Financiële problemen Medi-Expresse?

Auteur Topic: Financiële problemen Medi-Expresse?  (gelezen 33526 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ambu ALS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
  • Beroepsmatig in de ambulancezorg werkzaam
Reactie #80 Gepost op: 11 februari 2012, 21:11:36
Ik heb een heleboel berichten gelezen hieronder en ik verbaas mij over een aantal zaken.

Namelijk: Medi-Expresse is failliet en er komt een partij die de club overneemt.
Het is de normaalste zaak van de wereld dat dit soort bedrijven overgenomen wordt NA het uitspreken van een faillissement.
Wie dat niet snapt snapt ook niets van economie en de vraag is dan of je er hier over moet gaan schrijven ;-)

Failliet is: bedrijf bestaat niet meer en jij bent je baan per direct kwijt.
Dat is het uitgangspunt. Dat is heel triest en jammer, maar wel een feit.

Vervolgens is er een nogal solide partij die jullie een nieuwe kans geeft op de arbeidsmarkt.
Je salaris wordt betaald, je baan kan (voor 90% van jullie) doorgaan.
Waarom dat gezeur dan in deze rubriek ?
Ga fijn ergens anders werken als je het niet bevalt.

Connexxion AmbulanceZorg is de grootste ambulancezorgverlener van Nederland en beschikt over een zeer gezonde en solide (financiële) basis. Voor vele van jullie komt het dus als een geschenk uit de hemel. Daarbij weet ik uit ervaring dat veel HAP-chauffeurs graag willen werken bij de "echte" ambulance. Je bent dus al binnen straks, intern solliciteren en klaar.
De huisartsen-tak is voor Connexxion daarmee ook gewoon een hele goede kweekvijver voor geschikt ambulancepersoneel.

Connexxion is werkzaam in Kennermerland, Noord- Holland Noord, Zeeland, Noord- en Oost Gelderland, Den Haag en sinds 2012 ook in België. Ruim 600 medewerkers werken er met plezier en ontvangen altijd keurig hun salaris.
Het is een groot bedrijf, een stuk professioneler dan wijlen Medi-Expresse, en ook strak georganiseerd en dus strak gestuurd.
Als je dat niet wil dan staat het iedereen vrij het schip te verlaten en ergens anders te gaan werken.

Succes er mee !
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


V-V

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 83
Reactie #81 Gepost op: 12 februari 2012, 03:19:07
Ja, als je dit allemaal leest zou je toch als HAP het beste je chauffeurs in eigen dienst kunnen hebben dan via een extern bedrijf.
Kan je toch een hoop narigheid besparen als post, en voor de chauffeurs!

Is eigenlijk nog iets waar ik mee zit, ik lees hier heel mooi steeds dat Connexxion ambulancezorg het voormalig Medi-Expresse overneemt.
Wil dit dus zeggen dat jullie ook onder de ambulancezorg CAO gaan vallen en met gele kenteken platen gaan rijden.
Of blijven jullie onder de Taxi CAO vallen en rijden met blauwe platen???
Want ja dan klinkt Connexxion ambulancezorg wel héél mooi, maar eigenlijk val je in mijn ogen dan gewoon onder Connexxion Taxi Services een andere tak van de grote organisatie Connexxion.


let_there_be_yellow

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 55
  • HBO-V, Geneeskunde, HAP-chauffeur
Reactie #82 Gepost op: 13 februari 2012, 14:02:33
Dat laatste.
We blijven taxi-chauffeur.

Enne... Ambu ALS... nog bedankt voor de steun aan je hulpverlenende collega's zonder salaris en met slechte en onzekere vooruitzichten !


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #83 Gepost op: 13 februari 2012, 14:27:16
Tja, Yellow,

Die persoon geeft ook in een ander topic echt blijk ervan dat hij/zij het (hulpverlenings)hart op de juiste plaats heeft zitten.
Inlevingsvermogen van een aardappel.

Wat is de reactie van jouw HAP op deze wurg-constructie?

Ruud


V-V

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 83
Reactie #84 Gepost op: 13 februari 2012, 15:08:10
Dat laatste.
We blijven taxi-chauffeur.

Ja daar was ik al weer bang voor  :-\


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #85 Gepost op: 13 februari 2012, 15:10:18
Zou CXX ook dezelfde wurg-tactiek bij de HAP's hebben toegepast als bij de chauffeurs?

R


let_there_be_yellow

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 55
  • HBO-V, Geneeskunde, HAP-chauffeur
Reactie #86 Gepost op: 13 februari 2012, 16:38:41
Misschien val ik in herhaling, maar ik vind het belangrijk dat duidelijk is waarom wij zo 'zeuren'...

Het concept van een auto + taxi-chauffeur bleek in het verleden een gat in de markt.
HAP's wilden eigenlijk zo weinig als mogelijk personeel in vaste dienst en het was dus verleidelijk om tegen een scherp tarief alle 'rompslomp' omtrent het vervoer uit te besteden.
Dit kon alleen tegen een scherp tarief, door het onder de taxi-wet uit te voeren.
Het is toch fantastisch dat dit één van de zeer weinige CAO's is, waarin mensen GEEN toeslag krijgen voor het werken buiten kantoor-uren en op zon- en feestdagen ?

