Afbellen ambulance

Auteur Topic: Afbellen ambulance  (gelezen 11382 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #40 Gepost op: 16 januari 2005, 19:40:20
de ambulance heeft mijn moeder ook niet meegenomen terwijl ze een whiplash had en een verschoven wervel ze dachten ook dat het gewoon spierpijn was

Ik heb me laten vertellen dat ambulancebemanningen ook mensen zijn.

mijn vraag was niet bedoeld om wederzijdse verwijten uit te gaan wisselen.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #41 Gepost op: 16 januari 2005, 21:58:10
Verdenking wervelletsel kan voor een groot deel worden uitgesloten d.m.v. een aantal fysieke testen door de ambulanceverpleegkundige. Personen die al een half uur buiten de auto rondlopen en klagen over pijn in de nek en schouder hebben in bijna alle gevallen geen CWK letsel(daarmee loop je nl niet zo makkelijk mee rond) maar meestal betreft het dan spierkneuzingen en spierpijn. De laatste jaren is er echt een hausse aan pijnlijke nekken na ongeval (kop-staartbotsingen etc) en dan bedoel ik dus niet de ''high impact'' traumas! Met een beetje gezond boerenverstand kan men meestal wel inschatten of het goed of goed mis is  :D ;) En of er dus al of niet een ambu nodig is.

Een CWK letsel, kan ook een stabiele beschadiging zijn. En bij de meeste CWK letsels komen symptomen pas naar uren..  Dus hou je gewoon aan de normen voor kinetische energie van het ongevalmechanisme.. En ga niet af op het afwezig zijn van fysieke symptomen..
Als het fysieke symptomen zijn, is het vaak al echt mis.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #42 Gepost op: 16 januari 2005, 22:00:09
Ik heb me laten vertellen dat ambulancebemanningen ook mensen zijn.

mijn vraag was niet bedoeld om wederzijdse verwijten uit te gaan wisselen.
nee maar dit zeg ik om duidelijk te maken dat het vaker gebeurt en dit niet een eenmalig incident was
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #43 Gepost op: 16 januari 2005, 22:13:37
Zoals ik al zei: iedereen maakt verbeterpuntjes!

Henk


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #44 Gepost op: 16 januari 2005, 23:23:53
Volgens mij wordt er een aspect over het hoofd gezien, iedereen kan de CPA bellen en uitleggen wat er gebeurt is met zijn oordeel daarbij. Ook om bv. te melden dat een A1 rit waarschijnlijk overbodig is.
De CPA beslist wat er gebeurt en in principe maakt het niet uit of de informatie van een agent of van een ander afkomt. Nadeel voor de agent ter plaatse is dat hij meestal niet direct de CPA informeert omdat dit via zijn meldkamer gebeurt.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #45 Gepost op: 17 januari 2005, 00:54:40
Een CWK letsel, kan ook een stabiele beschadiging zijn. En bij de meeste CWK letsels komen symptomen pas naar uren..  Dus hou je gewoon aan de normen voor kinetische energie van het ongevalmechanisme.. En ga niet af op het afwezig zijn van fysieke symptomen..
Als het fysieke symptomen zijn, is het vaak al echt mis.
Peter, je  hebt overduidelijk de context van mijn verhaal gemist. Bij een low impact / low energy ongeval is er bijna geen kans op op CWK-letsel, dan zal fysiek onderzoek terplaatse in bijna alle gevallen ook geen verdere aanwijzingen leveren voor verdenking cwk-letsel en kan de patient dus fijn terplaatse blijven en wordt een duur en overbodige ambulancezorg(rit), SEH-bezoek etc. bespaard. De richtlijnen die er zijn voor beoordeling van high energy/impact ongevallen zijn de professionals in de acute zorg voldoende duidelijk.

Mijn statement is mede dat er in veel gevallen onnodig beroep wordt gedaan op ambulancezorg o.a. sneetje in neus/wan/hand na een valpartij van fiets of een struikeling over een obstakel e.d. vaak verlangt patient/publiek dan ook nog een rit naar SEH voor een eventuele hechting. Dat is dus een onnodig beroep op ambulancezorg die bedoel dis voor acute sitiuaties. In veel ehbo-gevallen kan meestal de patient zelf of via andere manier eventueel op de SEH of bij huisarts belanden die een hechting verrichten of het wondje dichtplakken. Het lijkt soms of de drempel om een ambulance terplaatse te laten komen, wel heel erg laag is geworden. Als er een reele verdenking is op functiebedreigend letsel e.d. dan kan er natuurlijk altijd een ambu terplaatse komen. En overleggen met CPA kan ook altijd alhoewel daar ook wel eens de drempel om een ambu te sturen wel heeeeel erg laag ligt! :o
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #46 Gepost op: 17 januari 2005, 00:59:47
de ambulance heeft mijn moeder ook niet meegenomen terwijl ze een whiplash had en een verschoven wervel ze dachten ook dat het gewoon spierpijn was

Een verschoven wervel is wat anders dan een whiplash, een verschoven wervel zal in veel gevallen al opgemerkt worden bij lichamelijk onderzoek. Whiplashletsel is moeilijker aan te tonen en kan zelfs na een half jaar na ongeval nog optreden. Het heeft geen zin om elke ongevalspatient naar de SEH te brengen voor uitsluiten van CWK-letsel, dan kunnen we, ongenuanceerd gezegd, de halve bevolking wel naar de SEH transporteren...
Letsel niet opmerken tijdens lichamelijk onderzoek is namelijk nooit helmaal te voorkomen, maar bij een gerede verdenking van CWK-letsel zal de ambu de patien zeker ter controle meenemen naar de SEH, maar dat is natuurlijk niet bij iedere ongevalspatient nodig.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #47 Gepost op: 17 januari 2005, 01:24:05
Whiplashletsel is moeilijker aan te tonen en kan zelfs na een half jaar na ongeval nog optreden.

Dat maakt het zo lastig.

En als er dan een claim uit voort komt, dan moet men aantonen dat dit veroorzaakt is door het ongeval van een half jaar geleden. Hoe doe je dat ? Juist, door een verklaring van een arts en een p.v. van de politie te overleggen.

Hoe krijg je politie bij een ongeval voor een p.v. ?
Juist, door te roepen dat er gewonden zijn met mogelijk nek- rugletsel.

Misschien heeft de agent wel gedacht "weer zo een, :-\ maar nu even niet  >:(".