Protocol overlijden op een evenement

Auteur Topic: Protocol overlijden op een evenement  (gelezen 19309 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #10 Gepost op: 30 december 2011, 10:10:26
Het verplaatsen van een slachtoffer dat gereanimeerd moet worden lijkt me een onwenselijke situatie. Daar is het slachtoffer niet bij gebaat omdat de reanimatie later gestart wordt, onderbroken moet worden of er een periode van ineffectieve reanimatie is.

Een slachtoffer wat daadwerkelijk gereanimeerd (wil) worden, zal ook zeker niet verplaatst worden. Hiervoor word een veilig werkgebied gecreëerd door de BHV en toezichthouders. Ik heb het over verplaatsen van een reanimatieslachtoffer waarbij een NR-penning is aangetroffen. Het lijkt mij voor een ieder zeer onwenselijk om de rea te staken terwijl er 1000 man op je vingers kijkt. Vanuit die plek, bakctage, EHBOtent, zal dus de nodige actie moeten worden ondernomen, daarvoor probeer ik nu een protocol op te zetten.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #11 Gepost op: 30 december 2011, 10:14:30
Het verplaatsen van een slachtoffer dat gereanimeerd moet worden lijkt me een onwenselijke situatie. Daar is het slachtoffer niet bij gebaat omdat de reanimatie later gestart wordt, onderbroken moet worden of er een periode van ineffectieve reanimatie is.

Dat kan wel, echter dat valt mijn inziens een beetje buiten de scoop van dit topic.

Alle ongevallen en normale reanimaties op evenement zijn protocol technisch relatief simpel.
1. Op gestart als een normaal incident. Directe Melding MKA, Iedereen doet zijn eerste hulp kunstje, al dan niet met verplaatsen van de patient, er word een gids in gezet..  etc etc. En slachtoffer word met ambulance meegenomen. je zorgt indien nodig voor nazorg, voorlichting van het evenement doet zijn werk, het evenement gaat meestal door..
  • Bij arbeids ongevallen word via de politie de arbeidsinspectie ingeschakeld
  • Bij ernstige ongevallen, waarbij contact is tussen deelnemers en publiek, word politie ingeschakeld
  • Bij crimineel gedrag, of aantreffen van een lijk, mogelijk plaats delict situaties, politie inschakelen extra afzettting organiseren.

En als je incident-management op een evenement een beetje handig hebt geregeld zijn de effecten op het publiek zijn redelijk beheersbaar, de effecten op de medewerkers zijn redelijk beheersbaar, De logisitieke effecten zijn ook redelijk beheersbaar,  en de meeste calamiteitenplannen van de evenementen organisaties zijn daar op redelijk toegerust..
Je moet absoluut nog veel doen, in kader van nazorg, rapportages, public relations, gaat het evenement door of niet..

Waar de meeste scenario's en draaiboeken niet rekening mee houden is met de aanwezigheid van de Niet Reanimeren verklaring  (Dat is de reden van dit topic.).

Wat de patient van je verwacht is namelijk dat je niets meer doet.  Wat de organisator, publiek van je verwacht is dat je aan het werk gaat, en minstens dat leven redt.  En niets doen betekend meestal onrust, en vaak zoveel onrust dat de veiligheid van hulpverleners en organisatoren in het gedrang komt.

Het scenario wordt dan anders en je hebt dan een aantal keuzes te maken in je incident-management, protocollen.

1. Je gaat echt reanimeren, en negeert de niet reanimatie verklaring, en handelt of het reanimatie is.. en laten de ambu-team met A1, etc komen en die nemen de patient mee.
2. Je doet helemaal niets, en laat de politie komen,
3. Je start de hulpverlening, met de melding reanimatie, met niet reanimatieverklaring aanwezig.  En je evacueert de patient technisch uit de publieke ruimte, al dan niet met een toneelstukje ivm met publieke onrust.  Hier over zul je ketenafspraken over moeten maken, De MKA heeft namelijk een aantal keuzes,
  • MKA gaat gewoon uit van een reanimatie, 2 ambulances A1, sturen
  • MKA kan een Rapid Responder, Politie, schouwarts, ter plaatse laten komen
  • MKA kan een ambulance, laten komen met A2, met politie
  • En alle keuzes die daar nog tussen liggen.

