Onderzoek naar resultaat reanimatie en AED

Auteur Topic: Onderzoek naar resultaat reanimatie en AED  (gelezen 4870 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Gepost op: 28 december 2011, 16:23:55
Afgesplitst uit http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=25335.0

Onderstaande is eerder op ander forum geplaatst en gaat over onderzoeken in de Nederlandse setting. Mogelijk is er inmiddels weer nieuwe literatuur bijgekomen.


In een onderzoek van Waalewijn et al. in late jaren '90 in de regio Amsterdam werden de volgende cijfers gevonden:
75% van de slachtoffers die gereanimeerd werden door omstanders overleden tijdens de reanimatie, 16% overleed in het ziekenhuis en 9% ging met ontslag. Overleving werd mede bepaald door leeftijd, het optreden van ventrikelfibrilleren als eerste ritmestoornis en omstanders die getuige waren van de circulatiestilstand.

(Bron: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9872637)


De Vos vond vergelijkbare getallen: 12% overleving met ontslag uit het ziekenhuis. Van de groep die overleefde en met ontslag ging had 75% geen beperkingen, 16% had depressieve symptomen en 17% was cognitief beperkt. Belangrijkste factoren die bijdroegen aan een slechtere uitkomst na overleving waren ziekten die aanwezig waren voor de reanimatie en de leeftijd.

(Bron: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9989536)


In een onderzoek van van Alem et al. in diezelfde periode werden 1868 mensen gereanimeerd, waarvan 30% (566) werd opgenomen in het ziekenhuis en ging 12% (227 patiënten) van de gereanimeerde patiënten met ontslag (de rest overleed op straat of in het ziekenhuis). Van de groep van 227 waren 174 patienten beschikbaar voor follow-up in het onderzoek, met een gemiddelde leeftijd van 62 jaar. Van de groep van 174 patiënten was 77% zelfstandig en had geen hulp van anderen nodig. 15% had lichamelijke beperkingen, 13% psychosociale beperkingen en 16% had mentale/geheugen problemen.

(Bron: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14715335)


Een recenter onderzoek van Berdowski (2011) in de regio Amsterdam heeft ook specifiek gekeken naar de rol van de AED.
In dit onderzoek werden 2833 mensen gereanimeerd, waarvan 128 met een AED die direct aanwezig was (on-site), 478 met een AED die elders gehaald moest worden en 2227 met alleen reanimatie zonder een AED.
Van de groep die gereanimeerd werd met een on-sit AED overleefde maar liefst 49,6% zonder neurologische schade, de gemiddelde tijd van eerste schok daalde van 11 min naar 4.6 min.
De AED die gehaald moest worden zorgde voor een overleving van 17,2%, de tijd tot eerste schok was 8.5 minuten. Indien er zonder een AED gereanimeerd moest worden was de overleving 14,3%.

(Bron: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22007075, helaas kon ik volledige artikel nog niet openen)


Later op hetzelfde forum geplaatst:

Bovenstaand onderzoek (uit Nederland) laat zien dat het percentage dat na een reanimatie het ziekenhuis levend verlaat iets toegenomen is, van 9% naar 12%. Dat getal zegt dus niets over de mensen die in het ziekenhuis overlijden na een (lange) intensive care opname.

In het onderzoek van van Alem wordt 30% na een reanimatie opgenomen in het ziekenhuis (de overige 70% is overleden), van die groep gaat 12% naar huis, de overige 18% overlijdt dus in het ziekenhuis.

De mensen die naar huis gaan lijken het redelijk goed te doen, ruim driekwart kan zelfstandig verder leven. Een deel heeft psychologische problemen, een deel heeft beperkingen in het geheugen en cognitief functioneren.

Met name het laatste onderzoek van Berdowski is erg interessant, omdat het laat zien dat de AED de overlevingskans sterk vergroot. Het pleit ook direct voor meer AED's beschikbaar te maken, want de overleving is significant groter wanneer de AED direct ter plaatse was (dus al aanwezig in het gebouw) ten opzichte van reanimatie zonder AED. Bijna 50% tegen 14%. Ook wanneer de AED eerst elders gehaald moest worden is de overleving beter dan zonder AED, maar dit is beduidend minder dan wanneer de AED direct beschikbaar was. Het complete artikel van Berdowski kon ik niet openen, dus ik weet niet precies wat dit betekent voor de totale overleving (alle vormen samen).
Het lijkt er in ieder geval op dat in de afgelopen 15 jaar de overleving van reanimatie is toegenomen, van 9% in de eerste onderzoeken, naar minimaal 14,3%.

Het lijkt er dus op dat de AED de kans op een succesvolle reanimatie (fors) vergroot.




Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #1 Gepost op: 28 december 2011, 18:31:42
Ik heb hier ook nog een mooi 'staatje'. Het zegt op zich niets over eventuele neurologische en/of andere problemen maar wel over de overlevingskans met inzet van AED.



NB. Wij vermelden bij de cursus altijd wel de penning van de NVVE. Er komen ook iedere keer weer vragen over. Antwoord is conform de NRR zoals eerder al genoemd.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #2 Gepost op: 28 december 2011, 18:33:40
Ik heb hier ook nog een mooi 'staatje'. Het zegt op zich niets over eventuele neurologische en/of andere problemen maar wel over de overlevingskans met inzet van AED.


Mooi overzichtje, waar komen de getallen vandaan?


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #3 Gepost op: 28 december 2011, 18:36:24
Ik ga dat even voor je navragen bij mijn collega-docent.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #4 Gepost op: 28 december 2011, 18:42:52
Soort gelijk overzicht bij Vivon gevonden...(en met een beetje internetzoekwerk vind je er nog meer 998765)
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #5 Gepost op: 28 december 2011, 19:05:20
Lieve moderator?? U mag samenvoegen hoor ;)  98uiye

Van de site van de Hartstichting:
Vanaf het moment dat de melding binnenkomt bij de meldkamer heeft u:

    * 50-75 % overlevingskans als de eerste schok in de eerste 6 minuten plaatsvindt
    * 36% overlevingskans bij een eerste schok tussen de 6 en 10 minuten
    * 22% overlevingskans bij een eerste schok tussen de 10 en 14 minuten

Cijfers : Berdowski, Waalewijn en Koster, 2006.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #6 Gepost op: 28 december 2011, 20:29:04

Het lijkt er dus op dat de AED de kans op een succesvolle reanimatie (fors) vergroot.

*grin* nog maar even dit erbij:

Ik ben het persoonlijk (en dan even gebaseerd op 'ervaringen') helemaal met je eens.

- Collega-instructeur en medeforumlid heeft zijn buurman gereanimeerd en gedefibrilleerd met prive-AED. Door deze razendsnelle inzet (hoe vaak zal het je gebeuren dat het letterlijk de buurman is??) was buurman een uurtje later in het ziekenhuis alweer 'pittig bij en had praatjes voor tien', aldus de familie.
- Toenmalig stagebegeleider gaf les op de politieacademie. Iemand valt neer. Hij wordt er direct bijgeroepen en start reanimatie, de gebrachte AED geeft een schok. Het slachtoffer heeft al een babbeltje met hem gemaakt nog voor de ambulance ter plaatse was.
- Filmpje Nachtegaal 52 (site BurgerAED, Veiligheidsregio NHN en YouTube). Toevallig was ik vlakbij dit adres en kon ik de reanimatie binnen 1,5 a 2 minuten na het Alert starten, ongeveer 2 minuten later kon de AED van de politie defibrilleren (ja sorry, mijn AED zat niet in mijn schoudertas ;)). Het slachtoffer blaakt van gezondheid en ik heb vorige week nog een bijzonder lief kerstcadeautje ontvangen....
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #7 Gepost op: 28 december 2011, 21:54:10
Het onderzoek van Berdowski zou zeker bij kunnen dragen dat EHBO vereningen voor evenementen zelf een AED gaan aanschaffen omdat dit veel meer overlevingskans biedt dan een defibrillator te halen van een centrale locatie.

Wellicht wordt over een aantal jaar de aanwezigheid van AED's net zo geregeld als brandblussers.. O0
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


Wpie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
    • EHBO Enkhuizen
Reactie #8 Gepost op: 29 december 2011, 00:04:03
mijn vereniging heeft al een eigen AED
die nemen we ook mee met evenementen
Groet Willem Hulpverlener EHBO Reanimatie AED Website: http://www.ehboenkhuizen.nl