Hulpverleningsvoertuigen

Auteur Topic: Hulpverleningsvoertuigen  (gelezen 241257 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Robinh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,210
Reactie #60 Gepost op: 23 augustus 2005, 14:44:17
Men mag een hulpverleningsvoertuig een HV1 noemen als deze bevat:
1. 10 ton kraan
2. Aggregaat van 20 kVA
3. Een lier aan voorzijde van 5 ton

zover ik weet is het geen vereiste om 4x4 te hebben, maar correct me if i'm wrong!



Een HV-1 hoort wel 4x4 te hebben, anders is het een HV-2
OP AL MIJN GEPLAATSTE FOTO`S ZIT COPYRIGHT!


guus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 176
  • Dit forum is het helemaal !
    • brandweergeldrop-mierlo.nl
Reactie #61 Gepost op: 23 augustus 2005, 21:43:43
Volgens mij zitten er per regio nog al wat verschillen in de definitie van een HV-1.

In noord limburg bijvoorbeeld kent men overwegend HV-1's zonder kraan (Roermond, Weert)

Zo meen ik dat Hengelo bijvoorbeeld weer een HV-1 heeft, die maar 4x2 is aangedreven, maar wel als HV-1 erkend wordt.

In de regio Zuidoost-Brabant moeten de HV-1's 4x4 zijn aangedreven. De Geldropse HV uit die regio mist die 4x4 en wordt zodoende niet door de regio erkend als zijnde een HV-1.

Maar zoals het in de schoolboeken staat, zijn het de 4x4, 10 tons kraan, 5 tons lier en een 20 KVA aggregaat dat een HV tot HV-1 maakt.

Mvg,
Guus


RalfW

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,795
Reactie #62 Gepost op: 23 augustus 2005, 21:56:00
de HV van Hengelo centrum is een HV2... 1171 = HV2
http://www.brandweer.org/korpsen/h/hengelo.html


guus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 176
  • Dit forum is het helemaal !
    • brandweergeldrop-mierlo.nl
Reactie #63 Gepost op: 24 augustus 2005, 01:02:09
Klopt, je hebt helemaal gelijk.

Ik was even in verwarring door een artikel over dit voertuig in de 06-11 van december 1993. Hierin wordt uitgelegd dat het idd een HV-2 is, maar de regionale functie van een HV-1 vervult (en wellicht ook een regionale HV-1 verving).

Dus idd, geen HV-1 ;)

mvg
guus


RalfW

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,795
Reactie #64 Gepost op: 24 augustus 2005, 10:00:27
dat verklaart ook waarom er bij een incident op de autosnelweg op hengelo's grondgebied altijd de HV1 van enschede of almelo uitrukt  :)


Robinh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,210
Reactie #65 Gepost op: 24 augustus 2005, 11:18:54
Niet altijd, alleen ernstige ongevallen, anders is de HV-2 van Hengelo ook overbodig.
OP AL MIJN GEPLAATSTE FOTO`S ZIT COPYRIGHT!


brw_sluis

  • Gast
Reactie #66 Gepost op: 24 augustus 2005, 15:39:12
Ik hoop dat oostburg eens een nieuwe HV Krijgt...:P


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #67 Gepost op: 24 augustus 2005, 18:14:13
Ik zag in de voorgaande berichten wederom een veelvoorkomend misverstand opduiken. Er bestaat nog steeds veel verwarring omtrent het verschil tussen een HV-1 en een HV-2.

Of het voertuig een HV-1 of HV-2 is heeft niets te maken met het feit of er een kraan op zit of niet. Het basisniveau van de bepakking van een HV-1 en een HV-2 is gelijk. Een HV-1 heeft dezelfde bepakking als een HV-2, aangevuld met extra bepakking voor het optreden bij incidenten met gevaarlijke stoffen. Deze extra bepakking voor het optreden bij incidenten met gevaarlijke stoffen is nog niet bepaald. Het verschil tussen een HV-1 en HV-2 wordt tevens bepaald door de extra voorzieningen van een HV-1.

Er is uitsluitend sprake van een HV-1 als deze voorzien is van in ieder geval de combinatie van zowel: 4 wielaandrijving, een 50 kN lier, een 20 kVA generator.  

Een HV-1 kan eventueel van een autolaadkraan zijn voorzien.

Een kraan is dus GEEN verplichting voor een HV-1.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


guus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 176
  • Dit forum is het helemaal !
    • brandweergeldrop-mierlo.nl
Reactie #68 Gepost op: 24 augustus 2005, 18:36:20
Is er dan een wijziging doorgevoerd in het lesmateriaal?

Ik citeer uit het boek:
Brandwacht 1e klasse, module hulpverlener. (6e druk, 2e oplage, november 2001)

Het basisniveau van de bepakking van een HV-1 en een HV-2 is gelijk. Een HV-1 heeft echter een extra bepakking voor het optreden bij incidenten met gevaarlijke stoffen. Deze extra bepakking voor het optreden bij incidenten met gevaarlijke stoffen is momenteel (eind 2000) nog niet bepaald. Het verschil tussen een HV-1 en HV-2 wordt mede bepaald door de extra voorzieningen van een HV-1.

Van een HV-1 is uitsluitend sprake als deze voorzien is van in ieder geval de combinatie van:
-vierwielaandrijving
-een 50 kN lier
-een 20 kVA generator
-een hydraulische kraan van 10 ton


mvg
Guus


guus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 176
  • Dit forum is het helemaal !
    • brandweergeldrop-mierlo.nl
Reactie #69 Gepost op: 24 augustus 2005, 18:40:08
Vervolgens zie ik nog geen minuut later op de site brandweerverwerving.nl het volgende staan:

OPERATIONELE UITGANGSPUNTEN VOOR HET OPTREDEN VAN EEN HV-1 en HV-2.

1.  ALGEMEEN

-    Het basisniveau van de bepakking van een HV-1 en een HV-2 is gelijk. Een HV-1 heeft

dezelfde bepakking als een HV-2, aangevuld met extra bepakking voor het optreden bij incidenten met gevaarlijke stoffen. Deze extra bepakking voor het optreden bij incidenten met gevaarlijke stoffen is nog niet bepaald. Het verschil tussen een HV-1 en HV-2 wordt tevens bepaald door de extra voorzieningen van een HV-1.
Er is uitsluitend sprake van een HV-1 als deze voorzien is van in ieder geval de combinatie van zowel: 4 wielaandrijving, een 50 kN lier, een 20 kVA generator.  

Een HV-1 kan eventueel van een autolaadkraan zijn voorzien.  

-        Een HV wordt ingezet ter ondersteuning van een TS. De materialen worden in principe

     bediend door de bemensing van een TS. In spoedeisende gevallen treed een HV niet zelfstandig op.

-    De standaard bemensing van een HV bestaat uit 2 personen.


Nogal vreemd dus....

met nog immer vriendelijke groet,
Guus