Kleurvakken op snelweg (regio Hollands Midden)

Auteur Topic: Kleurvakken op snelweg (regio Hollands Midden)  (gelezen 7780 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Nick88!

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 10
  • Doet een hoop in Kennemerland!
Gepost op: 2 januari 2012, 17:34:27
Hallo,

Ik ben op zoek naar de procedure's voor verkeersongevallen op snelwegen. Met name van de regio Hollands Midden.
Deze werken met kleurcode's. Ik zou graag hoe dit onder verdeelt is en hoe zo overzichtskaart er uit ziet.

Zelf ben ik werkzaam in de Regio Kennemerland op Post Velsen. Wij moeten regelmatig uitrukken voor een VKO op de snelwegen.
Maar omdat wij twee kanten kunnen uitrukken op de snelweg A9 A22 en A208 (richting Alkmaar of richting Amsterdam/Haarlem) ontstaat er tijdens het uitrukken nog al verwarring welke kant wij op moeten.

Zelf hebben we al iets in elkaar gezet met behulp van google maps, maar dit is niet helemaal perfect.

Als andere regio's ook voorbeelden hebben, sta ik graag open voor.

Gr Nick


Werkzaam binnen Veiligheidsregio Kennemerland


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #1 Gepost op: 2 januari 2012, 19:51:17
Daar zijn toch de toevoegingen rechts en links voor uitgevonden of niet? Staat op ieder hectometerpaaltje, links is aflopende nummering, rechts is oplopende nummering. In het geval van de A9 dus aflopend en dus links richting Amsterdam. De andere kant is dus de rechts. Als je dan weet bij welk hmpaaltje je de snelweg op gaat komen, weet je dus ook welke richting je op rijdt.

Verder voor afritten, knooppunten en dergelijke de lettertoevoeging. Alleen daar heb ik nog steeds geen logica in kunnen ontdekken. Het komt gewoon neer op wat bekendheid met je gebied, dan weet je heel snel welke kant je op moet rijden, hoef je geen nieuwe procedures voor uit te vogelen.

grtzz!


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 2 januari 2012, 19:55:55
Daar zijn toch de toevoegingen rechts en links voor uitgevonden of niet?
Er zijn regio,s die de snelwegen die door hun verzorgingsgebied lopen zelf nog eens onderverdeelt hebben in vakken. En die vakken bepalen welke korpsen gaan rijden bij een incident ;)


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #3 Gepost op: 2 januari 2012, 20:14:04
Er zijn regio,s die de snelwegen die door hun verzorgingsgebied lopen zelf nog eens onderverdeelt hebben in vakken. En die vakken bepalen welke korpsen gaan rijden bij een incident ;)

Dit is bij de politie niet anders.

bv A2 begint in Amsterdam en eindigd weet ik waar. Dus heb je verschillende regio's, dus ook bij de politiemeldkamers weet men precies tot waar hun werkgebied loopt.


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #4 Gepost op: 2 januari 2012, 20:14:40
En die vakken zijn gebaseerd op de hectometrering neem ik aan? Verder hoef je dat toch op straat niet te weten? Jij wordt geroepen, dus jij gaat die kant op toch? Ik ging er van uit dat de TS niet in een meldkamer werkt.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #5 Gepost op: 2 januari 2012, 20:22:55
bv A2 begint in Amsterdam en eindigd weet ik waar.

op de grens met  België     ;)


Nick88!

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 10
  • Doet een hoop in Kennemerland!
Reactie #6 Gepost op: 3 januari 2012, 09:12:02
En die vakken zijn gebaseerd op de hectometrering neem ik aan? Verder hoef je dat toch op straat niet te weten? Jij wordt geroepen, dus jij gaat die kant op toch? Ik ging er van uit dat de TS niet in een meldkamer werkt.

Wij zitten als brw-post vlak bij de velser- en wijkertunnel en kunnen ook via wrakkenterreinen de snelweg op.
Maar als het makkelijker is, gewoon de weg volgen gaat dat natuurlijk voor. Maar het al die extra nummering van af- en opritten is het vaak lastig om binnen enkele seconden te beslissen via welke tunnelopgang we de snelweg op moeten.
Werkzaam binnen Veiligheidsregio Kennemerland


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #7 Gepost op: 3 januari 2012, 09:24:02

Verder voor afritten, knooppunten en dergelijke de lettertoevoeging. Alleen daar heb ik nog steeds geen logica in kunnen ontdekken. Het komt gewoon neer op wat bekendheid met je gebied, dan weet je heel snel welke kant je op moet rijden, hoef je geen nieuwe procedures voor uit te vogelen.

grtzz!
Volgens Wiki:
Een oprit, afrit, parallelbaan, parkeerstrook en dergelijke wordt aangegeven met een zwarte letter op een gele achtergrond. Hiermee wordt onderscheid gemaakt tussen verschillende rijbanen op hetzelfde stuk snelweg. De letters zijn o.a.:
a: afrit rechts
b: toerit rechts
c: afrit links
d: toerit links
Verder voor kruisingen van autosnelwegen

En wat betreft Re of Li, heb al een paar keer gehad dat ik met de meldkamer of RWS aan de lijn was en het had over de Re of Li zijde en zij vroegen welke kant dat op was. Vind het zelf ook nooit echt een hele handige benaming. In het video's uit de oude doos topic zat er een filmpje over de oude KLPD file info en
deze hadden het over de west/oost zijde en deze kan bijvoorbeeld voor snelwegen als de A12/A200/A15 in noord/zuid zijde worden gegeven. Dan is het voor iedereen duidelijk waarover het gaat, zie maar bij de A10. Daar word (altijd) gesproken over de binnen of buitenring en niet over links of rechts.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #8 Gepost op: 3 januari 2012, 09:29:12
Het is allemaal niet zo moeilijk.

Autosnelwegen die van West (zeezijde) naar OOST (landzijde) lopen, met je rug naar de zee staan en dan is links- links en rechts-rechts.
Autosnelwegen die van noord naar zuid lopen of VV hebben hun oorsprong in Den Haag, dus met je rug naar Den Haag staan en links is links en rechts is rechts.


Nick88!

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 10
  • Doet een hoop in Kennemerland!
Reactie #9 Gepost op: 19 januari 2012, 16:53:39
Ik heb inmiddels een aantal documenten mogen onvangen per pm.
Aanvullingen vanuit andere regio's zijn uiteraard van harte welkom.

Bedankt hiervoor.
Werkzaam binnen Veiligheidsregio Kennemerland