Chauffeurs die toestemden om tegen dit tarief te gaan werken, namen in ogenschouw dat er sprake was van weinig werkdruk en verantwoordelijkheid.

Tegenwoordig is de situatie anders.
Steeds meer opleidingen, werkdruk en verantwoordelijkheid.
Rondlopen in ambulance-uniform, rijden in een ambulance-voertuig, werken met C2000, steeds meer opleidingen, 10 tot 16 ritten per dienst en steeds meer verantwoordelijkheid qua routeplanning, communicatie en voertuig-inventaris.

De chauffeurs zijn dus al langere tijd ontevreden over hun beloning voor het leuke (laten we dat niet vergeten !), maar inmiddels zware werk.

Bij Medi-Expresse was er in zoverre overeenkomst bereikt, dat er niet langer werd gesproken over 'chauffeur', maar over 'Mobiel Medisch Assistent'; dat bepaalde onzin-componenten uit de taak-functie-omschrijving werden geschrapt (zoals: de chauffeur is verantwoordelijk voor het zetten van koffie op de HAP) en werd er een HAP-toeslag overeengekomen van 1,25 euro bruto per uur; ter compensatie van het ontbreken van een 'echte' onregelmatigheidstoeslag.

De boosheid nu, is een combinatie van frustratie van nog immer het gevoel onderbetaald te worden, samen met het mismanagement, dat tot het faillisement heeft geleid.

Wij zien in zoverre geen heil in een doorstart met Connexxion, omdat zij weer verder gaan met rijden onder de taxi-wet en dat zij wel de taxi-CAO aanhouden, maar je functie heet gewoon weer taxi-chauffeur en zij kennen geen HAP-toeslag, dus we gaan er in alles op achteruit.

Waarom willen we direct in dienst bij de HAP ?
Omdat er in de CAO Huisartsenzorg gewoon al wordt gesproken over de functie als chauffeur; met inschaling in schaal 3 of 4 en een ORT-regeling van 30% toeslag in de avond en 50% in de nacht en op zon- en feestdagen

Dat het UWV nog iets gaat nabetalen, is uiteraard maar een deeloplossing van de situatie.
Vakantie-uren ben je kwijt (96 in mijn geval) en qua pensioen en vakantiegeld ge je sowiezo de boot in.

Het is tot op vandaag dus nog onduidelijk of Connexxion de boel overneemt, of dat we in dienst komen bij de HAP.


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #87 Gepost op: 13 februari 2012, 17:10:05
Yellow,

Je hoeft mij en V-V echt niet te vertellen hoe de vork tot nu toe in de steel zit voor wat betreft de geschiedenis van een HAP-chauffeur.
Ook de differentiatie tussen rechtstreeks in dienst van een HAP en werken via een taxibedrijf is ons helemaal duidelijk, dat is ongeveer 600 euro op maandbasis bij een fulltime dienstbetrekking.

We leven in ieder geval met jullie mee.

Ruud


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #88 Gepost op: 13 februari 2012, 22:32:04
Hoe zit het met ORT? Hadden jullie die bij medi-expresse behouden en belangrijker: heeft connexxion die behouden voor de HAP chauffeurs? Ik weet nog dat toen het uit de CAO verdween er allerlei taxi bedrijven waren die er ook daadwerkelijk mee stopten. Hoop van harte dat jullie die wel houden, want dat scheelt, zeker voor de full-timers, behoorlijk in het inkomen! Iets is natuurlijk beter dan niets, maar iets meer is nog beter!  O0


Defflynn

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
Reactie #89 Gepost op: 14 februari 2012, 12:58:08
We krijgen alleen een hap toeslag van €1,25 bruto per uur. ORT is komen te vervallen. Dus klokje rond krijgen wij het zelfde uurloon. Op feestdagen krijgen we wel voor elk gewerkt uur een compensatie uur. Deze worden trouwens door het UVW niet uitbetaald, dus zijn we ook kwijt :D.

Er is trouwens nog steeds geen voortgang geboekt. Vanaf 15 feb. "moeten" we de contracten bij Connexxion tekenen. Dit is uitgesteld naar de 20e.
Het ziet er naar uit dat dit voor de rechter uitgevochten gaat worden.

Om het simpel uit te leggen wat er nu aan de hand is :
ME is failliet. Hierdoor worden/zijn alle contracten van zowel het personeel als van de HAP's ontbonden. Connexxion neemt ME over. Dit is een nieuwe vervoerder en volgens de contracten hoeven HAP's hiermee niet akkoord te gaan. Curatoren en Connexxion zeggen van wel want ze hebben betaald voor deze contracten. Hap's geven aan dat de contracten niet binnen de activa van het bedrijf vallen. Curatoren/Connexxion zeggen van wel. Nietes...welles..nietes.