Spoedrit politie; Rijden met alleen optische signalen ingeschakeld

Auteur Topic: Spoedrit politie; Rijden met alleen optische signalen ingeschakeld  (gelezen 60967 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #50 Gepost op: 2 januari 2012, 20:11:10
Voor het vervolg van de discussie zou ik het prettig vinden als Scorpio even aangeeft wat zijn rol/interesse is in de hulpverlening en zijn relatie tot de brancherichtlijn. Dan kunnen we bepaalde uitspraken namelijk wat makkelijker duiden. Je hebt het bijvoorbeeld over de ME en overschrijding van de brancherichtlijnen. Deze vallen nooit onder de verantwoordelijkheid van een meldkamer en treden alleen op na een vooraf gegeven opdracht of bevel. Daar zit, indien nodig, ook altijd bij of er toestemming is voor het gebruik van OGS. Over overschrijding van de snelheid hoef ik het niet te hebben bij de ME...



Even een voorbeeld van theorie vs de praktijk: Een invordering van het rijbewijs (bij 50+ overschrijding) is volgens de brancherichtlijnen dus niet meer mogelijk... Voordat je vooraf toestemming hebt gekregen van de meldkamer (zeker in de drukkere regio''s waar het soms wel een minuutje of wat duurt voordat je aanvraag spraak wordt beantwoord) is de overtreder al gevlogen...


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #51 Gepost op: 2 januari 2012, 22:10:32
Ach daarvoor hebben wij status 8 en 9. 8 voor de melding en 9 voor het afwijken van de branche richtlijn.
Wij hoeven ons niet te houden aan de branche richtlijn, je mag er ten allertijden vanaf wijken. Echter dien je dit wel vast te leggen, 1 dit kan middels de status og achteraf in bvh of op de mini.

Echter blijft staan dat je stapvoets door het rode verkeerslicht rijdt en dat je maximaal 80 km over de vluchtstrook rijdt langs de file.

Ja, en het eeuwige dat altijd blijft staan is dat je rekening dient te houden met de rest van de weggebruikers en het middel dat je gebruik moet evenredig zijn aan het doel dat je wil bereiken.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #52 Gepost op: 4 januari 2012, 14:11:10
Wat ik overigens nog even vergeet is dat er ook nog een soort van ''voorzichtigheid'' hangt binnen de hulpdiensten. Een politievoertuig prio1 onderweg naar een binnenbrand met alleen optische signalen bijvoorbeeld. Bepaalde collega's gebruiken OGS nauwelijks omdat ''het ook zonder kan''. Iemand die wel regelmatig met OGS rijd krijgt daar ook soms wel eens wat negatief commentaar over  :-X ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Jim1

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 448
Reactie #53 Gepost op: 4 januari 2012, 17:36:41
Wat ik overigens nog even vergeet is dat er ook nog een soort van ''voorzichtigheid'' hangt binnen de hulpdiensten. Een politievoertuig prio1 onderweg naar een binnenbrand met alleen optische signalen bijvoorbeeld. Bepaalde collega's gebruiken OGS nauwelijks omdat ''het ook zonder kan''. Iemand die wel regelmatig met OGS rijd krijgt daar ook soms wel eens wat negatief commentaar over  :-X ::)

"Het kan ook met." Zodra ik toestemming van het HB heb gebruik ik het.
Stukken rijden met alleen optische signalen doe ik alleen naar een heeeel klein aantal bepaalde meldingen.
Gewoon rijden en zoveel mogelijk opvallen!


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Reactie #54 Gepost op: 6 januari 2012, 19:17:28
"Voor het vervolg van de discussie zou ik het prettig vinden als Scorpio even aangeeft wat zijn rol/interesse is in de hulpverlening en zijn relatie tot de brancherichtlijn."

En toen werd het stil................... .


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #55 Gepost op: 7 januari 2012, 01:45:05
"Voor het vervolg van de discussie zou ik het prettig vinden als Scorpio even aangeeft wat zijn rol/interesse is in de hulpverlening en zijn relatie tot de brancherichtlijn."

En toen werd het stil................... .
Pas vijf dagen ... geef hem/haar gerust even de tijd om te reageren. 998765
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #56 Gepost op: 15 januari 2012, 18:37:32
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=10837.msg980640#msg980640
AL 44-1 prio 1 onderweg naar de Jupiterhof Oude Tonge voor Hv assistentie ambu op hoogte.

Volgens mij rijd deze wagen niet PRIO 1    >:D     (of mijn geluid is defect of ik mankeer iets aan mijn oren)


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #57 Gepost op: 15 januari 2012, 18:59:12
Volgens mij rijd deze wagen niet PRIO 1    >:D     (of mijn geluid is defect of ik mankeer iets aan mijn oren)

Dit voertuig rijdt gewoon prio 1. Er is een heel discussietopic over wel of niet rijden met geluidssignalen, maar hou er even rekening mee dat dit voertuig uit Rotterdam moest komen en dus zeker een half uur onderweg is geweest. En geloof me, hoe leuk het ook mag klinken voor forumleden die nooit met OGS rijden: een halfuur die toeters om je oren is allerminst prettig.....

Maar voor de vorm: dit is gewoon een prio 1-rit hoor :|
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #58 Gepost op: 15 januari 2012, 21:39:13
Dit voertuig rijdt gewoon prio 1. Er is een heel discussietopic over wel of niet rijden met geluidssignalen, maar hou er even rekening mee dat dit voertuig uit Rotterdam moest komen en dus zeker een half uur onderweg is geweest. En geloof me, hoe leuk het ook mag klinken voor forumleden die nooit met OGS rijden: een halfuur die toeters om je oren is allerminst prettig.....

Maar voor de vorm: dit is gewoon een prio 1-rit hoor :|
Lees jij dan nog een rustig al die discussies door. Volgens de brancherichtlijn is dit GEEN prio1 meer ;)


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #59 Gepost op: 15 januari 2012, 21:57:47
Lees jij dan nog een rustig al die discussies door. Volgens de brancherichtlijn is dit GEEN prio1 meer ;)

Volgens de brancherichtlijnen niet, maar je gaat me toch niet vertellen dat jullie nog nooit een prio 1-rit (deels) zonder geluidssignalen hebben gereden? Wij hebben er drie uur geleden nog eentje gehad..........
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding