer van de schijf gebruikt kan worden voor de electronica.
Dus om de voeding erbij in te bouwen lijkt mij geen probleem.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


reintje_m

  • Student Elektrotechniek
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
  • HV geïnteresserde
Reactie #13 Gepost op: 27 december 2011, 04:46:36
Even over het elektronisch gedeelte van de lamp:

een led kan met een voorschakelweerstand zonder problemen op 12v worden aangesloten
hier is geen aparte voeding voor nodig.

Afhankelijk van de kleurtemperatuur zitten 3Watt witte led's tussen de 3.2 en 3.6 volt

Stel de led heeft 3.5v nodig;
P=U*I => I=P/U = 3/3.5 = 0.86A
U=I*R => R=U/I = 12/0.86 = 13.95Ohm

Omdat er geen standaard weerstand (uitgaande van de E-12 reeks) van 13.95 Ohm is pakken we een weerstand van 15 Ohm

dit is zeer makkelijk aan te sturen met elektronica. Als je er dan ook een microprocessor aan hangt dan kan je nog hele leuke dingen programmeren.

Hou wel rekening met de warmte afvoer van de led. High Power Led's kunnen erg warm worden.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #14 Gepost op: 27 december 2011, 04:50:33
Even over het elektronisch gedeelte van de lamp:

een led kan met een voorschakelweerstand zonder problemen op 12v worden aangesloten
hier is geen aparte voeding voor nodig.

Afhankelijk van de kleurtemperatuur zitten 3Watt witte led's tussen de 3.2 en 3.6 volt

Stel de led heeft 3.5v nodig;
P=U*I => I=P/U = 3/3.5 = 0.86A
U=I*R => R=U/I = 12/0.86 = 13.95Ohm

Omdat er geen standaard weerstand (uitgaande van de E-12 reeks) van 13.95 Ohm is pakken we een weerstand van 15 Ohm

dit is zeer makkelijk aan te sturen met elektronica. Als je er dan ook een microprocessor aan hangt dan kan je nog hele leuke dingen programmeren.

Hou wel rekening met de warmte afvoer van de led. High Power Led's kunnen erg warm worden.

Goede informatie.  O0
Hoe zou je de warmte moeten afvoeren bij een lamp die buiten op het dak van de auto is gemonteerd?

Even voor de goede orde. Ik heb zelf geenzins het doel om de lamp te maken dus als iemand iets wil proberen dan staat dat geheel vrij. (zo technisch ben ik ook weer niet en tijd ervoor heb ik al helemaal niet)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


reintje_m

  • Student Elektrotechniek
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
  • HV geïnteresserde
Reactie #15 Gepost op: 27 december 2011, 05:03:18
(High) Power led's hebben bijna altijd een speciaal koelelement nodig.
Als je bijvoorbeeld de behuizing van metaal maakt dan kan je de koelelementen daarmee verbinden.

voor het bepalen van de grote van het koelelement zijn berekeningen.
Afhankelijk van de omgevingstemperatuur, het vermogensopname, warmteoverdracht en nog wat meer van dat soort dingen
kom je op een leuke berekening uit. :( (met mijn handschrift ongeveer 1 tot 1,5 a4 vol)

daarnaast zullen er voor voertuigen nog wel wat extra regels zijn wat betreft veiligheid van de schakeling.


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 1 januari 2012, 13:56:15
Kwestie van geduld.

De lamp bestaat (blauw flitsen, oranje flitsen en 360 graden rondom aansturing voor zoeklicht) Enige verschil is dat deze unit nog niet is gekeurd voor de NL markt (klasse II blauw, klasse 1 oranje)


Groeten, Ruud


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Reactie #17 Gepost op: 1 januari 2012, 19:06:29
@LSV Heb je zo een merknaam/typenummer of een foto van dit mooie apparaat O0


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #18 Gepost op: 1 januari 2012, 21:31:10
Kwestie van geduld.

De lamp bestaat (blauw flitsen, oranje flitsen en 360 graden rondom aansturing voor zoeklicht) Enige verschil is dat deze unit nog niet is gekeurd voor de NL markt (klasse II blauw, klasse 1 oranje)


Groeten, Ruud

Spannend.... ik ben benieuwd.  :)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 16 januari 2012, 16:32:52
Update:

Heb een firma die de CAN aansturing kan bouwen, nu enkel nog interesse vanuit de politie organisatie zelf...


Groeten, Ruud