Eerste Hulp gekte rond evenementen.

Auteur Topic: Eerste Hulp gekte rond evenementen.  (gelezen 14176 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bengi

  • P-GLM
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
Reactie #20 Gepost op: 5 juni 2011, 22:46:01
Bedenk wel dat je reageert op een posting van 10 januari 2010  :-X  98uiye

Reanimatie op een bericht met een hartstilstand  :-X
"de door mij gepubliceerde uitingen vertegenwoordigen uitsluitend mijn persoonlijke mening en niets meer dan dat"


Jasper K

  • evenementen hulpverlener met geneeskunde ambitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 51
  • willekeurige opvulling van de ruimte
Reactie #21 Gepost op: 18 juni 2011, 18:09:40
Reanimatie op een bericht met een hartstilstand  :-X

30 compressies, 2 keer beAdemen…
All of science is nothing more than the refinement of everyday thinking.  - Albert Einstein  Wissenschaft und Kunst gehören der Welt an, und vor ihnen


GHD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 485
Reactie #22 Gepost op: 19 juni 2011, 18:43:06
Ik redeneer tegenwoordig makkelijk.
Is de boel slecht geregeld?....dan pakt deze jongen zijn spullen en ga naar huis..heb dan wel andere dingen te doen..
als je dit vaker doet, dan kan plotseling alles...

Veel hv-ers om mij heen zeggen, zo verliezen wij opdrachtgevers
Oprachtgevers willen met een dubbeltje op de eerste rang zitten en vinden de verplichte EHBO onzin of een kostenplaatje die ze zo klein mogelijk willen houden.

Ik heb dan zoiets, als je de minimale dingen niet wilt regelen voor de VRIJWILLIGERS dan moet je gewoon geen evenement organiseren.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #23 Gepost op: 19 juni 2011, 19:33:17
EHBO is een verplicht nummer bij een evenement, dat is alleen maar goed. :)
Het lijkt er heel sterk op dat hulpverlenende organisaties geen NEE (meer) durven te zeggen tegen bepaalde soms absurde eisen en te lage vergoedingen.  :'(
De markt wordt of blijft verziekt als iedereen steeds maar weer toegeeft aan absurde eisen en vergoedingen.
Als je een dergelijke opdracht weigert dan heeft je directe concurrent weliswaar toch de opdracht binnen, maar wees hier echter blij mee, want zij hebben nu grote problemen op allerlei vlak en schieten hierbij vaak in en jij dus niet.

<<sarcastische mode : ON >>
Vrijwilligers zijn toch echt onbetaalde vrijwilligers, daar hoeft lekker niets voor geregeld te worden en ze worden toch niet betaald. Pikken alles en laten zich zo mak als schaapjes uitbuiten met voor mij minimale kosten.
<<sarcastische mode : OFF >>


Durf eens nee te zeggen tegen uitbuiting van evenementen organisaties als je als EHBO vereniging wordt benaderd voor een inzet voor een belachelijk lage prijs geheel verstoken van voorzieningen.

Evenementen organisaties dienen zich goed te beseffen dat zij verantwoordelijk zijn voor de veiligheid van de bezoekers maar ook voor de EHBO afgestemd op de aard van het evenement en te verwachten publiek.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


baksteen

  • Instructeur EH
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
Reactie #24 Gepost op: 20 juni 2011, 19:59:40
Bedenk wel dat je reageert op een posting van 10 januari 2010  :-X  98uiye

Die posting staat er nog steeds, dus waarom niet reageren ?
Ik ben ook nog niet zolang op dit forum aktief, maar ik zie ook weleens een topic voorbij komen waar ik een bijdrage aan wil leveren.
Is er een houdbaarheidsdatum voor reakties?
problemen los je op door er wat aan te doen


Wpie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
    • EHBO Enkhuizen
Reactie #25 Gepost op: 20 juni 2011, 22:55:03
Is er een houdbaarheidsdatum voor reakties?

geen idee
kijk eens aan de zijkant van het deksel  :D ;D
Groet Willem Hulpverlener EHBO Reanimatie AED Website: http://www.ehboenkhuizen.nl


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #26 Gepost op: 21 juni 2011, 08:13:32
Reageren op een oud topic is geen probleem als je een nieuw element aan de discussie toevoegt.
Als het een herhaling van zetten wordt, dan kun je het topic beter laten rusten.

En nu weer on topic of het topic met rust laten.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #27 Gepost op: 21 juni 2011, 17:27:37
Heel veel gekte rond evenementen, voorkomt je door een offerte traject met de opdrachtgever af te spreken, en vroegtijdig betrokken te raken bij de organisatie van een evenement.

Veel opdrachtgevers waarderen dat, en zijn daarom vaak ook bereid zaken goed te regelen..


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #28 Gepost op: 22 januari 2012, 13:23:21
Het is een aantal maanden geleden dat hier het laatste is getikt, toch na het lezen maar een reactie plaatsten.

