Spoedrit politie; Rijden met alleen optische signalen ingeschakeld

Auteur Topic: Spoedrit politie; Rijden met alleen optische signalen ingeschakeld  (gelezen 60868 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #20 Gepost op: 31 december 2011, 17:09:14
Tsja, ik blijf het zo'n beetje aangeven. Er zijn situatie's waarin het niet wenselijk is om met toeters én bellen te gaan rijden. Overval-alarmen, woninginbraak-alarmen en zo'n beetje alle andere heterdaad situatie's.
Enige wat je moet doen is je rij-gedrag er op aan passen.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #21 Gepost op: 31 december 2011, 17:38:23
Tsja, ik blijf het zo'n beetje aangeven. Er zijn situatie's waarin het niet wenselijk is om met toeters én bellen te gaan rijden. Overval-alarmen, woninginbraak-alarmen en zo'n beetje alle andere heterdaad situatie's.
Enige wat je moet doen is je rij-gedrag er op aan passen.

Tsja, dit lijkt mij een duidelijke reactie!
Daarnaast ben ik als 'buurman' van een politiebureau en ambulancepost bijzonder blij dat men 's nachts toch rekening houdt met de buurt en de sirenes niet standaard aangaan. ;)
Senior GGP / Oost-Brabant


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #22 Gepost op: 31 december 2011, 18:54:39
Daarnaast ben ik als 'buurman' van een politiebureau en ambulancepost bijzonder blij dat men 's nachts toch rekening houdt met de buurt en de sirenes niet standaard aangaan. ;)

Tsja, ik rijd naar bepaalde meldingen, VKO's met letsel, onwelmeldingen en dergelijke toch meestal met OGS, wel met het nachtstandje aan maar dat maakt niet zo heel veel uit.

De spoedritten bij de politie kun je in bepaalde groepen indelen, de ''overval-alarmen, inbraakalarmen, huiselijk geweld meldingen en dergelijke'' waar je snel wilt zijn zonder dat iemand je aan hoort komen en de overige prio1 meldingen.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #23 Gepost op: 1 januari 2012, 01:59:10
Tsja, ik rijd naar bepaalde meldingen, VKO's met letsel, onwelmeldingen en dergelijke toch meestal met OGS, wel met het nachtstandje aan maar dat maakt niet zo heel veel uit.

De spoedritten bij de politie kun je in bepaalde groepen indelen, de ''overval-alarmen, inbraakalarmen, huiselijk geweld meldingen en dergelijke'' waar je snel wilt zijn zonder dat iemand je aan hoort komen en de overige prio1 meldingen.

Het zal ook meespelen in wat voor gebied je rijdt/je bureau gevestigd is. Hier kom je 's nachts weinig tot geen mensen tegen op straat, waardoor de noodzaak in mijn ogen iets minder is. En als het moet, dan moet het natuurlijk gewoon ;).
Senior GGP / Oost-Brabant


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #24 Gepost op: 1 januari 2012, 11:53:39
Wow, wat een reacties  ;D. Ik had niet gedacht dat er een apart topic voor zou komen. Om met wat persoonlijke verhalen het nog wat aan te dikken: zelf ben ik een keer met de spiegel aangetikt door een politiewagen. De agenten haalden bij de tramhalte de tram in zonder toeters of lichtjes. Ik stak voorlangs over (zebrapad) en keek eigenlijk alleen naar rechts. Niet heel snugger van me, maar je rekent op een vrije trambaan nou eenmaal niet op inhalend verkeer. Helaas reden de agenten gewoon door, maar aangezien ik alleen maar mijn hart in mijn keel had en verder niks, heb ik het erbij gelaten. En recent reed een onopvallende wagen links langs de tram en door rood met een aardige gang zonder geluid en licht. Nu stak er niemand over (voetgangers hadden groen), maar als dat wel zo was geweest hadden ze elkaar nooit kunnen zien aankomen. Overigens zijn dit dus maar twee persoonlijk geziene dingetjes in de 13 jaar dat ik in Amsterdam woon. Over het algemeen gaat het netjes en mooi!


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Reactie #25 Gepost op: 1 januari 2012, 12:10:51
Iedere chauffeur wordt geacht zich te houden aan de regels voor wat betreft het rijden met OGS, aldus vastgelegd in de branche-richtlijn. Dat deze richtlijn bij lange na niet de lading dekt en er taloze situaties te bedenken zijn waarin men het toch net weer even anders zou moeten/kunnen doen als vastgelegd in de BRL wil natuurlijk niet zeggen dat de wijze van handelen GOED is danwel voortvloeit uit regelgeving uit de BRL.

In het filmpje heeft de bestuurder mijns inziens de (gevaarlijke) situatie aan zich zelf te danken en mag hij blij zijn met zijn eigen reactie-vermogen. Ik kan nog altijd niet begrijpen waarom hij tijdens het passeren van de trams de sirene niet aan heeft en pas nadat hij de trams voorbij is en de kruising wil passeren wel de sirene wel aanzet. De enige die daar wat zinnigs over kan vertellen is de bestuurder zelf.

