Straffen in Nederland...welke zou u (niet) willen veranderen en waarom?

Auteur Topic: Straffen in Nederland...welke zou u (niet) willen veranderen en waarom?  (gelezen 22393 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #10 Gepost op: 2 januari 2012, 20:15:46
Ik ben groot voorstander van het 'third strike out' systeem zoals in de vs. 3x flink in de fout: levenslang zonder vervroegde vrijlating.

dat "flink" is al een winkeldiefstal als derde vergrijp......... :-X


Panter

  • Adviseur OOV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #11 Gepost op: 2 januari 2012, 20:20:22
Hoe vaker in de fout, hoe hoger de straf. Per keer een verhoging van 10-20% (zowel gevangenisstraf als geldboetes).


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Reactie #12 Gepost op: 2 januari 2012, 20:43:02


dat "flink" is al een winkeldiefstal als derde vergrijp......... :-X

Niet in alle staten is dat zo, en het hangt ook af van de waarde ($1000 of meer, als ik me niet vergis) en omstandigheden.


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #13 Gepost op: 3 januari 2012, 09:43:27
Stoppen met al die taak straffen.
Geweld en ja tegen hulpverleners en de zwakkere in onze gemeenschap nog zwaarder straffen. Drie keer de fout in zeg dan maar dag met je handtje tegen je vrijheid.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #14 Gepost op: 3 januari 2012, 13:03:08
Ik denk dat we eigenlijk eerst moeten kijken wat de functie van straffen zijn in een rechtsstaat en dan kan je discuseren of het dan nut heeft om bepaalde straffen te veranderen of niet.
Maar discussies over veranderen van straffen zijn vaak gebaseerd op onderbuik gevoelens, dus ik gebruik maar even mijn eigen onderbuik en rechtvaardigheid gevoel voor het volgende lijstje.

  • Bij fraude, oplichting of vermogens delicten als onderdeel van een bedrijf of instelling, de mogelijkheid om het bedrijf/instelling onder curatele te plaatsen of geheel te sluiten als toezicht binnen dat bedrijf nalatig is gebleken.
    De dader en medeplichtigen verbieden om weer een bedrijf op te richten bij herhaalde overtreding, evt met dwangsom bij het vertreden van deze regel.
    • Mening/reden: Sluiten van bedrijven gaat mij vooral om kleine of middelgrote bedrijven waar men als enigste doel heeft het feitelijke plegen van oplichting/fraude etc. Het onder curatele plaatsen gaat mij vooral om middelgrote en grote bedrijven/instellingen waar personeelsleden langere tijd fraude of oplichting kunnen plegen door structureel gebrek aan toezicht. Zeker bij bedrijven en instellingen die een cruciale rol vervullen in onze samenleving (denk aan banken, ziekenhuizen, etc) is het van belang dat de samenleving vertrouwen houdt in deze instellingen. Natuurlijk blijft de dader de hoofdverantwoordelijke (en moet zo doende gestraft worden), maar grove nalatigheid binnen een organisatie structuur kan ook niet ongestraft blijven, zeker niet als er met geld van ons allemaal wordt gewerkt.

  • Overtredingen van privacy wetgeving, inclusief het niet afdoende beveiligen van die gegevens, door bedrijven en instellingen onderdeel van het strafrecht maken.
    Met als aanvullende maatregel, naast een straf, het (tijdelijk) ontzeggen van bevoegdheden om met dit soort data te werken.
    • Mening/reden: Op dit moment is het niet mogelijk om een straf op te leggen voor een overtreding van de privacy wetgeving (met een aantal uitzonderingen). Er bestaat alleen de mogelijkheid om het CBP een uitspraak te laten doen, met een evt dwangsom voor het niet naleven van die uitspraak.
      Misbruik van prive gegevens kan ver-strekkende gevolgen hebben voor een individuele burger. Als je van burgers verwacht dat ze zorgvuldig omgaan met hun eigen prive gegevens, dan is het gek dat er geen straf is voor misbruik bij/door bedrijven en instellingen die deze gegevens mogen/moeten verzamelen en verwerken. Laat staan voor bedrijven of instellingen die dit doen zonder toestemming. Gezien het toenemende aantal inbraken op servers en websites, is het ontbreken van afdoende beveiliging van prive gegevens, in mijn ogen, een vorm van ernstige nalatigheid die ook strafbaar zou moeten zijn..)

  • De mogelijkheid om bij het herhaaldelijk plegen van misdrijven strafverzwaring toe te passen.
    Niet zoals het 3strikes principe, maar gerelateerd aan het soort misdrijf, met een soort matrix die x % straf verzwaring toe kan voegen. Daarnaast nieuwe aanvullende maatregelen die een rechter op kan leggen bij recidive (naast de straf). Bijvoorbeeld een lange periode van toezicht door justitie of overheid zijn (niet tbs, maar bijv. huis arrest gedurende dag delen, omgangs of verbieds verboden etc.)
    • Mening/reden: Er is altijd een groep misdrijf plegers die in (extreme) recidive vervalt. Het gaat tegen mijn rechtgevoel in om iemand bij de 10e veroordeling tot winkeldiefstal bijv levenslang op te sluiten, maar ik vind het ook niet juist om dan bij de 10e veroordeling dezelfde straf op te leggen als bij iemand die voor de 1e keer wordt veroordeeld. Door een verzwarings matrix toe te voegen, kan je veelplegers dus ook langer straffen.)

  • Niet zo zeer veranderen van straffen, maar het zorg dragen voor een snelle afhandeling van "lichte" misdrijven.
    (Ja ik weet het: dat betekend meer mensen bij het OM en de rechtbank, dus meer geld, en dat is er niet...)
    • Mening/reden: Juist bij kleine misdrijven is het van belang om "lik op stuk" toe te passen voor het effect van een straf, zowel voor de dader als voor de mogelijke slachtoffer(s). Ik denk dat hier ook de meeste onvrede binnen de maatschappij van komt)

  • Natuurlijk ben ik ook voorstander van de harder aanpak van geweld tegen hulp- en zorgverleners.
    Alleen zou ik dat graag wettelijk vastgelegd willen zien, en niet als een beleidsmaatregel van het OM. Voor de politie taken die niet onder hulpverlening vallen, kan je de al voorhanden zijnde wetsartikelen aanpassen.
    In aanvulling op deze wet kan je ook denken aan het aanpassen van de huidige wetgeving over het ontzeggen van hulp en zorg. (Bijv het specifiek opnemen van het belemmeren van hulpverlening door fysiek geweld.)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #15 Gepost op: 3 januari 2012, 14:32:44


dat "flink" is al een winkeldiefstal als derde vergrijp......... :-X
Goede reden om toch je portefeuille te pakken en geld aan verkoper te geven voor je het in je zak stopt.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #16 Gepost op: 3 januari 2012, 16:48:08
Goede reden om toch je portefeuille te pakken en geld aan verkoper te geven voor je het in je zak stopt.

Dan moet er wel wat inzitten..............

Ik denk dat veel mensen uit noodzaak stelen en heel klein gedeelte voor de kick.    (ik vind het in beide gevallen niet goed)

Misschien zijn er wel mensen die het bewust doen:  dan hebben ze tenminste een dak boven het hoofd + kost & inwoning.

Hierdoor komt er wel behoorlijke kosten post voor de (bodemloze) schatkist    dus dan gaan wij meer betalen    is dat je waard?


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #17 Gepost op: 3 januari 2012, 17:12:08
Dan moet er wel wat inzitten..............

Ik denk dat veel mensen uit noodzaak stelen en heel klein gedeelte voor de kick.    (ik vind het in beide gevallen niet goed)

Misschien zijn er wel mensen die het bewust doen:  dan hebben ze tenminste een dak boven het hoofd + kost & inwoning.

Hierdoor komt er wel behoorlijke kosten post voor de (bodemloze) schatkist    dus dan gaan wij meer betalen    is dat je waard?
Stelen kan nooit uit noodzaak zijn, ik hoef nooit en te nimmer direct de dupe te worden van een andermans armoede. Klinkt hard, maar wel mijn realiteit, je hebt maar met je handen van mijn spullen af te blijven.