Als voormalig organisator bij een autoclub (met eigen EHBO-ers en voldoende communictiemiddelen) ben ik van mening dat een goed georganiseerde EHBO de verantwoording is van de organisator, ook wanneer dit wordt uitbesteed, dit wordt (althans in mijn geval) ook aangegeven in het vergunning traject hierbij moet ik wel aangeven dat bij ons het gevaar vooral in de brandveiligheid zat.

Ingredienten...
16000 m2 terrein deel op een camping deels recreatie gebied
450 Volkswagen bussen (2 overnachtingen en de nodige liters brandstof, voor voertuigen en eigenaren)
Zeer diverse nationaliteiten
Een 50 kVA diesel
10 zwerfkasten met 220 Volt gevoed met 380 Volt
4 containers met extra sanitair
ongeveer 100 bussen dagbezoekers
ongeveer 1500 aanwezigen per dag specifiek voor het evenement plus diverse dagjes mensen van een museum en een themapark, reguliere camping bezoekers en overige recreanten.

Om dit in het voorjaar van 2009 neer te zetten is de organisatie in het voorjaar van 2008 begonnen. Het gehele draaiboek laat ik hier achterwege maar de beperkte versie van de veiligheidsplannen wil ik wel delen, dit is overigens voor de huidige organisatoren nog steeds de basis van meetings.

EHBO
Nadat de vergunning aanvraag via de gemeente bij het GHOR terecht is gekomen krijgen we de verplichting om voor elke 750 bezoekers (specifiek voor evenement) 1 EHBO-er aan te stellen, geen probleem voor de vereniging hebben we er minimaal 10 en eigen koffers om die reden hoeven we ook geen beroep te doen op het RK of een lokale vereniging. We hadden geen eigen AED dus de lokaties van omliggende AED's opgevraagd (camping, zwembad, themapark en museum allen binnen een straal van max. 250 over de grootste afstand.

Te verwachten ongevallen:
- ongevallen door te veel drank
- kinderen vallen van springkussen / glijbaan
- vallen vanaf grote hoogte (manschappenbak in een mobiele kraan)
- struikelen over kabels / slangen
- aanrijdingen
De risico's op ongevallen met:
- De kraan beperken door valgordels te verplichten en begeleiding in de bak vanuit de organisatie incl. eigen porto met de machinist.
- Het springkussen / glijbaan constant toezicht van een EHBO-er
- Kabels zoveel mogelijk langs de achterzijde van de voertuigen, paden en bossage's
- Aanrijdingen, geen onnodige voertuig bewegingen.

Brandveiligheid
risico's
- brand door kortsluiting in voertuigen
- openvuur anders dan door gas.

preventie
- Geen openvuur middels hout of kolen (gas bbq is toegestaan) geen olielampen
- geen defecte / te lichte eigen kabels max. 4amp op een voertuig en
- geen electrischekachels.
- Om de +/- 30 meter een brandgang
- ingeval van brand de direct naast de brand staande voertuigen niet verplaatsen (afschermen tov de resterende voertuigen)
- tweede ring voertuigen verplaatsen achter de brand tav aanrijd richting brandweer. Daarna eventueel de eerste ring mits hier tijd voor is.

Ontruiming / calamitieten
Terrein opgedeeld in 8 zones met elk een centrale genummerde paal (opkomstplaats hulpdiensten en bekent bij meldkamer en brandweer) Elke paal 3 talige alarmerings instructie (NL D en UK) , eerst 112 dan organisatie via een eigen 24 uurs mobielnummer
Organisatie allemaal op een plek en nabij elke paal een voertuig van de organistatie (herkenbaar) Organisatie herkenbaar een veiligheidsvesten al of niet met opschrift (EHBO of regionummer)
- organisatie draagt zorg voor gidsen van hulpdiensten te beginnen bij het zwembad (is maar een aanrijdroute mogelijk) vervolgens bij elke hoek tot plaats calamiteit (gidsen gaan dus niet mee rennen met de hulpdiensten) elke gids beschikt over een zaklamp.
- 3 waterwinplaatsen brandweer (vrij houden is soms moeilijk)
- Kleine letsels (lees mobiel slachtoffer) op de centrale post niet mobiel  slachtoffer EHBO via porto of 24 uurs mobielenummer
- EHBO-ers lopen rondes centralepost continubemand (porto en mobieletel. hier aanwezig)

Dit plan is in uitgebreide vorm (12 kantjes A4) voor gelegd aan de VRNHN en lokale brandweer, en met complimenten retour gekomen waarna de vergunning pas werd verleend.
Tijdens het evenement zijn we ook gecontroleerd op de uitvoering.

Hiermee denk ik dat het goed mogelijk is om bij evenementen met extra risico's de veiligheid goed af te bakenen middels de vergunning waardoor schriftelijk vaststaat dat de organisator de uit eindelijke verantwoording draagt OOK wanneer de veiligheid wordt uitbesteed.
Mocht je belangstelling hebben voor het gehele veiligheidsplan (dus de 12 kantjes A4) van 15 jaar VWBCN dan kan dat via PM
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend