Straffen in Nederland...welke zou u (niet) willen veranderen en waarom?

Auteur Topic: Straffen in Nederland...welke zou u (niet) willen veranderen en waarom?  (gelezen 22473 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

mrpddnos

  • EHV'er en Centralist bij NRK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
    • Autisme, een wereld apart. Zonder wegwijzers of kaart moet je de weg vinden
Citaat van: Diamondback link=msg=1115459 date=1358026458
Right....

Zal ik jullie eens tonen hoe f-ed up dat systeem is en er meteen een gezicht bij plaatsen?
]Where is Justice for Stephanie George?
Dat is ook typisch de VS. Het idee achter de Three Strikes Law is zeker goed. Helaas is de uitvoering ervan niet juist. Als je het mij vraagd zou er gekeken moeten worden naar de omstandigheden. Iemand die al 2 keer eerder op een hulpverlener is ingereden en het dan voor een derde keer doet zou de Three Strikes Law mogelijk een goede maatregel zijn. Iemand die voor de 3de keer gepakt wordt voor een drugdealtje onder de 100 euro (ik kan me niet voorstellen dat met die lage bedragen het anders zou zijn gegaan dan "je wil wat coke? Ik heb nog wel wat liggen. Als je mij geeft wat ik er voor betaald heb is het van jou.") is het zwaar zwaar overdreven. In het geval van Stephanie George al helemaal!
EH Vrijwilliger NRK afdeling Elburg/Oldebroek en NRK centralist  voorheen RKboy_Elburg/Oldebroek  Evenementen EH: 10% kennis, 90% improvisatie


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Ik vind 't Amerikaanse systeem heel duidelijk en daardoor heel rechtvaardig; ben je al 2x gepakt dan weet je dat je bij de 3e keer gruwelijk aan de beurt komt. Hoe moeilijk kan 't zijn?

Verwacht van mij geen medelijden..

In Nederland wordt al sinds de jaren 60 geen recht meer gesproken, dus klagen op een ander rechtssysteem past ons al helemaal niet..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Ben het volledig met Zijlvaart67 eens.
Ik heb toen ik klein was de volgende spreekwoorden regelmatig naar me hoofd gekregen en ik ben er gelukkig niet slechter van geworden.
1. Een gewaarschuwd mens telt voor 2.
2. Wie zijn billen brand moet op de blaren zitten.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Verdediger Lucas B. van de kersverse eredivisionist SC Cambuur heeft een oud-teamgenoot en twee jonge vrouwen ernstig mishandeld. Hij werd gisteren veroordeeld voor 'geweld met behoorlijk letsel' tot een werkstraf van 20 uur.
De 20-jarige voetballer ging volgens de officier van justitie 'volledig door het lint' toen hij vorig jaar mei nog bij de beloften van FC Groningen speelde. Hij was kwaad omdat het gerucht ging dat hij vreemdging.

B. gaf tijdens een ruzie een meisje een klap en deelde een harde vuistslag in het gezicht uit aan een vriendin van haar. Een van de meisjes kreeg volgens justitie zeker tien keer een trap in haar buik. Een toenmalig teamgenoot wilde zijn belaagde vriendin helpen, maar hij werd door B. van zijn fiets getrapt. Volgens dit slachtoffer trapte B. hard tegen zijn hoofd.

De opgelegde werkstraf van 20 uur was lager dan de door justitie geëiste werkstraf van 100 uur. De rechtbank hield bij de strafmaat rekening met het feit dat B. inmiddels is begonnen aan een voetbalcarrière.
Bron+meer: http://www.ad.nl/ad/nl/5610/Eredivisie/article/detail/3471504/2013/07/06/Verdediger-SC-Cambuur-gaat-volledig-door-het-lint.dhtml

Is dit nu straf? Ik heb laatst een winkeldief (3de keer) ook twintig uur werkstraf zien krijgen. Allebei zijn nog altijd misdrijven.
De rechter houdt in deze rekening met iemands persoonlijke carriere. Daar had hij maar aan moeten denken voordat hij drie mensen mishandelde.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


sylvester1986

  • Gast
Citaat van: DiNozzo link=msg=1181216 date=1373095431
De rechter houdt in deze rekening met iemands persoonlijke carriere. Daar had hij maar aan moeten denken voordat hij drie mensen mishandelde.
Vooral dat gedeelte.....unbelievable  :-\


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Ik vind 't Amerikaanse systeem heel duidelijk en daardoor heel rechtvaardig; ben je al 2x gepakt dan weet je dat je bij de 3e keer gruwelijk aan de beurt komt. Hoe moeilijk kan 't zijn?

Verwacht van mij geen medelijden..

In Nederland wordt al sinds de jaren 60 geen recht meer gesproken, dus klagen op een ander rechtssysteem past ons al helemaal niet..
Eens. Ik vind wel dat het in Nederland specifiek bij geweldsdelicten zou moeten worden opgelegd. Mensen die zich keer op keer bedienen van geweld tegen andere mensen hebben op een gegeven moment kansen genoeg gehad. Als geweld tegen andere mensen de enige waarde is die je toevoegt aan de maatschappij dan heb je naar mijn mening op een gegeven moment niets meer te zoeken in die maatschappij. Opsluiten dus. Levenslang.

Bij andere feiten zou je kunnen denken aan de maximale straf bij de derde veroordeling. Bij de vierde veroordeling de maximale straf X 2, etc.

We moeten er in elk geval vanaf dat het goedkoper is om een mobiele telefoon te stelen dan met je eigen telefoon niet handsfree te bellen in de auto.


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Citaat van: Jim link=msg=973841 date=1325525716
Ik ben groot voorstander van het 'third strike out' systeem zoals in de vs. 3x flink in de fout: levenslang zonder vervroegde vrijlating.

Er kleeft hier één groot nadeel aan wat men in de VS ook beseft en daar één van de kritieke punten is van tegenstanders. Iemand is 2x gepakt wegen een overval met geweld en gijzeling en heeft hiervoor al een aantal flinke straffen uitgezeten. De persoon valt toch in herhaling. Zijn drempel om nog meer geweld toe te passen is laag, immers gaat hij toch levenslang de gevangenis in, of hij nu 1, 2 of 10 mensen doodschiet.

Voorts kent men in de VS (en nog wat andere landen) gradaties in het strafrecht. In Nederland is geen enkele gradatie of ik iemand met een vuurwapen of met een stok bedreig. Het is bedreiging en daarmee klaar. In plaats daarvan kan je denken aan 1e, 2e of 3e graads en aan de hand daarvan strafmaten opstellen.


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Citaat van: SniperEye link=msg=1181272 date=1373114468
Er kleeft hier één groot nadeel aan wat men in de VS ook beseft en daar één van de kritieke punten is van tegenstanders. Iemand is 2x gepakt wegen een overval met geweld en gijzeling en heeft hiervoor al een aantal flinke straffen uitgezeten. De persoon valt toch in herhaling. Zijn drempel om nog meer geweld toe te passen is laag, immers gaat hij toch levenslang de gevangenis in, of hij nu 1, 2 of 10 mensen doodschiet.
Helemaal mee eens..en toch is dat nog altijd beter dan de Nederlandse situatie. In de VS lopen geen mensen rond met 300 antecedenten voor misdrijven; die sterven voortijdig al in de bak. In Nederland kan je een stad vullen met die klanten die ook nog gewoon rondlopen op straat. Oftewel, ik vrees dat de schade die een Nederlandse crimineel in de samenleving aanricht, uiteindelijk veel groter is dan de Amerikaanse boef. Die wordt voortijdig uit de samenleving verwijderd. Waar wij maar blijven pappen en nat houden..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


sylvester1986

  • Gast
Hier begin ik toch aardig woedend om te worden. Ik geef die vader geen ongelijk door zo te reageren. Het is toch ongelooflijk dat je iemand aanrijdt en vervolgens doorrijdt, met als gevolg: de dood van het jongetje en vervolgens een taakstraf krijgt. Waar is Nederland in hemelnaam mee bezig? >:(
Men maakt zich in Nederland pot*****rie wel druk om snelheidsboetes/handheld bellen/roken/alcohol etc etc, maar als men moet optreden tegen dit soort ongein, dan geven ze een taakstraf? Ongelooflijk!

Grote vechtpartij in rechtszaal
In de rechtbank in Den Haag is maandagochtend een grote vechtpartij uitgebroken. De 21-jarige Bulgaar die verdacht wordt van het doodrijden van de 13-jarige Donnie Rog staat daar terecht.

Toen het Openbaar Ministerie 240 uur werkstraf tegen de verdachte eiste ontstond er complete chaos, meldt onze verslaggever Michael (@MichaelHVNL) die ter plaatse is.


Familie en vrienden rekenen af met doodrijder van Donnie Rog
Henk Hollander


INRI

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 640
Citaat van: Sylvester link=msg=1185299 date=1374527313
Hier begin ik toch aardig woedend om te worden. Ik geef die vader geen ongelijk door zo te reageren. Het is toch ongelooflijk dat je iemand aanrijdt en vervolgens doorrijdt, met als gevolg: de dood van het jongetje en vervolgens een taakstraf krijgt. Waar is Nederland in hemelnaam mee bezig? >:(
Men maakt zich in Nederland pot*****rie wel druk om snelheidsboetes/handheld bellen/roken/alcohol etc etc, maar als men moet optreden tegen dit soort ongein, dan geven ze een taakstraf? Ongelooflijk!
En weet je wat nu het "mooie" is, nu kan meneer de Bulgaar vast ook nog wel wat korting ritselen, hij is immers al gestraft door de familie van de nabestaande, en publiek vernederd op YouTube.... Dat moet toch invloed hebben op de strafeis :-X  :-\