Vuurwerk-vraag, leeftijd waarop je mag afsteken

Auteur Topic: Vuurwerk-vraag, leeftijd waarop je mag afsteken  (gelezen 14066 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Wortel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 79
Gepost op: 31 december 2011, 16:30:08
Hallo allemaal,

Ik hoop dat ik deze vraag op de juiste plek zet, anders mijn excuus, ik lees bij incidenten wel mee, maar post verder weinig.

Vanaf welke leeftijd mogen kinderen vuurwerk afsteken? Ik zie her en der wel staan dat daar geen minimum leeftijd voor is.

Ik zit me voor het tweede jaar op rij te storen aan een vader met 3 kinderen, waarvan 1 een jaar of 4 (denk ik) en de andere uit groep 5 of 6 misschien? (En dan schat ik eerder te hoog/te oud dan te jong).

Vorig jaar stonden de kinderen zelfs zonder vader, met aansteek-lont en tas met vuurwerk hier te knallen. Waarbij een van de jongens soms in paniek riep "Gooien!!!!"...
Nu staat vader er nog wel bij, maar let de helft van de tijd niet op. Kinderen hebben zelf aansteek-lont in de hand en staan naast (en soms bijna op) de tas met vuurwerk.

Ik neem aan dat dit gewoon mag en ik gewoon heel hard moet hopen/bidden dat de kinderen ook dit jaar niets overkomt?

Verder alvast iedereen een goed 2012 gewenst.
Groetjes, Wortel




Kesu

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
Reactie #1 Gepost op: 31 december 2011, 17:16:48
Ik vind dit heel onverantwoordelijk van de ouders van deze kinderen. Ik wil de kinderen hun pleziertje afnemen, maar het lijkt mij beter als de leeftijd van het afsteken van vuurwerk naar 16 jaar gaat, en jongere kinderen alleen onder begeleiding van een van de ouders.
Ik ben ook voor een verbod van knalvuurwerk, net als in Engeland , daar mag alleen siervuurwerk verkocht worden, al is daar wel zwaarder siervuurwerk toegestaan en mag het vuurwerk het hele jaar verkocht worden.
Het geknal overdag zal dan heel wat afnemen, wat heel wat overlast voorkomt. Het knalvuurwerk heeft totaal geen meerwaarde vind ik.


Wortel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 79
Reactie #2 Gepost op: 31 december 2011, 17:51:09
Dank je wel voor je reactie.

Ik werk veel in de kinderopvang en vind het echt eng om te zien dat kinderen zo met vuurwerk "spelen".
De jongste stond vanmiddag met vuurwerk om zich heen te zwaaien (Tja, je hoeft zoiets maar 1x per ongeluk tegen iemand aan of op de vuurwerk tas te laten vallen). Een van de andere kinderen ging op de stoep zitten, ja echt zitten, om vuurwerk dat 10cm? naast 'm op de stoep lag, aan te steken.
Vader zag het, zei er niets van. Dus onder begeleiding waren ze nu wel.

Hier hebben vanmiddag 2 andere jongens gestaan, jaar of 13/14, (zonder ouders) 2,5u achter elkaar rotjes oid staan afsteken.

Nu worden er af en toe een keiharde knal in de straat gemikt. Eerlijk gezegd ben ik daar echt heel bang voor en raak er ook een beetje van in paniek.
Het wordt gegooid uit een andere straat, geeft (meestal groen?) licht op de straat en dan ineens een enorme knal en daarna veel rook.
Zou mij niet verbazen als het illegaal is, maarja, wat doe ik eraan? "Politie, er was een harde knal in de straat" ?
Ik weet niet eens hoe het vuurwerk heet en of het wel legaal is. (Kan me echt niet voorstellen, mijn oren suizen ervan)
Maarja, af en toe 1 zo'n klap, wat kan de politie er aan doen? Niets, lijkt me...

Vorig jaar van 25 december tot half april, bijna wekelijks zo'n knal in de straat. Ik weet niet of ik het trauma mag/moet noemen, maar ik heb nog steeds "last" van die knallen/angst van toen. Lig soms urenlang in bed naar het raam te kijken of ik flikkerend licht zie, dat zag ik steeds voor de knal. Deze harde klappen nu, is hetzelfde, weet ik zeker.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #3 Gepost op: 31 december 2011, 18:10:16
Er is geen minimuum leeftijd....... zie maar dit bericht

Bureau Halt
Jongeren van 12 tot 18 jaar die door de politie worden betrapt op een vuurwerkovertreding (zoals het vroegtijdig afsteken van vuurwerk) worden doorverwezen naar het bureau Halt. Bureau Halt zet ze in voor het opruimen van vuurwerkafval in de eerste week van januari. Dit gebeurt in samenwerking met de gemeente. Ook krijgen de jongeren verplichte voorlichting. In sommige gevallen worden ook kinderen tussen de 8 en 11 jaar naar bureau Halt verwezen


www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/vuurwerk/vuurwerk-kopen-en-afsteken


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #4 Gepost op: 31 december 2011, 18:55:17
Even snel uit mijn hoofd gezegd mag vuurwerk niet verkocht worden aan personen onder de 16 jaar.
Kwa afsteken is er volgens mij geen wettelijke grondslag maar je zou natuurlijk 0900-8844 kunnen bellen en je verhaal doen
zeker als de kinderen zodanig jong zijn en zonder ouderlijk toezicht vuurwerk afsteken.
Dan maken zij de afweging om wel of niet een eenheid langs te sturen maar heb jij alles er aan gedaan en geeft je misschien
net even die rust die jij nodig hebt.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #5 Gepost op: 31 december 2011, 18:57:57
Even snel uit mijn hoofd gezegd mag vuurwerk niet verkocht worden aan personen onder de 16 jaar.

De minimum leeftijd voor het kopen van vuurwerk is afhankelijk van het soort vuurwerk. Het kan variėren van 12 jaar, 16 jaar tot 18 jaar en is afhankelijk van de hoeveelheid kruit in het vuurwerk.

zelfde link als eerder benoemd: www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/vuurwerk/vuurwerk-kopen-en-afsteken


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #6 Gepost op: 31 december 2011, 19:26:46
Ze spreken zich ook wel weer lekker tegen op die site want boven in staat

Citaat
De minimum leeftijd voor het kopen van vuurwerk is afhankelijk van het soort vuurwerk.
Het kan variėren van 12 jaar, 16 jaar tot 18 jaar en is afhankelijk van de hoeveelheid kruit in het vuurwerk.

En een stuk lager staat
Citaat
Straffen voor afsteken of bezitten van illegaal vuurwerk
De boetedatabase van het Openbaar Ministerie vermeldt straffen voor enkele veel voorkomende strafbare feiten met vuurwerk.
Enkele voorbeelden:
 Afleveren vuurwerk aan jongeren van 12 tot 16: € 600


Dus niet zo gek dat je soms niet weet waar je aan toe bent in dit land.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Wortel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 79
Reactie #7 Gepost op: 31 december 2011, 19:38:19
Bedankt voor jullie reacties, links en uitleg.

Die vuurwerk-klap die ik net omschreef, heeft iemand van jullie een idee wat dat geweest kan zijn?
(En of dat illegaal vuurwerk is ja/nee?)

Ik krijg steeds meer pijn in mijn oren....


jeugdbrandweer131

  • Niet meer actief bij de brandweer.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 516
  • evenementenhulpverlener bij het NRK
    • www.dylanwildschut.nl
Reactie #8 Gepost op: 31 december 2011, 20:00:04
Bedankt voor jullie reacties, links en uitleg.

Die vuurwerk-klap die ik net omschreef, heeft iemand van jullie een idee wat dat geweest kan zijn?
(En of dat illegaal vuurwerk is ja/nee?)

Ik krijg steeds meer pijn in mijn oren....
het lijkt niet hierop ?
Cobra 6 - vuurwerk
gaat het niet zoals het moet, moet het maar zoals het gaat. [IMG]http://www.t-tools.nl/Monitor/17.gi


Wortel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 79
Reactie #9 Gepost op: 31 december 2011, 20:02:18
Ja, daar lijkt het wel erg op ja!

Alleen wordt het hier niet netjes neergezet en dan weggerend, maar wordt het de straat ingegooid.
We zien (dus) niet wie het doet.