Reddingsbrigade `t Span Andijk

Auteur Topic: Reddingsbrigade `t Span Andijk  (gelezen 7886 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #40 Gepost op: 19 januari 2005, 13:54:24
een lage snelheid is wel doelmatig omdat je dan beter om je heen kan kijken, meer tijd hebt om uit te wijken voor drijvende opstakels in het water (boomstammen, planken, zakken, etc) en je beter hoorbaar bent op de marifoon. Bij de supersonische snelheden van de Seeker geloof ik nooit dat een ander je verstaat. Dan hoor je alleen de motor en de wind.
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


KNRM-veere

  • Gast
Reactie #41 Gepost op: 19 januari 2005, 15:32:57
Bij de supersonische snelheden van de Seeker geloof ik nooit dat een ander je verstaat. Dan hoor je alleen de motor en de wind.

Headset?? :D


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #42 Gepost op: 19 januari 2005, 16:51:27
De nieuwe motor maakt minder lawaai dan dat oude racemonster. De wind in je mic kun je ondervangen door je even om te draaien. Bovendien nemen we altijd even gas terug als we oproepen of antwoorden tot zo'n 30 knoop. Zijn we klaar dan gaat het gas er weer op bij een uitruk. Op patrouille varen we net in plané dat is zo'n knoop of 20, dat is lekker rustig en net niet snel genoeg voor een bekeuring, In de vaargeul mag je hier als klein motorschip 20 km per uur (=11 knopen).
Horen doen we alles goed omdat je als bestuurder met je hoofd voor de luidspreker van de mari zit. Voor de porto hebben we headsets:



(dit is) Henk


KNRM-veere

  • Gast
Reactie #43 Gepost op: 19 januari 2005, 16:58:13
Hai Henk,

Heb ik ook weer een plaatje bij een naam! :) haha

Waarom hebben jullie geen draadloossysteem waarbij je de porto + VHF gekoppeld zet en dan kan schakelen tussen de 2  radio's?( Dit systeem zit ook in de grote reddingboten van de KNRM) Binnenkort krijgen de openboten, zoals de atlantics, een draadloos comm.  set. Voor 4 personen, kun je onderling ook beter praten en heb je een beter oor voor de VHF.

Je had het er over dat je bij 30 knopen nog goed verstaanbaar bent...(!) Hoe krijgen jullie dat voor elkaar?Wat is de top snelheid?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #44 Gepost op: 19 januari 2005, 17:57:58
We hebben nog niet helemaal de goede schroef, de motor mag 5750 toeren maken, maar maakt er slechts 5250. Dan gaat de Seeker 45 knopen, 84 km per uur. Daar kan dus nog iets bij komen als we een pitsche minder nemen, geen 20" maar 19" vierblad, wordt ie ook onderin wat sterker.

Maar na de aanschaf van de optimax is de schatkist even leeg, meteen de oorzaak van het niet hebben van zo'n schitterend intercom systeem. Bovendien gaat het eerste de zuurstofkoffer nu aangeschaft worden. Saneb met de AED van Blaricun zijn we er dan helemaal klaar voor. Ik vind het wel jammer dat ik niet bij de KNRM zit, dan was het allemaal wat makkelijker.

'Tspan doet het ook niet slecht, daar in de buurt wordt kennelijk het belang van een goede reddingsdienst ingezien, vooral door de middenstand.

Henk