Kracht van de binnenaanval

Auteur Topic: Kracht van de binnenaanval  (gelezen 9208 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,540
Reactie #10 Gepost op: 6 januari 2012, 14:08:45


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #11 Gepost op: 6 januari 2012, 16:48:45
Een prima voorbeeld van een snelle inzet met HD. Erg snel de vlammen er vanaf. O0


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #12 Gepost op: 15 januari 2012, 19:31:12
Het betreffende filmpje is dus niet volledig tijdsgetrouw, iedereen kan er een klok op zetten en de tijden laten verspringen hé???
Is een filmpje om de brand(on)veiligheid in studentenwoningen te tonen dus??? Ik mis precies toch een en ander in het filmpje.

Maar idd, heel waarschijnlijk had je dit nog net kunnen doen met HD, maar je weet niet wat er nog meer aan de hand is, dus een tweede lijn had ook nog gemogen want branduitbreiding????

Bekeken met een kritisch oog natuurlijk. Gelukkig iedereen buiten, tijdens daguren dus snelle ontdekking van de brand en iemand die het toch gefilmd heeft. Eigenlijk zouden we de volledige film moeten kunnen zien dan om een goede bespreking te doen. Maar dit zijn zeker interessante beelden die je kan gebruiken voor opleidingen.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #13 Gepost op: 15 januari 2012, 19:34:53
Het betreffende filmpje is dus niet volledig tijdsgetrouw, iedereen kan er een klok op zetten en de tijden laten verspringen hé???
Is een filmpje om de brand(on)veiligheid in studentenwoningen te tonen dus??? Ik mis precies toch een en ander in het filmpje.

Maar idd, heel waarschijnlijk had je dit nog net kunnen doen met HD, maar je weet niet wat er nog meer aan de hand is, dus een tweede lijn had ook nog gemogen want branduitbreiding????

Bekeken met een kritisch oog natuurlijk. Gelukkig iedereen buiten, tijdens daguren dus snelle ontdekking van de brand en iemand die het toch gefilmd heeft. Eigenlijk zouden we de volledige film moeten kunnen zien dan om een goede bespreking te doen. Maar dit zijn zeker interessante beelden die je kan gebruiken voor opleidingen.
Ik denk zeker dat studentenhuizen een verhaal apart zijn, en zeker een punt van aandacht behoeft tijdens een repressieve inzet. Die huizen staan vol met spullen, fietsen overal hangen kabels. Kunnen we niet stellen dat aan de hand van deze beelden deze brand nog wel "mee valt"?


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #14 Gepost op: 15 januari 2012, 20:07:30
Ik denk zeker dat studentenhuizen een verhaal apart zijn, en zeker een punt van aandacht behoeft tijdens een repressieve inzet. Die huizen staan vol met spullen, fietsen overal hangen kabels. Kunnen we niet stellen dat aan de hand van deze beelden deze brand nog wel "mee valt"?

De brand valt opzich blijkbaar idd nog al mee, maar ja je ziet ook enkel wat je hier nu ziet. En niet hoe de brand zich eventueel naar achter toe heeft uitgebreid. Lijkt me al een ouder pand met veel hout dus naar alle waarschijnlijkheid. Ik zeg niet dat de HD hier een slechte keuze is, maar wij leggen dan ook onmiddelijk af met LD en gaan met een ploeg de eerste ploeg na om hun te ondersteunen en hebben dan ook indien nodig meer water (hoger debiet met de LD) voor als het toch meer is, dan het op het eerste zicht leek.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #15 Gepost op: 15 januari 2012, 21:42:01
De brand valt opzich blijkbaar idd nog al mee, maar ja je ziet ook enkel wat je hier nu ziet. En niet hoe de brand zich eventueel naar achter toe heeft uitgebreid. Lijkt me al een ouder pand met veel hout dus naar alle waarschijnlijkheid. Ik zeg niet dat de HD hier een slechte keuze is, maar wij leggen dan ook onmiddelijk af met LD en gaan met een ploeg de eerste ploeg na om hun te ondersteunen en hebben dan ook indien nodig meer water (hoger debiet met de LD) voor als het toch meer is, dan het op het eerste zicht leek.
Nou, ik ben het met je eens dat LD hier beter op zijn plek is. het pand ziet er redelijk gedateert uit, dus je kunt houten vloeren verwachten. De brand is uitslaand, maar hoe is de vuurbelasting binnen, die zien we niet. Dus lage druk dat ben ik met je eens. O0


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #16 Gepost op: 16 januari 2012, 12:47:20
Ten eerste, knap eind rijden voor de Sapeurs Pompiers de PARIS, maar toch mooi op tijd  0098
ad1: tja, leuk voor het plaatje, maar niet effectief. De auto kan makkelijk worden over gespoten, en anders vervangen, maar door het blussen van de vlammen die uit het raam komen ben je ook van de mogelijk aan straling van de auto af. Dus dat is veel efficienter.
ad 2, onduidelijk hoe groot de brandruimte is, maar gezien de brand ontwikkling, hij komt net voor aankomst in de flashover, zou het met een HD mogelijk gelukt zijn. Met de LD lukt het zeker, vooral omdat je de waterlevering ook kan verhogen. En snelheid van inzet, kijk naar deze ploeg en zie hoe snel het gaat. O0
ad 3. Jammer dat de videograaf op één punt blijft(vast geen brandweer achtergrond) moment van opstarten ventilator is onduidelijk. Ik denk dat hij op 3,50 zeer zeker draait. Onduidelijk blijft de indeling, de uitstroom openingen, en of er nog mensen (auto bij het huis!) binnen zijnad 4 Hier was ik ook naar binnen gaan, (zie aandachtspunt hierboven)
Ad 5. Nee volgens mij niet, vooral omdat ik meen te zien dat de brand snel ontdekt is en net voor aankomst in de flasover komt.. Daarnaast ventileert hij goed, dus zeker geen zuurstof gecontroleerde brand. Risico zit in de vliering, (brandgassen) en slaapetage(dakkapel)

Extra: 4 man op een TS kan wel, maar kijk hoe snel de tweede eenheid er is, de opbouw van de waterwinning, en de duidelijke en al eerder door mij aangehaalde inzet procedure en taak van elk bemanningslid.

Yanks zijn cowboys die door het dak zakken en risico's nemen??? Ze zullen er zijn, maar er zijn denk ik heel veel korpsen waar ik graag stage zou willen lopen en procedures van zou willen over nemen.

Wat wel opvalt is dat de binnenaanval door deze ploeg als een strakke operatie word uitgevoerd. Dat kost veel oefening en opleiding. En als je dat niet wilt betalen kun je beter offensief buiten blijven.

Volgens mij draait de ventilator al op 2:30 van het filmpje, op dat moment verergerd in de uitstroomopening, het raam bij de auto, het vuur en word binnen 5 seconden daarna het glas uit de sponning geblazen.
Dus binnen 40 sec na aankomst repressieve ventilatie.
4 mensen op een TS kan idd mits bij een woningbrand direkt met 2 Tssen word uitgerukt en de 2e TS binnen maximaal 3 à 4 minuten na de eerste TS arriveerd op het brandadres.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #17 Gepost op: 22 januari 2012, 14:11:09
Dit heb ik ook gezien toen ik in Texas bij mijn maatje was, die firefighter is, tijdens een oefening. De eerste engine TP bouwt de eerste aanval op, mannen eruit, slangen erbij, de 2e engine gooit zijn slang eruit bij een fire-hydrant en rijdt daarna, de slang al uitrollend, naar de 1e engine toe.

Het opbouwen van Waterwinning op deze manier word hier in Barneveld al vele malen succesvol uitgevoerd met een SL/PM. Extra vrijwilligers rijden achter de TS aan naar een binnenbrand, en bouwen op precies dezelfde wijze hun waterwinning op. Dit heeft in het verleden al meerde keren hun nut bewezen. Niet alleen bij branden in het buitengebied. Maar ook op het industrie.