Bij keuze 1,  hoef je niet veel extra zaken te regelen
Bij keuze 2, moet je nog erg veel regelen, en is daardoor meestal geen optie, in kader van publieke onrust, eigenveiligheid etc.
Bij Keuze 3, Moet je van te voren iets afspreken met de MKA, Ambu-teams etc, Iedere hulpverlener moet weten dat keuze 3 word gedaan. en je moet ergens je het slachtoffer stallen,  Doe je dat in je eigen behandelpost, tussen de eventueel andere patienten, of heb je daar een andere ruimte voor ?

Natuurlijk per type evenement, per omvang van evenement, per terrein gesteldheid van evenement,  heb je misschien nog wel meer afwegingen.  Kan het evenement doorgang vinden of niet. Wat doe je met publieksstromen als je het evenement  moet afbreken.

Dus ook vooraf moet je daarover nadenken.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #12 Gepost op: 30 december 2011, 10:27:57
Dat kan wel, echter dat valt mijn inziens een beetje buiten de scoop van dit topic.

Alle ongevallen en normale reanimaties op evenement zijn protocol technisch relatief simpel.
1. Op gestart als een normaal incident. Directe Melding MKA, Iedereen doet zijn eerste hulp kunstje, al dan niet met verplaatsen van de patient, er word een gids in gezet..  etc etc. En slachtoffer word met ambulance meegenomen. je zorgt indien nodig voor nazorg, voorlichting van het evenement doet zijn werk, het evenement gaat meestal door..
  • Bij arbeids ongevallen word via de politie de arbeidsinspectie ingeschakeld
  • Bij ernstige ongevallen, waarbij contact is tussen deelnemers en publiek, word politie ingeschakeld
  • Bij crimineel gedrag, of aantreffen van een lijk, mogelijk plaats delict situaties, politie inschakelen extra afzettting organiseren.

En als je incident-management op een evenement een beetje handig hebt geregeld zijn de effecten op het publiek zijn redelijk beheersbaar, de effecten op de medewerkers zijn redelijk beheersbaar, De logisitieke effecten zijn ook redelijk beheersbaar,  en de meeste calamiteitenplannen van de evenementen organisaties zijn daar op redelijk toegerust..
Je moet absoluut nog veel doen, in kader van nazorg, rapportages, public relations, gaat het evenement door of niet..

Waar de meeste scenario's en draaiboeken niet rekening mee houden is met de aanwezigheid van de Niet Reanimeren verklaring  (Dat is de reden van dit topic.).

Wat de patient van je verwacht is namelijk dat je niets meer doet.  Wat de organisator, publiek van je verwacht is dat je aan het werk gaat, en minstens dat leven redt.  En niets doen betekend meestal onrust, en vaak zoveel onrust dat de veiligheid van hulpverleners en organisatoren in het gedrang komt.

Het scenario wordt dan anders en je hebt dan een aantal keuzes te maken in je incident-management, protocollen.

1. Je gaat echt reanimeren, en negeert de niet reanimatie verklaring, en handelt of het reanimatie is.. en laten de ambu-team met A1, etc komen en die nemen de patient mee.
2. Je doet helemaal niets, en laat de politie komen,
3. Je start de hulpverlening, met de melding reanimatie, met niet reanimatieverklaring aanwezig.  En je evacueert de patient technisch uit de publieke ruimte, al dan niet met een toneelstukje ivm met publieke onrust.  Hier over zul je ketenafspraken over moeten maken, De MKA heeft namelijk een aantal keuzes,
  • MKA gaat gewoon uit van een reanimatie, 2 ambulances A1, sturen
  • MKA kan een Rapid Responder, Politie, schouwarts, ter plaatse laten komen
  • MKA kan een ambulance, laten komen met A2, met politie
  • En alle keuzes die daar nog tussen liggen.

Bij keuze 1,  hoef je niet veel extra zaken te regelen
Bij keuze 2, moet je nog erg veel regelen, en is daardoor meestal geen optie, in kader van publieke onrust, eigenveiligheid etc.
Bij Keuze 3, Moet je van te voren iets afspreken met de MKA, Ambu-teams etc, Iedere hulpverlener moet weten dat keuze 3 word gedaan. en je moet ergens je het slachtoffer stallen,  Doe je dat in je eigen behandelpost, tussen de eventueel andere patienten, of heb je daar een andere ruimte voor ?