Iemand die zover gaat met stelen dat hij levenslang krijgt, tja het lijkt me niet echt fijn om je levenlang in de bak te zitten, maar als ze het zo willen kunnen ze het wat mij betreft krijgen. Of ze nu dagelijks hun methadon en broodje bij instanties als de regenboog krijgen of hun leven lang "op water en brood"zitten, zoveel zal het nu allemaal ook weer niet schelen.

Zoals jij het beredeneert zal er nooit een oplossing zijn, maar als ze vast zitten blijven ze in elk geval van mijn spullen af.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #18 Gepost op: 3 januari 2012, 18:50:37
Stelen kan nooit uit noodzaak zijn, ik hoef nooit en te nimmer direct de dupe te worden van een andermans armoede. Klinkt hard, maar wel mijn realiteit, je hebt maar met je handen van mijn spullen af te blijven.

Iemand die zover gaat met stelen dat hij levenslang krijgt, tja het lijkt me niet echt fijn om je levenlang in de bak te zitten, maar als ze het zo willen kunnen ze het wat mij betreft krijgen. Of ze nu dagelijks hun methadon en broodje bij instanties als de regenboog krijgen of hun leven lang "op water en brood"zitten, zoveel zal het nu allemaal ook weer niet schelen.

Zoals jij het beredeneert zal er nooit een oplossing zijn, maar als ze vast zitten blijven ze in elk geval van mijn spullen af.

Er komt inderdaad nooit een oplossing komen voor criminele activiteiten........  het is er altijd geweest en het zal altijd blijven.

Wat mij opvalt aan jouw betoog is dat het voornamelijk om jouw spullen maar er zijn ook andere vormen van diefstal
Daarnaast zeg je dat elke inbreker/crimineel een verslaafde is...........dat is een beetje kort door de bocht.  

Het kost jouw ook geld als zo iemand levenslang de bak in gaat.  Maar dat schijn je niet in te (willen) zien.  
Want je hebt het enkel en alleen over jouw spullen.  Dat is tastbaar:  de zoveelste belastingverhoging niet.............                    

Ik denk dat als het zo met Nederland door gaat er meer dieven bij komen..........     Natuurlijk is het niet goed maar het is ook wat in de hand wordt gewerkt.  Als je van 90 euro per maand rond moet komen.............  Ik kan me indenken dat die mensen dan eens wat stelen.  
Ik praat het niet goed maar ik zeg dat ik het me kan indenken.    
(als ik iemand zo weten die zo leeft dan zal die het van mij krijgen maar men houd de schijn op, wat ik ook zou doen)


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #19 Gepost op: 3 januari 2012, 19:09:59
De discussie gaat vaak over doeltreffendheid van straffen (voorkom je recidive, schrikt het af?). Maar straffen is niet alleen bedoeld ter preventie, ook vergelding vanuit de maatschappij en genoegdoening voor slachtoffers zijn een functie van straffen. Met dat in gedachten vind ik dat bepaalde zaken harder bestraft mogen worden.

Ik heb geen concrete voorbeelden, maar regelmatig lees ik krantenberichten/uitspraken waarbij ik toch twijfel of recht wordt gedaan aan gevoelens in de maatschappij en bij slachtoffers/nabestaanden. Voornamelijk bij geweldsdelicten zie ik dit, maar ook bij bijvoorbeeld woninginbraken. Een inbreker krijgt een paar weken celstraf per inbraak, terwijl bewoners noodgedwongen verhuizen omdat men zich niet meer veilig voelt in eigen huis. Daarnaast is hier op het forum ook al meerdere malen de scheefgroei in straffen tussen bijvoorbeeld verkeersovertredingen en misdrijven aangegeven.

Wat mij betreft gaan we zeker niet naar Amerikaanse toestanden (celstraffen van 250 jaar e.d.), maar ik zou graag zien dat er wat hogere straffen geëist/opgelegd worden.
Senior GGP / Oost-Brabant