Schoorsteenbrand(en) op waddeneilanden

Auteur Topic: Schoorsteenbrand(en) op waddeneilanden  (gelezen 31201 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Lifc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 124
  • Reddingsbrigade EHBO, AED-cursus
Reactie #30 Gepost op: 24 april 2012, 17:13:16
maar ik kan me haast niet voorstellen dat er op andere eilanden geen brandweer is toch?! :o
of heb ik het nou verkeerd?


Kevin R.

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 978
Reactie #31 Gepost op: 24 april 2012, 17:14:18
maar ik kan me haast niet voorstellen dat er op andere eilanden geen brandweer is toch?! :o
of heb ik het nou verkeerd?

Er is natuurlijk wel brandweer, (gelukkig wel voor de mensen die daar wonen!) maar geen hoogwerkers of ladderwagens voor eventueele schoortsteenbranden enzo.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #32 Gepost op: 24 april 2012, 17:21:59
...... maar geen hoogwerkers of ladderwagens voor eventuele schoorsteenbranden enzo.

En dus zullen de korpsen op deze eilanden zo af en toe goed met valbeveiliging/positioneringsset moeten oefenen!  ;)

Vroeger ging alles met ladders. Een redvoertuig is gewoon een makkelijke en veilige manier om goed bij de schoorsteen te kunnen werken. Maar dat wil niet zeggen dat de 'oude' opties opeens niet meer mogelijk zijn.... ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Lifc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 124
  • Reddingsbrigade EHBO, AED-cursus
Reactie #33 Gepost op: 24 april 2012, 17:52:58
o op die manier. Ik heb ook weleens combi voertuigen gezien dus een ladderwagen met het zelfde matriaal als een redvoertuig en andersom, maar ja dat zal wel weer veel te veel kosten


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Reactie #34 Gepost op: 24 april 2012, 18:17:11
De kosten moeten opwegen tegen de baten. Maar als ik naar hun meldingen kijk, dan kun je wel concluderen dat een redvoertuig op een eiland niet rendabel is. De eilandkorpsen weten dit en moeten de brand op een andere manier bestrijden. Zeg maar: ''roeien met de riemen die je hebt''. Zoals Fotojbz al aangeeft, deze korpsen zullen de valbeveiliging goed onder de knie moeten krijgen/hebben. Vroeger lukte het ook zonder redvoertuig, waarom nu dat niet?


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #35 Gepost op: 24 april 2012, 18:31:00
o op die manier. Ik heb ook weleens combi voertuigen gezien dus een ladderwagen met het zelfde matriaal als een redvoertuig en andersom, maar ja dat zal wel weer veel te veel kosten

Even voor de vorm en niet zo on-topic: een redvoertuig ís een ladderwagen of hoogwerker. Een hulpverleningsvoertuig valt dus niet onder de categorie 'redvoertuigen'.

De kosten moeten opwegen tegen de baten. Maar als ik naar hun meldingen kijk, dan kun je wel concluderen dat een redvoertuig op een eiland niet rendabel is. De eilandkorpsen weten dit en moeten de brand op een andere manier bestrijden. Zeg maar: ''roeien met de riemen die je hebt''. Zoals Fotojbz al aangeeft, deze korpsen zullen de valbeveiliging goed onder de knie moeten krijgen/hebben. Vroeger lukte het ook zonder redvoertuig, waarom nu dat niet?

Het is inderdaad niet meer dan een kosten-batenanalyse. Bovendien; hoeveel hoogbouw is er nou op de kleine eilanden? De plaatsing van redvoertuigen op het vasteland wordt ook voor een groot deel bepaald door het percentage hoogbouw in de omgeving. Texel is een groot eiland (dus een groot verzorgingsgebied) met ook de nodige hoogbouw (hotels e.d.), dus daar heeft een redvoertuig gewoon een toegevoegde waarde.

De korpsen op de kleinere eilanden zullen in dat opzicht best wel zelfredzaam zijn; motorspuitaanhangers voor de waterwinning en dergelijke. Je staat er immers zeker het eerste uur met slechts het brandweermaterieel dat op het eiland aanwezig is voor. Als dat twee tankautospuiten en een motorspuitaanhanger zijn zul je prioriteiten moeten stellen. Wat kunnen we zelf aan en is het effectief om de brand te bestrijden in plaats van overslag voorkomen? ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,540
Reactie #36 Gepost op: 25 april 2012, 17:21:11
In Belgie zie je wel dat er korpsen rijden met kleine hoogwerkertjes. Ik weet niet precies voor welke doeleinden deze gebruikt worden daar maar wellicht is dat toch een optie. Blussen misschien niet, maar wel veilig(er) op kleine hoogte kunnen werken en eventueel een redding kunnen uitvoeren.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #37 Gepost op: 25 april 2012, 17:32:44
In Belgie zie je wel dat er korpsen rijden met kleine hoogwerkertjes. Ik weet niet precies voor welke doeleinden deze gebruikt worden daar maar wellicht is dat toch een optie. Blussen misschien niet, maar wel veilig(er) op kleine hoogte kunnen werken en eventueel een redding kunnen uitvoeren.

Waarschijnlijk voor de wespenbestrijding, voor redding heeft zo'n kleine hoogwerker te weinig draagvermogen.


D. van Uem

  • All round brandweerman & strandwacht
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 40
Reactie #38 Gepost op: 9 mei 2012, 16:43:06
ik weet niet of ik goed ben hier maar ik vraag me toch iets af.
Stel dat er een grote brand woed op een van de eilanden. en er is meer matriaal nodig dan dat er aanwezig is op het eiland hoe doen ze dat dan ??
word er dan een veerpont met spoed vol gepropt of hoe doen ze dat?

ik zie jullie reactie graag te gemoet :D


Kevin R.

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 978
Reactie #39 Gepost op: 9 mei 2012, 19:20:49
ik weet niet of ik goed ben hier maar ik vraag me toch iets af.
Stel dat er een grote brand woed op een van de eilanden. en er is meer matriaal nodig dan dat er aanwezig is op het eiland hoe doen ze dat dan ??
word er dan een veerpont met spoed vol gepropt of hoe doen ze dat?

ik zie jullie reactie graag te gemoet :D

Dan zullen er inderdaad veerboten worden opgeroepen en zo vol mogelijk gezet:


Bron (beide foto's): www.texelphoto.nl (foto: Kees Jong)