Financiële problemen Medi-Expresse?

Auteur Topic: Financiële problemen Medi-Expresse?  (gelezen 33414 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #10 Gepost op: 3 januari 2012, 13:21:33
Onrust onder chauffeurs huisartsenpost afgenomen

De onrust onder de chauffeurs van de huisartsenpost Cohesie in Venlo en Venray is afgenomen.
Cohesie heeft toegezegd de chauffeurs financieel te willen steunen.

Het samenwerkingsverband van 113 huisartsen in de regio Noord-Limburg is zelfs al in gesprek met een nieuwe werkgever voor de chauffeurs.

De 16 chauffeurs hebben in december geen loon gekregen. Ze zijn in dienst van Medi-Expresse. De Rabobank heeft de rekeningen van dit bedrijf geblokkeerd. Als de salarissen aan het einde van de week niet zijn uitbetaald, gaat de vakbond  CNV Vakmensen het  faillissement aanvragen voor Medi-expresse. Eerder gebeurde dat ook al door enkele werknemers omdat het salaris van november niet werd uitbetaald, maar dat verzoek werd later ingetrokken.

http://l1.nl/nieuws/onrust-onder-chauffeurs-huisartsenpost-afgenomen
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


V-V

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 83
Reactie #11 Gepost op: 3 januari 2012, 20:39:12
Nou ben benieuwd hoe dit weer gaat aflopen.

Beste zou zijn als deze posten gewoon hun chauffeurs zelf in dienst nemen!
Heb je dit soort ellende niet met externe geldgraaiers.

Wens de chauffeurs van Medi-Expresse veel sterkte en hoop dat ze snel krijgen waar jullie
recht op hebben.
En dat er veranderingen ingevoerd worden bij deze posten waardoor dit niet meer voorkomt!


Boogje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 443
  • Officer of the Dutch American Police Department
    • Dutch American Police Department
Reactie #12 Gepost op: 4 januari 2012, 00:18:38
Het geldt dus voor alle posten van Medi. We zijn nu met ze allen bezig om een gezamelijke vordering neer te leggen bij Medi en een faillissement aan te vragen.
Tot die tijd moeten wij dus onze werkzaamheden gewoon voortzetten om onze aanspraak op eventuele vorderingen te behouden.De wet- en regelgeving die ons moet beschermen werkt dus nu in ons nadeel.....

Ik zou me toch goed kunnen voorstellen dat je gezien de overmatige stress die dit veroorzaakt genoodzaakt bent om je ziek te melden  ::) 998765
Together we form the rainbow, everyone it's own color, but only together we can shine.  www.dapd.nl


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #13 Gepost op: 4 januari 2012, 00:38:07
Ik zou me toch goed kunnen voorstellen dat je gezien de overmatige stress die dit veroorzaakt genoodzaakt bent om je ziek te melden  ::) 998765

Ik kan me ook indenken dat dat juist een lastige beslissing is. Je bent HAP chauffeur omdat je waarschijnlijk mensen wilt helpen, zo een gevoel zet je niet even aan de kant...

Persoonlijk moest ik ook aan de optie denken om de HAP-auto "te lenen" als onderpand tot het loon uitbetaald is  998765

Tis maar een suggestie  098uo
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


prutser

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #14 Gepost op: 4 januari 2012, 08:07:35
De auto lenen heb ik geprobeerd maar doordat sommigen tot aan de ellebogen "er in zitten" is me dat helaas niet gelukt. Ik was net een uurtje te laat anders had ie inderdaad gediend als borg. Wellicht een tip voor de nog rijdende posten.....


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #15 Gepost op: 4 januari 2012, 08:54:47
Let op met wat je hier roept over het "lenen" van de auto en deze als borg achter te houden!!
Ten eerste zal de auto niet van M.E. zijn maar van een Lease Maatschappij, dus je raakt M.E. daar helemaal niet mee!!
Ten tweede als jij de auto "leent" kan de rechtmatige eigenaar dus aangifte doen van diefstal, maar op zijn minst van verduistering.....probeer dan nog maar eens een VOG te krijgen en elders in dienst te komen!!

De optie om in dienst te komen van de HAP zelf is niet overal even gemakkelijk: er dient dan door de HAP een personeels- en loonadministratie te worden opgestart.
Voor de chauffeurs zou het wel een verbetering in de salariëring inhouden omdat ze dan onder de CAO Huisartsenwezen vallen.

Nogmaals veel succes en sterkte en vooral wijsheid gewenst!

Ruud


V-V

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 83
Reactie #16 Gepost op: 4 januari 2012, 12:28:42

De optie om in dienst te komen van de HAP zelf is niet overal even gemakkelijk: er dient dan door de HAP een personeels- en loonadministratie te worden opgestart.
Voor de chauffeurs zou het wel een verbetering in de salariëring inhouden omdat ze dan onder de CAO Huisartsenwezen vallen.

Dit geldt alléén voor huisartsenposten waar ook de assistentes door externe geleverd worden!
Volgens mij zijn op een enkele uitzonderingen na, overal de assistentes in dienst van de post zelf.
Dan heb je dus ook al een personeels- loonadministratie.

Nee is vooral gemakszucht dat posten het uitbesteden!
Terwijl als ze gewoon zelf de chauffeurs in dienst nemen (waarom assistentes wel,chauffeurs niet) de chauffeur ook meer op z'n salaris strookje heeft op het einde van de maand.
En of dit duurder is voor posten betwijfel ik, want de tussen persoon die ook moet verdienen is verdwenen.
Je hebt als post wel meer werk eraan en je zult je auto zelf moeten leasen/kopen.


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #17 Gepost op: 4 januari 2012, 13:08:37
Hoi V-V, nog een gezond en gelukkig 2012!

Als het echt zoveel goedkoper is om de chauffeurs in eigen beheer te hebben, zou dat dan niet al in heel Nederland de standaard zijn geworden?
Waarschijnlijk is de afweging van de HAP om geen bemoeienissen te hebben bij ziekte, technische storingen en logistieke problemen toch zwaarwegender. Zeker als bedragen onder de streep nogal dicht bij elkaar liggen.

Neemt niet weg dat je dit horror-scenario niemand toewenst, en het is bijzonder vervelend om op deze manier in de onzekerheid te zitten.

Tot gauw ziens onderweg of bij de overdracht.

Ruud


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #18 Gepost op: 4 januari 2012, 19:52:43
Dit geldt alléén voor huisartsenposten waar ook de assistentes door externe geleverd worden!
Volgens mij zijn op een enkele uitzonderingen na, overal de assistentes in dienst van de post zelf.
Dan heb je dus ook al een personeels- loonadministratie.

Nee is vooral gemakszucht dat posten het uitbesteden!
Terwijl als ze gewoon zelf de chauffeurs in dienst nemen (waarom assistentes wel,chauffeurs niet) de chauffeur ook meer op z'n salaris strookje heeft op het einde van de maand.
En of dit duurder is voor posten betwijfel ik, want de tussen persoon die ook moet verdienen is verdwenen.
Je hebt als post wel meer werk eraan en je zult je auto zelf moeten leasen/kopen.

Los van de auto, wat dacht je van (bij)scholingen, rij opleidingen en examens, werkkleding, communicatieapparatuur, benzinekosten, verzekeringen. Allemaal zaken die goedkoper geleverd worden door een groter bedrijf dat dit allemaal 'in bulk' kan regelen. Wat al werd gezegd: als het goedkoper zou zijn dan zouden ze het wel doen.

Wat betreft het loonstrookje: weet jij in welke schaal de chauf dan geplaatst gaat worden? Kom je dan nog steeds, met lagere ORT, op een hoger salaris? Want je komt echt niet in dezelfde schaal als de assistente....


let_there_be_yellow

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 55
  • HBO-V, Geneeskunde, HAP-chauffeur
Reactie #19 Gepost op: 5 januari 2012, 10:13:31
Ik wil hier nog wel iets zinnigs over zeggen:

Het idee van HAP-vervoer is heus een gat in de markt gebleken.
Den Haag heeft (volgens mij) de oudste 'Doktersnachtdienst' van Nederland en daar is men begonnen met een taxi die de huisarts naar de patient bracht.
Die taxi-chauffeur (Raymond Tromp) is Medi-Expresse begonnen.
Door het concept met een scherpe prijs en de gedachte van: "Wij nemen alle rompslomp uit handen.", bleken veel HAP's interesse te hebben.
Zeker ook, omdat 8-10 jaar geleden het aantal visites nou niet echt 'schokkend' was.
Misschien 1-2 per dienst.
Je had dan een chauffeur die niet veel verdiende, maar hij wist dat het ook niet zo druk zou zijn.
Dus: een soort van: 'alle waar naar z'n geld'; een baan met weinig verantwoordelijkheden, lage werkdruk en dus ook een laag/minimaal salaris.

Toch vanaf de andere kant bekeken is het werkelijk waar flauwekul om iemand die werkzaam is op een HAP, te betalen volgens de Taxi-CAO (waarin dus geen ORT-regeling is).
Het vervoer van de huisarts is gewoon onderdeel van de afspraken met verzekeraars en is ook opgenomen in de CAO Huisartsenzorg.
Buiten het feit dat het dus 'makkelijk' is om alles uit te besteden, is er echt helemaal geen argument om een chauffeur niet gewoon in dienst te nemen en 'serieus' te betalen, zeker gezien de huidige verantwoordelijkheden en werkdruk (in Den Haag rijden we per dienst, per dagdeel, per Post: 8-14 visites !)
Kortom, personeelskosten kunnen gewoon worden 'weggeschreven' en daar wordt geen HAP slechter van. De tarieven worden aangepast aan de onkosten.
(Voorbeeldje SMASH: in 2010 hadden ze te veel geld in kas, dus werden de tarieven naar beneden bijgesteld en nu hebben ze wat meer onkosten opgevoerd en zijn de tarieven per 1 januari van 2012 met een tientje verhoogd; 94 euro voor een consult en 142 euro voor een visite).

We zullen het zien in Den Haag... als Medi-Expresse failliet wordt verklaard, overweegt de SMASH alle chauffeurs direct in dienst te nemen.