Natuurlijk per type evenement, per omvang van evenement, per terrein gesteldheid van evenement,  heb je misschien nog wel meer afwegingen.  Kan het evenement doorgang vinden of niet. Wat doe je met publieksstromen als je het evenement  moet afbreken.

Dus ook vooraf moet je daarover nadenken.

Uiteraard kan je een rea SO verplaatsen als er op de plek waar hij ligt ofwel gevaar is, ofwel geen ruimte om te reanimeren. Zoals gezegd is dat in dit topic niet aan de orde.

Ik heb het met name over optie 3, zoals genoemd door Rescue. Je zult omwillen van de omstanders een "toneelstukje" of daadwerkelijke rea moeten uitvoeren, terwijl je naar afgesloten gebied gaat. In het protocol heb ik nu een stukje staan over het melden van de NR-penning aan de MKA, zodat er naar deze info gehandeld kan worden.

Ook over nazorg van betrokken EHBO/organisatie probeer ik iets te schrijven, echter waar kunnen wij gebruik van maken? GGD?

Op moment dat het evenement word afgelast, vervallen we in al aanwezige ontruimings protocollen.

Welke afspraken zijn er wenselijk om te maken met een MKA over dit protocol (en andere onderdelen over proffesionele hulp)
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


ambukampen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 170
Reactie #13 Gepost op: 30 december 2011, 10:41:41
Er is degelijk verschil tussen het verplaatsen van een overleden patiënt na reanimatie, en het verplaatsen een slachtoffer ten gevolge van een dodelijk ongeval op een evenement.

Even voor de duidelijkheidd een ambu wordt nooit met A2 naar een evenement gestuurd, ook al zegt men dat de patiënt is overleden.
Ambulancechauffeur,  Verpleegkundige B ambulance, PHTLS, TECC


ralpje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 396
Reactie #14 Gepost op: 30 december 2011, 11:39:13
Dat laatste hangt natuurlijk maar helemaal af van wat voor hulpverleners er op het evenement aanwezig zijn en wat de melding naar en de afspraken met de MKA zijn.
In ons geval hebben wij vaak meerdere ALS-geschoolde hulpverleners (ambu-plegen, SEH-plegen, etc.) aanwezig en de technische mogelijkheden om ALS-zorg volgens LPA te leveren. Ervaring leert dat de basale zorg op locatie gestart wordt (compressie, AED) en pt. zo snel mogelijk verplaatst wordt naar onze ALS-ruimte. Ook hiervoor zijn, afhankelijk van de locatie, hulpmiddelen (voertuigen) beschikbaar. In de ALS-ruimte wordt het protocol vervolgens voortgezet.
Zeker bij grotere evenementen hebben wij rechtstreeks contact met de OvD-G waardoor in onderling overleg goed bepaald kan worden of en zo ja onder welke prio er ambu's tp gaan komen.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #15 Gepost op: 30 december 2011, 12:28:08
Dat laatste hangt natuurlijk maar helemaal af van wat voor hulpverleners er op het evenement aanwezig zijn en wat de melding naar en de afspraken met de MKA zijn.
In ons geval hebben wij vaak meerdere ALS-geschoolde hulpverleners (ambu-plegen, SEH-plegen, etc.) aanwezig en de technische mogelijkheden om ALS-zorg volgens LPA te leveren. Ervaring leert dat de basale zorg op locatie gestart wordt (compressie, AED) en pt. zo snel mogelijk verplaatst wordt naar onze ALS-ruimte. Ook hiervoor zijn, afhankelijk van de locatie, hulpmiddelen (voertuigen) beschikbaar. In de ALS-ruimte wordt het protocol vervolgens voortgezet.
Zeker bij grotere evenementen hebben wij rechtstreeks contact met de OvD-G waardoor in onderling overleg goed bepaald kan worden of en zo ja onder welke prio er ambu's tp gaan komen.

