Afbellen ambulance

Auteur Topic: Afbellen ambulance  (gelezen 11388 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #30 Gepost op: 16 januari 2005, 09:27:40
Erg fijn als iemand een ambulance belt en het niet even aangeeft.

Zo ken ik er nog wel één. Oudere man aangereden en klaagd over zijn nek. Politie en huisarts te plaatsen en die zetten de man zo rechtop  :-X Terwijl de ambu aanrijdend was met een A1.

Mmmmm dat is wel een  heeeeeele goeie huisarts.....................
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #31 Gepost op: 16 januari 2005, 09:34:25
In deze topic:
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=5623.msg130007#msg130007

Heb ik een soortgelijk iets aangehaald...is het wel politiewerk....dat zijn inderdaad de gevallen "15.01 spuistraat hoek raadhuisstraat is een aanrijding gebeurt, mogelijk met letsel, we horen graag van u of de ggd noodzakelijk is"
Ik snap wel dat de ambulance niet altijd voor alles kan gaan rijden...maar ik hoor inderdaad ook wel regelmatig: heeft u voor ons toch de ggd, mevrouw heeft toch wel last van haar nek.....
veelal komt dit voor na veel vragen of Mw. echt nergens pijn heeft cq. pijnlijke spieren die stijf en pijnlijker worden. Dan is er dus geen CWK letsel maar alleen spraken van een kneuzing oid. De zogenaamde, ''nekklachten na ongeval'' met ''patienten;; die reeds een halfuurtje het ongeval heben aanschouwd betreft in bijna alle gevallen geen cwk-letsel. En ja hoor, ook hiervoor zet de CPA ons met een A1 in. Niet altijd terecht dus.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #32 Gepost op: 16 januari 2005, 10:24:16
Ja maar terecht of onterecht is altijd achteraf. In de tijd dat ik conciërge was kwam ik bijna dagelijks op de eertste hulp.  Zelfs daar kon pas na een foto vaak uitsluitsel gegeven worden of iets gebroken was of niet. Toen ik het daar over had met de eerste hulp chirurg zei hij als het gebroken is blijft dat echt wel nog wel even zo, morgen was ook goed geweest. Maar met werverletsel moet je uitkijken en met ernstige bloedingen ook. Iemand moet dat doen en de politie heeft de meeste ervaring. Het wachten is even op de first responder die wat meer medische truukjes in huis heeft. Op de motor, effe kijke...

Henk


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #33 Gepost op: 16 januari 2005, 10:41:58
veelal komt dit voor na veel vragen of Mw. echt nergens pijn heeft cq. pijnlijke spieren die stijf en pijnlijker worden. Dan is er dus geen CWK letsel maar alleen spraken van een kneuzing oid. De zogenaamde, ''nekklachten na ongeval'' met ''patienten;; die reeds een halfuurtje het ongeval heben aanschouwd betreft in bijna alle gevallen geen cwk-letsel. En ja hoor, ook hiervoor zet de CPA ons met een A1 in. Niet altijd terecht dus.

Als ik bij een ongeval s.o.'s tegen kom die nauwelijks klachten aangeven, maar gezien de aard van het ongeval het risico van whiplash lopen, geef ik deze altijd het advies mee als er alsnog klachten optreden ze contact moeten opnemen met de huisarts en daar moeten aangeven dat de klachten door een ongeval zijn veroorzaakt. Niet alleen op medische gronden, maar ook op verzekeringstechnische argumenten.

De vrouw van een collega bleek een whiplash aan een ongeluk overgehouden te hebben. Omdat de diagnose pas veel later werd gesteld was het nagenoeg onmogelijk om aan te tonen dat dit het gevolg van dat ene ongeval was.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #34 Gepost op: 16 januari 2005, 11:21:53
veelal komt dit voor na veel vragen of Mw. echt nergens pijn heeft cq. pijnlijke spieren die stijf en pijnlijker worden. Dan is er dus geen CWK letsel maar alleen spraken van een kneuzing oid. De zogenaamde, ''nekklachten na ongeval'' met ''patienten;; die reeds een halfuurtje het ongeval heben aanschouwd betreft in bijna alle gevallen geen cwk-letsel. En ja hoor, ook hiervoor zet de CPA ons met een A1 in. Niet altijd terecht dus.
OK...en wat kan ik daaraan doen? Hoe vraag ik uit? Ik wil niet het risico lopen dat ik iemand met letsel weer op pad stuur die later in elkaar zakt... Dus bestel ik uiteindelijk toch de ambu...
Iemand moet dat doen en de politie heeft de meeste ervaring. Het wachten is even op de first responder die wat meer medische truukjes in huis heeft. Op de motor, effe kijke...