En of het nu wel of niet wenselijk is om met oGs te rijden, ongeacht het tijdstip waarop de rit zich aandient, op het moment dat je alleen maar met OS rijdt ben je geen voorrangsvoertuig meer met alle juridische gevolgen van dien. En dan is er ook nog die wettelijke bepaling die van ons verlangt op te treden conform de wet en regelgeving daar omtrent etc. Hoe ga je verklaren dat je (te) laat bent terwijl je er wellicht eerder geweest had kunnen zijn als je wel met OGS had gereden, ook al is het 03:00 uur s'nachts en worden er een paar mensen wakker die liggen te slapen ?
Zolang er bij de klagers zelf niets aan de hand is zullen ze ongetwijfeld gaan klagen, so be it. Maar breekt de hel bij hen thuis los willen ze ook dat de brandweer/politie/ambulance zo snel mogelijk bij hen terplaatse zijn en zal het ze een biet zijn dat er onderweg naar hun toe een paar mensen wakker zijn geworden. Of zie ik het nu verkeerd ?


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #26 Gepost op: 1 januari 2012, 14:03:43
En of het nu wel of niet wenselijk is om met oGs te rijden, ongeacht het tijdstip waarop de rit zich aandient, op het moment dat je alleen maar met OS rijdt ben je geen voorrangsvoertuig meer met alle juridische gevolgen van dien. En dan is er ook nog die wettelijke bepaling die van ons verlangt op te treden conform de wet en regelgeving daar omtrent etc. Hoe ga je verklaren dat je (te) laat bent terwijl je er wellicht eerder geweest had kunnen zijn als je wel met OGS had gereden, ook al is het 03:00 uur s'nachts en worden er een paar mensen wakker die liggen te slapen ?
Zolang er bij de klagers zelf niets aan de hand is zullen ze ongetwijfeld gaan klagen, so be it. Maar breekt de hel bij hen thuis los willen ze ook dat de brandweer/politie/ambulance zo snel mogelijk bij hen terplaatse zijn en zal het ze een biet zijn dat er onderweg naar hun toe een paar mensen wakker zijn geworden. Of zie ik het nu verkeerd ?

Op zich ben ik het met je eens, maar je kunt je natuurlijk afvragen of het noodzakelijk is om jezelf 's nachts als voorrangsvoertuig over een uitgestorven en overzichtelijke weg te begeven. Daarom zeg ik: als het nodig is niet twijfelen en de herrie aanzetten! Als het niet nodig is, dan niet.

Maar goed, het zijn allemaal andere situaties die een andere handelswijze vragen en volgens mij zijn de profs (over het algemeen ;) ) goed in staat om een goede afweging te maken over het gebruik van OGS!
Senior GGP / Oost-Brabant


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #27 Gepost op: 1 januari 2012, 15:38:43
Hoe ga je verklaren dat je (te) laat bent terwijl je er wellicht eerder geweest had kunnen zijn als je wel met OGS had gereden, ook al is het 03:00 uur s'nachts en worden er een paar mensen wakker die liggen te slapen ?
Zolang er bij de klagers zelf niets aan de hand is zullen ze ongetwijfeld gaan klagen, so be it. Maar breekt de hel bij hen thuis los willen ze ook dat de brandweer/politie/ambulance zo snel mogelijk bij hen terplaatse zijn en zal het ze een biet zijn dat er onderweg naar hun toe een paar mensen wakker zijn geworden. Of zie ik het nu verkeerd ?
Ik ben 's nachts even snel (of langzaam zo u wil..) met OGS als zonder OGS (of alleen blauw blauw)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #28 Gepost op: 1 januari 2012, 16:22:23
Op zich zou het niet verkeerd zijn dat in bepaalde uitzonderingsgevallen een (voorrangs)voertuig met alleen ingeschakelde optische signalen dezelfde rechten krijgt als een voorrangsvoertuig  (even de politie daar gelaten daar deze al uitzonderingen heeft)

Uitzonderingsgevallen kunnen zijn:
- s'nachts in woongebieden   daar het blauwe licht dan zeer duidelijk is
- overdag in woongebieden vlak naast het ziekenhuis / ambu en/of brandweer-post

maar het dient wel wettelijk geregelt te worden  (voor de bestuurder van het voorrangsvoertuig)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #29 Gepost op: 1 januari 2012, 16:47:39
Op zich zou het niet verkeerd zijn dat in bepaalde uitzonderingsgevallen een (voorrangs)voertuig met alleen ingeschakelde optische signalen dezelfde rechten krijgt als een voorrangsvoertuig  (even de politie daar gelaten daar deze al uitzonderingen heeft)

Uitzonderingsgevallen kunnen zijn:
- s'nachts in woongebieden   daar het blauwe licht dan zeer duidelijk is
- overdag in woongebieden vlak naast het ziekenhuis / ambu en/of brandweer-post

maar het dient wel wettelijk geregelt te worden  (voor de bestuurder van het voorrangsvoertuig)

Nee, dat zou wel verkeerd zijn. Eenduidig en eenvoudig. OGS = voorrangsvoertuig = aan de kant / vrijstellingen voor een ieder.
Niets aan veranderen. Je ziet nu al dat mensen niet weten hoe ze moeten reageren op voorrangsvoertuigen, maar maak je de zooi alleen nog maar groter mee.

Ik blijf er bij, een spoedrit zonder toeters is mogelijk, echter je moet je rijgedrag er (nog meer) op aanpassen. (Nog) Meer focussen op het krijgen van voorrang in plaats van het nemen van voorrang.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !