Straffen in Nederland...welke zou u (niet) willen veranderen en waarom?

Auteur Topic: Straffen in Nederland...welke zou u (niet) willen veranderen en waarom?  (gelezen 22509 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

sylvester1986

  • Gast
Kleine aanvulling, naast de taakstraf: 4 maand Voorwaardelijk en 3 jaar rijontzegging.

@DvdW,

Ik mag hopen van niet :-X


INRI

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 640
Citaat van: Sylvester link=msg=1185301 date=1374528015
Kleine aanvulling, naast de taakstraf: 4 maand Voorwaardelijk en 3 jaar rijontzegging.

@DvdW,

Ik mag hopen van niet :-X
Ik hoop het ook niet, maar voor wat betreft het hopen voor Nederland.... Ik heb de hoop allang opgegeven  98uiye


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Denk dat je de aanrijding (oorzaak dood jongen) en het doorrijden los van elkaar moet zien. Er wordt geroepen 'hij heeft het jongetje vermoord en rijdt nog door ook'.

Toegegeven, de man blijkt na onderzoek 17 km/u te snel te hebben gereden. Maar dit is van een geheel andere orde dan de gek die vorig jaar augustus in de Weimarstraat in Den Haag 110 reed waar je 50 mag en met een straatrace bezig was, waardoor een fietser op slag werd gedood. Puur verkeerstechnisch was het in dit geval zelfs zo (maar door alle emoties durft bijna niemand dat te zeggen) dat het jongetje geen voorrang had. Was de man gelijk gestopt dan zou er ook sprake zijn geweest van de uiteindelijke dood van het jongetje maar zou veel minder dan nu het geval was naar de man gekeken zijn als 'die moordenaar'. Het doorrijden was idd een misdrijf en moreel verderfelijk maar zal weinig hebben veranderd aan het lot van het jongetje. De vraag is dus: hoe hoog bestraf je iets wat moreel verwerpelijk is c.q. laf is?

Dat mag in mijn ogen best zwaarder bestraft worden dan de 4 maanden cel die nu het maximum schijnt te zijn. Maar 10 jaar, wat ik ook al heb gehoord als gewenste straf, staat in geen enkele verhouding tot wat er - ontdaan van alle emoties - eigenlijk is gebeurd; een man die 17 km/u te snel heeft gereden en een jongetje heeft geraakt dat hem geen voorrang gaf en die uit paniek is doorgereden maar zich later wel heeft gemeld. In mijn ogen had ook best mogen meetellen dat de man ook na het ongeval frequent bonnen heeft gekregen voor te hard rijden. Maar zelfs dan kom ik niet aan de jarenlange gevangenisstraffen waar nu om geroepen wordt.

Het is ook niet wenselijk dat emoties een straf gaan bepalen. Buiten dat vind ik het op geen enkele wijze goed te praten dat mensen in een rechtszaal worden aangevallen. Of dat advocaten ongeneeslijke ziektes worden toegeschreeuwd omdat zij hun beroep uitoefenen en hun cliënt verdedigen. Ik las bij de commentaren op GeenStijl absoluut zotte verwensingen. Dat de rechters en de officier van justitie aangevallen hadden moeten worden, dat zij zelf gevangenisstraf verdienden etc. Allemaal onderbuik. De rechters doen niets anders dan toetsen aan de wet en werken met de strafmaat die in de wet is opgenomen. Daar hebben zij niets over te zeggen. En dat advocaten k**k** wordt toegewenst omdat zij hun werk doen slaat al helemaal nergens op.

Overigens, het zal jullie verbazen, maar uit onderzoeken schijnt steeds te blijken dat in Nederland vergeleken met andere landen zwaarder wordt gestraft. Nederland is bijv. een van de weinige landen in Europa waar levenslang ook echt levenslang is. Deze straf is de laatste 10 jaar ook vele malen meer uitgesproken dan in de 50 jaar daaraan voorafgaand.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Even afgezien van deze zaak word er voor sommige zaken wel degelijk zwaarder gestraft als pak m beet 20 jaar terug.De verschillen per rechtbank in strafmaat waren toen groot.Het Gerechtshof in Den Bosch was voor criminelen het Hof van Barmhartigheid omdat daar schijnbaar het mildst werd gestraft.


AureliusM

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • A'dam
Citaat van: zijlvaart67 link=msg=1181286 date=1373117411
Helemaal mee eens..en toch is dat nog altijd beter dan de Nederlandse situatie. In de VS lopen geen mensen rond met 300 antecedenten voor misdrijven; die sterven voortijdig al in de bak. In Nederland kan je een stad vullen met die klanten die ook nog gewoon rondlopen op straat. Oftewel, ik vrees dat de schade die een Nederlandse crimineel in de samenleving aanricht, uiteindelijk veel groter is dan de Amerikaanse boef. Die wordt voortijdig uit de samenleving verwijderd. Waar wij maar blijven pappen en nat houden..

En toch is Amerika, met al zijn zware straffen, een stuk onveiliger dan ons eigen land.


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Dat zit 'm in veel meer dingen dan alleen maar de strafmaat. En dat een land 'onveiliger' zou zijn, maakt een land ook niet meteen 'onrechtvaardiger'.
Interessant verschil..

Citaat
Overigens, het zal jullie verbazen, maar uit onderzoeken schijnt steeds te blijken dat in Nederland vergeleken met andere landen zwaarder wordt gestraft. Nederland is bijv. een van de weinige landen in Europa waar levenslang ook echt levenslang is. Deze straf is de laatste 10 jaar ook vele malen meer uitgesproken dan in de 50 jaar daaraan voorafgaand
.

Ik meen dat het AD dit verhaal onder de loep heeft genomen. Wat blijkt:
Gemiddeld genomen straft Nederland zwaar en waar ligt dat aan?
Aan het feit dat het merendeel van de zaken met een acceptgiro worden afgedaan en niet eens de moeite wordt genomen een rechtszaak op te starten..

In Duitsland mag je je melden als je verdacht wordt van art 7 WvW; In Nederland krijg je alleen een rekening toegestuurd. Als de Nederlandse rechters zich alleen nog maar over de ergste gevallen hoeven te buigen is die uitkomst dus niet verwonderlijk. Nog afgezien van het seponeringsbeleid van het OM. Het is al een wonder als je daar doorheen komt met je misdrijf. In tegenstelling tot bijv Duitsland waar men een vervolgingsplicht kent..

Zo goed en rechtvaardig is 't bij ons dus allemaal niet..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Of iets goed en rechtvaardig is, is in veel gevallen een gevoel. Zoals dus bij de rechtszaak over dat doodgereden jongetje.

Als het aan veel mensen zou liggen zou de bestuurder van de auto levenslange gevangenisstraf moeten krijgen. Alsof ie dus willens en wetens met een vooropgezet plan het jongetje heeft omgebracht.

Hij heeft te hard gereden en het jongetje gaf hem geen voorrang. Zo is dat ongeval ontstaan. Alhoewel, wellicht zou dat ongeval ook zijn ontstaan als ie 50 had gereden maar was de uitkomst dan wellicht (...) anders geweest. Dat hij is doorgereden en dat een verachtelijke handeling is, daar is iedereen het over eens. Maar dat vind ik ook van een tasjesroof van een bejaarde. En daar krijg je ook geen levenslang voor.

Dat bedoel ik met 'oppassen dat emoties de strafmaat niet bepalen'. In de hoogte van straffen zit een aspect vergelding. Maar vergelding en wraakzucht zijn in mijn ogen twee verschillende grootheden.

Buiten dat, strenger straffen maakt de maatschappij nog niet veiliger. Voorbeeld de USA waar draconische straffen op relatief kleine vergrijpen staan.

Ik las vandaag op Facebook dat iemand zei 'als je een aansteker jat dan zit je jaren vast maar als je iemand vermoordt dan mag je plantsoenen harken'. Dit zijn van die volstrekt ridicule uitspraken waar ik mij ontzettend aan kan ergeren. Als normaal denken te moeilijk wordt dan regeert kennelijk de onderbuik.  ::)
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


MisterQ

  • Hoofdagent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Ik zou zeggen levenslang voor de verkrachters en kindermisbruikers. Kijk Robert M. krijgt 18 jaar en tbs kort gezegd komt eigenlijk nooit meer vrij. Maar waarom TBS geven aan iemand die toch zo goed als zeker niet meer vrij komt? Daarbij vind ik verkrachting het meest laffe en mens onterende misdrijf die er is. Heb genoeg voorbeelden gezien en ik kan me goed herinneren een citaat van een van de ouders van zo slachtoffer. ''Mijn dochter leeft nog wel, maar diep van binnen is ze vermoord. Ze is niet meer zoals ervoor. Ze durft niet alleen de straat op, ze gaat niet meer naar feesten en sluit zich volledig af. Ze leeft dus toch niet meer''
Hoofdagent Eenheid Rotterdam. mag ik je pasfoto? ik spaar natuurrampen.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Dat sowieso. Als je willens en wetens, puur voor je eigen genot etc., bewust iemand misbruikt en letterlijk dan wel figuurlijk iemands leven verwoest, moet je er niet vanaf komen met een lage straf.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


crosslee

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
Citaat van: MisterQ link=msg=1185369 date=1374562643
Ik zou zeggen levenslang voor de verkrachters en kindermisbruikers. Kijk Robert M. krijgt 18 jaar en tbs kort gezegd komt eigenlijk nooit meer vrij. Maar waarom TBS geven aan iemand die toch zo goed als zeker niet meer vrij komt? Daarbij vind ik verkrachting het meest laffe en mens onterende misdrijf die er is. Heb genoeg voorbeelden gezien en ik kan me goed herinneren een citaat van een van de ouders van zo slachtoffer. ''Mijn dochter leeft nog wel, maar diep van binnen is ze vermoord. Ze is niet meer zoals ervoor. Ze durft niet alleen de straat op, ze gaat niet meer naar feesten en sluit zich volledig af. Ze leeft dus toch niet meer''

helemaal mee eens!! Maar ons strafrechtsysteem is bedoel voor re-integratie en in mindere maten bescherming van de maatschappij en straffen. In tegenstelling van de VS bv. Daar voeren straffen en bescherming van de maatschappij de boventoon. Re-integratie is daar veel minder van belang. Recidive is daar dan ook hoger. Reclassering werkt daar zo goed als niet. Daarom ook vaak de TBS. Officieel bedoeld te voorbereiding op re-integratie officieus als verkapte levenslang. (zeker in geval van Robert M)  Ik zeg niet dat het ene beter is dan het ander. Ik denk dat we als maatschappij wat opgehitst zijn door sentimenten uit bepaalde politieke partijen die lukraak maar dingen roepen over de strafmaat zonder echt kennis van zaken te hebben. Desalniettemin zie ik ook in mijn dagelijks werk de negatieve uitwassen van ons strafrechtsysteem. Het maar lukraak mensen heenzenden, in afwachting van vervolging omdat ze een zielig verhaal hebben over hun moeder en dat ze vroeger geen blauwe maar roze fiets kregen. Daar kan denk ik nog een hoop in gewonnen worden!