Veel mensen zeuren dat vrijwilligers na rijden, en noemen het Motivatievoertuigen etc.
Echter als er een rode lamp op het dak staat word het nut duidelijk wel gezien, en vraagt iedereen zich af waarom dit nog niet gebeurd.

Het gaat veel sneller als het opbouwen van een Groot watertransport, wat in principe op dezelfde manier word uitgelegd.

De PM's van Barneveld, die rijden respectivelijk in Kootwijkerboek, Voorthuizen en Zwartebroek bezitten over 1 Kilometer slangen die op deze wijze worden afgerold.

Ik weet dat men in Nijkerk, en Wageningen hetzelfde doet. En ik geloof dat er in de lande meer korpsen zijn die op deze manier handelen. Het werkt ideaal. Vooral wanneer je over de langere afstanden ook nog eens de beschikking hebt over een MSA.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


gerritsen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
  • Brandweer
Reactie #18 Gepost op: 23 januari 2012, 12:53:52
Het opbouwen van Waterwinning op deze manier word hier in Barneveld al vele malen succesvol uitgevoerd met een SL/PM. Extra vrijwilligers rijden achter de TS aan naar een binnenbrand, en bouwen op precies dezelfde wijze hun waterwinning op. Dit heeft in het verleden al meerde keren hun nut bewezen. Niet alleen bij branden in het buitengebied. Maar ook op het industrie.

Veel mensen zeuren dat vrijwilligers na rijden, en noemen het Motivatievoertuigen etc.
Echter als er een rode lamp op het dak staat word het nut duidelijk wel gezien, en vraagt iedereen zich af waarom dit nog niet gebeurd.

Het gaat veel sneller als het opbouwen van een Groot watertransport, wat in principe op dezelfde manier word uitgelegd.

De PM's van Barneveld, die rijden respectivelijk in Kootwijkerboek, Voorthuizen en Zwartebroek bezitten over 1 Kilometer slangen die op deze wijze worden afgerold.

Ik weet dat men in Nijkerk, en Wageningen hetzelfde doet. En ik geloof dat er in de lande meer korpsen zijn die op deze manier handelen. Het werkt ideaal. Vooral wanneer je over de langere afstanden ook nog eens de beschikking hebt over een MSA.

Het is een goede manier zo ,maar ben benieuwd hoe daar mee word omgegaan na 2014 als we geregionaliseerd zijn ?? zal veel gaan veranderen denk ik
vanaf 1-1-2014 ex vrijwillige brandweerman


JAB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #19 Gepost op: 23 januari 2012, 13:06:09
Ik denk dat het er op aankomt hoe je plaatselijk dit regelt. In de KVT en opschalingsplannen staan (zover ik weet) geen PM/SL/ MSA eenheden. Wel GWT wat meestal 30-45 min. nodig heeft om water uit het varken te krijgen. Veel te lang in de acute fase! De oplossingen zoals omschreven zie je ook in Twente, daar WTS 500 genoemd. (Kijk eens op sites van Vriezenveen, Vroomshoop, Wierden e.d.) Een TS met extra slangen aan boord of een PM met slangenrol en MSA erachter. Werkt stukken sneller want wordt op basis van het adres (buitengebied / industrie e.d.) direct mee gealarmeerd. Ik denk dat het zaak is van de districten dit op te nemen in de standaard alarmeringen of anders zelf te regelen. Bijv. door de AC te vragen vanuit de kaz. XXX de PM met MSA te alarmeren. En als het niet in de standaard alarmering bekend is??? Gewoon opdracht geven dat die post gepiept moet worden met dit verzoek! Standaard opschaling e.d. is erg goed maar obv. het GBV en plaatselijke situaties dienen we daarvan te kunnen afwijken.