Ongelukken gebeuren. En al helemaal in de blauwe tak, waar men moet straatje keren, tussen paaltjes moet manoeuvreren, stoepjes in de gaten moet houden, drempels, verkeersbelemmerende maatregelen, overig verkeer, etc etc...en dat alles terwijl men mobilofoonverkeer uitluistert en zelf moet communiceren, plan van aanpak moet bedenken, aanrijroute(s), achtervolgingen, bijzonderheden, communicatie onderling, foutieve info, haperende navigatie, en dat alles onder een prio 1. Gek he, dat er dan wat vaker een krasje of deukje wordt gereden...net als bij een ambu, die ook veel tegelijkertijd doet. Ik begrijp je argument denk ik niet goed. Wil je zeggen dat onze hulpdiensten schadevrij moeten gaan rijden?
Want je aangehaalde citaat zegt niets over herrie en licht, en zeker niet over herrie en licht in de nacht.
Mocht je als prio1 chauffeur een aanrijding krijgen of wat dan ook, zal inderdaad mee tellen of je wel of geen toeters voerde. Maar dat is bijzaak. Als ik met een prio1 rit 50 rijd waar ik wel 60 mag en ik maak een aanrijding...? Tal van voorbeelden...of een politievoertuig met blauw, is zoekende in smalle straatjes, naar het juiste adres...heeft de toeters eraf gehaald, want is zoekende, maar rijdt onder de max....vul maar in. Het is niet zo zwart wit. In specifieke gevallen moet je wel alle feiten meenemen, en dat doet een rechter ook.