Henk
Die first responder is nu dus de politie....maar das bijna allemaal nattevingerwerk.... ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Kanarie

  • Gast
Reactie #35 Gepost op: 16 januari 2005, 12:23:47
Ik heb eens gehoord dat iemand een ongeluk had gehad. Hij kwam een bekende tegen en vroeg of die hem een lift naar huis kon geven. Hij stapte in de auto, boog daarbij zijn hoofd voorover en hij overleed.
Bij wervelletsel is het minder gevaarlijk om je hoofd iets naar achteren te doen, dan naar voren, want dan kun je je ruggemerg doorsnijden.
Het klinkt als een sterk verhaal, maar ik heb het zeker niet uit het roddelcircuit. Heeft iemand hier iets over te zeggen (bijvoorbeeld of het kan)?
En daarbij maak ik dus het punt dat wervelletsel erg moeilijk te beoordelen is als je dit verhaal in acht neemt.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #36 Gepost op: 16 januari 2005, 12:53:21
Een gemiddelde agent is niet opgeleid voor dit soort zaken. En ze kijken vaak niet eens naar het ongevalsmechanisme, een gemiddelde EHBO-er trouwens ook niet..  :-[

Ik zie vaak dat bij een auto over de kop, dat de mensen uit de auto zijn gekropen en dat de politie de ambulancedienst afbelt, om dat de slachtoffers lopen en geen pijn (lijken) te hebben

Een goede "situatie beoordeling" (scene assesment) bepaald vaak al of er een ambulancedienst nodig is.

Iemand met een wervelletsel hoeft geen symptomen te hebben.   maar bij een verkeerde beweging kan er alsnog beschadiging van het ruggemerg of van de zenuwbanen ontstaan.
Het kan dus., maar dat het hoofd meer dan voren of meer naar achteren  meer dodelijk is dan de ander is onzin.  Het ligt wat genuanceerder..
lees hier over de letsels van de wervelkolom

Maar het is duidelijk dat onze agenten, maar ook onze EHBO-ers, en huisartsen hier onvoldoende in zijn opgeleid.
Twijfel je, laat je het gewoon over aan de ambulancedienst en blijf je handmatig immobiliseren.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #37 Gepost op: 16 januari 2005, 14:34:26
Ik heb eens gehoord dat iemand een ongeluk had gehad. Hij kwam een bekende tegen en vroeg of die hem een lift naar huis kon geven. Hij stapte in de auto, boog daarbij zijn hoofd voorover en hij overleed.
Bij wervelletsel is het minder gevaarlijk om je hoofd iets naar achteren te doen, dan naar voren, want dan kun je je ruggemerg doorsnijden.
Het klinkt als een sterk verhaal, maar ik heb het zeker niet uit het roddelcircuit. Heeft iemand hier iets over te zeggen (bijvoorbeeld of het kan)?
En daarbij maak ik dus het punt dat wervelletsel erg moeilijk te beoordelen is als je dit verhaal in acht neemt.

Verdenking wervelletsel kan voor een groot deel worden uitgesloten d.m.v. een aantal fysieke testen door de ambulanceverpleegkundige. Personen die al een half uur buiten de auto rondlopen en klagen over pijn in de nek en schouder hebben in bijna alle gevallen geen CWK letsel(daarmee loop je nl niet zo makkelijk mee rond) maar meestal betreft het dan spierkneuzingen en spierpijn. De laatste jaren is er echt een hausse aan pijnlijke nekken na ongeval (kop-staartbotsingen etc) en dan bedoel ik dus niet de ''high impact'' traumas! Met een beetje gezond boerenverstand kan men meestal wel inschatten of het goed of goed mis is  :D ;) En of er dus al of niet een ambu nodig is.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #38 Gepost op: 16 januari 2005, 15:22:36
Verdenking wervelletsel kan voor een groot deel worden uitgesloten d.m.v. een aantal fysieke testen door de ambulanceverpleegkundige. Personen die al een half uur buiten de auto rondlopen en klagen over pijn in de nek en schouder hebben in bijna alle gevallen geen CWK letsel(daarmee loop je nl niet zo makkelijk mee rond) maar meestal betreft het dan spierkneuzingen en spierpijn. De laatste jaren is er echt een hausse aan pijnlijke nekken na ongeval (kop-staartbotsingen etc) en dan bedoel ik dus niet de ''high impact'' traumas! Met een beetje gezond boerenverstand kan men meestal wel inschatten of het goed of goed mis is  :D ;) En of er dus al of niet een ambu nodig is.
Boerenverstand...ja..ik ben stadse agent...dat snap ik dus niet :P

Ben ook vaak niet als eerste TP, amsterdam is politie-gezien vrij druk, en meestal is de ambu dan al besteld of afbesteld...gebeuren ook weleens dingen dat ik denk...hmmm...voor een paar klappen een ambu laten komen, klein sneetje in de wenkvbrauw...of voor die achterlijke nieuwzeelander met een halve spacecake achter de kiezen omdat ie het niet meteen voelde... Ik heb dan het idee..giet em vol met cola/suikerwater en laat em lekker een taxi naar zijn hotel pakken...maar ja...das waarschijnlijk te simpel gedacht... ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #39 Gepost op: 16 januari 2005, 15:25:05
veelal komt dit voor na veel vragen of Mw. echt nergens pijn heeft cq. pijnlijke spieren die stijf en pijnlijker worden. Dan is er dus geen CWK letsel maar alleen spraken van een kneuzing oid. De zogenaamde, ''nekklachten na ongeval'' met ''patienten;; die reeds een halfuurtje het ongeval heben aanschouwd betreft in bijna alle gevallen geen cwk-letsel. En ja hoor, ook hiervoor zet de CPA ons met een A1 in. Niet altijd terecht dus.

de ambulance heeft mijn moeder ook niet meegenomen terwijl ze een whiplash had en een verschoven wervel ze dachten ook dat het gewoon spierpijn was
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !