Spoedrit politie; Rijden met alleen optische signalen ingeschakeld

Auteur Topic: Spoedrit politie; Rijden met alleen optische signalen ingeschakeld  (gelezen 61399 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #60 Gepost op: 15 januari 2012, 22:02:31
Volgens de brancherichtlijnen niet, maar je gaat me toch niet vertellen dat jullie nog nooit een prio 1-rit (deels) zonder geluidssignalen hebben gereden? Wij hebben er drie uur geleden nog eentje gehad..........
De laatste prio1 ritten die ik afgelopen week heb gereden is alles aan gegaan, dus blauwe lampen en de geluidssignalen. En de reden is heel simpel, de chauffeurs nemen het risico niet meer dat zij voor het hekje komen te staan als er iets mis gaat, en er alleen met blauw is gereden. Het is allemaal terug te halen uit de black-box in het voertuig, dus ze gaan voor gaas.
En, voor de ritten die wij hier hebben is het jammer dan voor de gene die wakker worden. Ons belang, en vooral het belang van de chauffeur in kwestie weegt zwaarder. ::)


sylvester1986

  • Gast
Reactie #61 Gepost op: 15 januari 2012, 22:06:39
En, voor de ritten die wij hier hebben is het jammer dan voor de gene die wakker worden. Ons belang, en vooral het belang van de chauffeur in kwestie weegt zwaarder. ::)
Eens O0


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #62 Gepost op: 15 januari 2012, 22:06:46
We gaan nou weer naar die andere discussie toe, maar wat ik bedoel te zeggen: ook zonder geluidssignalen is het voor de meldkamer én bemanning van het betreffende voertuig gewoon een prio 1-rit. Anders zouden de blauwe lampies ook niet aan zijn...
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #63 Gepost op: 15 januari 2012, 22:09:22
We gaan nou weer naar die andere discussie toe, maar wat ik bedoel te zeggen: ook zonder geluidssignalen is het voor de meldkamer én bemanning van het betreffende voertuig gewoon een prio 1-rit. Anders zouden de blauwe lampies ook niet aan zijn...
Klopt, alleen je hebt geen poot om op te staan om aan medeweggebruikers te laten zien dat het prio1 is. Die medeweggebruikers zijn dan ook lawaai gewent. ;)


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #64 Gepost op: 15 januari 2012, 22:09:33
Of alles uit, of alles aan is hier de regel. Dat gedoe met die blauwe lampjes als je nog onderweg bent, slaat nergens op, je bent niet duidelijk naar de weggebruikers toe en men zal minder snel aan de kant gaan. Gewoon aan die sirene, of alles uit gooien.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #65 Gepost op: 15 januari 2012, 22:11:25
Nu ga ik waarschijnlijk wel commentaar, maar so be it.
Nu gaat de wagen voor hun aan de kant, maar deed deze dat niet, want ze rijden geen prio 1, dan was het natuurlijk weer allemaal de schuld van de automobilist. ::)


sylvester1986

  • Gast
Reactie #66 Gepost op: 15 januari 2012, 22:21:32
Zou ik hier aan de kant gaan zoals de automobilist doet?
Mijn 1e gevoel zegt nee. Ze moeten leren....alles aan of alles uit.
Maak je dan bijv mensen midden in de nacht wakker, jammer dan.
Duurt een prio 1 rit lang omdat men lange afstanden moet overbruggen, jammer dan, dan moeten ze maar zorgen dat de aanrijtijden korter worden en niet van alles wegbezuinigen.
Prio1 AL44-1 Jupiterhof Oude Tonge Hv assistentie ambu op hoogte

AL 44-1 prio 1 onderweg naar de Jupiterhof Oude Tonge voor Hv assistentie ambu op hoogte.

Ps: Voor de politie heb ik dan wel weer begrip als ze alleen optische signalen zouden voeren, voorbeelden zijn al genoemd.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #67 Gepost op: 15 januari 2012, 22:28:15
Zou ik hier aan de kant gaan zoals de automobilist doet?
Mijn 1e gevoel zegt nee. Ze moeten leren....alles aan of alles uit.
Maak je dan bijv mensen wakker midden in de nacht, jammer dan.
Duurt een prio 1 rit lang omdat men lange afstanden moet overbruggen, jammer dan, dan moeten ze maar zorgen dat de aanrijtijden korten worden.
Ps: Voor de politie heb ik dan wel weer begrip als ze alleen optische signalen zouden voeren, voorbeelden zijn al genoemd.

Totaal gelul. Echt, eerlijk waar. Niet aan de kant gaan voor een spoedvoertuig is ronduit belachelijk. Alle chauffeurs weten dat ze zowel met optische als geluidssignalen moeten rijden, maar er zijn genoeg redenen waarom ze de toeters even uitschakelen. Denk aan een bericht van de RAC (zeker met martinhoorns moet de mobilofoon dan wel erg hard staan), een rustige en overzichtelijke weg of zoals in ons geval bijvoorbeeld een grote psychiatrische zorginstelling waar cliënten de muren ertussenuit knagen als ze een spoedvoertuig voorbij zien komen.

Dat heeft niets met leren te maken, dat is inzicht van de chauffeur. En wie ben jij om eigen rechter te spelen? Opzouten, wie weet zijn er mensenlevens in gevaar. Ook dat van die aanrijdtijden is volledige onzin, want iedere post zou wel zes tankautospuiten, drie redvoertuigen en tientallen andere voertuigen willen hebben staan, maar de regio beslist. Daar kan een chauffeur niet voor verantwoordelijk gehouden worden. Volgens mij heb jij ernstig weinig ervaring met spoedritten, want anders had je je wel iets anders uitgelaten. Overigens: de meest gevaarlijke situaties tijdens het aanrijden heb ik meegemaakt terwijl ook de geluidssignalen ingeschakeld waren..................

Maar nogmaals: het is ronduit belachelijk en verwerpelijk om te denken dat je een chauffeur "iets kan leren" door ervoor te blijven rijden :-\ 98uiye >:(
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


sylvester1986

  • Gast
Reactie #68 Gepost op: 15 januari 2012, 22:43:48
Daarom zeg ik ook...mijn 1e gevoel.
Hoezo speel ik eigen rechter als ik gewoon netjes door blijf rijden?
Ik zie en hoor toch geen prio 1 voertuig?


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #69 Gepost op: 15 januari 2012, 22:45:27
Ik zie en hoor toch geen prio 1 voertuig?

Als je hem niet ziet zo je een smoeten gaan spiegelen, dan zie je toch echt blauwe lampen in je spiegels.