Onze EHBO-ers zijn co-assistenten, artsen in opleiding en afgestudeerde artsen (medische stam scouting) Ons hoofd BHV heeft meer als 25 jaar als ACH gewerkt. Rijst nu mijn vraag, mogen onze EHBO-ers, met hun achtergrond de dood vaststellen?
Wordt bij vermelding van de gevonden NR-penning de ambu toch onder A1 doorgestuurd, inclusief de 2e ambu? Politie zal ws ook automatisch met minimaal 1 auto tp gaan. Al met al een heel 'circus'.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


ralpje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 396
Reactie #16 Gepost op: 30 december 2011, 12:54:21
Onze EHBO-ers zijn co-assistenten, artsen in opleiding en afgestudeerde artsen (medische stam scouting) Ons hoofd BHV heeft meer als 25 jaar als ACH gewerkt. Rijst nu mijn vraag, mogen onze EHBO-ers, met hun achtergrond de dood vaststellen?
Wordt bij vermelding van de gevonden NR-penning de ambu toch onder A1 doorgestuurd, inclusief de 2e ambu? Politie zal ws ook automatisch met minimaal 1 auto tp gaan. Al met al een heel 'circus'.

Dat hangt geheel af van de functie die zij op dat moment bekleden. Onze organisatie wordt specifiek ingehuurd om ALS-zorg te leveren en dus zijn bijvoorbeeld onze ambu-plegen ook gewoon op dat moment in die functie aan het werk. Niet onder hun eigen MKA, maar onder de medisch verantwoordelijke die aan onze organisatie is verbonden. Dat maakt het anders dan een 'reguliere' EHBO-inzet.
Sterker nog, bij grotere inzetten (+10K bezoekers) zijn er (meestal vanwege eisen die de GHOR in het kader van de vergunning hieraan stelt) ook één of meerdere artsen aanwezig. Op dat moment dus ook daadwerkelijk in functie als arts.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #17 Gepost op: 30 december 2011, 18:30:45
Precies de redenen om goede ketenafspraken over dit soort verschijnselen te maken met de betrokken meldkamers.  Mijn ervaring is de managers van de meldkamer en de medische managers daar vaak goed voor openstaan..

Naar mijn mening kan het zelfs per evenement verschillen.


HBm

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 851
  • Overleden, maar niet vergeten
    • "Hulpverleningsforum, een dagelijkse bron voor leering en vermaak"
Reactie #18 Gepost op: 31 december 2011, 03:05:08
Ik heb het met name over optie 3, zoals genoemd door Rescue. Je zult omwillen van de omstanders een "toneelstukje" of daadwerkelijke rea moeten uitvoeren, terwijl je naar afgesloten gebied gaat.

Misschien een gekke vergelijking, maar bij een brand waarbij het object niet meer te redden is kun je als brandweer kiezen om het object 'gecontroleerd' te laten uitbranden. Als er geen gevaar is dat de brand zou kunnen overslaan rol je zekerheidshalve wat slangen uit en vervolgens ga je staan kijken hoe de brand zich verder ontwikkelt.
Door de omstanders zal dit absoluut niet wordt begrepen. Dus zet je toch maar een paar stralen in. Puur voor het gezicht en zonder enig effect.
Het opvoeren van toneelstukjes komt dus regelmatig voor!
Voorheen helm met twee strepen - Overleden 21 april 2012


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #19 Gepost op: 4 januari 2012, 15:49:02
Ik heb een klein stukje uit het protocol tot nog toe geknipt. Even benieuwd naar de reacties. Aanvullingen en opbouwende kritiek zijn zeer welkom.

Om zo’n situatie in goede banen te geleiden heb ik onderstaande voorstellen:

*   Bij ontdekken van een niet-reanimeren penning moet door de hulpverleners ter plaatse een afweging worden gemaakt, doorgaan of stoppen met de reanimatie
*   Is het niet mogelijk ter plekke te stoppen, dient een spoed-overplaatsing naar een afgesloten ruimte georganiseerd te worden, tot die tijd gaat de reanimatie door
*   meldkamer ambulance informeren over nieuwe situatie
*   Bij het ontdekken van de niet-reanimeren penning de coördinator EHBO en BHV inlichten
*   nagaan of er familie/begeleiding op het festival aanwezig is en deze opsporen
*   familie/begeleiding SO goed informeren over de handelingen en eventuele keuzes


en

Er moet een balans worden gevonden tussen de wens van het SO (en diens aanwezige familie) en het algemeen belang van het festival (onrust/paniek, verkeerd beeld hulpverleningsorganisatie). Dit is een moeilijke afweging, omdat je dit bijna nooit goed kunt doen. Immers heb je de keuze tussen de wil van het SO negeren of niet voldoen aan de EHBO verwachtingen van de omstanders. Er is immers een AED op het festival aanwezig.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV