Hesje: Verkeersregelaar of toch stratenveger?

Auteur Topic: Hesje: Verkeersregelaar of toch stratenveger?  (gelezen 5818 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Nils

  • Verkeersregelaar, AED & EHBO, verzamelaar ambulancefoto's
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 411
    • AmbuMedia
Gepost op: 4 januari 2012, 02:14:11
Dat het oude oranje hesje met de tekst verkeersregelaar niet effectief bleek was zo logisch als maar kon, iedereen had immers een oranje hesje in de auto liggen en zo opzichtig waren de letters ervan ook weer niet. Maar toen de overheid op de proppen kwam met het huidige geel/oranje hesje vond ik dat toch knap bedacht.
Natuurlijk was ik nieuwsgierig hoe men eigenlijk tot een dergelijke samenstelling van kleuren kwam, want voor Nederlandse begrippen was in mijn ogen dit geel/oranje toch iets nieuws. Toen enkele jaren geleden een Nederlandse touringcar in Spanje verongelukte zag ik tussen de nieuwsbeelden een Spaans traumateam met een dergelijke kleursamenstelling, alleen was het daar -hoe wrang voor dat moment dan ook- oranje boven. Dus onder geel en bovenstuk oranje. Ik dacht van nou, misschien hebben ze dat als voorbeeld gebruikt...

Echter, dinsdagavond zag ik een herhaling van het Engelse televisieprogramma Oplichters Ontmaskerd. Een aflevering van inmiddels al een paar jaar oud. Tijdens een van hun items zag ik op de achtergrond een wel heel erg bekend hesje. Voor mij aanleiding om eens even op internet te gaan zoeken. Ik snap nou waarom onlangs een Londense toerist zich een deuk lachte toen hier in de buurt de Nederlandse verkeersregelaar aan het werk zag!  ;D

Kijk hier zelf:
Veolia street cleansing crews in Westminster




Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #1 Gepost op: 4 januari 2012, 12:00:52
Ach ja... tegenwoordig kun je hesjes en jassen krijgen in praktisch alle mogelijke kleurcombinaties, ook fluorescerend geel/oranje, en allemaal gecertificeerd conform EN-471. En tja, als je als opvallende partij extra opvallend wil zijn, dan neem je dus geen standaard eenkleurig hesje, maar maak je er een mooie outfit van  098uo
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #2 Gepost op: 4 januari 2012, 12:48:12
... allemaal gecertificeerd conform EN-471. En tja, als je als opvallende partij extra opvallend wil zijn, dan neem je dus geen standaard eenkleurig hesje, maar maak je er een mooie outfit van  098uo

Hoewel eenkleurig ook mooi kan zijn natuurlijk.
klik
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #3 Gepost op: 4 januari 2012, 18:51:53
Hoewel eenkleurig ook mooi kan zijn natuurlijk.
klik
Doet me denken aan iemand van de Kmar die graag een roze glock wilde  098uo O0
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #4 Gepost op: 4 januari 2012, 20:59:15
... een roze glock ...

Doe mij dan toch maar een blauwe ... (als het niet anders kan)
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #5 Gepost op: 4 januari 2012, 23:34:48
Wat het ook wordt, welke kleur ook of welke samenstelling het zal nooit enige waarde hebben voor de overige weggebruiker zolang je mensen  met een vkr hesje ziet:
- straat aanvegen (rws inspecteuren bij een ongeval, en IM aannemers idem)
- Borden en/of afzettingen plaatsen
- welke andere werkzaamheden ook waarbij men niet bezig is als VKR.

Ten meer zou ik toch de overheid graag zien besluiten dat er een eenduidig kleuren beleid komt tov. de fluor hesjes. De wildgroei nu doet de veiligheid geen goed.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
Reactie #6 Gepost op: 2 februari 2012, 12:06:11
De wildgroei nu doet de veiligheid geen goed.

Ik denk niet dat dit ligt aan de wildgroei in "RWS" hesjes voor "anderen"

Mijn mening: het ligt aan een combinatie tussen gedrag, kleding en overige zaken.

Iemand die naast een veegwagen loopt met een hogedrukreiniger zal niet snel door weggebruikers gezien worden als een weginspecteur / verkeersregelaar. Echter, als er een goed opvallende auto bij is geplaatst of een goed duidelijke afsluiting dan krijgt het mannetje in het verkeersregelaarshesje zijn betekenis.

Natuurlijk heeft een uniform een bepaalde uitstraling, maar opvolging van verkeersinstructies ligt niet aan een hesje.

Ik ben regelmatig doorgereden bij officiele verkeersregelaars bij een voetbalwedstrijd. Zitten bij de ingang van een woonwijk op een plastic stoeltje aan de kant van de weg, zonder enige verdere vorm van afsluiting. Ik wil doorrijden, ook omdat ik geen duidelijke signalen kreeg. Besluit toch te stoppen, man komt naast mijn raam en ik wordt vanaf de eerste zin aggresief benaderd "dat ik hun aanwijzigingen moest opvolgen of er zouden gevolgen zijn" en "dat ik moest weten dat ik er niet in mocht".

Echter, af en toe stop ik wel voor beladers van een vuilniswagen die even snel met een kliko de straat over moeten en dergelijke. In 99,9% van de gevallen krijg ik dan gewoon een vriendelijk bedankje.

Het ligt dus in basis aan de houding van de mensen. Gezag dwing je af door een houding gecombineerd met een bepaalde benadering van de personen over wie je gezag wil hebben. Niet met een hesje.


Als je dan vervolgens gaat kijken naar de wildgroei:

Die wildgroei ontstaat omdat geel & oranje de meest veilige kleuren zijn om te gebruiken.

Moet de overheid dan om verkeersregelaars te beschermen de rest van het land verbieden om veilige kleuren te gebruiken en maar met het minder opvallende blauw / groen / rood etc. rond te gaan lopen?


Daarnaast is het nog altijd: eigen veiligheid eerst. De verkeersregelaar kan je wel een hesje aantrekken, maar als hij dan nog stomme acties uit gaat halen om auto's tegen te houden, schiet je er niets mee op.
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)


Dierentuinen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 677
  • FIA Safety officer
Reactie #7 Gepost op: 21 maart 2012, 21:01:18
Hier is niet de landelijke overheid, maar de Europesche regelgeving schuld aan. Het is vrij simpel iedere persoon die zijn werk uit oefent op de openbare weg is verplicht een fluor en reflecterende kleding stuk te dragen. Dus stratenmakers, vuilbeladers, stratenvegers, puttenzuigers, politie, brandweer, en ga zomaar door. Het is zelfs de bedoeling dat postverspreiders, reclameverspreiders en krantenverspreiders in dergelijk kleding lopen.

Dit in kader van de verkeersveiligheid.


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Reactie #8 Gepost op: 26 maart 2012, 19:02:16
Hier is niet de landelijke overheid, maar de Europesche regelgeving schuld aan. Het is vrij simpel iedere persoon die zijn werk uit oefent op de openbare weg is verplicht een fluor en reflecterende kleding stuk te dragen. Dus stratenmakers, vuilbeladers, stratenvegers, puttenzuigers, politie, brandweer, en ga zomaar door. Het is zelfs de bedoeling dat postverspreiders, reclameverspreiders en krantenverspreiders in dergelijk kleding lopen.

Dit in kader van de verkeersveiligheid.
Zet die allemaal op een rijtje en dat gaat een vrolijke optocht worden, Alaaaf  098uo 0098